handdator

Visa fullständig version : Varför spelar folk dumma/dissar när någon har ett problem på Kolo?


bengdoktor
2007-01-19, 20:45
Jag vet inte hur många gånger man ser att folk som spelar dumma när någon frågar nåt som för andra kanske är självklart. Ställer man en fråga något otydligt eller är ens fråga nybörjaraktig kan man räkna med att få ett par spydiga kommentarer eller folk som spelar dumma.
Dessutom ska man tänka sig noga för innan man postar en fråga så att man inte har stavat fel eller särskrivit något, för då kommer också en kolopolis och tillrättavisar en. Varför är det så här? Varför kan folk inte svara snällt och tydligt istället för ironisera och vara taskiga?

Jag tycker att Kolo var snällare förr! *gah!*


ps. Ja, jag är lite blödig såhär på fredagskvällen *whistle*

tossefar
2007-01-19, 20:46
Jag blir minst lika irriterad på folk som inte tar sig tid att skriva ordentligt. Vem av oss har rätt?

Yankeee
2007-01-19, 20:46
ps. Ja, jag är lite blödig såhär på fredagskvällen *whistle*

Särskrivning.

bengdoktor
2007-01-19, 20:56
Särskrivning.

*grr27*

Bronkitkorv
2007-01-19, 20:58
Det är roligt med lite gnabb ibland.....
dumma frågor dumma svar...

L-Sami
2007-01-19, 21:00
En del är dumma i huvet kanske det är orsaken?

shadowfire
2007-01-19, 21:01
äh, det har inget med kolo o göra, det är klassiskt internetsyndrom.
Små pillevinkar som sitter och blir tuffa framför sin data, men öga mot öga hade de kissat på sig av skräck.
Så är det på de flesta forum, stor i orden men liten på jorden osv..

nr16
2007-01-19, 21:01
Jag blir minst lika irriterad på folk som inte tar sig tid att skriva ordentligt. Vem av oss har rätt?


Alla kanske har lite problem med att skriva (som jag) därför är det tråkit att höra hur dålig man e på och skriva os.v

Nina L
2007-01-19, 21:01
Har du mens eller?

Linnet
2007-01-19, 21:03
Helt klart snällare förr. Nu är det en mer irriterad, besserwisser-aktig attityd från flera håll, både medlemmar och vissa moderatorer. Just my two cents..

Lord_Real
2007-01-19, 21:04
För att om man inte törs hävda sig i verkligehten så är det en maktkänsla att göra det på internet.

Titta en stor sten på väg mot insidan av ett glashus. Tjossan.. Så kan det gå. ;)

Allan
2007-01-19, 21:05
Vilka moderatorer? Och ja, det har blivit tuffare. Jag tror det har att göra med att forumet vuxit som fan. Moderatorerna har mer att göra nu än för ett år sen, för att inte tala om för tre år sen.

Fartman
2007-01-19, 21:16
Nja, jag vet inte. Det kunde vara rätt hårt förr också..

tossefar
2007-01-19, 21:24
Alla kanske har lite problem med att skriva (som jag) därför är det tråkit att höra hur dålig man e på och skriva os.v

Desto större anledning att ta sig tid att göra det ordentligt. Inte fan kan man skylla på dyslexi när man byter ut "är" mot "e". Sen tror jag att du mycket väl kan stava till "tråkigt", men att du slarvar när du skriver.

Hur ska du bli bättre om du inte övar?

Snake
2007-01-19, 21:24
Vilka moderatorer? Och ja, det har blivit tuffare. Jag tror det har att göra med att forumet vuxit som fan. Moderatorerna har mer att göra nu än för ett år sen, för att inte tala om för tre år sen.

Ändå tycker jag att det inte alls det är samma drag här som för nått år sen...

Jorgen
2007-01-19, 21:34
Vilka moderatorer?

