handdator

Visa fullständig version : Mozillas journal del 2


Mozilla
2007-01-18, 22:55
Bakgrund:
Började med gymnastik i mina unga år, fotbollen tog överhand (-86-95), någon stans där på mitten började jag med jazzdans (-91?), hittade sedan aerobicsen (-92?). Blev aerobicsinstruktör (-00?). Började med styrketräning (-01). Arbetar extra som gyminstruktör. Fick barn hösten 2005 och lade all träning åt sidan. Har inte återupptagit instruktörsbiten, förutom gyminstruktörsdelen.

Född:
1979

Mozilla
2007-01-18, 22:59
Dagsläget:
Livet är väldigt oregelbundet. Jobbar heltid vissa veckor och är mammaledig vissa veckor. Kan träna pass/styrka vissa veckor och vissa veckor går det inte pga min sambos arbetstider.

Gör allt jag kan för att komma iväg och träna, men det är inte alltid så lätt. Men en sak man kan sköta oavsett träning eller ej är ju kosten...

Mozilla
2007-01-18, 23:23
Jag fortsätter angående dagsläget...
Innan jag fick barn tränade jag 4-5ggr i veckan. Gick ofta morgonpromenader innan jag började jobbet. Nu är jag glad om jag "får" träna 2 ggr/vecka, även om jag gärna skulle tränat oftare. Klart det blir en del promenader, men med vagn framför sig blir det inte riktigt samma sak. Svårt att ha på sig mp3-spelaren (hör ju inte om lillen vill säga något...). Sedan vill man inte promenera så han somnar, för när han sover (ca 1-1½ timme/dag) måste man plocka undan, städa, sova själv...

Men nu känner jag för att ta nya tag, både med träningen och kosten. För bättre kan det bli... Hade en gång en träningsjournal på nätet, som jag flitigt fyllde i, hade varit kul att hitta tillbaka till den, vart den ligger, men jag hittar inte åt den (!). Så jag börjar på en ny journal här...

Träning i dagsläget:
- Så ofta det går tränar jag med fria vikter/maskiner i gymmet, springer gärna på löpbandet minst 35 minuter också. Men anser att detta blir alldeles för sällan...

- Kör ett Bodytoningpass 75min/vecka
Man får ta ut sig både i styrka och kondition

- De veckor jag jobbar; Bodypump lunchpass 1ggr/vecka

- Ibland blir det något dansinspirerat pass, ex BodyJam


Målsättning:
Jag har läst och läst och läst ALLT om träning och kost. Jag kan, men man ska vara motiverad till att omsätta allt i praktiken. För er vetskaps skull har jag tom gett ut en träningsdagbok i tryckt format, men vi kan återkomma till det senare...

Mitt mål är kort och gott att sköta träning och kost bättre. Att återfå motivationen och inte slarva med kosten. Har ju en stor fallenhet för sötsaker...

Vet inte hur jag ska kunna träna i gymmet oftare, men det vore trevligt.

Har haft lite "lack" med motivation, men lite hemträning skulle man ju kunna fixa, då behöver man ju inte barnvakt... Ett underskattat träningssätt. Man tränar ju för träningens skull/sin egen skull och inte för att träffa folk i gymmet och visa upp sig :-)

PS. Magen kan omöjligt bli densamma efter en förlossning... inte min i alla fall. Eller? Nu vill jag veta!

Mozilla
2007-01-18, 23:40
Beroende på vart man tränar (håller till på 3 gym) så ser ju viktvalet lite olika ut (förutom i fria vikter).

Tänkte redogöra några av mina sista pass, så jag/ni har lite koll vart jag står idag...

När träningen blir så himla oregelbunden från vecka till vecka är det svårt att hålla fast vid något träningsprogram, så numer kör jag det jag kommer över...typ...
2004 körde jag följande upplägg: biceps+rygg, axlar+mage, triceps+bröst.

För kuls skull och jämförelsens skull, för min egen skull... det som står i parentes är vikt/reps som jag körde (endast första setet) dec 2004, nygravid...

Riktigt rörigt pass 4/1 (FHV)
Lats 30kgx10reps, 30x8, 30x5+25x6 (ingen uppg från detta gym)
Axelpress 15x12, 20x10, 20x9 (10kgx11reps+7x5)
Ryggresning, bellyback x15, x15, x15 (6kg i famnenx15reps)
Inåtrotation axel H 7.5x10, 7.5x10, 7.5x10 (7.25x10)
V 7.5x10, 7.5x10, 7.5x10 (6.25x10 har axel som luxerat)
Mage raka boll x20, x20, x20
Biceps, stång, msk 35x10, 35x7+30x3, 35x6+30x3 (ingen uppg från detta gym)

Ännu ett rörigt pass 12/1 1L
Axelpress hantl 9kgx (10kgx11reps+7x5)
Rodd 35x (40kgx10)
Biceps hantl 10x (10kgx15+8x8)
Mage friviktsmsk 35x10 (42.5kgx15)
Lats 35x (35x7+30x6)
Sedan vaknade min son...

Mozilla
2007-01-18, 23:42
Kosten ska vi inte ens tala om (nästan)...

Tar en Naturdiet till frukost. Äter ingen lunch, inget mellanmål (småäter russin, kakor, smörgåsrån typ...(skäms), äter ofta en bra middag, är dödshungrig efter kvällsträningspass och äter allt som kommer i min väg, ju snabbare kolhydrater desto lättare slinker de ner...

Ruggit va? Men det ska bli ändring!

