handdator

Visa fullständig version : r'a'knar alla?


zpliffen
2007-01-19, 15:45
r'a'knar ni kalorier n'a'r ni forsoker er po en riktig deff?
Moste finnas ett par som lyckats med en bra deff utan att r'a'kna, kolla bara pa boxare, atleter som for en riktigt bra deff omedvetet..

Skriv garna varfor ni gor det ena eller andra ockso.

Kaboffastar
2007-01-19, 15:49
Jag kör på känsla

för att jag kan.

tp_88
2007-01-19, 15:50
Deffar nu, räknar inte kcal.

psirus
2007-01-19, 15:54
räknar nästa naldrig kcal. Varför? för att jag itne orkar :P

Funkar ok endå, bara att gå efter vågen går man ner för mycket äter man lite ner och tvärtom.

L-Sami
2007-01-19, 15:54
Bulkar nu räknar kalorier

Empe
2007-01-19, 16:22
Omöjligt att räkna kalorier när man käkar i skolan. Hemma så kollar jag bara infon om hur många kcal det är sen uppskattar jag på ett ungefär hur mkt jag får i mig. Mäter inte upp mina portioner efter kcal, bara att jag gissar mig till på ett ungefär vad mina vanliga portioner blir.

Mackz
2007-01-19, 16:23
Väger mig själv varje dag och inte maten.

regus
2007-01-19, 16:24
Kör på känn.

RassK
2007-01-19, 16:37
Kontrollräknar då och då, kör på känn utifrån det.
Ganska lätt att uppskatta.

Kontrollräknar kanske 1 dag i veckan när jag deffar
När det tar stopp så kontrollräknar jag också

Eddie Vedder
2007-01-19, 22:50
Käkar oftast mat som de e ganska lätt att uppskatta, dock skulle jag aldrig komma på tanken att regelbundet räkna kcal. Förut ida va jag seg å orkade inte direkt laga nån ordentlig mat så jag käkade en burk me abba's "naturella" fiskbullar å en burk champinjoner. I såna fall ere ju inga problem att räkna ut då de står på ett ungefär hur mycke burken innehåller samt näringsvärde.

Annars går jag bara på känn, visserligen hamnar jag nästan jämt på underskott verkar de som (detta leder till väldiga sömnproblem) så jag försöker successivt öka intaget.

mangemani
2007-01-19, 23:25
i börajn är jag väldigt noga med att räkna kcal,men efter nån månad,när man har fått in rytmen och kommit in i det hela,så slutar jag och går på känsla.

Tabbe
2007-01-19, 23:28
Deffade i 3 manader och da blev det sa att jag larde mig vad det mesta innehaller och nu kor jag oftast overslags rakning.

Pepz
2007-01-19, 23:36
räknar aldrig exakta värden. det går ju inte iom att alla värden som finns ändå är uppskattningar..

Körde dieten på en höft och bulken på en höft.. funkar för mig

blekfet2
2007-01-19, 23:54
höftar också, lärt mig med tiden.

Pellefant
2007-01-20, 00:00
Jag lyckas tyvärr bara gå ner i vikt när jag räknar kalorier, antingen "exakt" eller på en höft. Då går det bra.

Men tänker jag att bara jag ska "äta bra" så "unnar"(varför?) jag mig tyvärr dåliga(choklad mm) saker.

Verkar som jag behöver se kcal-antalet för att inte dra upp det för mycket med struntsaker och snask.

mangemani
2007-01-20, 00:10
för mej är det tvärtom,ju mer jag tänker och ju mer jag koncentrerar mej på kcal räkning osv,ju mer noga jag är desto segare går deffen.
men slutar jag tänka,börjar käka det jag själv vill,med noll koll på kcal summan,då går jag ner samt att jag mår toppen=/.

Krampus
2007-01-20, 00:52
r'a'knar ni kalorier n'a'r ni forsoker er po en riktig deff?
Moste finnas ett par som lyckats med en bra deff utan att r'a'kna, kolla bara pa boxare, atleter som for en riktigt bra deff omedvetet..

Skriv garna varfor ni gor det ena eller andra ockso.

Fan heller jag gör...
-10kg på en månad :)

00600
2007-01-20, 11:49
Jag går på känn.
Men kollar ganska noga på innehållsförteckningarna på allt jag stoppar i mig.

Startade min deff när jag vägde 91 kg, nu ligger jag på ca 82.
Så det funkar bra för mig.

Endura
2007-01-20, 12:11
Jag räknar just nu, det är min första seriösa deff, så jag håller på att lära mig... det går riktigt bra och jag känner att jag behöver se i siffror hur mycke/lite jag har kvar att fylla upp för dagen och välja innehållet i nästa mål därefter.
De e klart att om jag åt mer enformigt skulle det nog vara enklare att strunta i siffrorna, men jag gillar utmaningen att variera maten och hitta på så nyttiga recept som möjligt, och då blir det svårt att höfta i längden :)

Brooklyn
2007-01-20, 18:39
förra deffen så räknade jag kcal hela tiden, men jag känner att man blir för "fast" då
så denna deff ska jag gå mer på känn, och köra med överslagsräkning, och om det börjar "kärva" så tar jag till räkningen igen :)
mvh Brook.

