handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång


pTr
2003-02-24, 11:46
Hejsan, jag är ny på forumet..har suttit här och hängt väldigt mycket de senaste veckorna, mycket bra forum måste jag säga!

Min fundering är: jag styrketränar och efter det kör på en s.k. steppmaskin efteråt ca 3ggr i veckan mån, ons, fred, tränar även kampsport tis/tors.. jag kör väldigt hårt med både styrkan och steppmaskin "pga förbränningen" mitt mål är Främst att bli av med något överflödigt fettkilo utan att bli av med muskelmassa, gärna bygga på mig lite muskler..när jag blivit av med mina överflödiga kilon tänkte jag börja satsa mer åt styrkehållet... vad jag undrar är "vad bör jag äta efter ett av mina pass?" har läst att man bör få i sig mat så fort som möjligt efter ett avslutat pass men middag måste jag vänta med i ca 2h innan jag kan äta pga. långt hem och jobbiga busstider...=) jag har svårt att ta med mig mat i fast form, så förslag av kossttillskott i form av pulver är varmt välkommet=) mina funderingar ligger kring Twinlab Super Mass fuel

Tack på förhand
Petter=)

Pauline
2003-02-24, 12:13
Sikta på att få i dig något som ger 1 gram kolhydrater av snabb typ, tex dextros, per kg kroppsvikt.
Väger du 80 kg ska du alltså få i dig 80gram snabba kolhydrater direkt efter träningen.
Addera 1/2 gram protein per kg kroppsvikt = 40 gram om du väger 80kg.
Voilà!
Twinlab super mass fuel har jag inte riktigt koll på, men tror att den innehåller för lite protein i förhållande till kolhydraterna. Kan ha fel!

Stickboy
2003-02-24, 12:23
jag tror att super mass fuel innehåller

60 gram kolisar och 30 gram protein på 100 gram.

pTr
2003-02-24, 14:02
1 portion massfuel ca 85g innehåller 25g protein och 50g kolhydrater

men är detta ett bra pulver för min återhämtning och "fettreducering"?

finns det något bättre alternativ?

pTr=)

Pauline
2003-02-24, 16:39
Jag tror att massfuel är bra endast precis efter träningen. Om du tar gainer vid andra tillfällen blir det lätt extra fett om magen...:-)

pTr
2003-02-24, 20:11
Jag hade endast tänkt ta detta efter mina pass på mån ons fred, alltså efter styrke och steppmaskin

pTr

EiseltUK
2003-02-24, 23:38
Eftersom du tycks prioritera fettförbränningen så tycker jag inte att du ska ta en gainer. Det finns risk för att träningen i trappmaskinen blir bortkastad tid. Ta istället ett rent proteinpulver, typ 35 gram och ät en frukt till det. Det är kanske inte optimalt för muskelbyggnaden men kommer hjälpa dig att bygga en del muskler och samtidigt bränna fett. I övrigt så kan du äta tre måltider per dag som du baserar på protein och skär ned lite på kolhydrater från t ex ris, pasta, bröd, potatis och istället äter med grönsaker. Som mellanmål kan du ta något proteinrikt, t ex yoghurt eller proteindrink en till två gånger.

Mvh
Henrik

pTr
2003-02-25, 07:49
Ok, kikade lite på olika proteinpulver...bör jag isåfall ta protec eller hi-wey pulver? tillsammans med t.ex. 2bananer?

Tack för all hjälp!!
pTr

ABC123
2003-02-25, 09:15
Hi-whey direkt efter träning.

Har du pengar över så är Protec trevligt att ta under dagen för att få i sig lite extra proteiner.

Tränar du på högslätten så har de en del eiselt varor där.

pTr
2003-02-25, 21:41
ABC123
ja jag tränar på högslätten=)..jo har sett att det framför allt är twinlab och eiselt som säljs där..=)

har för mig att protteinpulver blir förstört efter en stund och förlorar sin verkan, är detta sant? och hur länge kan man då bevara en burk?

vad bör tas till proteinet efter ett pass? enbart långsamma kolhydrater när man pratar viktnedgång?

pTr