handdator

Visa fullständig version : Musikgåta ! nr 2


Bronkitkorv
2007-01-19, 17:56
Brorsan spelade en gång i tiden klassisk gitarr för en privatlärare, innan han gick ner i rockträsket.
Jag vill hitta noterna till den men vet inte vad låten heter !
Så här går första melodislingan.
c# h c# d c# h a e e

Så den som kan noter och har ett instrument kanske kan hjälpa mej att klura ut vilken låt det är. Melodin är väldigt välkänd men ingen jag har frågat vet vad den heter.....
A är helnot och de 2 sista E är åttondelar.

Om ni verkligen vill och om någon av er musikintresserade känner att det är för lite noter så kan jag väl klura ut nästa melodislinga med...

Fultjack
2007-01-19, 18:22
fråga din bror?

Bronkitkorv
2007-01-19, 18:50
fråga din bror?

Det skulle jag gjort om han visste vad låten hette !!!! :smash:

Sonny
2007-01-19, 20:33
Ingen aning om vad det där kan va, tycker mig känna igen melodin men smtidigt inte :/

dojjan
2007-01-19, 20:51
Låter som någon (kommer inte ihåg vilken och orkar inte kolla upp det) sats ur Carmina Burana, dock har jag svårt att tänka mig att han spelade den på gitarr.

Du menar att förutom a:et och e:na så är resten fjärdedelar? Det blir en väldigt konstig taktart om det du nu skrivit är rätt.

Kurash
2007-01-19, 21:01
Ingen aning om vad det där kan va, tycker mig känna igen melodin men smtidigt inte :/

Ja, det är nåt vagt bekannt med den. Jag får vibbar av nån nån TV-serie eller liknande. Har du inga fler noter att bidra med?

Bronkitkorv
2007-01-20, 10:33
Takter är jag värdelös på så det är säkert inte som jag skrev !

Fler noter... jaja . Första stycket igen och sen vidare.. Inom parentes så skriver jag vilken strängen jag spelar på så att det inte blir en oktav fel på vissa ställen... Klarar ingen det nu så kan jag skriva ner sista melodislingan med tror jag.. Hur skriver jag ner det i tab ?

(h ) (g) ( d )
c# h c# d c# h a e e

( h )(e) (h )(d )
d c# d e d c# h e e

(e) ( h ) (g)(d) (h)(e)(h )(e )(h )
e d c# h a f# d e d c# e e c# h

nutz
2007-01-20, 12:04
Det är väl som vanligt Oasis och deras Wonderwall! :D

Cartwright
2007-01-20, 14:31
Skulle det vara en klassisk melodi?

Bronkitkorv
2007-01-20, 16:07
Skulle det vara en klassisk melodi?

Ja och du skulle känna igen den om du hade någon som helst taktkänsla och kunde noter med....

dojjan
2007-01-20, 17:08
Takter är jag värdelös på så det är säkert inte som jag skrev !

Fler noter... jaja . Första stycket igen och sen vidare.. Inom parentes så skriver jag vilken strängen jag spelar på så att det inte blir en oktav fel på vissa ställen... Klarar ingen det nu så kan jag skriva ner sista melodislingan med tror jag.. Hur skriver jag ner det i tab ?

(h ) (g) ( d )
c# h c# d c# h a e e

( h )(e) (h )(d )
d c# d e d c# h e e

(e) ( h ) (g)(d) (h)(e)(h )(e )(h )
e d c# h a f# d e d c# e e c# h

Tabulatur funkar så här:
e är ljusa e strängen (alltså den understa), läs från vänster till höger. Tabulatur är enket att lära sig spela efter, dock har det en brist: man kan inte se notvärden (alltså hur långa tonerna ska vara)

Här är första och andra melodin du skrev. Jag skrev dem i en takt var eftersom jag inte vet taktart.
e|--------------------|-------0--------------|
H|-2-0-2-3-0---------|-3-2-3---3-2-0-------|
G|------------2-------|----------------------|
D|--------------2-2---|----------------2-2--|
A|--------------------|----------------------|
E|--------------------|----------------------|

Du svarade inte på min fråga i mitt förra inlägg, är alla noter förutom A och E i melodi 1 fjärdedelar?

Cartwright
2007-01-20, 18:28
Ja och du skulle känna igen den om du hade någon som helst taktkänsla och kunde noter med....

Jag menade inte att vara dryg.:cryout:

Kan du minnas något sammanhang där låten varit med? En film kanske?

Sebbe_H
2007-01-20, 18:31
Spela in när nån spelar den så finns det ju fler som inte kan tolka noter osv, som kan klura ut vilken det är. Nån borde ju ha mick?

Bronkitkorv
2007-01-20, 19:13
Tabulatur funkar så här:
e är ljusa e strängen (alltså den understa), läs från vänster till höger. Tabulatur är enket att lära sig spela efter, dock har det en brist: man kan inte se notvärden (alltså hur långa tonerna ska vara)

Här är första och andra melodin du skrev. Jag skrev dem i en takt var eftersom jag inte vet taktart.
e|-------------------- -|--------0--------------|
H|-2-0-2-3-2-0--------|-3-2-3--3-2-0-------|
G|--------------2-------|----------------------|
D|-----------------2-2--|---------------2-2--|
A|----------------------|----------------------|
E|----------------------|----------------------|

Du svarade inte på min fråga i mitt förra inlägg, är alla noter förutom A och E i melodi 1 fjärdedelar?
Jag ändrade lite, prova igen nu ! Hmm jag och takter.. Skulle tro att det är 3/4 och bara 8delar förutom A i första delen och H i andra delen som är helnoter.. Tror jag..

Cartwright det är lugnt, jag är bara frustrerad...:)

Jag har för mej att det är en välkänd melodi från Bach eller någon från den eran av klassisk musik. Jag ska spela in melodin på min bärbara, hur gör jag så ni kan höra den då ?

Bronkitkorv
2007-01-20, 19:25
e|-------------------- -|-------0--------------|
H|-2-0-2-3-2-0---------|-3-2-3--3-2-0-------|
G|--------------2-------|----------------------|
D|-----------------2-2--|---------------2-2--|
A|----------------------|----------------------|
E|----------------------|----------------------|

e|-0---------------0-----0-0-----I
H|---3-2-0-----------3-2-----2-0I
G|----------2----3----------------I
D|-------------4------------------I
A|---------------------------------I
EI--------------------------------I

Cartwright
2007-01-20, 20:40
e|-------------------- -|-------0--------------|
H|-2-0-2-3-2-0---------|-3-2-3--3-2-0-------|
G|--------------2-------|----------------------|
D|-----------------2-2--|---------------2-2--|
A|----------------------|----------------------|
E|----------------------|----------------------|

e|-0---------------0-----0-0-----I
H|---3-2-0-----------3-2-----2-0I
G|----------2----3----------------I
D|-------------4------------------I
A|---------------------------------I
EI--------------------------------I

Tja, jag kan egentligen inte läsa tabbar för fem öre, men jag sitter och försöker spela låten på min keyboard. Tyvärr har jag ingen aning om vad det är jag spelar :confused:

dojjan
2007-01-20, 20:46
Tja, jag kan egentligen inte läsa tabbar för fem öre, men jag sitter och försöker spela låten på min keyboard. Tyvärr har jag ingen aning om vad det är jag spelar :confused:

Checka noterna han skrev i någon av de första posterna! :)

Cartwright
2007-01-20, 20:50
Checka noterna han skrev i någon av de första posterna! :)

Jag gjorde det, med samma resultat.:(