handdator

Visa fullständig version : "Kosttillskott/proteinpulver är dåligt"


Tense
2007-01-18, 12:15
Hej,

Min lärare påstår att ta proteinpulver är slöseri såvida du inte är en bodybuilder ā la 125 kg eller tränar 100 ggr i veckan.

Det är slöseri för du får i dig all näring genom frukost/mellanmål/lunch/mellanmmål/middag ändå. Du kan lika gärna bara äta en banan efter gymmet.

Han menar att du får ett överskott av protein som inte är till någon användning; du får redan allt du behöver genom kosten.

Proteinpulver är alltså onödigt och bara slöseri med pengar för en grabb på till exempel 22 år med normal längd och vikt som tränar ganska hårt flera gånger i veckan.
___


Hjälp mig motbevisa honom och hänvisa gärna till en vetenskaplig studie. Jag kan tänka mig tiden för återhämtningen, proteinsyntesen osv påverkas av att du får i dig så mycket protein och kolhydrater direkt efter/under träningen!

Tack på förhand!

blekfet2
2007-01-18, 12:21
Din lärare är efterbliven, men samtidigt inte.

Proteinpulver är ett TILLSKOTT, om du får i dig nog genom maten så då behövs såklart inte ett extra TILLSKOTT av protein.
Men din lärare ska du inte lyssna på gällande kost, för det man kan utläsa genom din text så verkar han ha bristande kunskaper.

blekfet2
2007-01-18, 12:22
Angående gainern efter träning finns det 23423421432134 poster så det är bara att söka så kommer du finna svar.

DavidN
2007-01-18, 12:24
Hej,

Min lärare påstår att ta proteinpulver är slöseri såvida du inte är en bodybuilder ā la 125 kg eller tränar 100 ggr i veckan.

Det är slöseri för du får i dig all näring genom frukost/mellanmål/lunch/mellanmmål/middag ändå. Du kan lika gärna bara äta en banan efter gymmet.

Han menar att du får ett överskott av protein som inte är till någon användning; du får redan allt du behöver genom kosten.

Proteinpulver är alltså onödigt och bara slöseri med pengar för en grabb på till exempel 22 år med normal längd och vikt som tränar ganska hårt flera gånger i veckan.
___


Hjälp mig motbevisa honom och hänvisa gärna till en vetenskaplig studie. Jag kan tänka mig tiden för återhämtningen, proteinsyntesen osv påverkas av att du får i dig så mycket protein och kolhydrater direkt efter/under träningen!

Tack på förhand!

Inte mycket fel i det han säger även som han överdriver lite. Gemene man behöver verkligen inte tramsa med en massa tillskott.
Man vet dock att kolhydrater, protein och kreatin med träning bygger mer muskler än utan.

Lindstein
2007-01-18, 12:45
Hej,

Min lärare påstår att ta proteinpulver är slöseri såvida du inte är en bodybuilder ā la 125 kg eller tränar 100 ggr i veckan.

Det är slöseri för du får i dig all näring genom frukost/mellanmål/lunch/mellanmmål/middag ändå. Du kan lika gärna bara äta en banan efter gymmet.

Han menar att du får ett överskott av protein som inte är till någon användning; du får redan allt du behöver genom kosten.

Proteinpulver är alltså onödigt och bara slöseri med pengar för en grabb på till exempel 22 år med normal längd och vikt som tränar ganska hårt flera gånger i veckan.
___


Hjälp mig motbevisa honom och hänvisa gärna till en vetenskaplig studie. Jag kan tänka mig tiden för återhämtningen, proteinsyntesen osv påverkas av att du får i dig så mycket protein och kolhydrater direkt efter/under träningen!

Tack på förhand!

- En lärare som aldrig satt sin fot på ett gym säger att man inte behöver protein.
- En bodybuilder som lever på gymmet säger att man behöver protein.
Vem ska man lyssna på? ;)

Givetvis har din lärare lite rätt, du kan få i dig näringen via maten och egentligen behöver man inte kosttillskott. MEN, i vilket fall som helst, måste du få i dig den näringen som behövs för tillväxt, och den får man både lättare och billigare med hjälp av kosttillskott.

Jämför priset på 30 gram vassle protein, och 30 gram protein från kycklingfilé...

HerrArne
2007-01-18, 12:51
Vassleisolat 88% 299 kr / kg --> 2,9 kr/g
Kycklingfile 20% 59 kr / kg --> 3,4 kr/g

Ingen jätteskilnad. Fast kycklingen är ju iallafall enligt mig klart godare.
Båda alternativen får plats i kosten för en tränande, utan tvekan... :)

jwzrd
2007-01-18, 12:52
Vassleisolat 88% 299 kr / kg --> 2,9 kr/g
Kycklingfile 20% 59 kr / kg --> 3,4 kr/g

Ingen jätteskilnad. Fast kycklingen är ju iallafall enligt mig klart godare.
Båda alternativen får plats i kosten för en tränande, utan tvekan... :)

Köper man vassle för 299kr kg så begår man tammefan tjänstefel och förtjänar batongen över fingertopparna. :)

HerrArne
2007-01-18, 12:55
Köper man vassle för 299kr kg så begår man tammefan tjänstefel och förtjänar batongen över fingertopparna. :)

Nä. Man är laktosintolerant och behöver isolat för att må bra, samt väljer att gynna kolloshoppen... *whistle*

Kanske inte ska ta mig som typexempel, dock...

jwzrd
2007-01-18, 12:57
Nä. Man är laktosintolerant och behöver isolat för att må bra, samt väljer att gynna kolloshoppen... *whistle*

Kanske inte ska ta mig som typexempel, dock...

