handdator

Visa fullständig version : Koka potatis i micron?


barda
2007-01-19, 12:02
Hellu!
Någon som har koll på hur mkt näring man går miste av när man kokar potatis i micron?

fwickbom
2007-01-19, 22:08
borde man mista nåt eller?

Pepz
2007-01-19, 22:10
mindre än om du kokar den i vatten iom att det inte löses ut några näringsämnen i vattnet

Hammargren
2007-01-19, 22:10
Hellu!
Någon som har koll på hur mkt näring man går miste av när man kokar potatis i micron?

kan man koka potatis i mikron? :Virro brukar man inte bara slänga in potatisarna som de är några minuter med skal och på ett vanligt fat, utan vatten?

olsson15
2007-01-19, 22:17
Koka potatis i micron:Virro hehe

Såg på nått tv program (typ du är vad du äter) Där sa dom att upp till 80% av näringen försvinner ur maten när du värmer den i mickron :confused: Är det så?

Eddie Vedder
2007-01-19, 22:29
Flera näringsämnen, exempelvis C-vitamin, är väldigt värmekänsliga å ju längre tid du utsätter ett livsmedel för hög värme desto mer av dessa värmekänsliga näringsämen förstörs. Dock är inte ALLA näringsämnen värmekänsliga, många verkar tro att varenda vitamin å mineral dör av att exponeras av värme och/lr syre, men så är inte fallet. Exempelvis frigörs vissa karotenoider MER effektivt när livsmedlet värms upp.

Hur stor skillnad micron gör i jämförelse me annan uppvärmning e väl oklart, hursomhelst fattar jag inte hur man kan koka potatis i micron men de hör ju inte hit.

Fartman
2007-01-19, 22:32
Koka potatis i micron:Virro hehe

Såg på nått tv program (typ du är vad du äter) Där sa dom att upp till 80% av näringen försvinner ur maten när du värmer den i mickron :confused: Är det så?

Sök lite på "Anna Skipper" eller "du är vad du äter" på forumet så ska du få se att i princip alla här är rätt överens med att hon snackar mycket, mycket skit.

barda
2007-01-20, 00:38
mm hon snackar mkt skit. det var där jag hörde det och blev osäker.

man lägger potatisarna i ett fat med vatten och kör 6-7 minuter för 4-5st medelstora.
ni som undrar varför, praktiskt?!

Sverker
2007-01-20, 07:22
Jag skulle skriva baka potatis i mikron. Jag kokar potatis i en kastrull på spisen.

Jag tänker på kalium i potatisen. Förlusten av kalium är noll när man bakar i mikron. Förlusterna ac C-vitamin är säker 25 - 40 % men det spelar knappt någon roll eftersom potatisen är relativt C-vitaminrik ändå.