Mozilla
2007-01-18, 23:46
Ja nu är jag färdig med min information i första hand...
tänkte försöka fortsätta uppdatera med hur jag tränar och äter. Ni får komma med kommentarer, gärna många, och slå mig i huvudet :smash: tills jag ändrar mig (hrm...)

Jaha, ni undrar om det blir några bilder...
Ja visst vore det intressant med före och efter bilder.
Visst jag kan visa bilder från 2004 *whistle* . Vi säger såhär, låt mig se om jag återfår motivationen, jag tar en bild på dagsläget, och lyckas jag komma med en bättre bild, så ska ni få se både och! Ok!?!

Mozilla
2007-01-18, 23:52
Nej, sova är viktigt också.
Imorgon väntar ett gympass som är inplanerat, längtar!

Vikt: 55kg
Längd: 1.55

Ähh, förrästen, måste uppdatera målsättningen:
- Har proteintillskott som håller på att mögla, kanske ska se till att suga i mig det efter träningspassen

- Gå ned minst 3kg i vikt

- Minska underhudsfettet och öka i muskelmassa (SÅKLART!)

- Sluta småäta kakor och allt annat slisk :hbang: Nu :furious:

- Så småningom lägga in morgonpromenader igen, jätteskönt, kanske se till att gå till jobbet, tar 50 min, perfekt! Kan inte ta allt på en gång, det blir nog regelbundet from april.

Mozilla
2007-01-18, 23:54
Är det någon som orkat läsa det jag postat... *whatever*

Mozilla
2007-01-23, 08:58
45 min i gymmet, bla bröst och triceps, lite ben
Det blir en hel del tid som går åt till att kolla viktval i de övningar jag inte kört på närmare 2 år...Tur att man har uppskrivet vart man slutade, å då blir det till att lägga sig något lägre, grrr!
Tränade med en kompis och vi hann inte precis det vi tänkt...

samt 60 min BodyJam
Inte så jobbigt, men kul. Lite träning för hjärnan också...

Mozilla
2007-01-23, 09:02
Bodytoning 75min
Ett pass som jag fastnat för. Man får ta ut sig efter egen förmåga och dagsform. Intervallträning, först styrka och därefter kondition.

Bättre pass än typ Bodypump, där man inte kan lasta på så mycket pga på tok för många repititioner. I Bodytoning ligger vi på 45/15 i intervall i styrkan, å man hinner beroende på övning mellan ca 15-25 repititioner. Så det blir ju lite muskelkondition ändå.

Mozilla
2007-01-23, 09:06
Yes, 54.2 kg i morgonvikt...

Nån som har förslag på hur man ska få graviditetsmagen att dra ihop sig?
Den är pluffsig, mycket fett som satt sig framtill...
Jag tror att den inte kommer att bli vacker även om jag går ned till 50kg, som jag vägde innan graviditeten...(Jag gick upp 24kg!!! Tala om att tappa taget...men jag tror jag behövde en paus, lite dumt, men det var på gott och ont)

Mozilla
2007-01-23, 11:12
VINN träningsdagbok i bokform, se länkar nedan!

OBS! Innehåller både kost- och träningsdel! Enligt mig den mest kompletta träningsdagboken i fysisk form på marknaden.

Kommer du ihåg viktval och antal repititioner från dina tidigare pass? Eller tror att du gör det?

Har du glömt vart du började och går miste om att se att det faktiskt går framåt?

Behöver du ge dig själv en kick i baken, tryter motivationen? Det är lättare att hålla sig till bra mat och följa upp träningen med en träningsdagbok!


http://www.kostkropp.se/category/tavlingar/

http://www.tidningenhennes.se/hs/xform.aspx?id=25619

Om du vill ha den direkt, titta in på:
http://www.ptonnet.se/traningsdagbok/index.htm

Mozilla
2007-01-23, 15:53
Lunchpass

Roddmsk 35x10, 35x10, 35x10
Mage friviktsmsk 35x12, 35x12, 35x10
Hammercurl 10x19+8x10, 10x13+8x10, 10x10+8x10
Tricepspress EZ-stång 20x10, 20x10, 20x9
Axel inåtrot cabelmsk H/V 6.25x10, 6.25x10
Mage sida msk H/V 30x5+25x10, 25x10, 25x10
Upperrow 20x5+17.5x5, 17.5x10, 17.5x10

Ja, ytterligare ett mixat pass, körde det som kändes bra, med tanke på lite träningsvärk i vissa delar...

Kändes bra och höll ett bra tempo genom hela träningen

Mozilla
2007-01-24, 08:41
Vilodag

Mozilla
2007-01-25, 13:43
Ett snabbt lunchpass, rygg+axlar.
Återkommer med hela passet, vikt och reps.
Lats
Ländrygg
Rodd
Sittande hantelpress
Stående hantellyft åt sidan

Sedan till lunchlådan, kassler & grönssakssås med pasta

Det blir mycket att testa vikter nu, se vart man ligger och känna efter hur mycket man kan pressa sig...
Testade marklyft med stång, huh, vänster handled...vad svag man är...

Bara för kul testade jag bröstpress med stång, liggande, huh, måste träna upp stabiliteten i vänster axel. Fortfarande inte bra sedan den fur ur led, luxerade. Kör sidorotationsövning i cabelmsk, 6.5-7.25 kg/10 rep för att träna upp musklerna runt om. Visst, det har blivit MYCKET bättre med tiden. Men jag är inte nöjd.

Frågan är om det går att göra mera? Har ni något förslag på bra övning för att stabilisera upp axeln?

Kom med lite respons nu, tack! :laugh: