handdator

Visa fullständig version : Förbränning med thaiboxningsträning?


The_eagle
2007-01-20, 13:48
Hej!
Funderade på hur mycket man ungefär förbränner under en thaiboxningsträning under 1,5 timme, jag väger c:a 90 kg?
Träningen är väldigt intensiv och bara någon enstaka vattenpaus på kanske 30 sek.

Whistler
2007-01-20, 14:01
Först och främst ska du ta ett snack med din tränare. "Någon enstaka vattenpaus" är på tok för lite. Du ska dricka minst varannan rond för att kunna hålla tempot uppe. Tappar du 1% av vätskebalasen i kroppen så tappar du 20% av prestationsförmågan.

Hur mycket du bränner har jag dock ingen aning om, och är lika angelägen om att få reda på som du är. Vi får väl se om någon upplyst svarar. :)

nutz
2007-01-20, 14:18
caloriesperhour.com

Nånting säger mig att du överdriver eller ljuger när du säger att ni bara har 30 sekunders vila på 1,5 timmes träning. Eller så är träningen grymt lågintensiv.

seggan
2007-01-20, 15:35
Well, går själv på karate, ca 2h per gång och där får man INTE lämna salen under träningen för att dricka. Man är jävligt slut efteråt.

The_eagle
2007-01-20, 16:02
Med någon enstaka menar jag 2-3 st på c:a 30 sekunder.
Men nu var det inte det som var frågan, utan förbränningen.

Lillstrumpa
2007-01-20, 16:04
Korkade instruktörer skulle jag säga. Inte konstigt att ni är slut efteråt. Tränar själv MMA och vi dricker med jämna mellanrum genom hela passet. Lagom med vätska innan, lagom med vätska under passet och fyll på efteråt.

Angående huvudfrågan har jag inget bra svar. Där får någon mer påläst svara.

Olof
2007-01-20, 17:27
För det första så vet en god kampsportsutövare att målet med dennes träning är att spara energi. Målet är att undvika att ta en massa onödiga steg hit och dit utan att vila så mycket som möjligt på bekostnad av sin motståndare. Det handlar om att inte ta för många steg vid sparkarna, äga mitten av ringen istället för att springa runt, clincha, mircopausa etc. Vill man förbränna kalorier skuggboxas och träna intervaller på egen hand vid sidan av ordinarie tränarled tid.

För det andra så beror också mängden energi man gör av på:

1. Hur intensivt man tränar. Många utövare blir får såpass god fysik att de kan maska sig genom passn utan att anstränga sig särskilt myckt.

2. Hur mycket av tiden som går åt till att hålla mittsar och ta på sig skydd.

Olof
2007-01-20, 17:30
Well, går själv på karate, ca 2h per gång och där får man INTE lämna salen under träningen för att dricka. Man är jävligt slut efteråt.

Det är därför man alltid skall ha en vattenflaska nära tillhands. Det är ganska självklart att när man håller ett pass så slukar det tid när ens elever springer iväg och börjar köa vid kranarna. Köning leder också till onödigt prat.

Om er tränar inte tillåter er ha vattenfalskor så skulle ajg ta mig ett allvarligt snack med vederbörande eller byta klubb.

Whistler
2007-01-20, 18:12
Det är därför man alltid skall ha en vattenflaska nära tillhands. Det är ganska självklart att när man håller ett pass så slukar det tid när ens elever springer iväg och börjar köa vid kranarna. Köning leder också till onödigt prat.

Om er tränar inte tillåter er ha vattenfalskor så skulle ajg ta mig ett allvarligt snack med vederbörande eller byta klubb.

Inom en del traditionella karatestilar ses det oftast som en form psykisk härdning att inte dricka under passet. När jag tränade kyokushin hade vi denna filosofi, och det var bl a sådan trångsynthet som fick mig att byta stil helt och hållet.

schabo-labo
2007-01-20, 19:51
Inom en del traditionella karatestilar ses det oftast som en form psykisk härdning att inte dricka under passet. När jag tränade kyokushin hade vi denna filosofi, och det var bl a sådan trångsynthet som fick mig att byta stil helt och hållet.
Yepps, jag var och provtränade på en karate-klubb här i gbg och de har den filosofin. Det var inte trevligt, eftersom jag är van vid att dricka väldigt mycket vatten i vanliga fall.