handdator

Visa fullständig version : Anna Skipper!


Englund
2007-01-18, 11:37
http://aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,978266,00.html - Äntligen!

King Grub
2007-01-18, 11:41
Och det från Aftonbladet! Tummen upp för det!

DavidN
2007-01-18, 11:45
Häftigt.

Simon.
2007-01-18, 11:53
Här är en undersökning, jag har dock inte kollat upp om den är "korrekt":
http://www.ingentaconnect.com/content/jws/jsfa/2003/00000083/00000014/art00018


Clear disadvantages were detected when broccoli was microwaved, namely high losses of flavonoids (97%), sinapic acid derivatives (74%) and caffeoyl-quinic acid derivatives (87%). Conventional boiling led to a significant loss of flavonoids (66%) from fresh raw broccoli, while high-pressure boiling caused considerable leaching (47%) of caffeoyl-quinic acid derivatives into the cooking water. On the other hand, steaming had minimal effects, in terms of loss, on both flavonoid and hydroxycinnamoyl derivative contents. Therefore we can conclude that a greater quantity of phenolic compounds will be provided by consumption of steamed broccoli as compared with broccoli prepared by other cooking processes.

zirak
2007-01-18, 11:55
Jag gillar Karin Ahlborgs artiklar som ofta är sunda och jordnära...

Ironwoman
2007-01-18, 11:55
Hon påstod också i Kicki Danielssonprogrammet att man brännde 800 kcal/timme då man satt i en bastu.

Brooklyn
2007-01-18, 12:01
Hon påstod också i Kicki Danielssonprogrammet att man brännde 800 kcal/timme då man satt i en bastu.

haha, om det ändå vore så väl. *rolleyes*

HenrY
2007-01-18, 12:09
För att ta henne i försvar så har hon faktiskt lite juggs...

blekfet2
2007-01-18, 12:12
För att ta henne i försvar så har hon faktiskt lite juggs...

absolut, men dom är nog fyllda med hjärna som runnit ner från skallen.*drool*


:D

Slartibartfast
2007-01-18, 12:22
Jag har en polare som är stjärnkock (bl.a. jobbat på lyxkrogar i schweiz och som privatkock på en miljardärds segelbåt) som säger att på de finaste krogarna används micron i stor omfattning i matlagningsprocessen.

Det var en parentes.

bengdoktor
2007-01-18, 12:42
Jag har en polare som är stjärnkock (bl.a. jobbat på lyxkrogar i schweiz och som privatkock på en miljardärds segelbåt) som säger att på de finaste krogarna används micron i stor omfattning i matlagningsprocessen.

Det var en parentes.

Så sant, många fina restauranger i sverige micrar exempelvis fläskfilé olika långe på olika styrka istället för att steka å dona som man brukar. i nån restaurang kunde man höra plingen om det vart tyst i bland borden nån gång :D

källa: kockkompis

jwzrd
2007-01-18, 12:47
Det är alltså bara jag som känner mig smutsig efter att ha sett Bert Karlsson i ett bad av mjölk?

Snake
2007-01-18, 12:52
Det är alltså bara jag som känner mig smutsig efter att ha sett Bert Karlsson i ett bad av mjölk?

Lite småkåt här jag med.

HerrArne
2007-01-18, 12:53
Det är alltså bara jag som känner mig smutsig efter att ha sett Bert Karlsson i ett bad av mjölk?

Nejdå. *ryyyys*


;)

grabben i skogen
2007-01-18, 13:43
anna skipper är i vilket fall rätt het :D

hasse36
2007-01-18, 14:06
Det måste gräma varje ortodox kolotaliban att Anna Skipper har betydligt större inverkan på svenskarnas kostkunskap än King Grub någonsin kommer att få.

Det lilla jag har sett av hennes program handlar trots allt om vettiga saker. Om människorna åt enligt Skippers direktiv, skulle vi inte ha några kostrelaterade sjukdomar i Sverige.

Sen är jag inte helt säker på att det inte handlar om medvetna provokationer.

Trance
2007-01-18, 14:13
Det måste gräma varje ortodox kolotaliban att Anna Skipper har betydligt större inverkan på svenskarnas kostkunskap än King Grub någonsin kommer att få.

Ja, det är lite synd. Speciellt när folk vill rätta ens vanor för de sett på Anna Skipper.


Det lilla jag har sett av hennes program handlar trots allt om vettiga saker. Om människorna åt enligt Skippers direktiv, skulle vi inte ha några kostrelaterade sjukdomar i Sverige.

Det är dåligt på samma sätt som religion som fenomen är dåligt. Vetenskap skall inte ersättas med mystik.


Sen är jag inte helt säker på att det inte handlar om medvetna provokationer.

Det är jag säker på. Om du läser på vad hon har för vänner så ser du att hon är galen på riktigt.

hasse36
2007-01-18, 14:26
Om du läser på vad hon har för vänner så ser du att hon är galen på riktigt.Guilt by association? Nej tack!

Jag vill själv inte bli dömd efter vilka jag diskuterar med. *whistle*

Nilsjohan
2007-01-18, 14:27
Det var på tiden att media reagerade

grabben i skogen
2007-01-18, 14:37
så nu duger det aftonbladet skriver alltså. nu kallas det tillomed "media" så fint så :)

Trance
2007-01-18, 14:40
Guilt by association? Nej tack!

Jag vill själv inte bli dömd efter vilka jag diskuterar med. *whistle*

Vilkas åsikter hon säger att hon baserar sina uttalande på.

skaparn
2007-01-18, 15:33
1. Kan någon säga mig vad det står? Jag är bannad från Aftonbladet och ni verkar alla ha så roligt.

2. Trance har helt rätt. Jag ser inte med blida ögon på duperande av människor för att få dem göra rätt. Agerandet ska baseras på fakta och inte falsarier eftersom det pålång sikt är det enda hållbara. Lurar man folk att det är bra att äta grovt bröd för att Merkurius befinner sig på ett visst avstånd från jorden kommer visserligen den praktiska effekten vara positiv, men vad händer när omloppsbanan obönhörligen förändrar detta avstånd?

regus
2007-01-18, 15:49
1. Kan någon säga mig vad det står? Jag är bannad från Aftonbladet och ni verkar alla ha så roligt.



Skippers sanningar – bara bluff och båg


Får man verkligen påstå vad skit som helst i tv?
Det är i alla fall vad Anna Skipper i ”Du är vad du äter” gör i TV 3.

”Allt som sägs i programmet bygger på forskning och väl beprövade kunskaper”, skriver Anna Skipper på sin hemsida.
Mmhhmm? I flera program har Anna Skipper talat om faran med mikrovågsugnar och slängt ut dem ur köken. Vad är det då för forskning hon stöder sig på?
På hemsidan hänvisar hon till en artikel som heter ”The hidden hazards of microwave cooking”. Den är skriven av två personer som inte tycks ha några andra meriter än just den här artikeln som cirkulerar på jönsiga hemsidor, främst i USA.

Hela artikeln är full av osanningar (som att mikrovågsugnar skulle vara förbjudna i Ryssland), icke-existerande forskare (varken Bernard H Blanc eller Hans Ulrich Hertel har någonsin funnits på de uppgivna universiteten) eller rena gojan som att Kinsk (Polen) och Rajastan (Indien) skulle ligga i forna Sovjet.
Det är så urbota illa gjort att man undrar om inte hela artikeln är ett skämt. Men denna artikel anser alltså Anna Skipper är ”forskning” nog för att skrämma folk från att använda mikrovågsugnar.

Bannlysningen av mejeriprodukter försvarar Anna Skipper också med att hänvisa till den senaste forskningen. Den ”forskningen” består av två länkar. Dels till den rabiata mjölkmotståndaren Robert Cohens hemsida Not-Milk. Cohen har skrivit boken ”Mjölk – det dö dliga giftet”. Den andra länken går till en hemsida som heter No-Milk och som till största delen handlar om laktosintolerans.

Anna Skipper anbefaller också folk att ”långkoka” vatten – minst fem minuter – innan det ska drickas.
Varför då? frågade jag Svenskt Vatten. De hade ingen aning, faktiskt. Skulle man vara sjukligt rädd för bakterier i det extremt rena, svenska kranvattnet så kan man förvisso koka upp det. Men det finns ingen anledning och det händer definitivt ingenting ytterligare med vatten som fortsätter att koka. Är det det ”aggressiva och skadliga” kloret Anna vill ha bort på det sättet är hon verkligen ute och cyklar för man kan inte koka bort klor? Det tar man bort med lite askorbinsyra och inte den dravliga snäckskalsröran som hon propagerar ivrigt för.
Forskning och väl beprövade kunskaper. Jo, jävlar.
Bluff och båg, skulle jag vilja säga.


-------------------------------------------------------------------------Hur blir man bannad från aftonbladet?:D

zirak
2007-01-18, 15:55
Guilt by association? Nej tack!

Jag vill själv inte bli dömd efter vilka jag diskuterar med. *whistle*

Du fixar det så bra själv på egen hand :devil:

Lillstrumpa
2007-01-18, 16:54
Är det bara jag som reagerat på att hon sätter varenda deltagare på alger varenda morgon? Nu är det säkert nyttigt med lite alger då och då, men säljer hon inte sånt själv genom sitt företag? Eller ja, det kanske inte är någon big deal, men...

bombenx
2007-01-18, 17:05
1. Kan någon säga mig vad det står? Jag är bannad från Aftonbladet och ni verkar alla ha så roligt.

2. Trance har helt rätt. Jag ser inte med blida ögon på duperande av människor för att få dem göra rätt. Agerandet ska baseras på fakta och inte falsarier eftersom det pålång sikt är det enda hållbara. Lurar man folk att det är bra att äta grovt bröd för att Merkurius befinner sig på ett visst avstånd från jorden kommer visserligen den praktiska effekten vara positiv, men vad händer när omloppsbanan obönhörligen förändrar detta avstånd?

Hur blev du bannad från Aftonbladet ? :laugh:

Sadde
2007-01-18, 17:15
Hur blev du bannad från Aftonbladet ? :laugh:

+1 hahah :laugh:

Eddie Vedder
2007-01-18, 18:13
Det är jag säker på. Om du läser på vad hon har för vänner så ser du att hon är galen på riktigt.

Hennes vänner? Har du sett hennes man!? Jag lovar att han e Runar Sögaards mentor.

