handdator

Visa fullständig version : Hjälp en stackare med viktproblem :)

Sebastian_85
2007-01-18, 14:30
Lite bakgrund först, kanske.

Jag har varit undervikt större delen av mitt liv. Numera är jag 21 år gammal, och student. Under mina tonår och tidiga vuxenår vägde jag någonstans mellan 65-70 kg. Jag är 194 cm lång. Jag var väldigt smal under hela låg, högstadie och gymnasietid.

När jag var mellan 9-18 år gammal spelade jag innebandy upp till 3 gånger i veckan med matcher på helgerna. Jag sprang och tog mycket promenader. Min kost bestod av i princip det mesta. Mycket kolhydrater i form av bröd, mycket frukter, mycket grönsaker, mycket skräp. Jag åt väldigt mycket med jämna mellanrum. Men, min vikt höll sig stadigt och låg och vägrade rubba sig.

När jag var 18 så flyttade jag hemifrån. Jag slutade spela sport, jag slutade springa och promenera och min enda fysiska workout bestod av viktlyftning i hemmet några gånger per vecka, när man "kände för det". Jag åt dock lika mycket, och vid mera oregelbundna tidpunkter. Mina axlar blev bredare, mina armar fylldes ut och jag fick "kött på benen", så att säga. Faktum var att jag var väldigt nöjd med min kropp. Även om jag inte var i samma form, konditionsmässigt, så tyckte jag själv att det var snyggare och bättre med en lite bredare och större kropp. Det verkade som att faktumet att jag inte fysiskt ansträngde mig i stora mått höll min vikt runt 80-83 kg.

Sedan någon månad tillbaka började jag med svärdsträning, solitär sådan, med övningssvärd i en form av japansk workout. Mycket stressande för axlar, armar och bröstkorg. Till en början så mådde jag bara bra av det, men för ett par dagar sedan så såg jag att ett par byxor som jag köpte förra sommaren inte passade längre. De höll nästan på att falla av. När jag vägde mig såg jag att jag tappat 6 kg. Mina matvanor är likadana. Mycket kolhydrater, fetter, frukter, grönsaker och en hel del skräp i form av sötsaker.

Jag är trött på det här problemet. Finns det någonting jag kan göra för att hålla vikten eller öka den igen? Kosttillskott? Seriös styrketräning?

All rådgivning uppskattas. Jag är här för att få hjälp av experterna :).

Vimpyboy
2007-01-18, 14:52
:eating: , :eating: och så lite :eating: på det.

Vill du å upp i vikt så är det kcal-överskott som gäller. Försök att räkna ut hur myket du gör av med på t.ex. http://www.caloriesperhour.com och räkna sen på hur mycket du får i dig.

NikkoS
2007-01-18, 15:07
ja ät kolhydrat o proteiner..o ät mycket typ var 2-3 timme,ät ca 3-4 mellan mål o när det gäller kosttillskot så finns Gainer Pro o Whey-80 som jag kan rekom.. men MAT är ju viktigaste så bortse inte den..
Och sedan som Vimpyboy sa:Vill du å upp i vikt så är det kcal-överskott som gäller.

Det är sant!!

Läste på en annan Site där det var en kille på 210 cm tillå med längre(!) o han vägde ca 90 kg han ville gå upp i vikt så han behöver få i sig ca 5000 kcal om dagen!! så det blir ju inte JÄTTE lätt att gå upp i vikt!

mini
2007-01-18, 17:09
Stoppa i dig energitäta livsmedel. Nötter, fet fisk, fetare kött, avocado, nötter, olja.
Att träna är ju ett sätt, muskler väger naturligtvis och gör att din viktuppgång mestår av användbar kvalitetsmassa, men det gör också att du får äta lite mer än om du är passiv.

nutz
2007-01-18, 18:05
Om du inte är sjuk så äter du för lite mat.

jonny_puma
2007-01-23, 08:13
Gör tex pasta med köttfärssås i en skål (tex en skål för matlagning) sen fyller du denna med mat. Sen äter man tills man e proppmätt, vänta en halvtimme eller så sen e de bara att börja käka igen, upprepa om nödvändigt. Använde denna "metod" när jag gick på Seglargymnasium. :D

Jag e 198 lång och väger för tillfället 85 kg, behöver äta ca 4200 kcal/dag för att gå upp i vikt. jobbigt men gott ;)

skaparn
2007-01-23, 09:48
Om du inte är sjuk så äter du för lite mat.

Just det.

Och så svåra störningar av ämnesomsättningen som trådskaparen ger intryck av att ha är inget man går och bär på utan att märka det. Det är mer troligt att det är fel på uppfattningen av kaloriintaget.

"Jag kan äta huuuur mycket som helst utan att gå upp i vikt"(tm) är väldigt ofta inte sant.