handdator

Visa fullständig version : telefonbatteri och laddning.


Slartibartfast
2007-01-19, 10:14
Jag har hört att man ska låta telefonbatteriet ladda ur helt innan man laddar det på nytt för att det ska hålla så länge som möjligt. Stämmer detta?

Angel
2007-01-19, 10:17
Vet inte riktigt men ja måste säg att batteritiden verkligen sög i min nya telefon....det höll ungefär 3 dagar....ungefär lika länge som den ja hade innan som va 3år gammal. Undra om man kan gå och klaga..

Dnepr
2007-01-19, 10:27
Jag har hört att man ska låta telefonbatteriet ladda ur helt innan man laddar det på nytt för att det ska hålla så länge som möjligt. Stämmer detta?

I början när det är nytt ska man göra så - och jag tror att batteriet mår bäst av den behandlingen därefter också.

Johan O
2007-01-19, 11:01
En gammal kvarleva från stenåldern...
Nyare mobilbatterier kräver ingen speciell behandling.

Slartibartfast
2007-01-19, 11:04
En gammal kvarleva från stenåldern...
Nyare mobilbatterier kräver ingen speciell behandling.

Är det så? Jag börjar nämligen bli lite trött på "batterinivå-låg-signalen". *mini*

HerrArne
2007-01-19, 11:09
Är det så? Jag börjar nämligen bli lite trött på "batterinivå-låg-signalen". *mini*

Ja, lithium-jon batterier skall sakna minne. NiMh-batterier är halvbra att inte djupcykla iallafall ibland, NiCd skall djupcyklas.

Blaine
2007-01-19, 11:12
Rent nonsens av min erfarenhet att döma. Jag har en rätt gammal mobiltelefon (ingen färgbild, ingen kamera, ingen mms-funktion m.m.) och den laddar jag på lite hur som helst. Oftast gör jag det när det endast är en stapel kvar, och jag har aldrig upplevt några som helst problem.

Om min stenåldersskit klarar av denna behandling, bör onekligen din nyare göra det.

HerrArne
2007-01-19, 11:13
Om min stenåldersskit klarar av denna behandling, bör onekligen din nyare göra det.

Det beror på vilken typ av batteri din lur har, inte på vilka funktioner den innehåller...

Slartibartfast
2007-01-19, 11:17
Min lur lär i alla fall ha ett Li-Ion batteri, så då laddar jag skiten nu. :thumbup:

malakai
2007-01-19, 12:50
Vet inte riktigt men ja måste säg att batteritiden verkligen sög i min nya telefon....det höll ungefär 3 dagar....ungefär lika länge som den ja hade innan som va 3år gammal. Undra om man kan gå och klaga..

batteritiden e inte optimal när telefonen e ny. krävs några laddningar innan batteriet når full kapacitet

Officer
2007-01-19, 13:06
För att föra ytterligare ljus över mörkret i denna fråga så ska man ladda li-jonbatterier OFTA så att kapaciteten är hög. De ska helst aldrig laddas ur helt och hållet då detta kan vara direkt skadligt mot battericellerna.
Det sägs dock vara bra att låta den ladda ur helt några gånger under dess liv (vilket brukar vara kring 1 år om du är en flitig mobilanvändare), för att batteristatusen ska visa rätt, då det kan bli fel ibland om man laddar tokofta.

frökenzelda
2007-01-19, 13:11
Jag har också hört att det ska va bra men jag fattar egentligen inte varför. Hmm. Det kanske bara är en myt? jag har iaf inte sett nån seriös studie på det som förklarar precis vad det bero på

Gandalf
2007-01-19, 14:24
Detta att man ska låta batteriet ladda ur helt innan man laddar dom är en vandrigssägen som aldrig tar slut för folk följer inte med i hur grejor utvecklas, liksom dessa sägner som lever vidare som att lampor tar skada eller drar mer el om man släcker och tänder ofta eller att datorerna tar skada om man stänger av och på dom ofta mm.
Så ladda telefonerna ofta så ni slipper stå där utan kräääm i batteriet.

Angel
2007-01-19, 14:30
batteritiden e inte optimal när telefonen e ny. krävs några laddningar innan batteriet når full kapacitet

Åhfan, e det sant? I såfall kan det förklara saken då...

jakke
2007-01-19, 15:53
Åhfan, e det sant? I såfall kan det förklara saken då...

Finns en förklaringen till: När man har en ny telefon så leker man mer med den, tar massor med kort, lyssnar jätte mkt på musik, spelar alla spel osv..

Angel
2007-01-19, 16:00
Finns en förklaringen till: När man har en ny telefon så leker man mer med den, tar massor med kort, lyssnar jätte mkt på musik, spelar alla spel osv..


ja ringde typ 2ggr sen hade ja den avstängd eftersom abbonemanget ej funkade först...