Deceiver85
2007-01-18, 18:43
Haha, låt häxan få!

skaparn
2007-01-18, 19:17
Hur blev du bannad från Aftonbladet ? :laugh:

När jag lade till följande:
62.119.189.4 www.aftonbladet.se
i filen
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts

Edit: den lägger till url-taggar mot min vilja

Eddie Vedder
2007-01-18, 19:56
Slå på TV:n å fram me anteckningsblocken nu, de börjar om bara några få minuter!!!:D

Krokodil
2007-01-18, 20:02
Hon den engelskan är väl snäppet värre? Allt beror på "svamp" i blodet och det botas med... Lavemang!

Hon ska tydligen vara läkare, Fru Skipper är... ja vad?

Lägger in en bild på Herr Skipper...

"Olof Skipper pionjär, forskare och holistisk coach med människan i centrum."

http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/3264/Skipper.jpg

Apos78
2007-01-18, 20:12
Det blir lite farligt när hon börjar ställa medicinska diagnoser utifrån sina egna övertygelser och kopplar allt till maten. Hörde i bakgunden nu att hon i stort sett fastslog att Faddes depression till 100% beror på den mat han äter. Ok med lite usla och ibland felaktiga kostråd men det finns gränser på vilka områden man ska ge sig in på...

krilleh
2007-01-18, 21:33
usch... hon tror fortfarande på "efter 7 regeln".

bombenx
2007-01-18, 23:08
Hon den engelskan är väl snäppet värre? Allt beror på "svamp" i blodet och det botas med... Lavemang!

Hon ska tydligen vara läkare, Fru Skipper är... ja vad?

Lägger in en bild på Herr Skipper...

"Olof Skipper pionjär, forskare och holistisk coach med människan i centrum."

http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/3264/Skipper.jpg

Skön frilla :hbang:

Nilsjohan
2007-01-19, 00:14
Såg ni programmet där Mr Skipper var fast övertygad om att han skulle kunna bli över 150 år genom sitt dietupplägg?

HenrY
2007-01-19, 00:17
Såg ni programmet där Mr Skipper var fast övertygad om att han skulle kunna bli över 150 år genom sitt dietupplägg?

LOL, var det han?!

Satan, jaa då passar dom två iaf ihop...

Anova
2007-01-19, 01:06
Det är förvånadsvärt många som tror att Skipper är dietist och verkligen tror på allt hon säger.. Det är bara hänga på något tjejforum så finns det många som försvarar hennes metoder..
Vad har hon egentligen för utbildning? Står på hennes hemsida att hon "hade som avsikt att studera till läkare", men det är ju ingen merit precis.
Den engelska Gillian McKeith har i alla fall en PhD i "Holistic Nutrition" vad nu det är.. Deras metoder är ju relativt lika..

adde
2007-01-19, 09:59
Den engelska Gillian McKeith har i alla fall en PhD i "Holistic Nutrition" vad nu det är.. Deras metoder är ju relativt lika..

En PhD i Holistic Nutrion från the American Holistic College of Nutrition (som tydligen heter Clayton College nu) är inte värd mer än en rulle toapapper (inte ens om king grub använt den). Den är definitivt inte värd de $5300 som korrespondanskursen kostar.

källa: www.google.com

Lillstrumpa
2007-01-19, 10:06
Så länge TV-kanalen programmet sänds i tjänar reklampengar får hon hållas. Usch, min mage tränar kräkreflexen varje gång jag ser någon stackare dricka en av de där algbrygderna. :/

pia
2007-01-19, 10:40
Så länge folk går ner i vikt och hon får dem att må bättre och bli friskare spelar det ingen roll tycker jag att hon säger en del saker som inte är sanning. Bara målet nås om det är viktväktarna eller GI-metoden eller något annat spelar mindre roll för mig. Tycker de att det funkar så kör på. Låt folk tro vad de vill bara det får dem att må bra.

skaparn
2007-01-19, 10:55
Så länge folk går ner i vikt och hon får dem att må bättre och bli friskare spelar det ingen roll tycker jag att hon säger en del saker som inte är sanning. Bara målet nås om det är viktväktarna eller GI-metoden eller något annat spelar mindre roll för mig. Tycker de att det funkar så kör på. Låt folk tro vad de vill bara det får dem att må bra.

Inget som bygger på osanningar är hållbart i längden. Hur ska någon som klarar sig bara för att den håller benhårt fast vid en tro, som i dagsläget förvisso guidar personen rätt genom livet, klara sig när förutsättningarna ändras?

maRRtin
2007-01-19, 11:00
Allt beror på "svamp" i blodet och det botas med... Lavemang!

:D
Så sjukt kul, svamp i blodet!

Sniggel
2007-01-19, 11:44
Så länge folk går ner i vikt och hon får dem att må bättre och bli friskare spelar det ingen roll tycker jag att hon säger en del saker som inte är sanning. Bara målet nås om det är viktväktarna eller GI-metoden eller något annat spelar mindre roll för mig. Tycker de att det funkar så kör på. Låt folk tro vad de vill bara det får dem att må bra.

Hur många är det som hjälps (deltagarna i programmet) jämfört med hur många som stjälps (tittarna som tar in informationen från programmet) ?

hasse36
2007-01-19, 13:31
Anna Skipper når förhoppningsvis fram till de människor som inte orkar med Rössner och Paulún. Dokusåpan riktar sig till dem som satt längst bak i klassrummet och hade ytterkläderna på sig.

Upprepning, upprepning, upprepning.

- Det här är vad du har ätit den senaste veckan.
- Fy, vad äckligt.
- Var är grönsakerna?

Det mesta Skipper säger är sådant som kolotalibanerna skulle säga. Sedan smyger det sig in lite konstiga saker som syreberikat vatten och att omega-9 är en essentiell fettsyra. Men det är harmlösa stolligheter. Det mesta hon säger är detsamma som sägs här i Toraboragrottan.

Stolligheter på Kolozzeum: För mindre än ett år sedan var en de rådande kolomyterna att man skulle ligga på 65% av VO2Max för att optimera fettförbränningen. I dag "vet" vi att det är energibalansen som avgör.

Vassle är optimalt->Kasein är lika bra->Proteinmängden spelar väldigt liten roll->2007?

Skumgodis->Druvsocker->Maltodextrin->Spelar fan ingen roll->Ät när du kommer hem->Öööh?
Ja, den här listan skulle kunna göras otroligt lång men palla.

Har ni tänkt på en sak?
Anna Skipper kanske förbehåller sig rätten att lära sig nya saker. :D

smürfpücko
2007-01-19, 13:51
En PhD i Holistic Nutrion från the American Holistic College of Nutrition (som tydligen heter Clayton College nu) är inte värd mer än en rulle toapapper (inte ens om king grub använt den). Den är definitivt inte värd de $5300 som korrespondanskursen kostar.

källa: www.google.com

Bara nyfiken nu, men hur vet du det? ;)

Herkulez
2007-01-19, 13:52
rofl, kolotalibanerna :laugh:

Jay-Z
2007-01-19, 14:00
rofl, kolotalibanerna :laugh:


Vem är du? *rolleyes*

skyler
2007-01-19, 14:17
Senast igår påstod den där fanatiska kvinnan att BB Linda var definitionen av hälsosamt leverne.... Hon knarkar, super och bantar på buljong tills hon hamnar på sjukhus. Mycket hälsosamt leverne med andra ord...

L-Sami
2007-01-19, 14:25
Vassle är optimalt->Kasein är lika bra->Proteinmängden spelar väldigt liten roll->2007?



EAA är optimalt ;)

smürfpücko
2007-01-19, 14:42
Senast igår påstod den där fanatiska kvinnan att BB Linda var definitionen av hälsosamt leverne.... Hon knarkar, super och bantar på buljong tills hon hamnar på sjukhus. Mycket hälsosamt leverne med andra ord...

Tänkte samma sak. I alla fall när de sa att Linda var hälsan själv, som har koll på varenda liten kalori som slinker ner... *whatever*

Nitrometan
2007-01-19, 15:16
Är det bara jag som reagerat på att hon sätter varenda deltagare på alger varenda morgon? Nu är det säkert nyttigt med lite alger då och då, men säljer hon inte sånt själv genom sitt företag? Eller ja, det kanske inte är någon big deal, men...
Det finns forskning som visar att blågröna alger kan ge Parkinsson och demens.

Herkulez
2007-01-19, 15:24
Vem är du? *rolleyes*

din överman.

Nitrometan
2007-01-19, 15:27
Exempel: (pdf) http://www.doh.wa.gov/ehp/oehas/publications_pdf/algae.pdf

http://www.vtvets.org/public_health/blue_green_algae.shtml

http://www.abs.gov.au/ausstats/abs@.nsf/0/1D16A81422E9F1AECA2569DE00267E43?Open

http://www1.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf/all/faq7171?opendocument

http://www.des.state.nh.us/factsheets/wmb/wmb-10.htm

Englund
2007-01-19, 16:41
För mindre än ett år sedan var en de rådande kolomyterna att man skulle ligga på 65% av VO2Max för att optimera fettförbränningen. I dag "vet" vi att det är energibalansen som avgör

Vid arbete på 65% av VO2-max så förbränns störst mängd fett, under det specifika träningspasset alltså. Bara för att fettförbränningen jämnar ut sig över dygnet vid högre intensitet så gör ju inte det 65% av VO2-max till en lögn.

arnold2k5
2007-01-19, 18:27
var de bara jag som blev undrande över var protein källorna var i hennes matlista?
de fanns lamfärs, ägg och tonfisk. .borde bli rätt enformigt?

sen den kommentaren jag störde mig mest på var nog ändå när hon sa att gröna grönsaker är bra pga. att klorofyllet rensar ut skiten i kroppen!. .
varför försöker hon inte lyfta fram dom RIKTIGA nyttiga sakerna med gröna grönsaker!

Nevermore
2007-01-19, 18:35
Inget som bygger på osanningar är hållbart i längden. Hur ska någon som klarar sig bara för att den håller benhårt fast vid en tro, som i dagsläget förvisso guidar personen rätt genom livet, klara sig när förutsättningarna ändras?

Sen är ju frågan hur länge man orkar hålla i hennes råd angående kost. Känns som att toppform förespråkar en sund inställning till mat och ger tips på kost som är möjligt för en vanlig människa att hålla sig till även under en lång period inte bara 8veckors bantande med en tv-kamera i arslet som är fallet med "Du är vad du äter".

vildängel
2007-01-19, 22:05
Jag gillade också att "eftersom Faddes övervikt mest sitter runt midjan, ordineras han magdans av Anna". Punktförbränning is teh shiet!