Du och jag såklart. :)

Löjtnant Blank
2007-01-19, 21:55
Varför? För att det är roligt. Allmänt hade varit olidligt tråkigt om alla hade varit lika snälla och förstående som Zakath och Tolkia.

hasse36
2007-01-19, 22:00
Du och jag såklart. :)Ja, Grahn har ju lagt av.

Sonny
2007-01-19, 22:08
Varför? För att det är roligt. Allmänt hade varit olidligt tråkigt om alla hade varit lika snälla och förstående som Zakath och Tolkia.Böjd till att hålla med aka. +1

Lizard
2007-01-19, 22:48
När det gäller moderatorernas "dumhet" i allmänhet och Allans i synnerhet tror jag mig veta svaret.

Många här är unga. Ingenstans i det svenska samhället idag innehåller den äldres rätt. Detta är ett utslag av en liberalisering och ett befriande under efterkrigstiden från det tidigvarande dogmatiska och inskränkta samhället. Barn och ungdomar blev individer med självklara rättigheter. Det gick inte att huta åt yngre och utsätta dem för odemokratisk och olaglig diskriminering längre. Tack och lov.

Men, detta fungerar så länge som det finns en konformistisk idé, en allmän uppfattning, av vad som är god sed och ton.

I friheten uppstod en subkultur av "skit-i-det-du"-attityd och där rent roffiga beteenden anses självklara. "Sa du till mig när jag pinkade i en port?! - Då får jag och mina kompisar sparka dig i huvudet - så det så."

När den typen av uppfattning får allmän spridning (för ingen kan/vill/får/törs göra något åt saken (inkl föräldrar) så blir livet olidligt för omgivningen.

Samma beteende på ett forum uppfattas av tillämparna som självklart och stor förvåning uppstår när, framför allt Allan, huter åt dem. "Så har ingen sagt förut?! - Så får man väl inte säga till mig?!" Men det får man alltså. Och ska man.

Lizard

Yes
2007-01-19, 22:56
Jag tror annars många kivas lite på kul, inte för att vara elaka och sura. Jag gör iaf det ibland.

blekfet2
2007-01-19, 23:25
Jag tror annars många kivas lite på kul, inte för att vara elaka och sura. Jag gör iaf det ibland.

+1

Det är skoj att busa med folk. Tar dom illa upp så är det deras problem :Virro

mathor
2007-01-19, 23:27
Alla som inte ryggdunkar eller ifrågasätter är medlemmar i en nationell konspiration av gigantiska mått, vars främsta syfte är att utsätta undermänniskor för terror och frost i Satans namn. Detta beror på det moraliska förfallet efter den fantastiska svenska kyrkans utträde ur gemene mans hem.

Allan
2007-01-19, 23:29
Alla som inte ryggdunkar eller ifrågasätter...

Hur ska du ha det?

mathor
2007-01-19, 23:30
Åh, nej!

Jaws
2007-01-19, 23:37
Men nybörjarnas frågor finns besvarade exakt överallt på hela kolo..flera gånger dessutom.
Finns en länk som heter search sen kan man skriva in vad man önskar att veta så kommer flera träffar upp..ungefär som google. Kanske därför vissa retar upp sig?

mangemani
2007-01-20, 00:17
bättre förr?nja.
det första jag möttes av när jag reggade mej här på forumet var dumhets förklaringar,spydigheter osv.
ställde en simpel nybörjar fråga.
så nej,det var ej bättre förr här på kollo,samma skrot och korn då som nu..kanske en aningen värre nu.

Sonny
2007-01-20, 01:20
Kan folk sluta klaga på Mathor, han är juh rolig för fan dessutom ärlig i många fall, kanske så ärlig att det gör ont ibland?

Snake
2007-01-20, 01:28
Kan folk sluta klaga på Mathor, han är juh rolig för fan dessutom ärlig i många fall, kanske så ärlig att det gör ont ibland?

När är bröllopet?

