handdator

Visa fullständig version : EsaPro (EAA) vid deff?


cardio
2007-01-19, 01:00
Har sökt men inte hittat något svar på följande fråga:

Ska ut på långpromenad (minst 2 tim) imorrn och brukar ta vassle + någon kolhydratskälla för att avbryta muskelnedbrytningen efter nattens fasta.

Hur funkar det med att byta ut vasslet mot EsaPro?
Är det bättre på något sätt? Det sparar ju in en del kcal om man bara behöver 10 g EsaPro istället för t ex 40 g vassle..

Fördelar/Nackdelar? *popcorn*

King Grub
2007-01-19, 01:44
Varken vassle eller EAA minskar muskelnedbrytning. Det är långsamt protein som gör det (och kolhydrat).

Annars är EAA under deff en god idé. Energiunderskott är ett katabolt tillstånd, och det är under sådana EAA-supplementering har sin egentliga plats (även om det egentligen är betydligt mer katabola tillstånd än en deff som avses (sepsis, sarkopeni, osv)).

cardio
2007-01-19, 01:49
Men brukar man inte rekommendera Vassle på morgonen? Och isåfall varför?

En sista fråga, vad rekommenderar du, Vassle + Kolhydrat/EAA + Kolhydrat/Kasein + Kolhydrat eller någon annan kombination? Om mitt syfte är att förhindra proteinnedbrytningen efter nattens fasta, och samtidigt vara något lättsamt att få i sig innan en långpromenad!

Nilsjohan
2007-01-19, 03:22
EAA-supplementering har sin egentliga plats som supplement till behandling med lågproteinkost (<0,6 g protein/kg kroppsvikt/dag) av patienter med kronisk njurinsufficiens innan dialysbehandling påbörjas och/eller malnutrition vid dialysbehandling.

Sverker
2007-01-19, 07:14
Men brukar man inte rekommendera Vassle på morgonen? Och isåfall varför?

En sista fråga, vad rekommenderar du, Vassle + Kolhydrat/EAA + Kolhydrat/Kasein + Kolhydrat eller någon annan kombination? Om mitt syfte är att förhindra proteinnedbrytningen efter nattens fasta, och samtidigt vara något lättsamt att få i sig innan en långpromenad!


Vad är det för fel på en ordentlig frukost ?


Är det fettförbränning du är ute efter så kan du promenera precis när som helst på dygnet. Promenaden förbränner kalorier och kalorier in mot kalorier ut gäller. Alltid.

Det där med vassleprotein på morgonen är gammalt och helt ute det med.
Men är det morgonpromenad du är ute efter så är det bättre att äta lite mer på kvällen så att glykogendepåerna är fyllda till morgonen när du ska promenera.

tano
2007-01-19, 10:02
Varken vassle eller EAA minskar muskelnedbrytning. Det är långsamt protein som gör det (och kolhydrat).

Annars är EAA under deff en god idé. Energiunderskott är ett katabolt tillstånd, och det är under sådana EAA-supplementering har sin egentliga plats (även om det egentligen är betydligt mer katabola tillstånd än en deff som avses (sepsis, sarkopeni, osv)).
Detta kanske inte har med trådskaparens frågeställning att göra, nen är det inte så att om vasslet tas tillsammans i en måltid, med fett och kolhydrater så blir effekten långsam?

Så för att minska muskelnedbrytningen behöver det inte intas ett långsamt protein, utan vassle kan tas som ett tillskott till en väl komponerad frukost för att ytterliggare öka protein intaget. Är jag rätt ute?

cardio
2007-01-19, 10:10
Vad är det för fel på en ordentlig frukost ?


Är det fettförbränning du är ute efter så kan du promenera precis när som helst på dygnet. Promenaden förbränner kalorier och kalorier in mot kalorier ut gäller. Alltid.

Det där med vassleprotein på morgonen är gammalt och helt ute det med.
Men är det morgonpromenad du är ute efter så är det bättre att äta lite mer på kvällen så att glykogendepåerna är fyllda till morgonen när du ska promenera.

Det är absolut inget fel på en ordentlig frukost, men jag föredrar (under deff iaf) att käka lite mindre för att sen efter långpromenaden lägga in det största energiintaget!

Att det är energiunderskottet som styr fettförbränningen vet jag också, men min fråga är (som kan ha varit lite luddig): Hur avbryter jag muskelnedbrytningen (proteinnedbrytningen?) som jag har förstått infaller under nattens ofrivilliga fasta? Det är den jag vill ha avbryten innan jag ger mig ut på en långpromenad á la 2-3 timmar.

King Grub
2007-01-19, 10:12
Så för att minska muskelnedbrytningen behöver det inte intas ett långsamt protein, utan vassle kan tas som ett tillskott till en väl komponerad frukost för att ytterliggare öka protein intaget. Är jag rätt ute?

Då blir vasslet långsamt, ja. Det är just dess snabbhet som stimulerar proteinsyntesen. Äter man vassle med mat i magen eller tillsammans med kolhydrat och fett tar man bort/minskar den effekten.

King Grub
2007-01-19, 10:13
Hur avbryter jag muskelnedbrytningen (proteinnedbrytningen?) som jag har förstått infaller under nattens ofrivilliga fasta? Det är den jag vill ha avbryten innan jag ger mig ut på en långpromenad á la 2-3 timmar.

Äter mat.

cardio
2007-01-19, 10:23
Bra svarat Grub :) Men kan en EAA-shake (10g) + kolhydrater firra biffen å?

Jag ursäktar å mina vägnar om det är jag som är trög men inte inser det :smash:

tano
2007-01-19, 10:26
Då blir vasslet långsamt, ja. Det är just dess snabbhet som stimulerar proteinsyntesen. Äter man vassle med mat i magen eller tillsammans med kolhydrat och fett tar man bort/minskar den effekten.

Bra!

Det är ju somsagt inte alltid man är ute efter stimulering av proteinsyntesen. Det är ju lätt att ta med sig vassle som mellanmål för att få i sig proteinet, något som inte annars alltid är så lätt om man inte vill lägga ut en hel del pengar eller bära med sig onödigt mycket mat till jobbet (lunchlådan och frukt får räcka ;) )
Till mellanmålet kan man ändå ta fiskolja, hårdbrö macka och frukt, tillsammans med proteindrinken.

Hur mycket kolhydrater och fett behövs egentligen för att göra en portion med 30 g protein långsamt?