-squat-
2007-01-19, 22:07
Ingen mat efter sju på kvällen. *screwy*

grabben i skogen
2007-01-19, 22:09
jävla snack här.

det hon egentligen säger är ju: ät mer grönsaker, ät inte processade livsmedel, motionera.
detta tycker iaf jag är den röda tråden hon följer.

Malinka
2007-01-20, 14:26
På tal om kritiserande artiklar mot dagens kostförespråkningar tänkte jag bara tillägga att i dagens DN finns det en läsvärd insändare som handlar om hur media får oss att tro att fett- och proteinrika dieter där bröd och andra kolhydratrika livsmedel är förbjudna är det optimala kostupplägget.

adde
2007-01-20, 21:31
Bara nyfiken nu, men hur vet du det? ;)

Några enkla sökningar på google...

Bla genom att göra lite enklar sökningar på den forskning som damen i fråga påstår sig göra eller för den delen den forskning hon baserar endel av sina tvivelaktika utalande på. Jämföra det påstådda innehållet på Collegets hemsida med vad som anses vara konsensus inom modern forskning på nutrition, fysiologi osv.

madmarc
2007-01-20, 22:07
Såg att man kunde vinna en gratis konsultation på annas hemsida, kanske ska vi anmäla Grub till den.
Kan ju bli ett trevligt litet samtal.

NikkoS
2007-01-20, 22:13
Skulle vara intressant om nån som verkligen är dietist,Pt mm är med i showen o som kanske råkat "glömma" bort att nämna det för Anna o dom som väljer personerna som anna ska hjälpa....

Eddie Vedder
2007-01-21, 12:40
Skulle vara intressant om nån som verkligen är dietist,Pt mm är med i showen o som kanske råkat "glömma" bort att nämna det för Anna o dom som väljer personerna som anna ska hjälpa....

Haha, jo de vore onekligen intressant. Frågan är väl bara hur pass trovärdig en dietist me den kosthållningen känns*whistle*

Kan nog bli problem att hitta nån sån, fast de e klart en tjej i första säsongen va ju läkare.

Annars gillar jag skarpt idén me att skicka King Grub till henne, så kan han ta me sej en pärm me studier som motsäger hennes "vetenskap".


...kan bli en ganska tung pärm;)

Bondlurk
2007-01-21, 18:48
Haha, jo de vore onekligen intressant. Frågan är väl bara hur pass trovärdig en dietist me den kosthållningen känns*whistle*

Kan nog bli problem att hitta nån sån, fast de e klart en tjej i första säsongen va ju läkare.

Annars gillar jag skarpt idén me att skicka King Grub till henne, så kan han ta me sej en pärm me studier som motsäger hennes "vetenskap".


...kan bli en ganska tung pärm;)

Han får ta med 130kg finsk sisu för att bära pärmen :D

jenny
2007-01-22, 16:34
Har själv tänkt att det hade varit kul (om jag hade varit överviktig) att vara med i programmen bara för att få såga hennes åsikter i tv. Men jag antar att någon som motsäger hennes råd inte skulle få vara med alternativt att de skulle klippa bort det.

L-Sami
2007-01-22, 16:49
Har själv tänkt att det hade varit kul (om jag hade varit överviktig) att vara med i programmen bara för att få såga hennes åsikter i tv. Men jag antar att någon som motsäger hennes råd inte skulle få vara med alternativt att de skulle klippa bort det.

Ja, jag skulle vilja se King Grub i hennes program. Vilken show det skulle bli alltså haha :D

Lasse Kongo
2007-01-22, 17:02
Anna Skipper når förhoppningsvis fram till de människor som inte orkar med Rössner och Paulún. Dokusåpan riktar sig till dem som satt längst bak i klassrummet och hade ytterkläderna på sig.

Upprepning, upprepning, upprepning.

- Det här är vad du har ätit den senaste veckan.
- Fy, vad äckligt.
- Var är grönsakerna?

Det mesta Skipper säger är sådant som kolotalibanerna skulle säga. Sedan smyger det sig in lite konstiga saker som syreberikat vatten och att omega-9 är en essentiell fettsyra. Men det är harmlösa stolligheter. Det mesta hon säger är detsamma som sägs här i Toraboragrottan.

Stolligheter på Kolozzeum: För mindre än ett år sedan var en de rådande kolomyterna att man skulle ligga på 65% av VO2Max för att optimera fettförbränningen. I dag "vet" vi att det är energibalansen som avgör.

Vassle är optimalt->Kasein är lika bra->Proteinmängden spelar väldigt liten roll->2007?

Skumgodis->Druvsocker->Maltodextrin->Spelar fan ingen roll->Ät när du kommer hem->Öööh?
Ja, den här listan skulle kunna göras otroligt lång men palla.

Har ni tänkt på en sak?
Anna Skipper kanske förbehåller sig rätten att lära sig nya saker. :D

Håller med dig, är bra mkt mer stolligheter på kolo än i du är vad du äter, är inte direkt några konstiga saker i det få avsnitt jag har sett.

Anna skipper har ett eget tvprogram, ni sitter och klagar på ett forum och vet bäst.... well *rolleyes*

HenrY
2007-01-22, 18:00
Håller med dig, är bra mkt mer stolligheter på kolo än i du är vad du äter, är inte direkt några konstiga saker i det få avsnitt jag har sett.

Anna skipper har ett eget tvprogram, ni sitter och klagar på ett forum och vet bäst.... well *rolleyes*

Mjo, men jag tycker samtidigt att erat klagande påminner lite om vissa BB-trådar där några stycken säger

"Du får inte klaga, för du är inte lika stor iaf" osv.

Vissa saker hon säger är helt fel, oavsett om man lärt sig det via ett forum eller inte, och oavsett om hon har ett TV-program och inte vi på detta forum har det.

Eddie Vedder
2007-01-22, 18:10
Problemet me "Du är vad du äter" är enligt mej vart man lägger störst fokus. Jag menar, till stora delar handlar de ju om att äta nyttigare mat å komma ur en hälsovådlig livsstil å så långt är de ett bra program. Felet är ju att istället för att rekommendera att köpa grovt bröd å mer grönsaker så får man veta hur livsfarligt de är me kranvatten, att vi bör dricka geggiga drinkar på morron, att vi dör om maten micras, för å inte tala om alla ogrundade "... leder till depression" och hetsen mot den livsfarliga mjölken exempelvis.

Så frågan är ju va folk egentligen tar till sej, leder de till att folk börjar fundera över sin livsstil och ifrågasätta hur man egentligen behandlar sin kropp lr blir de bara att "fan jag skiter i de här, allt som inte är biodynamiskt odlat e ju ändå farligt"?

"Flummet" samt Anna Skippers sinnessjuka perfektionskrav har för stor plats i programmet tycker jag, jag menar man kan faktiskt köpa nyttigt bröd i affären, brödet är inte hälsovådligt bara för att man inte själv har bakat de på surdeg å biodynamiskt dinkelmjöl.

pia
2007-01-24, 10:41
Inget som bygger på osanningar är hållbart i längden. Hur ska någon som klarar sig bara för att den håller benhårt fast vid en tro, som i dagsläget förvisso guidar personen rätt genom livet, klara sig när förutsättningarna ändras?

Jag vet många som har gått ner och hållit fast vid en sund vikt med hjälp av olika metoder som GI och andra sorts dieter och som börjat fundera över sin livsstil och tagit tag i sina onyttiga vanor tack vare TV program och liknande. Alla dessa program går ju ut på att man under dessa veckor ska äta en viss kost men sedan börja blanda in andra produkter också i kosten. Visst kan man göra bättre program för att gå ner i vikt men många blir faktiskt inspirerade av att se sådana program och börjar ta tag i sin livsstil vilket är positivt. Folk ska alltid vara så snabba att kritisera andra framför allt träningsfolk är otroligt snabba att kritisera andra människor har jag märkt. Se det postiva hon gör istället för att bara kasta skit. Även om hon säger en del strunt så hjälper hon faktiskt många människor. Jag märker av det på gymmet jag jobbar då många har börjat tänka på vad de äter och börjat motionera mer tack vare sådana program. De blir inspirerade!

skaparn
2007-01-24, 10:47
Jag vet många som har gått ner och hållit fast vid en sund vikt med hjälp av olika metoder som GI och andra sorts dieter och som börjat fundera över sin livsstil och tagit tag i sina onyttiga vanor tack vare TV program och liknande. Alla dessa program går ju ut på att man under dessa veckor ska äta en viss kost men sedan börja blanda in andra produkter också i kosten. Visst kan man göra bättre program för att gå ner i vikt men många blir faktiskt inspirerade av att se sådana program och börjar ta tag i sin livsstil vilket är positivt. Folk ska alltid vara så snabba att kritisera andra framför allt träningsfolk är otroligt snabba att kritisera andra människor har jag märkt. Se det postiva hon gör istället för att bara kasta skit. Även om hon säger en del strunt så hjälper hon faktiskt många människor. Jag märker av det på gymmet jag jobbar då många har börjat tänka på vad de äter och börjat motionera mer tack vare sådana program. De blir inspirerade!

Jag skrev; inget som är byggt på osanningar är hållbart i längden. Vill du med detta försöka föra i bevis att så inte är fallet?

Trance
2007-01-24, 10:49
Jag vet många som har gått ner och hållit fast vid en sund vikt med hjälp av olika metoder som GI och andra sorts dieter och som börjat fundera över sin livsstil och tagit tag i sina onyttiga vanor tack vare TV program och liknande. Alla dessa program går ju ut på att man under dessa veckor ska äta en viss kost men sedan börja blanda in andra produkter också i kosten. Visst kan man göra bättre program för att gå ner i vikt men många blir faktiskt inspirerade av att se sådana program och börjar ta tag i sin livsstil vilket är positivt. Folk ska alltid vara så snabba att kritisera andra framför allt träningsfolk är otroligt snabba att kritisera andra människor har jag märkt. Se det postiva hon gör istället för att bara kasta skit. Även om hon säger en del strunt så hjälper hon faktiskt många människor. Jag märker av det på gymmet jag jobbar då många har börjat tänka på vad de äter och börjat motionera mer tack vare sådana program. De blir inspirerade!

Därför är det ok att lura människor med andra ord? Bara de blir inspirerade.

Trance
2007-01-24, 10:50
Håller med dig, är bra mkt mer stolligheter på kolo än i du är vad du äter, är inte direkt några konstiga saker i det få avsnitt jag har sett.