Krampus
2007-01-20, 02:08
När det gäller moderatorernas "dumhet" i allmänhet och Allans i synnerhet tror jag mig veta svaret.

Många här är unga. Ingenstans i det svenska samhället idag innehåller den äldres rätt. Detta är ett utslag av en liberalisering och ett befriande under efterkrigstiden från det tidigvarande dogmatiska och inskränkta samhället. Barn och ungdomar blev individer med självklara rättigheter. Det gick inte att huta åt yngre och utsätta dem för odemokratisk och olaglig diskriminering längre. Tack och lov.

Men, detta fungerar så länge som det finns en konformistisk idé, en allmän uppfattning, av vad som är god sed och ton.

I friheten uppstod en subkultur av "skit-i-det-du"-attityd och där rent roffiga beteenden anses självklara. "Sa du till mig när jag pinkade i en port?! - Då får jag och mina kompisar sparka dig i huvudet - så det så."
När den typen av uppfattning får allmän spridning (för ingen kan/vill/får/törs göra något åt saken (inkl föräldrar) så blir livet olidligt för omgivningen.

Samma beteende på ett forum uppfattas av tillämparna som självklart och stor förvåning uppstår när, framför allt Allan, huter åt dem. "Så har ingen sagt förut?! - Så får man väl inte säga till mig?!" Men det får man alltså. Och ska man.

Lizard

Hade det inte varit för att den rödmarkerade meningen är en verklig händelse hade jag dissat dig som fan för ditt ordbajseri, Curt Connors..

Karljävel, du skriver ju skitbra saker och det varje gång du skriver något dessutom! :)
Men sluta prata Lizardianska om du vill få något sagt till folket, mannen!

blekfet2
2007-01-20, 13:13
Kan folk sluta klaga på Mathor, han är juh rolig för fan dessutom ärlig i många fall, kanske så ärlig att det gör ont ibland?

+1
Mathor kan bli min liggaskedkompis om han är sugen *whistle* *drool* :D

Jacksatan
2007-01-20, 13:31
Hade det inte varit för att den rödmarkerade meningen är en verklig händelse hade jag dissat dig som fan för ditt ordbajseri, Curt Connors..

Karljävel, du skriver ju skitbra saker och det varje gång du skriver något dessutom! :)
Men sluta prata Lizardianska om du vill få något sagt till folket, mannen!

word +1

Kwon
2007-01-20, 13:58
Ställer man en fråga något otydligt eller är ens fråga nybörjaraktig kan man räkna med att få ett par spydiga kommentarer eller folk som spelar dumma.

Varför är det så här? Varför kan folk inte svara snällt och tydligt istället för ironisera och vara taskiga?


Because they can? :D

Sofia4_4
2007-01-20, 14:08
Det finns de som känner sig lite underlägsna i vanliga diskutioner här på forumet som starkare och mer erfarna folk vinner. Då tar de tillfället att dissa de nya som dyker upp så att de också få känna sig lite överlägsna och klokare.

frökenzelda
2007-01-20, 15:42
Tror inte det har nåt med forumet i sig att göra utan så här äre ju på typ alla forum på internet. Men det irriterar mig, kan folk vara lite artiga för en gångs skull? Skulle en person irl vara mot mig som vissa på internet beter sig hade jag dumpat människan på en enda gång.

Ska kanske tillägga att många hade fått en käftsmäll också.

He-man
2007-01-20, 17:58
Hade det inte varit för att den rödmarkerade meningen är en verklig händelse hade jag dissat dig som fan för ditt ordbajseri, Curt Connors..

Karljävel, du skriver ju skitbra saker och det varje gång du skriver något dessutom! :)
Men sluta prata Lizardianska om du vill få något sagt till folket, mannen!