Jag är också laktosintolerant, varken Complete Protein III eller Slow kostar 300 bupp/kg. (Och jag fixar båda. Föra att ställa det i relation kan jag inte dricka 2dl mjölk utan att förvandlas till ett polskt gaskraftverk).

HerrArne
2007-01-18, 14:46
Jag är också laktosintolerant, varken Complete Protein III eller Slow kostar 300 bupp/kg. (Och jag fixar båda. Föra att ställa det i relation kan jag inte dricka 2dl mjölk utan att förvandlas till ett polskt gaskraftverk).

Ingen av dessa är vassleprotein, vilket var vad som angavs i inlägget jag svarade på. Det är en vassle/kasein-mix samt ett kaseinat. *whistle*

jwzrd
2007-01-18, 14:48
Ingen av dessa är vassleprotein, vilket var vad som angavs i inlägget jag svarade på. Det är en vassle/kasein-mix samt ett kaseinat. *whistle*

Jag vet. Kasein är även dyrare än vassle så vitt jag kan se och i båda fallen är de billigare än ditt 300kronors-isolat.

Inzza
2007-01-18, 14:57
Vassleisolat 88% 299 kr / kg --> 2,9 kr/g
Kycklingfile 20% 59 kr / kg --> 3,4 kr/g

Ingen jätteskilnad. Fast kycklingen är ju iallafall enligt mig klart godare.
Båda alternativen får plats i kosten för en tränande, utan tvekan... :)

alltså är jag SERIÖST efterbliven.. men jag får det till ören per gram och inte jävla kronor för helvete.

299kr 88% = 299 / 880 = 0,34.
59kr 20% = 59 / 200 = 0,3

på ett ungefär. Sedan viste jag iofs inte att det fanns protein för 300kr per kilo. brukar ju ligga mellan 100-200kr. räknat på 200kr 80% = 0,25. Dock så köper man ju aldrig ett kilo. 4kg för 600 = 0,18.

nu kan det vara så att jag är totalt dum i hövet. men man vet ju aldrig. Snacka om dyrt att ligga på 300g protte annars. 300x3,4 = dyrt :D 1k per dag.

HerrArne
2007-01-18, 14:57
Jag vet. Kasein är även dyrare än vassle så vitt jag kan se och i båda fallen är de billigare än ditt 300kronors-isolat.

Näna, inte undvika ämnet nu. Jag kör på Fairings WPI när det ska vara ren vassle, som kostar 299 i kolloshoppen om jag minns rätt. Finns det ett billigare likvärdigt alternativ i just kolloshoppen? Hmm?

HerrArne
2007-01-18, 14:59
alltså är jag SERIÖST efterbliven.. men jag får det till ören per gram och inte jävla kronor för helvete.


Naturligtvis är det du som har rätt.

Tense
2007-01-19, 08:35
Tack för svar. Han hade alltså inte helt fel i det han sa.

DavidN
2007-01-19, 09:03
Tack för svar. Han hade alltså inte helt fel i det han sa.

Precis, men det finns alltid mer att vinna på kosttillskott även om det inte behövs.

Stab
2007-01-19, 10:05
Tack för svar. Han hade alltså inte helt fel i det han sa.

Skulle nog inte lägga det så som vissa tards lagt upp det här. Visst man BEHÖVER inte köra vassle+snabba kolisar före/efter träning. Men tränar man flera ggr i veckan så fattar jag inte varför man inte kan lägga sånna små pengar på det, fan kolos koncentrat+tex carboflex eller fastcarbs är skit billigt. För även om du får i dig en bra kost så gör det en sån jävla skillnad, visst är det ett _tillskott_ så kosten som bas är ju prio1 på att utveckla men som sagt att inte använda sig av detta om man lägger mycket tid i gymmet och har diverse mål, ja då är man smått efterbliven då resultat skillnaderna är stora.

EiseltUK
2007-01-19, 11:36
Hej,

Min lärare påstår att ta proteinpulver är slöseri såvida du inte är en bodybuilder ā la 125 kg eller tränar 100 ggr i veckan.

Det är slöseri för du får i dig all näring genom frukost/mellanmål/lunch/mellanmmål/middag ändå. Du kan lika gärna bara äta en banan efter gymmet.

Han menar att du får ett överskott av protein som inte är till någon användning; du får redan allt du behöver genom kosten.

Proteinpulver är alltså onödigt och bara slöseri med pengar för en grabb på till exempel 22 år med normal längd och vikt som tränar ganska hårt flera gånger i veckan.
___


Hjälp mig motbevisa honom och hänvisa gärna till en vetenskaplig studie. Jag kan tänka mig tiden för återhämtningen, proteinsyntesen osv påverkas av att du får i dig så mycket protein och kolhydrater direkt efter/under träningen!

Tack på förhand!


Det är en ganska generell slutsats som utgår fram att man äter enligt kostcirkeln/ pyramiden. I mina ögon känns en sån slutsats nästan lika dum som att säga att du behöver inte tanka bilen för att tanken redan är full. *rolleyes*

Johan_P
2007-01-19, 15:22
Hehe, idrottslärare... *popcorn*

Självklart behöver man inte kosttillskott, men vill man träna effektivt så tror jag ändå på vetenskapliga studier när det gäller att öka i muskelmassa, minska i fettvikt effektivt etc. En annan anledning, för mig, är att man blir så jäkla trött efter skolan, då är det uppiggande att få i sig lite näring under tiden man tränar, eller innan/efter träning - gainer is the shit.