Anna skipper har ett eget tvprogram, ni sitter och klagar på ett forum och vet bäst.... well *rolleyes*

1. T.ex.?

2. Ja och du sitter också på forumet och vet helt enkelt bäst av alla. Bra jobbat.

DavidN
2007-01-24, 11:03
Ja, jag skulle vilja se King Grub i hennes program. Vilken show det skulle bli alltså haha :D
sex på matbordet?

Jacksatan
2007-01-24, 12:31
Jag skrev; inget som är byggt på osanningar är hållbart i längden. Vill du med detta försöka föra i bevis att så inte är fallet?

Hennes program är väl ändå inte byggt på osanningar? Grunderna är ju vettiga; ät nyttigare och rör dig mer. Sen smyger hon in ett o annat falskt påstående, men att säga att det är byggt på osanningar är väl ändå att ta i lite väl mkt.

Tolkia
2007-01-24, 12:37
Hasse36: Anna Skipper säger mycket som jag har oerhört svårt för, särskilt gäller detta hennes sätt att säga om dittan eller dattan att "detta FÅR man inte äta/göra för det är djävulen" (typ) utan att egentligen ha någon bättre förklaring än just att "det är inte bra/det är ont/det är förkastligt, det vet man ju" (gör man, och vem är man osv. osv.). Men jag måste säga att ditt inlägg var klockrent.

skaparn
2007-01-24, 12:46
Hennes program är väl ändå inte byggt på osanningar? Grunderna är ju vettiga; ät nyttigare och rör dig mer. Sen smyger hon in ett o annat falskt påstående, men att säga att det är byggt på osanningar är väl ändå att ta i lite väl mkt.

Merparten är kanske inte rena osanningar, men de finns där och jag har inget överseende med folk som framhåller dessa för att tjäna pengar. Visst är grunderna rätt, så varför då komma med livsfarligt vatten och bastubantning? Hon förstör egentligen sin egen trovärdighet i onödan då "peka och skratta åt de feta" inte behöver hjälp av pseudovetenskap. '
Jag angriper dock egentligen inte hela Anna Skippers budskap, utan programmet som helhet eftersom det tillåter dessa tvivelaktiga företeelser ta plats.
All ickevetenskaplighet, hur gott syftet än må vara, kommer urholka tron på vedertagen vetenskaplig prövning och även, som ett resultat av det förra, i värsta fall att minska intresset för, och sedermera anslagen till den.

Lizard
2007-01-24, 13:10
Anna Skipper når förhoppningsvis fram till de människor som inte orkar med Rössner och Paulún. Dokusåpan riktar sig till dem som satt längst bak i klassrummet och hade ytterkläderna på sig.

Upprepning, upprepning, upprepning.

- Det här är vad du har ätit den senaste veckan.
- Fy, vad äckligt.
- Var är grönsakerna?

Det mesta Skipper säger är sådant som kolotalibanerna skulle säga. Sedan smyger det sig in lite konstiga saker som syreberikat vatten och att omega-9 är en essentiell fettsyra. Men det är harmlösa stolligheter. Det mesta hon säger är detsamma som sägs här i Toraboragrottan.

Stolligheter på Kolozzeum: För mindre än ett år sedan var en de rådande kolomyterna att man skulle ligga på 65% av VO2Max för att optimera fettförbränningen. I dag "vet" vi att det är energibalansen som avgör.

Vassle är optimalt->Kasein är lika bra->Proteinmängden spelar väldigt liten roll->2007?

Skumgodis->Druvsocker->Maltodextrin->Spelar fan ingen roll->Ät när du kommer hem->Öööh?
Ja, den här listan skulle kunna göras otroligt lång men palla.

Har ni tänkt på en sak?
Anna Skipper kanske förbehåller sig rätten att lära sig nya saker. :D
Touché!

Ju mer du är insatt i ett ämne desto tydligare framgår att massmediarapporteringen och deras soffexperter har tunt på fötterna.

Poliser klagar på brottsrapporteringen. Kriminologer lider ännu värre. Musiker ramlar av stolarna när banden intervjuas. Direktörer slår sig för knäna när de hör rapporteringen från aktieägar-stämman och idrottarna tar sig för pannan när matchanalysen sänd ut. På Kollo kan många en hel del om näringslära och träning. Ve den som yttrar sig.

Skipper är en scharlatan och saknar annan funktion än som katalysator och pådrivare genom det dramaturgiska upplägget för att hålla kvar tittarna genom det självklara - Ät mer grönt, mindre fett och raffinerade kolhydrater och rör dig mer så blir du smalare och friskare.
Trots det trorftiga och självklara ämnet (som dessutom lärs ut som obligatoriskt ämne i Svensk grundskola) så har programmet blivit förhållandevis populärt och ett stadigt inslag i treans sju-tablå.

Min utmaning till er alla: Skriv ett mycket kortfattat synopsis eller skiss på hur ett alternativt upplägg skulle se ut som fångar målgruppen (kvinnor 30+ familjeinkomst +400 000).

Lizard

Trance
2007-01-24, 14:15
Min utmaning till er alla: Skriv ett mycket kortfattat synopsis eller skiss på hur ett alternativt upplägg skulle se ut som fångar målgruppen (kvinnor 30+ familjeinkomst +400 000).

Lizard

Toppform, eventuellt med kändisar.

T-train
2007-01-24, 14:58
Toppform, eventuellt med kändisar.

Tyvärr, grått o trist program..

Jay-Z
2007-01-24, 15:00
Min utmaning till er alla: Skriv ett mycket kortfattat synopsis eller skiss på hur ett alternativt upplägg skulle se ut som fångar målgruppen (kvinnor 30+ familjeinkomst +400 000).

Lizard


Money upfront. ;)

Trance
2007-01-24, 15:01
Tyvärr, grått o trist program..

Ok, visste bara att min morsa tittar på det. Hur som helst så är det väl idiotiskt att se ett Big Brother-liknande program som Du är vad du äter som utbildande. Jäkla curlingsamhälle som tycker det är ok att sprida felaktigheter som "extra grädde på bakelsen" för att få folk att inte självdö i soffan.

Tolkia
2007-01-24, 15:13
Jäkla curlingsamhälle som tycker det är ok att sprida felaktigheter som "extra grädde på bakelsen" för att få folk att inte självdö i soffan.
OK, skall vi dra det på den bogen kanske vi även skall fundera över hurudant det samhälle är där man tittar på TV och blir mer upprörd av/över Anna Skipper än över typ krig, misär och brott mot mänskliga rättigheter som också visas i rikt mått i samma medium - där huvudpersonerna inte direkt själva valt att ingå i experimentet.

Jacksatan
2007-01-24, 15:13
Touché!

Ju mer du är insatt i ett ämne desto tydligare framgår att massmediarapporteringen och deras soffexperter har tunt på fötterna.

Poliser klagar på brottsrapporteringen. Kriminologer lider ännu värre. Musiker ramlar av stolarna när banden intervjuas. Direktörer slår sig för knäna när de hör rapporteringen från aktieägar-stämman och idrottarna tar sig för pannan när matchanalysen sänd ut. På Kollo kan många en hel del om näringslära och träning. Ve den som yttrar sig.

Skipper är en scharlatan och saknar annan funktion än som katalysator och pådrivare genom det dramaturgiska upplägget för att hålla kvar tittarna genom det självklara - Ät mer grönt, mindre fett och raffinerade kolhydrater och rör dig mer så blir du smalare och friskare.
Trots det trorftiga och självklara ämnet (som dessutom lärs ut som obligatoriskt ämne i Svensk grundskola) så har programmet blivit förhållandevis populärt och ett stadigt inslag i treans sju-tablå.

Min utmaning till er alla: Skriv ett mycket kortfattat synopsis eller skiss på hur ett alternativt upplägg skulle se ut som fångar målgruppen (kvinnor 30+ familjeinkomst +400 000).

Lizard

Alltså helt seriöst, du behöver inte anstränga dig så förbannat för att få dina inlägg att se ut som en filosofi-text. Har du ens en poäng när du börjar skriva inlägget eller bestämmer du vilka svåra ord du ska använda och sen skriver du inlägget efter dessa?
Du sitter inte på forskarforumet nu så det kanske vore en idé att börja skriva så att så många som möjligt begriper vad du vill ha ut av dina inlägg istället för att försöka klämma in så många svåra ord som möjligt.
För övrigt, det stavas: Charlatan.

Trance
2007-01-24, 15:24
OK, skall vi dra det på den bogen kanske vi även skall fundera över hurudant det samhälle är där man tittar på TV och blir mer upprörd av/över Anna Skipper än över typ krig, misär och brott mot mänskliga rättigheter som också visas i rikt mått i samma medium - där huvudpersonerna inte direkt själva valt att ingå i experimentet.

Jag blir inte mer upprörd och nu kör du med den gamla klassikern "Ät upp din mat för det svälter barn i somalia". Det är ju inte fenomenet i sig utan att folk tycker det är helt ok med det, få tycker ju det är helt ok med krig och svält.

skaparn
2007-01-24, 15:24
Alltså helt seriöst, du behöver inte anstränga dig så förbannat för att få dina inlägg att se ut som en filosofi-text. Har du ens en poäng när du börjar skriva inlägget eller bestämmer du vilka svåra ord du ska använda och sen skriver du inlägget efter dessa?
Du sitter inte på forskarforumet nu så det kanske vore en idé att börja skriva så att så många som möjligt begriper vad du vill ha ut av dina inlägg istället för att försöka klämma in så många svåra ord som möjligt.
För övrigt, det stavas: Charlatan.

Men hallå! Så där säger man inte här på kolo. Det ska vara en smiley med en bugande gubbe och så ska du göra klart att ALLA Lizards inlägg är otroligt läsvärda.

Jay-Z
2007-01-24, 15:25
Men hallå! Så där säger man inte här på kolo. Det ska vara en smiley med en bugande gubbe och så ska du göra klart att ALLA Lizards inlägg är otroligt läsvärda.


Ge tillbaka skaparn sitt lösenordet till Kolo.

skaparn
2007-01-24, 15:25
Jag blir inte mer upprörd och nu kör du med den gamla klassikern "Ät upp din mat för det svälter barn i somalia". Det är ju inte fenomenet i sig utan att folk tycker det är helt ok med det, få tycker ju det är helt ok med krig och svält.

Ja, jag är faktiskt för både krig och svält. Allt för att gå mot strömmen.

Eller: jag är glad att fler roidar över vad jag ser som en omskrivning av uttrycket "dagens i-landsproblem".

pia
2007-01-24, 19:55
Därför är det ok att lura människor med andra ord? Bara de blir inspirerade.

