handdator

Visa fullständig version : Fullkornsvälling som frukostdrink!


kottovic
2007-01-18, 23:42
Tänkte att istället för att mixa med havregryn så kokar man välling och mixar i massa godsaker för att öka energivärdet. ÄR GI't för högt eller är det ett bra substitut mot gröten?*kissass*

Eddie Vedder
2007-01-19, 05:25
Inga fel på fullkornsvälling alls, jämförbart me dom flesta fullkornsprodukterna. GI:t spelar ju ingen roll, välling e mer kaloririkt än exempelvis havregryn men du vill ju uppenbarligen ha mer energirikt å då ere ju ett bra alternativ. Innehåller mer järn oxå, men förmodligen mindre av nåt annat. De e ju därför man ska variera sej mellan va man käkar så ät du din välling å försök å ha me en proteinkälla oxå så blire kanon.

http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242

Här är bara å söka på "välling" så kommer dom olika varianterna upp å sen kan du ju jämföra mellan exempelvis havregryn, bröd, rågflingor o.s.v. å bilda dej en egen uppfattning.

Endura
2007-01-19, 08:20
"Välling" i sig får du även om du kokar nån form av gryn med mjölk.
För två portioner tror jag man räknar ca 0,5 dl gryn och 5 dl mjölk (plus ev salt o.dyl) och låter det mer eller mindre sönderkoka (inte för hög värme bara eftersom det är mjölk man kokar med).

Shakemynuts
2007-01-19, 10:51
Fan, drick välling OCH käka gröt! :D

Pepz
2007-01-19, 10:58
jag kör på bäbismajsvällingspulver i mina shakes. mest för kaloriernas skull och att det är mer näring i än att bara använda maltodextrin

kottovic
2007-01-20, 02:34
jag kör på bäbismajsvällingspulver i mina shakes. mest för kaloriernas skull och att det är mer näring i än att bara använda maltodextrin

Vad är skillnaden rent innehållsmässigt mellan barnvälling och fullkorns? priset?

Shakemynuts
2007-01-20, 03:29
Vad är skillnaden rent innehållsmässigt mellan barnvälling och fullkorns? priset?

Snabb sökning på slv så fann jag detta:

Majsvälling (100g): 433 kalorier

Kolhydrater 57
Protein 18
Fett 14,5

Vuxenvälling med fullkorn (100g): 68 kalorier

Kolhydrat 9,2
Protein 3,6
Fett 1,9

Edit: Skönaste avatarbilden btw :D

King Grub
2007-01-20, 10:59
^^^ siffrorna för den översta gäller knappast färdig välling. Rätt trögflytande i sådana fall...

Shakemynuts
2007-01-20, 14:09
^^^ siffrorna för den översta gäller knappast färdig välling. Rätt trögflytande i sådana fall...

Nej det är 100g pulver jag pratar om. Sen hur man väljer att blanda ja, upp till var och en. :D
Men jag såg på min välling nu, som är Vuxen fullkornsvälling. Trodde det var den vällingen jag skrev om ovan som jag hitta på slv.

Den har (100g pulver):

20g protein
55g kolhydrater
10g fett

En portion, ca 2dl vatten med 1dl välling (ca 40g).