Visa fullständig version : Ersättare till bröd, matlista
Hej!
min kost just nu består mest utav:
fibergröt
kyckling
lax
keso
lättost
äggvita
fullkornspasta
vatten
proteindrinkar
rådbröd
kött
frukt
morötter
Jag tycker jag får i mig lite för mycket bröd, med 2, ibland 3 skivor om dagen. finns det någon bra ersättare till bröd som ja kan äta till äggvitor från kokade ägg?
Har ni tips om annan mat som jag kan breda min kost med som är kolhyrdtasfattigt o fettfattigt o proteinrikt ?
//MVH Jocke
Eddie Vedder
2007-01-18, 20:27
Av vilken anledning vill du ha så kolhydrat-och fettfattig kost?
Vill minska mitt intag av fetter overall, sen äta mindre kolhydrater på eftermiddag/kväll
vill som många andra bli av med de fettet man har kvar på magen o få fram konturerna på musklerna.
sen tröttnar jag fort på maten o vill ha ett stort sortiment av nyttig mat,
är speciellt ute efter en ersättare till brödet.
Bröd är något av det bästa man kan äta, finns ingen anledning att byta ut det, oavsett vad målet är.
Ät linser och bönor, mycket protein men även kolhydrater. quinoa bulgur dinkel finns med.
Men linser är väll det som är mest protein i. Gott med.
Eddie Vedder
2007-01-18, 20:41
Vill minska mitt intag av fetter overall, sen äta mindre kolhydrater på eftermiddag/kväll
vill som många andra bli av med de fettet man har kvar på magen o få fram konturerna på musklerna.
sen tröttnar jag fort på maten o vill ha ett stort sortiment av nyttig mat,
är speciellt ute efter en ersättare till brödet.
De som avgör om du går minskar i fettvikt är ju inte VAD du äter utan helt enkelt att maten su äter innehåller mindre energi än va du förbrukar.
3 brödskivor om dan e ju ingenting men om du absolut vill käka mindre bröd å äta mer proteinrika mellanmål så e ju kesella å keso populärt å gott. Grönsaker som mellanmål e väldigt underskattat tycker jag, en skål me broccoli å lite olivolja å Seltins mineralsalt me kryddor e grymt gott! Stekta tomater me svartpeppar, morötter, blomkål o.s.v. Frukt kanske du inte vill ha om du har kolhydratskräck men de e ju annars suveränt å käka såklart.
Tycker definitivt inte du ska utesluta fett för mycke, jag tycker alltid att de e ganska sjukt när man exempelvis inte käkar äggula som e sjukt näringsrikt.
Vad är bröd? Det är lite skillnad på att äta sirapslimpa och Vasa Sport.
Eddie Vedder
2007-01-18, 21:31
Vad är bröd? Det är lite skillnad på att äta sirapslimpa och Vasa Sport.
I hans lista över va han äter står de ju "rådbröd" vilket jag tar för givet är ett skrivfel å att han käkar rågbröd.
Så brödet e ju nyttigt, tre skivor e som sagt ingenting. Min åsikt e att de e helt ofattbart att man tycker att ens brödkonsumtion är för stor då.
I hans lista över va han äter står de ju "rådbröd" vilket jag tar för givet är ett skrivfel å att han käkar rågbröd.
Så brödet e ju nyttigt, tre skivor e som sagt ingenting. Min åsikt e att de e helt ofattbart att man tycker att ens brödkonsumtion är för stor då.
Hmm, jag missade det i listan. Och ja, rådbröd är nog "nyttigt".
Dock finns det många olika typer av rådbröd.
pragmatist
2007-01-18, 22:31
Skär ner på pastan snarare än brödet, skulle jag säga.
Slartibartfast
2007-01-18, 22:37
När på dygnet du äter vad har ingen som helst betydelse för nånting.
När på dygnet du äter vad har ingen som helst betydelse för nånting.
Joho - det är mycket mysigare, godare och trevligare att äta onyttigt mums på kvällen. Så visst fan spelar tidpunkten roll.
Bröd är något av det bästa man kan äta, finns ingen anledning att byta ut det, oavsett vad målet är.
Jag äter själv 3-5 skivor bröd om dagen (bra bröd) men (antagligen p.g.a. skitmedier som aftonbladet) ändå gnager det i bakhuvudet att bröd inte är bra mat.
