handdator

Visa fullständig version : Träning innan frukost?


Fiia
2007-01-19, 20:03
Massa tips, fakta och kommentarer på hur ni ser på Ganska hård träning
på tom mage. Alltså att köra ett pass före frukost? :confused:

blekfet2
2007-01-19, 20:09
sök så finner du svar.

Sverker
2007-01-19, 20:34
Fungerar fint:thumbup:
Kräver lite mer uppvärmning innan de tunga vikterna eftersom jag/man är lite kall och stel på morgonen.

Lite mat på kvällen så är glykogenförråden på topp när träningen börjar.

L-Sami
2007-01-19, 20:42
Det är bara och känna efter hur det känns att träna, annars kan man ta en gainer innan om man vill.

Hammargren
2007-01-19, 20:46
Fungerar fint:thumbup:
Kräver lite mer uppvärmning innan de tunga vikterna eftersom jag/man är lite kall och stel på morgonen.

Lite mat på kvällen så är glykogenförråden på topp när träningen börjar.

hur fungerar det med såna som deffar och går på 60 min långa promenader på morgonen på tom mage? bryter man ned mer muskler än om man hade käkat frukost, eller spelar det ingen större roll då det sammanlagda dagliga intaget är det viktigaste?

King Grub
2007-01-19, 20:51
Under aktiviteten kommer proteinbalansen att vara negativ. Det vänder vid födointag och kompenseras över dygnet.

Tung styrketräning fastande är däremot direkt kontraproduktivt (inte bortkastad, förstås, men betydligt sämre än med aminosyror i omlopp). Det behöver dock inte vara någon brakfrukost innan, utan tillgång till någon form av protein är tillräckligt. Kolhydrat är ett plus.

Hammargren
2007-01-19, 20:54
Under aktiviteten kommer proteinbalansen att vara negativ. Det vänder vid födointag och kompenseras över dygnet.

Tung styrketräning fastande är däremot direkt kontraproduktivt (inte bortkastad, förstås, men betydligt sämre än med aminosyror i omlopp). Det behöver dock inte vara någon brakfrukost innan, utan tillgång till någon form av protein är tillräckligt. Kolhydrat är ett plus.

negativ proteinbalans = muskelnedbrytning?

L-Sami
2007-01-19, 20:55
hur fungerar det med såna som deffar och går på 60 min långa promenader på morgonen på tom mage? bryter man ned mer muskler än om man hade käkat frukost, eller spelar det ingen större roll då det sammanlagda dagliga intaget är det viktigaste?

Musklerna bryts inte ned av en promenad.

LadyG
2007-01-19, 21:02
Under aktiviteten kommer proteinbalansen att vara negativ. Det vänder vid födointag och kompenseras över dygnet.

Tung styrketräning fastande är däremot direkt kontraproduktivt (inte bortkastad, förstås, men betydligt sämre än med aminosyror i omlopp). Det behöver dock inte vara någon brakfrukost innan, utan tillgång till någon form av protein är tillräckligt. Kolhydrat är ett plus.

Är konditionsträning före frukost också kontraproduktivt?

King Grub
2007-01-19, 21:06
Om du inte kan prestera, men inte ur proteinbalanssynpunkt (om vi inte talar riktig distansträning).

I fastande tillstånd är proteinbalansen alltid negativt, men det kompenseras normalt över dygnet vid ett adekvat energi- och proteinintag. Så även vid styrketräning, men styrketräningens mål kanske inte bara är att gå +-0, och vill man maximera proteinsyntesen för positiv proteinbalans krävs aminosyror.

ligne
2007-01-19, 21:07
men det var inte en promenad det var tal om, eller hur!?

Hammargren
2007-01-19, 21:13
Musklerna bryts inte ned av en promenad.

menade på lång sikt och om man promenerar innan frukost flera gånger i veckan

Hammargren
2007-01-19, 21:20
har fortfarande inte riktigt förstått om man bryter ned mer muskler om man går en 60 min promenad med eller utan frukost i magen. läste nyss ett gammalt inlägg av Jay-Z där han rekommenderar diverse saker för att behålla massa under deff, bland annat: "- Kardio på fastande mage. (minimera proteinnedbrytningen)
- Intensiv kardio på fastande mage. (hormoner +minimera".
minimerar det alltså proteinnedbrytningen om man kör kardio på fastande mage? borde det inte vara tvärt om? :confused:

King Grub
2007-01-19, 21:27
Proteinnedbrytningen är större än uppbyggnaden under aktiviteten, om du utför den fastande, men det vänder och kompenseras över dygnet vid ett adekvat energi- och proteinintag.

Danny Devito
2007-01-19, 21:48
Massa tips, fakta och kommentarer på hur ni ser på Ganska hård träning
på tom mage. Alltså att köra ett pass före frukost? :confused:

Kör Gainer och en-två koppar kaffe innan styrkepasset. Sen när du är klar äter du vanlig frukost :thumbup:

Danny Devito
2007-01-19, 21:55
Såhär kör jag när jag ska träna på morgonen: Dricker Gainer och en-två koppar kaffe. Sen tar jag en varm dusch för att kvickna till. Sen tränar jag styrka. Efter passet äter jag vanlig frukost

ligne
2007-01-19, 21:58
Sen tar jag en varm dusch för att kvickna till.

hade jag duschat varmt på morgonen så hade jag somnat ståendes =)

Bobbokrull
2007-01-19, 23:16
Jag kör morgonträning före frukost och ja...ser bara fördelar med det. Stiger upp en timme före passet, dricker mycket vatten (viktigt med vatten)....tar även en stor kopp kaffe och just innan träningen blir det en esapro-drink med malto. Efter träningen fyller man på med proteiner och kolhydrater efter ens eeget behov