handdator

Visa fullständig version : vad bör man smälla i sig efter träning?


fwickbom
2007-01-19, 23:51
Brukar slänga i mig en shaker med proteinpulver efter.
Borde ja dra käka nåt mer eller så?

vad är lixom bra att dra i sig efter träning?

LuThe
2007-01-19, 23:56
nån lär posta ett inlägg om EAA å grejer för det "optimala" men det är i huvudsak viktigt att äta ngt alls efter ett pass. ha gärna en uppsättning utav snabba kolhydrater och snabba proteiner. Kosttillskott anser jag vara det lättaste att få i sig efter ett pass bestående utav ovanstående...

fwickbom
2007-01-19, 23:57
i vilka matvaror finns det snabba kolhydrater isåfall?

NisseEriksson
2007-01-19, 23:57
Snabba kolhydrater + Protein samtidigt.
Leta här efter maltodrextin eller andra kolhydrater vetja http://www.kolozzeum.com/index.php


Dessutom finns ett sökalternativ man kan använda så slipper moderatorerna radera alla onödiga trådar.

fwickbom
2007-01-20, 00:02
så ja ska alltså smälla i mig en shaker med malto + en shaker med proteinpulver för å få snabba kolhydrater? Gäller detta för all träning eller är det speciellt för gymmande åså?

Lägger rätt stor vikt på konditionsträning och att förbränna fett, det jag är ute efter är att få en mer fitnesskropp snarare än att bli biff

blekfet2
2007-01-20, 00:03
så ja ska alltså smälla i mig en shaker med malto + en shaker med proteinpulver för å få snabba kolhydrater? Gäller detta för all träning eller är det speciellt för gymmande åså?

Lägger rätt stor vikt på konditionsträning och att förbränna fett.

kör malton och vasslet i samma drink ;)

fwickbom
2007-01-20, 00:06
föredrar ju kolhydrater i matform, i vilka livsmedel finns snabba kolhydrater?

NisseEriksson
2007-01-20, 00:07
så ja ska alltså smälla i mig en shaker med malto + en shaker med proteinpulver för å få snabba kolhydrater? Gäller detta för all träning eller är det speciellt för gymmande åså?

Lägger rätt stor vikt på konditionsträning och att förbränna fett, det jag är ute efter är att få en mer fitnesskropp snarare än att bli biff

Proteiner är kroppens byggstenar och bygger upp såväl en fitnesskropp som en bodybuilderkropp.
Kolhydrater förbrukas när du tränar och glykogenförrådet måste därför fyllas på med kolhydrater när man tränat.
Proteinsyntesen förbättras av att inta protein och kolhydrater samtidigt.
Som sagt ta båda sakerna i samma shake
Lycka till med din träning :thumbup:

NisseEriksson
2007-01-20, 00:09
föredrar ju kolhydrater i matform, i vilka livsmedel finns snabba kolhydrater?

Godis

Försök att äta ett "större" mål ca 1 timme efter träningen med vanlig mat (långsamma kolhydrater osv)

Jacksatan
2007-01-20, 00:29
föredrar ju kolhydrater i matform, i vilka livsmedel finns snabba kolhydrater?

Blanda havregryn, kakao och sirap och lägg till en proteindrink vid sidan om. gott!

fwickbom
2007-01-20, 00:34
låter som om man skulle kunna göra en bar på det. låter lite fett dock

fwickbom
2007-01-20, 00:36
Godis

Försök att äta ett "större" mål ca 1 timme efter träningen med vanlig mat (långsamma kolhydrater osv)

är det okej eller bra att skippa snabba kolhydraterna efter träning då om ja äter vanlig mat en timme efter träning?

NisseEriksson
2007-01-20, 00:53
Om du äter vanlig mat ganska direkt efter träningen så går det bra.
Men jag rekommenderar snabba kolhydrater/proteinshake om du inte hinner äta direkt

paddanboy
2007-01-20, 09:30
Vitt bröd kan du äta...
Russin
Skumgodis

Jacksatan
2007-01-20, 13:37
låter som om man skulle kunna göra en bar på det. låter lite fett dock

Lite grann från kakaon bara, så inte särskilt fett.

Max
2007-01-20, 13:40
Special-K, All-bran Regular m.fl. flingor är snabba kolhydrater.

z_bumbi
2007-01-20, 13:42
är det okej eller bra att skippa snabba kolhydraterna efter träning då om ja äter vanlig mat en timme efter träning?

Okey: Ja.

Bra: Inte med din längd på träningspassen.

Börja med att äta något med kolhydrater och strunta i hur snabba de är, frukt, en macka etc.

