handdator

Visa fullständig version : Max-OT (AST)


iceman32
2007-01-19, 17:02
Hej

Har nyligen tagit hem alla AST "manualer" för deras träningsprogram Max-OT och kom igår in på veckan då de tar upp kosttillskott och blev väldigt förvirrad samt förundrad.
Alla vet ju att det är en djungel detta med kosttillskott och ALLA företag säger sig ha den absolut bästa produkten på marknaden enligt visade studier mm, går inte att få tag på något bättre än just detta... bla bla bla... Så det är oerhört svårt att få fram vad som är bra...

När man läser Max-OT guide så lovordar han ENBART deras protein som de kallar för VP2, allt annat är enligt honom "djurfoder" och har absolut ingen effekt för att bygga muskler på. Kortfattat så säger detta företag inte annat än vad andra gör... Vidare säger AST att de sista de vill är att lura sina kunder och sälja något som de vet inte har någon effekt som alla andra företag gör... Hmmm, är AST så bra tro?

Nu kostar VP2 1300 kr för 4 kg vilket jag tycker är rätt dyrt. Jag köpte 12 kg Star Nutrition Gainer Pro från ************* för 820 kr (erbjudande).

Nu är frågan, har AST rätt, har de den bästa proteinen i sin VP2 och jag har bara gått och köpt vad de kallar för djurfoder?

Vad kan man köpa som är bra som inte kostar massor? Som sagt, för oss rätt nya inom detta så är det svårt i denna djungel av proteintillskott...

Tacksam för svar!
Stefan

o.z.z
2007-01-19, 17:06
Hej

Har nyligen tagit hem alla AST "manualer" för deras träningsprogram Max-OT och kom igår in på veckan då de tar upp kosttillskott och blev väldigt förvirrad samt förundrad.
Alla vet ju att det är en djungel detta med kosttillskott och ALLA företag säger sig ha den absolut bästa produkten på marknaden enligt visade studier mm, går inte att få tag på något bättre än just detta... bla bla bla... Så det är oerhört svårt att få fram vad som är bra...

När man läser Max-OT guide så lovordar han ENBART deras protein som de kallar för VP2, allt annat är enligt honom "djurfoder" och har absolut ingen effekt för att bygga muskler på. Kortfattat så säger detta företag inte annat än vad andra gör... Vidare säger AST att de sista de vill är att lura sina kunder och sälja något som de vet inte har någon effekt som alla andra företag gör... Hmmm, är AST så bra tro?

Nu kostar VP2 1300 kr för 4 kg vilket jag tycker är rätt dyrt. Jag köpte 12 kg Star Nutrition Gainer Pro från ************* för 820 kr (erbjudande).

Nu är frågan, har AST rätt, har de den bästa proteinen i sin VP2 och jag har bara gått och köpt vad de kallar för djurfoder?

Vad kan man köpa som är bra som inte kostar massor? Som sagt, för oss rätt nya inom detta så är det svårt i denna djungel av proteintillskott...

Tacksam för svar!
Stefan
du ska nog inte tro på allt de skriver;) kör själv bara med whey-100 från en annan tillverkare...funkar mycket bra.

LeftRight
2007-01-19, 17:39
Bah!

Om nu deras protein tas upp bättre så ta 5% mer av ditt protein. De flesta av oss på forumet får ändå i sig för mkt protein.

ligne
2007-01-19, 21:25
skillnaden på rent proteinpulver är så vitt jag vet marginell.
du kan nästan köpa vilket du vill, det lär inte göra någon jättestor skillnad.
det är trots allt bara ett tillskott, det är fortfarande maten som är viktigast.

Bondlurk
2007-01-20, 01:34
VP2 har med största sannolikhet inget som något annat kostillskott har. Men du kan inte jämnföra pris på gainer och proteinpulver, that's not fair.

Sverker
2007-01-20, 07:55
Om jag inte minns fel så är VP2 ett vasslehydrolysat.

Att hydrolysera ett vassleprotein kostar naturligtvis pengar. Mer hydrolyserar=> snabbare upptag.


Du får kontrollera hydrolysgraden och se ifall det är värt pengarna. Oftast anges hydrolysgraden i hur långa ( eg hur mycket väger ) peptidkedjorna är. Ett mindre tal som 1000 ( D ) Dalton anger att kedjelängden är ca 10 aminosyror. 500 D betyder 4 - 5 aminosyror och ett extremt snabbt upptag. Intakt vassleprotein bör vara kring 20 000 - 23 000 D men där anges inte kedjelängden i Dalton

iceman32
2007-01-20, 08:52
Men du kan inte jämnföra pris på gainer och proteinpulver säger du, men vad är skillnaden mellan en Gainer och tex en Whey 100 då?
Trodde att båda var rena kosttillskott för muskeltillväxt/viktökning och återhämtning... men jag har kanske fel?

King Grub
2007-01-20, 08:57
Whey = vassle. Rent protein, från mjölk. Gainer = samma protein, plus kolhydrat, vanligen i form av maltodextrin och/eller dextros. Går lika bra att blanda själv.

Lizard
2007-01-20, 10:18
Max-OT är ASTs program för att stödja deras försäljning.

ASTs produkter och deras webbsida med tränings- och näringsupplägget är i hög grad kopplat till tolkningar av den forskning som framkommit sedan mitten på 1990-talet och den samtida produktutvecklingen. Skillnaden mot de ofta mycket större konkurrenterna var, och är, att de inte letade behov och sedan tillverkade och tillskrev produkterna egenskaper ad hoc. I stället så lutar de sig alltså på ett system eller en filosofi för att därigenom driva sin försäljning (Max-OT, Bracketing).

När produkterna och systemet presenterades så var kvaliteten bland tillverkarna på marknaden vacklande och det rådde en stor förvirring bland påståenden och tolkningar.
Det mesta av ASTs ideér och filosofier runt kost och träning har idag accepterats, i synnerhet härinne, även om just träningsupplägget kanske är det mest kontroversiella för en del.

Nuförtiden finns det produkter med likvärdiga egenskaper som de flesta av ASTs produkter och som konsument gäller det att väga tid mot pengar. Hur mycket tid vill jag lägga ned för att hitta motsvarande, eller bättre, produkt till en lägre kostnad? Denna fråga upptar ca 30-50% av alla trådar härinne och du kan lättast söka efter dem själv genom att ange ordet "optimalt" i sökfältet. :)

Lizard