handdator

Visa fullständig version : halvmaraton?


mrflyes
2007-01-19, 09:47
ska sprind halvamaran på 2,1 mil i maj. Jag har enligt mig själv bra kondition, kanske springer milen runt 40-41min. Men jag har aldrig sprungit längre än 1 mil, jag undrar om det finns något bra förslag på hur jag ska lägga upp konditionsträningen tills halvmaran, eller det är bara att springa på kanske?

MVH

Noodles
2007-01-19, 09:53
Halvmara i maj. Är det möjligtvis Göteborgsvarvet?

Har du klockat dig själv på 40-41 minuter på milen eller är det en uppskattning? Om du verkligen springer på den tiden är det riktigt bra och då har du en bra grund att stå på. Rent instinktivt skulle du antagligen "klara av" halvmaran redan i dagsläget om du springer så pass bra. Däremot skulle du förmodligen tappa rätt mycket tid den sista milen om du inte sprungit längre.

En halvmara är inte speciellt långt så det kräver inte jättejobbig distansträning. Mitt förslag är att du varierar din träning med snabbare pass på korta distanser, medelsnabbt på runt en mil och sedan långpass på ca 15 km och kanske ända upp till halvmara. Om du får in den typen av pass regelbundet fram till maj kommer du klara det utan problem.

Eddie Vedder
2007-01-19, 09:57
Kan bara stämma in me talaren ovan.

Du e ute i väldigt god tid me dina förberedelser å har redan en bra kondition, alltså behöver du inte gå in i nån hårdträningsperod som om du hade varit helt otränad. De e långt kvar till maj så fortsattt regelbunden träning små successiva ökningar e nog allt om krävs i ditt fall.

wintersnowdrift
2007-01-19, 09:57
Öka distansen långsamt (rekommendationen brukar vara ~10% per pass och vecka). Att öka från en till två mil från ett pass till ett annat är att beställa skador på posten (i alla fall för mig, du kanske är tåligare, men varför chansa?). Om du springer milen på 40 min är du snabb, och har antagligen löptränat endel sedan tidigare? Variera så att du springer något långt och långsamt pass, något distanspass (typ milen i lite högre tempo) och kanske något intervallpass (vill du toppa formen kör du längre och lite långsammare intervaller i början, för att sedan köra kortare och intensivare ju närmare loppet du kommer).

På http://www.marathon.se finns många bra träningstips. Lycka till!

//Kristin, som är anmäld till Göteborgsvarvet i maj (är det månne vad du ska springa också?)

Edit: Noodles var snabbare. Men vi är rätt eniga iaf! ;)

Jompan
2007-01-19, 15:36
När jag sprang broloppet 2005, låg då också nån gång i maj, började jag träna nån gång vid denna tid på året. Kunde springa en mil då men definitivt inte på den tiden du springer på. Man klarar mer än man tror och man kan relativt "snabbt" med succesiva ökningar i längd klara väldigt långa distanser. Tro mig, på ett halvår gick jag från att tro det vara omöjligt att springa mer än en mil, till att klara ett halvmaraton och ändå spurta på slutet och må bra i hela kroppen.

Lycka till/ Jompan

machine gun
2007-01-19, 16:11
Något av dessa träningsprogram kanske kan ge lite inspiration? http://www4.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Ph_ID=13&Rac_ID=97