Stab
2007-01-20, 18:50
Aldrig räknat och kommer aldrig räkna. Man känner ju och vet på ett ungefär, sen är sånna värden endå bara höftade och tar inte hänsyn till metabolism osv.

Modify
2007-01-20, 18:55
Väger o räknar bara kollisarna för jag är så jävla känslig :)

He-man
2007-01-20, 21:55
Alla ni som inte räknar, äter ni er mätta och kompenserar med extra mycket träning då? Hur mycket träning lägger ni ner på en vecka ungefär (styrka, kardio osv)?

blekfet2
2007-01-20, 23:24
Alla ni som inte räknar, äter ni er mätta och kompenserar med extra mycket träning då? Hur mycket träning lägger ni ner på en vecka ungefär (styrka, kardio osv)?

man äter så man vet på ett ungefär hur mycket kalorier man stoppat i sig.

He-man
2007-01-20, 23:48
man äter så man vet på ett ungefär hur mycket kalorier man stoppat i sig.

Men det kan inte vara lätt att gissa sig till om man inte räknat kalorier förut. Jag har kört kaloriräkning flera gånger, även vid bulk ibland och jag skulle ändå ha noll koll på hur mycket jag stoppar i mig om jag inte räknade. Däremot är jag så jäkla less på att räkna och tänkte ta och prova utan att räkna en gång, men sist jag gjorde det gick jag lik förbaskat upp i stället för ner, så får väll se hur det går. :D

Empe
2007-01-21, 00:34
man äter så man vet på ett ungefär hur mycket kalorier man stoppat i sig.

nej, man äter så man vet på ett ungefär exakt hur jävla lite man ska köra cardio. Helst inte alls.

Eddie Vedder
2007-01-21, 12:59
Alla ni som inte räknar, äter ni er mätta och kompenserar med extra mycket träning då? Hur mycket träning lägger ni ner på en vecka ungefär (styrka, kardio osv)?

Jag ligger stadigt på 67-68 kg i kroppsvikt nu å ökar ständigt i styrka. Asså så svårt ere inte me maten tycker jag, inte bli proppmätt, käka mycke grönsaker å annan energisnål mat å försöka att aldrig va utsvulten räcker lång väg.

Energin på gymmet brukar ju oftast motsvaras av ett eventuellet energiöverskott å tvärtom. Känns som de där väger upp ganska bra i längden även om de kan variera från dydn till dygn såklart.

blekfet2
2007-01-21, 13:05
nej, man äter så man vet på ett ungefär exakt hur jävla lite man ska köra cardio. Helst inte alls.

nej

Cerberus
2007-01-21, 14:14
jag räknar inte exakt, men väger mat ibland(kontrollbehov). Jag kör hellre mer kardio än börjar väga ALL mat igen..

LadyG
2007-01-21, 16:30
Jag mäter, väger och kontrollerar allt. Jag kan omöjligt deffa "på känn", däremot kan jag äta så att jag håller vikten utan att väga allt. Dessutom antecknar jag allt, det är roligt att hålla på i excell och följa trender och se statistik :)

Cerberus
2007-01-21, 18:44
Jag mäter, väger och kontrollerar allt. Jag kan omöjligt deffa "på känn", däremot kan jag äta så att jag håller vikten utan att väga allt. Dessutom antecknar jag allt, det är roligt att hålla på i excell och följa trender och se statistik :)

Beror på person till person men jag vet ett antal här på kolo som letts in i ortorexi genom vägning och kcal-räknande. Ett varnandes ord bara...

En del bara räknar o gör det som rutin, andra(ortorektiker) blir grymt besatta av kontroll av vad de stoppar i sig..

LadyG
2007-01-21, 18:59
Beror på person till person men jag vet ett antal här på kolo som letts in i ortorexi genom vägning och kcal-räknande. Ett varnandes ord bara...

En del bara räknar o gör det som rutin, andra(ortorektiker) blir grymt besatta av kontroll av vad de stoppar i sig..

Jodå, jag är medveten om riskerna, tack för omtanken. Fast varenda gång jag försöker deffa utan att räkna så slutar jag gå ner i vikt, så ska jag ner till 66kg får jag finna mig i riskerna, och räkna, mäta och anteckna. (antecknar jag inte vad jag äter till lunch har jag glömt det vid middag.)

Cerberus
2007-01-21, 19:29
jag e en mix av allting nästan, ortorektiker i grunden. Har räknat o vägt så länge att ja inte behöver väga ALLT iaf längre.

det var så illa en period att ja räkna kcal i cola light :P

LadyG
2007-01-21, 20:34
En vacker dag kanske jag lär mig vad saker väger, men tills dess är det bara kontroll som fungerar. Jag har å andra sidan inte hållit på så länge som en del här :)

illuminaughty
2007-01-21, 22:35
Jag funkar och gör som min jutsu-homie LadyG, det funkar helt enkelt inte om jag inte räknar.