Jag säger bara att jag vet många som har fått positiva resultat tack vare henne om det är någon osanning som inte skadar så skit det samma. Människor har en hjärna och får man bara upp intresset för träning och äta nyttigare så hjälper det en hel del och jag tror knappast någon följer allt som Anna Skipper säger utan plockar vissa delar. Hon lurar inte folk eftersom hon tror på det själv och hon har hjälpt många att leva hälsosammare utan att det gör någon skada så jag förstår inte varför ni har problem med henne. Är det någon som får lida på grund av henne heller?

Yankeee
2007-01-24, 19:57
Jag säger bara att jag vet många som har fått positiva resultat tack vare henne om det är någon osanning som inte skadar så skit det samma. Människor har en hjärna och får man bara upp intresset för träning och äta nyttigare så hjälper det en hel del och jag tror knappast någon följer allt som Anna Skipper säger utan plockar vissa delar. Hon lurar inte folk eftersom hon tror på det själv och hon har hjälpt många att leva hälsosammare utan att det gör någon skada så jag förstår inte varför ni har problem med henne. Är det någon som får lida på grund av henne heller?

Osanning är aldrig bra, oavsett anledning.

Yankeee
2007-01-24, 19:59
Alltså helt seriöst, du behöver inte anstränga dig så förbannat för att få dina inlägg att se ut som en filosofi-text. Har du ens en poäng när du börjar skriva inlägget eller bestämmer du vilka svåra ord du ska använda och sen skriver du inlägget efter dessa?
Du sitter inte på forskarforumet nu så det kanske vore en idé att börja skriva så att så många som möjligt begriper vad du vill ha ut av dina inlägg istället för att försöka klämma in så många svåra ord som möjligt.
För övrigt, det stavas: Charlatan.

Skulle Lizard skriva som vanligt folk skulle allt för många inse att han oftast inte har en aning om vad han snackar om.

pia
2007-01-24, 20:01
Jag skrev; inget som är byggt på osanningar är hållbart i längden. Vill du med detta försöka föra i bevis att så inte är fallet?

Jag förstår inte varför inte detta skulle vara hållbart i längden. Äter folk lite bättre och motionerar mer så kommer de må bättre resten av deras liv så vad är problemet? Allt behöver inte vara så vetenskapligt för det kan funka ändå!

pia
2007-01-24, 20:03
Osanning är aldrig bra, oavsett anledning.

Vad skulle problemet vara om folk mår bättre och lever längre när det handlar om småsaker som inte påverkar någon negativt

Yankeee
2007-01-24, 20:04
Jag förstår inte varför inte detta skulle vara hållbart i längden. Äter folk lite bättre och motionerar mer så kommer de må bättre resten av deras liv så vad är problemet? Allt behöver inte vara så vetenskapligt för det kan funka ändå!

Tycker du att det är ok att applicera samma tänkesätt på t.ex religiösa organisationer som gör människor "lyckligare" mot betalning? Huvudsaken är att folk mår bättre, även om det är pga lögner eller på hittade saker?

Yankeee
2007-01-24, 20:05
Vad skulle problemet vara om folk mår bättre och lever längre när det handlar om småsaker som inte påverkar någon negativt

Information ska vara sanningsenlig, men ser du inte problemet med att man i media sprider felaktig information har vi inte mycket att diskutera.

megadavor
2007-01-24, 20:06
Tycker du att det är ok att applicera samma tänkesätt på t.ex religiösa organisationer som gör människor "lyckligare" mot betalning? Huvudsaken är att folk mår bättre, även om det är pga lögner eller på hittade saker?

Du jämför FEL.

Yankeee
2007-01-24, 20:08
Du jämför FEL.

:eek:


Förklara gärna.

Eddie Vedder
2007-01-24, 20:08
Vad skulle problemet vara om folk mår bättre och lever längre när det handlar om småsaker som inte påverkar någon negativt

De finns inget problem om de är så som du säger, frågan e ju bara va programmet i praktiken bidrar till rent generellt. Personligen tror jag många tar till sej dom väsentliga delarna i programmet men samtidigt programmet kan leda till ett "tjockisförakt" samt att vissa ist för att tänka att "jag ska nog börja träna å försöka äta lite nyttigare" tänker "hur ska jag orka bry mej när vattnet ändå e livsfarligt, inget i en vanlig livsmedelsaffär är ätbart, jag blir deprimerad av mjölk o.s.v.".

Man kan ju bara spekulera i vilken del av programmets budskap som folk tar till sej.

pia
2007-01-24, 20:17
Tycker du att det är ok att applicera samma tänkesätt på t.ex religiösa organisationer som gör människor "lyckligare" mot betalning? Huvudsaken är att folk mår bättre, även om det är pga lögner eller på hittade saker?

Även om jag tycker jämförelsen är dålig så ska jag svara ändå. Det beror på vad det är. Skadar det andra är det fel. Om folk vill tro på gud och mår bättre av det ser jag inget fel i det för det skadar varken personen eller någon annan. Nu är jag ifrån diskussionen men det jag ville komma fram till är att jag ser lycka och hälsa som viktigare än vetenskap i vissa frågor. Visst är vetenskap viktigt men i den här frågan om Anna Skipper så ser jag det inte som något större problem eftersom hon ändå kommer ut med ett bra budskap.

Yankeee
2007-01-24, 20:20
Det är inte en dålig jämförelse, i båda fallen handlar det om att tjäna pengar på människors okunskap. Precis samma upplägg.

pia
2007-01-24, 20:22
De finns inget problem om de är så som du säger, frågan e ju bara va programmet i praktiken bidrar till rent generellt. Personligen tror jag många tar till sej dom väsentliga delarna i programmet men samtidigt programmet kan leda till ett "tjockisförakt" samt att vissa ist för att tänka att "jag ska nog börja träna å försöka äta lite nyttigare" tänker "hur ska jag orka bry mej när vattnet ändå e livsfarligt, inget i en vanlig livsmedelsaffär är ätbart, jag blir deprimerad av mjölk o.s.v.".

Man kan ju bara spekulera i vilken del av programmets budskap som folk tar till sej.

Jag har i allafall bara sett postiva effekter. Eftersom jag jobbat på gym länge och har många "vanliga människor" där som påverkats positivt av program sóm detta men visst har du en poäng även i det du säger. Om det skulle påverka negativt så är det inte bra men det har jag inte sett något av ännu.

pia
2007-01-24, 20:24
Det är inte en dålig jämförelse, i båda fallen handlar det om att tjäna pengar på människors okunskap. Precis samma upplägg.

Om man säljer ett piller för mycket pengar eller något annat som man får betala mycket för som inte hjälper då är det dåligt men här hjälper hon faktiskt folk och de går ner i vikt och mår bättre så det är skillnad!

Yankeee
2007-01-24, 20:31
Om man säljer ett piller för mycket pengar eller något annat som man får betala mycket för som inte hjälper då är det dåligt men här hjälper hon faktiskt folk och de går ner i vikt och mår bättre så det är skillnad!

Okey, det är alltså ok att sprida lögner i vinstsyfte om folk tror att de blir hjälpta?

pia
2007-01-24, 20:42
Okey, det är alltså ok att sprida lögner i vinstsyfte om folk tror att de blir hjälpta?

Vadå tror att de blir hjälpta. De går ju ner i vikt och mår bättre och det mesta är inte lögner utan det finns mycket vettigt också. Sedan tjänar TV pengar men det är inte så att en ensild individ blir fattig av detta.

hasse36
2007-01-24, 21:19
Man måste inte veta varför man skall göra på ett visst sätt, det räcker med att veta att man skall göra så. Exempelvis har jag aldrig träffat på en person som vet vad oktantalet står för men alla som har bil vet vilket oktantal bensinen skall ha.

Angående Lizards sätt att skriva:
Det finns kanske 20 personer som gör det här forumet läsvärt. En av dessa är Lizard. Jacksatan och Yankeee platsar inte på listan.

Kurash
2007-01-24, 21:21
Blir folk verkligen hjälpta? Förutom de som är med i programmet alltså. Hon kanske knäcker hundratals psyken varje dag med sina böngroddsdieter.

Cilia
2007-01-24, 21:44
Som jag ser det så har hon lyckats.
Hon får t o m er att bänka er framför TVn och titta på henne även om ni upprörs men kanalen får tittar vilket ger reklamintäkter etc etc.

Hur svårt är det att förstå att dom där knäppa inslagen är för att sälja in programmet och göra det lite roligt och galet?

Sunesha
2007-01-24, 22:24
Jag tycker det är bra hon gör att folk kanske börjar se över sina matvanor. Det hon fixar ser ofta gott och nyttigt ut. Även om min smak säger ganska konstiga och även ibland helt felaktiga saker grundat på det jag har lärt mig.

Om jag skulle orka hänga upp mig på alla felaktigheter jag ser på teve. Så skulle jag inte orka titta på teve. Media styr ju nästan samhälles medborgares tankar.

Jag anser att det finns större fiskar i vattnet än Anna Skipper.

Ifall bara en person lyckas banta ner en hälsovådlig övervikt som kan ge kärlsjukdomar, tarmsjukdomar, cancer eller hjärtsjukdomar pga de kände sig peppade av Anna Skipper. Så anser jag det är en stor vinst för oss alla.

Enligt min menning tror jag det påverkar mer negativt att pusha fram supermodeller och andra "förebilder" som verkligen kan påverka folk negativt.

Men visst, vi kunde ju haft en super utbildad proffessor i näringslära, kombinerat med personlig tränare med högskole utbildning och pratiskt erfarenhet och en pyskolog. Så har vi kanske ett program som inte upprör en del av Anna Skippers tittare. Men jag tror faktiskt programmet kan ge en del överviktiga personer en kick att lära sig mer om vad stoppar i sig. Vilket är bra.

skaparn
2007-01-24, 22:33
Hur svårt är det att förstå att dom där knäppa inslagen är för att sälja in programmet och göra det lite roligt och galet?

Vet faktiskt inte. De flesta diskuterar huruvida man är tillåten att tänja på sanningen om syftet är gott och jag har i ärlighetens namn svårt att förstå vilka ditt inlägg riktar sig till.

Jacksatan
2007-01-24, 22:38
Man måste inte veta varför man skall göra på ett visst sätt, det räcker med att veta att man skall göra så. Exempelvis har jag aldrig träffat på en person som vet vad oktantalet står för men alla som har bil vet vilket oktantal bensinen skall ha.