Jag skulle gärna vilja veta lite mer, vad exakt det är som är bra med bröd, vad är det som gör att det är nyttigt?
Eller handlar det bara om att det inte är varken sämre eller bättre än t.ex. pasta eftersom båda består av mjöl och vatten?
Jag äter själv 3-5 skivor bröd om dagen (bra bröd) men (antagligen p.g.a. skitmedier som aftonbladet) ändå gnager det i bakhuvudet att bröd inte är bra mat.
Jag skulle gärna vilja veta lite mer, vad exakt det är som är bra med bröd, vad är det som gör att det är nyttigt?
Eller handlar det bara om att det inte är varken sämre eller bättre än t.ex. pasta eftersom båda består av mjöl och vatten?
Näringsvärden. Bra eller dåligt får du avgöra själv, det beror väl på övrig kost och vad man har för individuella behov.
Energivärde 1400 kJ
Energivärde 340 kcal
Protein 14 g
Kolhydrat 65 g
varav sockerarter 3,0 g
Fett 2,0 g
varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 6,0 g
Natrium 0,005 g
Fosfor 240 mg 30%*
Järn 3,8 mg 27%*
Magnesium 87 mg 29%*
Energivärde kJ (kcal) 1290 (305)
Protein 9,0 g
Kolhydrater 64 g
(varav sockerarter) 1,3 g
Fett 1,5 g
(varav mättade fettsyror) 0,4 g
Enkelomättade fettsyror 0,2 g
Fleromättade fettsyror 0,5 g
Kostfibrer 16,0 g
Natrium 0,5 g
Fosfor 325 mg
Järn 2,5 mg
Magnesium 110 mg
Zink 2,5 mg
Eddie Vedder
2007-01-19, 10:07
Grejen till att "innereportage" om viktiminskning etc. ofta pratar om att man inte ska käka bröd e inte att bröd anses onyttigt i sej ( även om man självklart inte kan dra allt bröd över en kam ) utan att de e ett ganska energirikt livsmedel som är väldigt lätt att överäta. De e ju lätt att man tar "en macka" men om de e en brödskiva på 80 gram me kalkon å tomat lr en på 200 gram mr tjockt lager smör, kaviar å ost e ju en annan.
MÅNGA har nog blivit feta genom att gå å ta en macka hit å en macka dit, mellan måltiderna, utan att direkt tänka på de.
MÅNGA har nog blivit feta genom att gå å ta en macka hit å en macka dit, mellan måltiderna, utan att direkt tänka på de.
Sanning. Jag har en bekant som skär limpan på längden när han gör "några mackor". Det är macho.
Han är också en av de få jag vet som lyckats sitta en Volvo 740 sned genom att köra tusentals mil med sig själv i förarsätet.
Eddie Vedder
2007-01-19, 10:23
Sanning. Jag har en bekant som skär limpan på längden när han gör "några mackor". Det är macho.
Han är också en av de få jag vet som lyckats sitta en Volvo 740 sned genom att köra tusentals mil med sig själv i förarsätet.
:laugh: Ett "ganska" extremt men väldigt tydligt exempel på "några mackor" hahahaha.
Ganymedes
2007-01-19, 11:52
Mackor är inget att räds för om man läser på lite. Själv äter jag 6-8 mackor om dagen, med keso och kalkon på. Passar perfekt som mellanmål enligt mitt upplägg. Det du KAN göra, är att jämföra bröd med bröd. Och fundera på vad du har som pålägg.
Vad gäller alla Aftonbladet-tips... Det finns två orsaker till världens alla lidanden. Religion och kvällspressen. Båda spelar på personers osäkerhet, rädsla och drömmar i syfte att tjäna pengar.
jo kör kalkon, keso o lättost o äggvita o sånt på brödet, härligt! då ska ja fortsätta äta bröd, men inte på kvällen dock, vill inte stoppa i mig massa kolhydrater inför natten
Slartibartfast
2007-01-19, 17:22
vill inte stoppa i mig massa kolhydrater inför natten
Av principskäl, eller är du rädd att nåt ska hända?
paddanboy
2007-01-19, 17:28
Äter bra med kolhydrater inför natten iaf... All Bran + och filmjölk
Ett mindre mål med kolhydrater (tex ett glas lättmjölk) och lite fett eller inget fett ca 30 minuter före sängen kan hjälpa kroppen att förbered sig på sömn.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.