handdator

Visa fullständig version : knäna?


Mpet
2007-01-19, 21:04
jag har lite problem när ja kör ben o d är att jag får lite smått ont i knäna efteråt. jag tror att detta beror på att jag för ihop mina knän i själva uppåt trycket i knäböj vet att detta är farligt o vill få bort d.. jag är platt fotade vilket inte förenklarar d hela... ja kör typ axelbrett med fötterna o lite utvinklade fötter...

d knakar o har sig... o om man åkt bil tex så kan d låsa sig..

är d nån knäfara i benspark?

några tips från dom kunniga??!

sweet_sunny_south
2007-01-20, 00:10
jag har lite problem när ja kör ben o d är att jag får lite smått ont i knäna efteråt. jag tror att detta beror på att jag för ihop mina knän i själva uppåt trycket i knäböj vet att detta är farligt o vill få bort d.. jag är platt fotade vilket inte förenklarar d hela... ja kör typ axelbrett med fötterna o lite utvinklade fötter...

d knakar o har sig... o om man åkt bil tex så kan d låsa sig..

är d nån knäfara i benspark?

några tips från dom kunniga??!

om du tror att din knäsmärta beror på att du för ihop knäna i "uppåttrycket" i knäböj så varför inte sänka vikten och fokusera mer på att utföra övningen helt korrekt? var försiktig och öka aldrig vikterna utan att du har kunnat utföra knäböjen utan att föra ihop knäna på uppåtvägen.

vad gäller benspark så är det en övning som man vid knäproblem generellt bör akta sig för. benspark(open chain-övning) belastar ligamenten i knäleden onödigt mycket jämfört med andra övningar(closed chain-övningar). Själv så tränar jag benspark utan problem, men så har jag aldrig i hela mitt liv haft problem med knäna heller.

Nu vet jag inte exakt på vilket sätt du har problem med knäna(om du har några problem förutom dem som uppstått i knäböjen?) eller om du haft tidigare problem med knän, hur du tränar osv. men om du känner att du vart skadedrabbad i dina knän tidigare och haft problem med dem i träningen så skulle i alla fall jag rekommendera att undvika bensparken. det skulle i alla fall jag ha gjort under samma förutsättningar.

dessutom kan man ersätta bensparken med mängder av andra olika övningar(som inte stressar knäledens ligament lika mycket) som dessutom belastar fler muskelgrupper!

lungan
2007-01-20, 10:49
Hade ungefär samma problem att knäet kändes jätteinstabilt, kan i och för sig ha med extremskidåkningen att göra men när jag började träna med knäböj först och främst på låga vikter och mycket uppvärmning så knäna blev varma och sedan har jag eftersom ökat och kör nu på som vanligt så känns knäna mycket stabilare och har knappt något knak längre. Uppvärmningen kändes viktigt iallafall

Capt
2007-01-20, 11:23
om du tror att din knäsmärta beror på att du för ihop knäna i "uppåttrycket" i knäböj så varför inte sänka vikten och fokusera mer på att utföra övningen helt korrekt? var försiktig och öka aldrig vikterna utan att du har kunnat utföra knäböjen utan att föra ihop knäna på uppåtvägen.

vad gäller benspark så är det en övning som man vid knäproblem generellt bör akta sig för. benspark(open chain-övning) belastar ligamenten i knäleden onödigt mycket jämfört med andra övningar(closed chain-övningar). Själv så tränar jag benspark utan problem, men så har jag aldrig i hela mitt liv haft problem med knäna heller.

Nu vet jag inte exakt på vilket sätt du har problem med knäna(om du har några problem förutom dem som uppstått i knäböjen?) eller om du haft tidigare problem med knän, hur du tränar osv. men om du känner att du vart skadedrabbad i dina knän tidigare och haft problem med dem i träningen så skulle i alla fall jag rekommendera att undvika bensparken. det skulle i alla fall jag ha gjort under samma förutsättningar.

dessutom kan man ersätta bensparken med mängder av andra olika övningar(som inte stressar knäledens ligament lika mycket) som dessutom belastar fler muskelgrupper!



Så om man ser enbart till hur mycket knäböj och benspark belastar ligamenten i knäna, så är alltså knäböj bättre?

Självfallet är böj överlägset i övrigt också. Men det jag har fått lära mig är att man icke ska gå under 90 grader i böj, får då belastar man ligamenten något fruktansvärt. Iofs skiter jag fullständigt i det och kör vad mot lår. Funkar hur bra som helst, inga knäproblem whatsoever.