Angående Lizards sätt att skriva:
Det finns kanske 20 personer som gör det här forumet läsvärt. En av dessa är Lizard. Jacksatan och Yankeee platsar inte på listan.

Enligt din mening, ja. Jag håller mig till träningsdelen på forumet för det mesta, men jag antar att du är för "over the hill" för att ens kika in i den delen så du ska inte ens uttala mig om det jag skriver är läsvärt eller inte.

Yankeee
2007-01-25, 06:44
Vad sägs om att tänka på alla de som misslyckas också? Klart man kan få vad som helst att framstå som bra om man bara fokuserar på de som verkligen lyckas. Det är antagligen som så ofta annars bara en bråkdel som det går bra för. Är det fortfarande ok att sprida osanning trots att det bara går bra för en liten del?

Beecher
2007-01-25, 07:21
Angående Lizards sätt att skriva:
Det finns kanske 20 personer som gör det här forumet läsvärt. En av dessa är Lizard. Jacksatan och Yankeee platsar inte på listan.

Och det är du som bestämmer vilka som gör forumet läsvärt?

petersson
2007-01-25, 07:22
Jag tycker nästan maten hon rekommenderar är lite väl dyr ibland..

jenny
2007-01-25, 08:14
Jag tycker inte att jag lär mig något av du blir vad du äter. Inte för att jag är någon näringsexpert utan för att de har så extrema människor med. Även jag vet ju att det inte är nyttigt att leva på godis och läsk. Jag hade uppskattat om det hade varit lite mer vanliga människor med som jag hade kunnat relatera till. Men det hade blivit dålig tv antar jag. Det är iofs samma sak med alla bantingstips i dagstidningarna. De skriver saker som att sluta dricka läsk, inget smör på mackan, mycket grönt, sluta äta godis, välj bra snabbmat. Men om man redan har gjort allt det där då?

jenny
2007-01-25, 08:18
Ett annar fel jag tycker hon gör (men som blir bra i tv) är att de måste ändra på kosten totalt. Hur vettigt är det att gå från bara godis och mikromat till att mala sitt eget mjöl? Det vore intressant att få veta hur många av hennes adepter som verkligen klarar av att hålla detta i längden? Då tror jag mer på att ta små steg och börja med att göra ens egna recept nyttigare. En hemmagjord pizza behöver ju inte vara en kaloribomb t.ex. Eller att byta från vanlig läsk till lightläsk.

Tryman
2007-01-25, 08:44
Tror att om Anna inte skulle säga alla saker hon säger i programmet skulle det inte bli lika bra tv för "medelsvensson". Att det sedan hjälper en del människor är väl bra, mindre bra dock att som jag tror stjälper en del människor oxå.

Tycker inte att jag lär mig något av att titta på programmet utan ser det mer som underhållning =) Kan vara jobbigt att motsäga sig hennes påståenden när man diskuterar med mindre vetande dock när de hänvisar att "det har Anna sagt".

Englund
2007-01-25, 10:48
Och det är du som bestämmer vilka som gör forumet läsvärt?

Det har han inte sagt heller. Han sa bara vad han tyckte. Förresten, jag tycker att jag är bäst.

tano
2007-01-25, 11:09
Alltså helt seriöst, du behöver inte anstränga dig så förbannat för att få dina inlägg att se ut som en filosofi-text. Har du ens en poäng när du börjar skriva inlägget eller bestämmer du vilka svåra ord du ska använda och sen skriver du inlägget efter dessa?
Du sitter inte på forskarforumet nu så det kanske vore en idé att börja skriva så att så många som möjligt begriper vad du vill ha ut av dina inlägg istället för att försöka klämma in så många svåra ord som möjligt.
För övrigt, det stavas: Charlatan.

Hahahahahaha..... *whatever*

Så nu börjar folk störa sig på att någon skriver med för mycket fina ord och för poetiskt etc etc...
Ja denna internet värld..

Vilket skämt :banned

tano
2007-01-25, 11:11
Angående Lizards sätt att skriva:
Det finns kanske 20 personer som gör det här forumet läsvärt. En av dessa är Lizard. Jacksatan och Yankeee platsar inte på listan.

Jo nog tusan kan de göra forumet läsvärt, man kan skratta åt dem ;)

Fast ta det inte fel nu, det gäller egentligen alla.
Skriver man sin åsikt får man vara förberedd på reaktioner, även jag.

nutz
2007-01-25, 16:21
Angående Lizards sätt att skriva:
Det finns kanske 20 personer som gör det här forumet läsvärt. En av dessa är Lizard. Jacksatan och Yankeee platsar inte på listan.

Jacksatan är ju skitrolig, klart suraste killen även på kolo!

:hbang: :D

Tolkia
2007-01-25, 16:41
Tror att om Anna inte skulle säga alla saker hon säger i programmet skulle det inte bli lika bra tv för "medelsvensson". Att det sedan hjälper en del människor är väl bra, mindre bra dock att som jag tror stjälper en del människor oxå.
Big point. "Du är vad du äter" är definitivt inte någon dokumentärsatsning som TV3 ambitiöst lägger en massa tid och pengar på i det enda syftet att höja svenskens bildningsnivå. Det är Underhållning(tm) -> tittarsiffror -> reklamintäkter -> pengar. Någon har redan nämnt SVT:s variant på temat, "Toppform", och fått kommentaren att Helylle-Blossom Tainton är på tok för tråkig för att gå hem i stugorna på samma sätt som fru Skipper, och jag kan bara hålla med, även om jag samtidigt anser att "Toppform" sett till budskap och faktainnehåll är ett betydligt bättre program än "Du är vad du äter". Det är inte faktamässigt "bra" program som är det som "går hem i stugorna", det är freakshow: Big Brother, "Hjälp, jag kan inte sluta onanera" och ... ja, "Du är vad du äter". Vi som tittare får förfasa oss över hur deltagarna vräker i sig choklad och pizza, onanerar på gymtoaletten eller super och kräks inför Storebror TV-kameras vakande öga och för ett ögonblick byta ut alla eventuella känslor av egen otillräcklighet missnöje med det egna livet mot lagom fariséisk självgodhet: Vi är i alla fall inte som DE är. Vi får gotta oss i deltagarnas misstag, i fallet "Du är vad du äter" förmodligen ganska lika de misstag som vi tittare själva ganska ofta gör (även om vi kanske är något mindre extrema), hånskratta lite och kanske i slutänden se en hjärteknipande askungeavslutning på historien, där en fem á tio kg lättare deltagare med en glädjetår i ögovrån omfamnar den stolt leende goda fégudmodern Skipper. En dramaturgi ungefär som i en standard-komedi. Underhållning (tm).

Johan_P
2007-01-25, 17:12
Ett annar fel jag tycker hon gör (men som blir bra i tv) är att de måste ändra på kosten totalt. Hur vettigt är det att gå från bara godis och mikromat till att mala sitt eget mjöl? Det vore intressant att få veta hur många av hennes adepter som verkligen klarar av att hålla detta i längden? Då tror jag mer på att ta små steg och börja med att göra ens egna recept nyttigare. En hemmagjord pizza behöver ju inte vara en kaloribomb t.ex. Eller att byta från vanlig läsk till lightläsk.

Jo, detta har man reagerat på. Istället för att gå på alla dessa jäkla dieter så kanske deltagarna lära sig att äta riktig mat först. Det är säkerligen, som du skriver, inte många som håller det där i längden ändå - och det är det som räknas.

edit: nu är kanske inte ditt exempel om läsk något jag håller med om direkt, men principen. man ska i så fall gå från läsk till mjölk eller vatten, inte lightläsk :)

Jacksatan
2007-01-25, 17:47
Jo, detta har man reagerat på. Istället för att gå på alla dessa jäkla dieter så kanske deltagarna lära sig att äta riktig mat först. Det är säkerligen, som du skriver, inte många som håller det där i längden ändå - och det är det som räknas.

edit: nu är kanske inte ditt exempel om läsk något jag håller med om direkt, men principen. man ska i så fall gå från läsk till mjölk eller vatten, inte lightläsk :)

Tänkte just skriva det. Mkt möjligt folk går ner under de där veckorna, men hur många vill äta linser och dricka grönt te resten av livet? De gamla ovanorna kommer nog smyga sig på rätt snabbt efter programmets avslut.

Beecher
2007-01-25, 18:39
Jacksatan är ju skitrolig, klart suraste killen även på kolo!

:hbang: :D

Jack är sköning :thumbup:

Det har han inte sagt heller. Han sa bara vad han tyckte. Förresten, jag tycker att jag är bäst.

Det har inte sagt att han gör, och att man får uttrycka sin mening fritt är väl inte helt okänt, nu var det jag skrev inte riktat till dig dock :confused:

tano
2007-01-25, 18:54
Big point. "Du är vad du äter" är definitivt inte någon dokumentärsatsning som TV3 ambitiöst lägger en massa tid och pengar på i det enda syftet att höja svenskens bildningsnivå. Det är Underhållning(tm) -> tittarsiffror -> reklamintäkter -> pengar. Någon har redan nämnt SVT:s variant på temat, "Toppform", och fått kommentaren att Helylle-Blossom Tainton är på tok för tråkig för att gå hem i stugorna på samma sätt som fru Skipper, och jag kan bara hålla med, även om jag samtidigt anser att "Toppform" sett till budskap och faktainnehåll är ett betydligt bättre program än "Du är vad du äter". Det är inte faktamässigt "bra" program som är det som "går hem i stugorna", det är freakshow: Big Brother, "Hjälp, jag kan inte sluta onanera" och ... ja, "Du är vad du äter". Vi som tittare får förfasa oss över hur deltagarna vräker i sig choklad och pizza, onanerar på gymtoaletten eller super och kräks inför Storebror TV-kameras vakande öga och för ett ögonblick byta ut alla eventuella känslor av egen otillräcklighet missnöje med det egna livet mot lagom fariséisk självgodhet: Vi är i alla fall inte som DE är. Vi får gotta oss i deltagarnas misstag, i fallet "Du är vad du äter" förmodligen ganska lika de misstag som vi tittare själva ganska ofta gör (även om vi kanske är något mindre extrema), hånskratta lite och kanske i slutänden se en hjärteknipande askungeavslutning på historien, där en fem á tio kg lättare deltagare med en glädjetår i ögovrån omfamnar den stolt leende goda fégudmodern Skipper. En dramaturgi ungefär som i en standard-komedi. Underhållning (tm).

Fast, skulle det inte vara en smart ide att lägga ihop programmen?

