handdator

Visa fullständig version : ont i ryggkotor


Zilla
2007-01-18, 19:40
Hej!
Jag har nyligen fått ont i ryggkotorna i mitten av ryggen. Vet inte vad detta beror på riktigt. Jag styrketränar inte så det kan ju inte vara det som är orsaken. Kan det kanske bero på att jag har gåt ner i vikt lite och kotorna blivit ömmare. Någon som kanske vet orsaken el vad det kan bero på?

Batman
2007-01-18, 19:43
Det kan faktiskt bero på just att du inte styrketränar, klena rygg och magmuskler lägger mer belastning på kotorna, och styrketräning stärker även sklettet.

Det kan vara brist på brosk, du kan ha en liten knöl i stolen, du kan ha en ovana att luta mot en kant, dina skor är sneslitna.

Listan kan göras längre.

666white
2007-01-18, 19:51
Svårt för oss/mig att veta. Du kanske går fel, sitter fel, dålig säng. Eller så är din rygg så jäkla klen så du får ont.
Om du lider av det, ring läkare. Dumt att vänta.

Zilla
2007-01-18, 20:41
det kan ju bero på att jag måse träna upp ryggen mer..men jag har aldrig haft liknande problem med just en kota som gör ont och är öm..finns det ngn som fått liknande problem helt plötsligt..sängen har jag sovit länge på, skorna är ikke snedslitna och jag har ingen stol som har ngn knöl...kan det vara så att 1 eller 2 av kotorna gör ont pga att man har för lite ryggmuskler?

AFanatic
2007-01-18, 22:21
Jag har också haft en-två kotor (jag tippar på T10-T9) som varit ömma. För det mesta har jag härlett "problemet" till att jag antingen suttit och hängt med överkroppen när jag suttit framför datorn (trötta muskler och ojämt tryck på diskarna) eller/och att jag har varit dålig på att stretcha trapezius, för det är ner mot muskelns ursprung som jag kännt det mest.

LarsK
2007-01-19, 01:33
Jag har haft mycket ont i ryggen i mina dagar. Sen jag började träna ryggen har de försvunnit helt.
Går du ofta med högklackat? Det ger garanterat ont i ryggen.