Cerberus
2007-01-20, 13:56
kolhydrater och protein, för mig blir det oftast stekt potatis och typ fettsnålt nötkött.


vet inte om det spelar så praktisk roll om man äter jättemycket fett efter träning. Minns bara att grub sagt att det inte e bra för magsäckstömningen fördröjs men om man ändå får i sig tillräckligt med energi och protein kanske det inte spelar någon roll?

fwickbom
2007-01-20, 14:24
tycker riskakor, knäckebröd och russin lät rätt bra:)

Larsen
2007-01-20, 15:43
Muskeltillväxten blir sämre om man inte käkar protein och kolhydrater samtidigt :)

frökenzelda
2007-01-20, 15:47
jag brukar först käka/dricka snabba kolhydrater direkt efter träningspasset, sen när jag kommer hem (ca en halvtimme senare) äter jag oftast pasta med nåt proteinriikt till.

Larsen
2007-01-20, 19:25
kör malton och vasslet i samma drink ;)

Kan man blanda maltot och protten i samma drink även om man tar i mjölk istället för vatten?

NisseEriksson
2007-01-20, 19:29
Kan man blanda maltot och protten i samma drink även om man tar i mjölk istället för vatten?

Självklart

Larsen
2007-01-20, 19:39
Självklart

Så det spelar egentligen ingen roll att det står att man ska blanda malton med vatten? *popcorn*

EDIT: Är Carbon = Malto?

Handcuff
2007-01-20, 19:41
låter som om man skulle kunna göra en bar på det. låter lite fett dock

Inte så mycket fett i "havregryn, kakao och sirap" va? Och sluta hetsa kring fett och din vikt...

Eddie Vedder
2007-01-21, 12:23
Inte så mycket fett i "havregryn, kakao och sirap" va? Och sluta hetsa kring fett och din vikt...

Tack så mycke för de, skönt att jag slapp säga de själv.

Känns som ätstörning så de bara skriker om de.

beffen
2007-01-21, 23:37
En banan är ju en klasiker, efter träningen också.

megadavor
2007-01-22, 00:07
En banan är ju en klasiker, efter träningen också.

För motionärer ja.

Hårdrockare
2007-01-22, 00:45
Jag brukar ta en cigg efter träningen. När jag kommer hem tar jag en macka eller nåt. är det middagsdags så gör jag middag, typ köttbullar och makaroner, eller pyttipanna.

Yes
2007-01-22, 01:05
Det är viktigt att tänka på sin image som hårdrockare. Själv brukar jag springa ut i skogen, naken, och slå ned ett rådjur som jag sedan äter upp levande...

Danny Devito
2007-01-22, 08:27
Det är viktigt att tänka på sin image som hårdrockare. Själv brukar jag springa ut i skogen, naken, och slå ned ett rådjur som jag sedan äter upp levande...

*yourock*

Shakemynuts
2007-01-22, 09:58
Jag brukar ta en cigg efter träningen. När jag kommer hem tar jag en macka eller nåt. är det middagsdags så gör jag middag, typ köttbullar och makaroner, eller pyttipanna.

Haha skönt att du drar upp det min rumskompis käkar 3ggr om dagen.
Utom ciggen då, jag har fått honom att sluta. :devil:
Men självklart gjorde han det för att han ville, jag pushade honom bara över kanten och fick honom att ta det på allvar.

NisseEriksson
2007-01-22, 16:30
Jag brukar ta en cigg efter träningen. När jag kommer hem tar jag en macka eller nåt. är det middagsdags så gör jag middag, typ köttbullar och makaroner, eller pyttipanna.

Tuffing.
Vad nu ciggen har med saken att göra?

barda
2007-01-23, 01:01
Kan man blanda maltot och protten i samma drink även om man tar i mjölk istället för vatten?

jag skulle inte ha gjort det pga. att du kan bli riktigt kass i kistan.
när jag gör en gainer av malto + protein så blandar jag 30g protein med 25g malto och blandar med 3dl vatten, brukar bli bra.

Larsen
2007-01-23, 15:30
jag skulle inte ha gjort det pga. att du kan bli riktigt kass i kistan.
när jag gör en gainer av malto + protein så blandar jag 30g protein med 25g malto och blandar med 3dl vatten, brukar bli bra.