Finns ju inget som säger att man inte kan ha deltagare som är riktigt förjäkliga, som vi kan ojja oss över. Men sedan låta Blossom ta hand om dem på ett mer "riktigt" sätt, men fortfarande med en bra produktion och berättarröst. Se hur deltagarna får svettas etc. Man kan ju informera om lite mindre kända metoder som finns för viktnedgång, men inga felaktigheter.

Men ärligt talat lägger vi nog lite för mycket tanke bakom denna disskussion, det är som ni säger Money money money... :)

Cilia
2007-01-25, 20:58
Vet faktiskt inte. De flesta diskuterar huruvida man är tillåten att tänja på sanningen om syftet är gott och jag har i ärlighetens namn svårt att förstå vilka ditt inlägg riktar sig till.
inte till någon särskild utan mer generellt.

Men det var du som diskuterade huruvida det är ok att tänja på gränserna.
Så började ju inte diskussionen utan var från en artikel om att allt inte är korrekt.


Programet är ett underhållningsprogram och då måste det vara lite krazy, rätt eller fel?
tror inte riktigt det ingick i bedömningen.
Locka tittar ingick nog däremot i den.

Det jag har svårast med programmet är att dom sätts på så extrem diet som gör det svårt att hålla över en längre tid. Dieten är ju upplagd så dom ska kunna misslyckas i 2-4 veckor för att sedan köra hårt och ändå nå drastiska resultat under totalt 8 veckor. Då kan man inte köra på ngn långsiktigt hållabar nivå.

Barba-Tjock
2007-01-25, 21:18
Har skipper plasttuttar månne?

"Sen ska du börja gå på morgon så du bygger muskler, som hjälper dig bränna fett.." Jag hade min mun på vid gavel och försökte bearbeta det hon sa..

BigForre
2007-01-25, 21:33
Har skipper plasttuttar månne?

"Sen ska du börja gå på morgon så du bygger muskler, som hjälper dig bränna fett.." Jag hade min mun på vid gavel och försökte bearbeta det hon sa..

Så om jag svarar...

Har aldrig sett ett helt program, zappade förbi det ikväll och såg aftonens deltagare. Men tanke på utgångsläget så tror jag att enbart morgonpromenader skulle kunna göra en hel del för deltagaren muskelmassa. Att bära runt på muskelmassa är underbart energikrävande, det vill säga utgifterna ökar.

Vad säger du?

Silvia
2007-01-25, 21:39
Big point. "Du är vad du äter" är definitivt inte någon dokumentärsatsning som TV3 ambitiöst lägger en massa tid och pengar på i det enda syftet att höja svenskens bildningsnivå. Det är Underhållning(tm) -> tittarsiffror -> reklamintäkter -> pengar. Någon har redan nämnt SVT:s variant på temat, "Toppform", och fått kommentaren att Helylle-Blossom Tainton är på tok för tråkig för att gå hem i stugorna på samma sätt som fru Skipper, och jag kan bara hålla med, även om jag samtidigt anser att "Toppform" sett till budskap och faktainnehåll är ett betydligt bättre program än "Du är vad du äter". Det är inte faktamässigt "bra" program som är det som "går hem i stugorna", det är freakshow: Big Brother, "Hjälp, jag kan inte sluta onanera" och ... ja, "Du är vad du äter". Vi som tittare får förfasa oss över hur deltagarna vräker i sig choklad och pizza, onanerar på gymtoaletten eller super och kräks inför Storebror TV-kameras vakande öga och för ett ögonblick byta ut alla eventuella känslor av egen otillräcklighet missnöje med det egna livet mot lagom fariséisk självgodhet: Vi är i alla fall inte som DE är. Vi får gotta oss i deltagarnas misstag, i fallet "Du är vad du äter" förmodligen ganska lika de misstag som vi tittare själva ganska ofta gör (även om vi kanske är något mindre extrema), hånskratta lite och kanske i slutänden se en hjärteknipande askungeavslutning på historien, där en fem á tio kg lättare deltagare med en glädjetår i ögovrån omfamnar den stolt leende goda fégudmodern Skipper. En dramaturgi ungefär som i en standard-komedi. Underhållning (tm).

Håller med! Tittade på programmet för första gången idag. Något som jag reagerade på var den smått sadistiska blicken och tonen Skipper hade och som fick deltagaren att börja gråta... Fast det är antagligen just detta som programmet går ut på, precis som Robinsonintriger och andra dokusåpeskandaler.

Barba-Tjock
2007-01-25, 22:07
Så om jag svarar...

Har aldrig sett ett helt program, zappade förbi det ikväll och såg aftonens deltagare. Men tanke på utgångsläget så tror jag att enbart morgonpromenader skulle kunna göra en hel del för deltagaren muskelmassa. Att bära runt på muskelmassa är underbart energikrävande, det vill säga utgifterna ökar.

Vad säger du?

Hur ska hon bygga på energiunderskott då?

Hon vägde 132 kilo.. Tror du hon skulle kunna bygga upp en mängd muskler på 8 veckor så det blev någon träningseffekt... Även på energiunderskott med ca 1000kcal per dag? Blir nog .... svårt... :smash:

BigForre
2007-01-25, 22:23
Hur ska hon bygga på energiunderskott då?

Hon vägde 132 kilo.. Tror du hon skulle kunna bygga upp en mängd muskler på 8 veckor så det blev någon träningseffekt... Även på energiunderskott med ca 1000kcal per dag? Blir nog .... svårt... :smash:

Morgonpromenader kanske inte gör något för dig och mig när det kommer till att bygga muskelmassa, men man måste beakta formen personen ifråga innehar. Skulle min mormor, som inte vet vad träning är och som suttit still i en stol de senaste 10 åren, helt plötsligt börja ta raska morgonpromenader vore det väldigt anabolt för henne. Du bör även beakta att det nog inte är så spännande att släpa på 132kg, vilket innebär, just belastning.

Med en mycket stor övervikt och en utgång från noll, tror jag inte att det är några problem att bygga muskler vid energiunderskott.

Nej, just de muskler hon hinner lägga på sig har väl kanske ingen avgörande betydelse för förbränningen i det här korta perspektivet i förhållande till den energi hon gör av med under promenaderna. Men faktum kvarstår, muskelmassa är en underbar förbrukare av energi, mångdubbelt om man jämför med fettmassa.

pia
2007-01-26, 07:35
Jo, detta har man reagerat på. Istället för att gå på alla dessa jäkla dieter så kanske deltagarna lära sig att äta riktig mat först. Det är säkerligen, som du skriver, inte många som håller det där i längden ändå - och det är det som räknas.

edit: nu är kanske inte ditt exempel om läsk något jag håller med om direkt, men principen. man ska i så fall gå från läsk till mjölk eller vatten, inte lightläsk :)

Om ni lyssnat mer på vad hon säger så går de bara på dieten under programmet. Efter programmet får de börja blanda in lite andra saker också. Hon försöker ju hitta nyttiga alternativ till deras favoritmat. Det är bra om de kan få en rivstart och gå ner i vikt så att de blir mer motiverade att fortsätta. Jag tror absolut att folk fortsätter äta bättre än innan efter programmet. En del har hon ju följt upp också för att se om de fortsatt och de äter nyttigare än innan. Sedan handlar det såklart om underhållning. Ett trist program ser ingen på. Det är ju knappast så att folk börjar äta så extremt som de får göra under de veckorna i programmet men många börjar nog ändå tänka på vad de stoppar i sig och förbättrar sin kost rejält.

mangs
2007-01-29, 14:10
Intressant debatt.

jag tycker personligen det är bra att det finns program på TV som handlar om kost och träning. Det är inte fel att gemenne man får bättre koll på sin egen hälsa. Det är bara att inse att allmänheten är inte villiga att köpa böcker för att fördjupa sig i ämnet eller söka runt på internet efter forskningsrapporter. Efter en dag på fabriken vill de sätta sig med chipspåsen i näven framför TVn och om de då zappar förbi du är vad du äter så kan det hända att de blir motiverade. Anna Skippers metoder äri många fall ganska drastiska och inget jag själv skulle rekommendera men i TV verkar det fungera bättre att kasta ut en microvågsugn från balkongen på 5e våningen än att rabbla upp Aminosyror ur en forskningsrapport.

Vi får inte glömma bort att målgruppen till "Du är vad du äter" inte huvudsakligen består av vältränade gym-människor i 15-40 års åldern som är nitiska med kosthållningen. Programmet riktar sig mer åt Soffpotatisar som ser att de på 8 veckor kan ta tag i sin kost och träning och faktiskt uppnå resultat. Sedan att de hade kunnat få bättre och mer ständiga resultat genom andra metoder är ovidkommande.

Som jag förstår det är programmet populärt just pga formatet. Lite dokusåpa(förnedrings-TV)- varning men det slutar dock alltid lyckligt.


Jag håller dock med om att många av de tokigheter som Anna nämner borde klippas bort för att inte lura stackare som sväljer allt med hull och hår. Tänker speciellt på alla som köpte en infraröd bastu i tron att de skulle bränna mellan 600-900 kcal bara genom att sitta och fisa i den.

Som redan sagt. Det är TV-underhållning och kan den motivera någon att börja förbättra sin kost så vinner vi lala på det. Sedan kan jag ju tycka att mer konventionella metoder med mer normal nyttig mat varit en bättre väg att gå men det finns ju program för det med. I dagens samhälle måste man lära sig att välja vilken information man skall ta åt sig och lita på. Källkritik är ett måste, även här på Kolozzeum.

Liten Men Fet
2007-01-29, 15:30
Och det är du som bestämmer vilka som gör forumet läsvärt?

Som en parentes så måste jag backa upp hasse på det här, jag bedömmer inte Lizards kunskap för det har jag inte läst tillräckligt många inlägg för att göra men jag tycker det är väldigt trevligt när någon anstränger lite för att språket i inläggen ska vara bra. Speciellt om vi jämför med medelkolloitens inlägg som ibland är halvfärdiga utkast till meningar som är omöjliga att förstå.
Nu klankar jag inte ner på dom som har läs och skrivsvårigheter men om alla dåliga inlägg på det här forumet beror på det så så måste vi nog ringa smittsjuksinstitutet för då har vi en epidemi på gång.

Om ni nu vill flajma mig så hävdar jag inte på något sätt att jag har grammatiskt perfekta meningar eller ens stavar rätt men jag försöker iallafall.

Men som sagt var det bara en parentes.