Menar du att han är bra på att uttrycka sig i skrift, men att hans budskap är fel. Eller menar du tvärt om, att han budskap är bra, men att hans sätt att skriva är dåligt? :confused:

Själv gillar jag både budskapet och textspråket! :thumbup: Jag önskar att jag kunde formulera mig lika väl. ( :bow: i'm not worthy)

RassK
2007-01-20, 17:59
Är du ny på internet lr`?

HenrY
2007-01-20, 18:03
När är bröllopet?

Vet ej, men enligt uppgifter så kommer AP såklart vara bestman...*whistle*

Krampus
2007-01-20, 20:39
Menar du att han är bra på att uttrycka sig i skrift, men att hans budskap är fel. Eller menar du tvärt om, att han budskap är bra, men att hans sätt att skriva är dåligt? :confused:

Själv gillar jag både budskapet och textspråket! :thumbup: Jag önskar att jag kunde formulera mig lika väl. ( :bow: i'm not worthy)

Jag menar att hans budskap är jätte bra och att hans skriftspråk är det bästa jag sett på internet någonsin, MEN jag tror att det så viktiga budskapet kan gå förlorat för många när han skriver så avancerat..:/
Vi är ju trotts allt p åett träningsforum.. *whistle*

Var är Bolio föresten? :confused:

He-man
2007-01-20, 21:07
Jag menar att hans budskap är jätte bra och att hans skriftspråk är det bästa jag sett på internet någonsin, MEN jag tror att det så viktiga budskapet kan gå förlorat för många när han skriver så avancerat..:/
Vi är ju trotts allt p åett träningsforum.. *whistle*

Var är Bolio föresten? :confused:

Äh, då skulle han ju mer eller mindre försvinna in i mängden, det finns många som har bra budskap i sina poster, men väldigt få - eller ingen - kan formulera sig så klockrent. Bara skönt att läsa poster som sticker ut ur mängden, passa på och njut av det. ;)

Ja, konstigt nog saknar jag ibland Bolios vassa tunga i vissa trådar :D , han är duktig på att argumentera för sina åsikter. Vettefan vart han tagit vägen.?

Krampus
2007-01-20, 21:11
Äh, då skulle han ju mer eller mindre försvinna in i mängden, det finns många som har bra budskap i sina poster, men väldigt få - eller ingen - kan formulera sig så klockrent. Bara skönt att läsa poster som sticker ut ur mängden, passa på och njut av det. ;)


Jag är utav annan åsikt. Tror hälften strunatar i att läsa honom, men jag tycker också det är gymt skrivit.

Jag ska göra ett snacka Lizzardianska någon gång där det bjuds tillfälle och sedan länka hit. :D

Krampus
2007-01-20, 21:13
Lizzard och Pez ligger nära varandra, men jag tror Pez budskap går fram mycket bättre och hos fler.
Ofta är det viktiga och vetta saker det säger, jag vill inte att folk ska missa Lizzard.

Dnepr
2007-01-20, 21:22
Lizzard och Pez ligger nära varandra, men jag tror Pez budskap går fram mycket bättre och hos fler.
Ofta är det viktiga och vetta saker det säger, jag vill inte att folk ska missa Lizzard.

Det lilla jag läst av båda så skriver Pez mer begripligt för vanligt folk - men jag tror han är minst lika begåvad språkmässigt. Han skriver nog mer spontant men då Lizard oftast brukar komma in och sammanfatta tråden så tror jag också att han tar sig mer tid att skriva.

He-man
2007-01-20, 21:23
Lizzard och Pez ligger nära varandra, men jag tror Pez budskap går fram mycket bättre och hos fler.
Ofta är det viktiga och vetta saker det säger, jag vill inte att folk ska missa Lizzard.

Nja, möjligtvis att språket, tillsammans med en lång post kan avskräcka vissa läsare, men samtidigt tycker jag att man ska underhålla de sidor man har som man är bra på och inte medvetet göra sig "sämmre". Vem vet, han kanske vill bli författare någon gång, då kan det vara bra att ta alla tillfällen man får att öva? *whistle*