Jaaa, det var lite det jag tänkte på. Finns de med rätt känsliga magar *whistle*

ribby_girl
2007-01-23, 19:58
Har läst igenom lite i tråden. men behöver ändå har bekräftelse på min fråga.
Eftersom jag har en bit hem från tärningen tänkte jag de skulle passa bra med någon slags bar, finns typ såna där cornflakes barer va ? Är dom smidiga eller bör jag ta en frukt i stället. Kost tillskott låter lite överflödigt för mig då jag är rätt otränad och tränar inte så där värst hårt.
Sen när jag kommer hem tänte jag att jag skulle sätta i mig något.
Har hört att makaroner inte e bra om man inte tränar på elit, jag ät7er jämt mackaroner ska jag sluta med det ?
Äter då fullkorn eftersom min mage som sagt är ganska känlisg.
På morgonen äter jag fil + havregryn (plus grov macka då) så de vill jag helst slippa surpla i mig på eftermiddagen också. annars något annat smarrigt som man kan mixa ihop hemma innan träning, blir lite enformigt med frukt då jag äterntyp 3frukter på jobbet plus att min lunch består av sallad och knäckebröd
så jag behöver ha mig något varmt rejält på kvällen.

Eddie Vedder
2007-01-23, 20:07
Har läst igenom lite i tråden. men behöver ändå har bekräftelse på min fråga.
Eftersom jag har en bit hem från tärningen tänkte jag de skulle passa bra med någon slags bar, finns typ såna där cornflakes barer va ? Är dom smidiga eller bör jag ta en frukt i stället. Kost tillskott låter lite överflödigt för mig då jag är rätt otränad och tränar inte så där värst hårt.
Sen när jag kommer hem tänte jag att jag skulle sätta i mig något.
Har hört att makaroner inte e bra om man inte tränar på elit, jag ät7er jämt mackaroner ska jag sluta med det ?
Äter då fullkorn eftersom min mage som sagt är ganska känlisg.
På morgonen äter jag fil + havregryn (plus grov macka då) så de vill jag helst slippa surpla i mig på eftermiddagen också. annars något annat smarrigt som man kan mixa ihop hemma innan träning, blir lite enformigt med frukt då jag äterntyp 3frukter på jobbet plus att min lunch består av sallad och knäckebröd
så jag behöver ha mig något varmt rejält på kvällen.

De låter inte som nåt direkt dåligt upplägg då du, som du själv säger, inte tränar särskilt hårt. Dina makaroner tycker jag definitivt du ska fortsätta äta om du tycker om de.

Sen efter passet kanske nåt lite matigare skulle va bra, nån skiva vitt bröd lr några riskakor me kalkon kanske då du iaf får i dej lite snabba kolhydrater å lite protein.

Måltiden efter passet får gärna bestå av mycke kolhydrater, hyfsat me protein å ganska lite fett då fettet gör att magsäckstömningen blir långsammare å kroppen inte tar upp maten lika snabbt. Så fördela ditt fettintag över dygnet ist å låt måltiden direkt efter träning va mager, inte fettfri men mager iaf. Kyckling, torsk, keso, skinka, tonfisk e bra, goda och fettsnåla proteinkällor efter träningen.

Sehnsucht
2007-01-23, 20:10
jag skulle inte ha gjort det pga. att du kan bli riktigt kass i kistan.
när jag gör en gainer av malto + protein så blandar jag 30g protein med 25g malto och blandar med 3dl vatten, brukar bli bra.



lite lite malto, det är rekommenderat att ha cirka 0.8-1g/kg efter träning.

ribby_girl
2007-01-23, 21:42
Oki makaroner blir de väl för att det är smidigt att tilaga och är billigt
haha
speciellt gott är det inte
det enda jag levde på från det att jag flyttade hemifrån augusti 06- typ innan jul kanske nov levde jag i stort sett på makaroner och ketchuo, ibland blev de till och med någon pasta sås
hehe

nu så harjag lärt mig att lsaga lite mat så nu blir de lite mer varierat, jobbigt att äta mackor och sån bröte precis efter träningen, går ju hem direkt efter i alla fall efter självförsvaret och då tar de typ en halvtimme, ska jag vänta med att käka något då eller ska jag slänga i mig typ något efter träningen ändå.

De låter inte som nåt direkt dåligt upplägg då du, som du själv säger, inte tränar särskilt hårt. Dina makaroner tycker jag definitivt du ska fortsätta äta om du tycker om de.

Sen efter passet kanske nåt lite matigare skulle va bra, nån skiva vitt bröd lr några riskakor me kalkon kanske då du iaf får i dej lite snabba kolhydrater å lite protein.

Måltiden efter passet får gärna bestå av mycke kolhydrater, hyfsat me protein å ganska lite fett då fettet gör att magsäckstömningen blir långsammare å kroppen inte tar upp maten lika snabbt. Så fördela ditt fettintag över dygnet ist å låt måltiden direkt efter träning va mager, inte fettfri men mager iaf. Kyckling, torsk, keso, skinka, tonfisk e bra, goda och fettsnåla proteinkällor efter träningen.