Kör förövrigt inte benspark eftersom det är en onödigt övning för mig.

Quixos
2007-01-20, 12:05
Testa att stretcha benen innan och efter träning. Hjälper mig mycket då jag har dåliga knän. Stretcha lår, insidan, utsidan, baksodan och framsidan. Även underben bak och fram.

sweet_sunny_south
2007-01-20, 13:45
Så om man ser enbart till hur mycket knäböj och benspark belastar ligamenten i knäna, så är alltså knäböj bättre?

Självfallet är böj överlägset i övrigt också. Men det jag har fått lära mig är att man icke ska gå under 90 grader i böj, får då belastar man ligamenten något fruktansvärt. Iofs skiter jag fullständigt i det och kör vad mot lår. Funkar hur bra som helst, inga knäproblem whatsoever.

Kör förövrigt inte benspark eftersom det är en onödigt övning för mig.


Ja, eftersom knäböj är en closed chainövning så kommer det till största delen vara kompressionskraft som verkar på knäleden som är skonsammare för ledens ligament. (medan den istället belastar ledytor mer). I benspark(open chain) är det skjuvkraft som är den dominerande kraften som belastar ligamenten betydligt mer.

och sen är även böj som du säger överlägsen benspark i många andra aspekter.

Homunculus
2007-01-20, 19:14
jag har lite problem när ja kör ben o d är att jag får lite smått ont i knäna efteråt. jag tror att detta beror på att jag för ihop mina knän i själva uppåt trycket i knäböj vet att detta är farligt o vill få bort d.. jag är platt fotade vilket inte förenklarar d hela... ja kör typ axelbrett med fötterna o lite utvinklade fötter...

d knakar o har sig... o om man åkt bil tex så kan d låsa sig..

är d nån knäfara i benspark?

några tips från dom kunniga??!
Låter till viss del som problem som jag haft med mina knän. Är du plattfotad är det mycket möjligt att du pronerar, gör du? Jag pronerar själv ganska mycket, så jag skaffade mig stabilare skor och särskilda inlägg, blev mycket bättre efter det. Kanske kan funka för dig med?

kroy
2007-01-21, 12:25
Så om man ser enbart till hur mycket knäböj och benspark belastar ligamenten i knäna, så är alltså knäböj bättre?

Självfallet är böj överlägset i övrigt också. Men det jag har fått lära mig är att man icke ska gå under 90 grader i böj, får då belastar man ligamenten något fruktansvärt. Iofs skiter jag fullständigt i det och kör vad mot lår. Funkar hur bra som helst, inga knäproblem whatsoever.

Kör förövrigt inte benspark eftersom det är en onödigt övning för mig.

Det finns flera väldigt kompetenta inlägg här på forumet där det framkommer att knäböj är skonsammast om man går ner under 90grader, istället för att stanna där.. så du gör rätt i att köra djupt i min mening.
Hur mycket knäspark belastar knäna vet jag inte vetenskapligt sett, men jag har polare som inte alls kan köra ens på låga vikter, medan jag själv aldrig haft det problemet.

Mpet
2007-01-22, 14:43
Jag kör väldigt lätt o djupt i knäböj 60 -70kg o ja jag har plattfot o pronerar... men har faktiskt tänkt innan att d e just benspark som är problemet... jag har under en tid nu kört var ben för sig i bensparken kan detta va ett problem??

ska testa att skippa benspark för jag har tyckt att jag har fått bort knäna inåt men trodde detta va problemet då jag fick känning igen..

tack alla för svar.. mycket bra svar dessutom!!!:thumbup: *slap*

major Pectoralis
2007-01-22, 14:57
Att knäna går isär, ihop eller vobblar under rörelsen är inte bra. Ofta beror det på att man inte hittat tyngdpunkten. Lägger man tyngdpunkten på utsida fot går knäna isär, lägger man tyngpunkten på insida fot går de ihop. Tyngdpunkten skall ligga stabilt mitt i foten mot hälen. En bra övning för att hitta tyngdpunkten är knäböj med ryckfattning. En mycket bra övning även allmänt sett för stabiliteten.
Som tidigare nämnts: benspark är en open-chain övning som enligt en bekant sjukgymnast borde "förbjudas på gymmen", vilket han hade sade trotts att den är bra för hans affärer..... :eek:

Mpet
2007-01-22, 15:56
knäböj med ryckfattning?

alltså marklyft:em: ?

major Pectoralis
2007-01-22, 15:58
knäböj med ryckfattning?

alltså marklyft:em: ?

:D nej, stången på raka armar ovanför huvudet.