handdator

Visa fullständig version : Marklyft - Teknik och utförande


RandomC
2007-01-18, 20:28
Har sedan en kort tid tillbaka börjat träna igenom efter en skada och har nu så smått börjat fokusera lite mer på basövningar. Böj och bänkpress går finfint men jag är lite tveksam till mina marklyft. Har tyvärr inga duktiga styrkelyftare att fråga på mitt gym (vad jag vet) så därför vänder jag mig till expertpanelen här på kolo. Länkar till en film där jag kör marklyft: http://www.youtube.com/watch?v=Nnn-Bufl-q0
Skulle bli glad om nån kunde ge mig lite tips och råd :)

Vore trevligt om nån hade nån länk till nåra bra marklyftsvideos.

Arf Pingvin
2007-01-18, 20:34
Tendenser till ryck i starten. Notera hur höften börjar röra sig innan axlarna (och stången), lite svag i bålen så första biten rätar benen sen får ryggen ta all last. Försök verkligen låsa ryggen(spänn magen!) och börja lyftet lite lugnare tills det sitter. Höft och axlar ska börja röra sig uppåt samtidigt.

petersson
2007-01-18, 20:36
Tendenser till ryck i starten. Notera hur höften börjar röra sig innan axlarna (och stången), lite svag i bålen så första biten rätar benen sen får ryggen ta all last. Försök verkligen låsa ryggen(spänn magen!) och börja lyftet lite lugnare tills det sitter. Höft och axlar ska börja röra sig uppåt samtidigt.

Tänkte precis skriva det. Försök bygga upp en rejäl spänning först och sen dra av bara tusan. Men börja som sagt lite lugnare.

Timmi
2007-01-18, 20:48
På tal om ingenting alls men visst fan är det Sollentuna simhall du fillmat i?

Annars tycker jag, som total novis egentligen att du ska sänka höften i starten och köra repsen lite mer kontrollerat genom att som de andra säger låsa ryggen på ett bättre sätt inför varje rep.

/Tim

Sheogorath
2007-01-18, 21:02
Tryck fram höften i slutläget och räta på knäna kanske en aning till. Då låser inte ut vikten ordentligt helt enkelt. Stressa inte förbi toppläget.

RandomC
2007-01-18, 21:15
Det här är guld värt, tack för tipsen ! :thumbup:

Jovisst är sollentuna simhall. Hoppas jag inte blir igenkänd nu. :em:

Timmi
2007-01-18, 21:30
Jag har säkert sett dig nån annan gång när du tränat så ofta som jag är där ;)

/Tim