Trance
2007-01-29, 15:45
Som en parentes så måste jag backa upp hasse på det här, jag bedömmer inte Lizards kunskap för det har jag inte läst tillräckligt många inlägg för att göra men jag tycker det är väldigt trevligt när någon anstränger lite för att språket i inläggen ska vara bra. Speciellt om vi jämför med medelkolloitens inlägg som ibland är halvfärdiga utkast till meningar som är omöjliga att förstå.
Nu klankar jag inte ner på dom som har läs och skrivsvårigheter men om alla dåliga inlägg på det här forumet beror på det så så måste vi nog ringa smittsjuksinstitutet för då har vi en epidemi på gång.

Om ni nu vill flajma mig så hävdar jag inte på något sätt att jag har grammatiskt perfekta meningar eller ens stavar rätt men jag försöker iallafall.

Men som sagt var det bara en parentes.

Kritiken handlade om att han just inte skrev bra eftersom han skrev krångligt. Språket behöver ofta vara krångligt i vetenskapliga/lagliga sammanhang för att det finns inte utrymme för tolkningar så språket måste vara exakt. Lizard använder inte avancerat språk för att vara exakt utan han använder det för att få en poetisk vinkel på sitt inlägg. Detta gör att det ofta får motsatt effekt och folk blir mer imponerade av orden än vad han säger. Han skriver helt enkelt luddigt.

En som skriver bra är Bärs. Han använder avancerade ord ibland, men då av rätt anledning.

krilleh
2007-01-29, 19:37
Som jag ser det så har hon lyckats.
Hon får t o m er att bänka er framför TVn och titta på henne även om ni upprörs men kanalen får tittar vilket ger reklamintäkter etc etc.

Hur svårt är det att förstå att dom där knäppa inslagen är för att sälja in programmet och göra det lite roligt och galet?

roligt och galet? Nu hänger jag inte med alls. Om det är något som är lite roligt och galet så är det just kolomedlemmarnas optimala sätt att leva på. Att sluta äta fett och protein och istortsett ersätta allt med frukt och grönt är bara tråkigt, tråkigt och åter tråkigt. Hon verkar vara förövrigt sveriges tråkigaste person också, och det lär ju inte lyfta upp programmet ett piss.

krilleh
2007-01-29, 19:39
Och det är du som bestämmer vilka som gör forumet läsvärt?

Det är ju hans personliga åsikt. Är väl ganska självklart? Eller ska alla numera börja skriva "PS: Detta är min personliga åsikt om saken" i varje post?

skrot
2007-03-02, 04:28
Haha det är så roligt att läsa om sånt här. Hon är inte dum den här personen. Inte eller hela konceptet bakom det. Media och pengar är vad det handlar om. Såpa som detta är så lättsmällt och billigt att göra och dom känar sjukt mycket pengar på det. Innehållet kan vara vad som helst, bara det väcker intresse och debatt, som jag ser att det gjort i denna tråd. Jag tror hon skiter i vad folk tycker och tänker. I slutänden kommer det att finnas personer som avgudar hennes prorgam och andra som hatar det. Alla tittar dock på det, för att det är deras favvo program eller det handlar om den dumma kossan i programmet de läst om på ett forum. Tittarsiffrorna ökar och hon får mer pengar och ev göra en säsong billig "spåa" smörja till.
alltså tro inte på allt du ser på teve :)

Eddie Vedder
2007-03-02, 04:51
alltså tro inte på allt du ser på teve :)

Den stora diskussionen i tråden handlar ju dock egentligen om vad som är "sant" lr ej. Snarare handlar det om vad programmet kan tänkas ha för effekt på folk som inte är likadana kostnördar som många av oss härinne.

Leder det till ett tjockisförakt där man skrattar åt alla feta människor å sitter å känner sej nöjd över dej själv samt till att folk ger upp sitt hopp p.g.a. att nyttig mat enbart är biodynamiskt odlad, mjölk är döden å vanligt kranvatten likaså etc.?

Leder programmet till att folk börjar reflektera över sin livsstil å får inspiration till att leva lite sundare när man kanske känner igen sej i vissa levnadsvanor och inser att ens liv är osunt och dags att göra nåt åt?


Kort sagt, har programmet främst positiva lr negativa effekter den delen av tittarna som inte direkt frågar sej "har hon vetenskaplig grund att backa upp detta påstående med?" (typ 95% av tittarna lr nåt;) )?

Fighterbabe
2007-03-02, 08:03
Jo, detta har man reagerat på. Istället för att gå på alla dessa jäkla dieter så kanske deltagarna lära sig att äta riktig mat först. Det är säkerligen, som du skriver, inte många som håller det där i längden ändå - och det är det som räknas.

edit: nu är kanske inte ditt exempel om läsk något jag håller med om direkt, men principen. man ska i så fall gå från läsk till mjölk eller vatten, inte lightläsk :)

Ja, att lägga om kosten är inte lätt. Och speciellt inte när man får olika bud från olika personer. Till slut vet man varken ut eller in! *gah!* Ett steg i taget...

Rahf
2007-03-02, 09:15
Jag vågar påstå att så länge man inte tar några extrema steg för att ändra sin kost osv. Så är det lugnt. Bara man tar det med jämnmod och planerar samt utbildar sig. Det är väl ändå största problemet med hetsbantare.

pragmatist
2007-03-02, 09:55
Som jag ser det är ungefär hälften av hennes förslag i programmet helt ok och den andra hälften är onödiga men relativt harmlösa (de skadar på sin höjd folks plånböcker). Om folk hemma i tv-sofforna tar till sig en del av det hon säger så borde det trots allt ha en positiv inverkan totalt sett.

Enda orosmomentet är väl att okunniga kan få för sig att det krävs radikal omställning av hela livet och att man lever två månader på alger och frön för att få ordning på sitt liv, gå ned i vikt och leva hälsosammare - och därmed avstår, eftersom det verkar alldeles för svårt. Dessutom finns det ju en risk att folk tar till sig den vansinniga hälften av hennes råd och inte den bra hälften. Det är ju välbelagt inom psykologisk forskning att folk tenderar bedöma risker med olika saker väldigt subjektivt, man silar mygg men sväljer kameler och förstorar upp spekatulära risker samtidigt som man nedtonar reella men mer vardagliga (rädd för spindlar men kör motorcykel varje dag, etc). Om man då går ut med en massa ogrundade "larmrapporter" om hur farliga mikrovågsugnar är så finns ju risken att folk tar till sig den delen snarare än de mindre spektakulära råden att man ska röra på sig mer och äta mer grönsaker.

Endura
2007-03-02, 10:29
Extremt bra skrivet Pragmatist! :thumbup:

erkki
2007-03-02, 16:09
Enligt min mening funkar programmet precis så som de hoppades då de sjösatte idén. Pitchen är att skapa underhållning utifrån att "vanliga" människor ska kunna se dessa överviktiga människor som underhållningsobjekt. Mängden mat de påstås ha ätit under veckan är kraftigt överdriven, kylskåpen är riggade med onyttigheter, de är faktiskt inte ens hemma hos flera av deltagarna. Allt detta enligt en säker källa som jobbar med produktionen. Anna har ju dessutom vare sig utbildning eller vetenskapliga belägg för massor av de grejer hon rekommenderar/påstår (mjölk är farligt etc).
Allt detta är dock oväsentligt eftersom det högre målet är att göra "Bra tv".

Det är ju faktiskt likadant med matlagningsprogram. Svenskarna lagar inte mer mat efter att ha sett dem. De köper på sin höjd några kokböcker till (som oftast står och dammar i hyllan). Lika mycket underhållning där.

Bästa sättet att bemöta skiten är nog att inte titta på det. Det finns värre saker att hetsa upp sig över typ klimathotet...

bubbe
2007-03-02, 16:20
Eller för den delen, hantverks/inredning/bygga om hemma programmen. Hur ser dom insatta på dessa program? skulle faktiskt vara kul att se en snickare skälla ut martin timell på något byggforum :laugh:

erkki
2007-03-02, 16:22
Ja, eller som det gjorde i Pippirull. Skicka dit en reporter (praktikant-Fredrik) som hela tiden driver tesen att det är en hantverkare som gör allt. KArln har ju ingen som helst självdistans, så han blir asförbannad och kräver att få namnet på killens chef. Hysteriskt roligt.

J de Koof
2007-03-02, 18:50
Eller för den delen, hantverks/inredning/bygga om hemma programmen. Hur ser dom insatta på dessa program? skulle faktiskt vara kul att se en snickare skälla ut martin timell på något byggforum :laugh:

Timell är ju dock riktig snickare. Fast den så kallade Timell-effekten ute i stugorna har ju fått halva branschen att ömsom svära ve och förbannelse - och ömsom inhandla rymligare plånböcker.

/J

erkki
2007-03-05, 12:29
"Timell är ju dock riktig snickare. Fast den så kallade Timell-effekten ute i stugorna har ju fått halva branschen att ömsom svära ve och förbannelse - och ömsom inhandla rymligare plånböcker"

Jag vet, men det roliga var ju att han har så obefintligt självdistans att han blev sne på reportern... :cool:

bushwakko
2007-03-05, 12:44
Den som sa hon e het har ju då inte mkt till övers för utseenden ;)

Sniggel
2007-03-05, 14:04
Den som sa hon e het har ju då inte mkt till övers för utseenden ;)

Haha, nej. Hon ser ut som en lågstadielärare alt. fanatiskt kristen dam.
Och ingen av de kategorierna brukar se heta ut i min värld :p

bubbe
2007-03-05, 14:11
Haha, nej. Hon ser ut som en lågstadielärare alt. fanatiskt kristen dam.
Och ingen av de kategorierna brukar se heta ut i min värld :p

http://i27.photobucket.com/albums/c179/Bretzkie/Random%20Shit/hot-ass-teacher.jpg

Nina L
2007-04-19, 16:27
Dagens citat:

:) :) "AV LIGHTLÄSK FÅR DU MERA FLÄSK" :) :)

Englund
2007-04-19, 17:28
Dagens citat:

:) :) "AV LIGHTLÄSK FÅR DU MERA FLÄSK" :) :)

Va, får man? Bäst jag slutar upp med att hälla i mig nästan 0 kalorier då om man nu får fläsk av ingenting ;)

Thompah
2007-04-25, 19:27
Ett par saker som sades idag var att:

Sukralos lagrades i kroppen - Vilket inte stämmer väl, har hört att det inte bryts ner av kroppen bara. Man pissar ut det helt enkelt.

Smörgåsskinka var väldigt onyttigt - Något om nitriter *gah!*

Listan kan göras lång...

Stör mig så oerhört på hennes översittarattityd. Sen att det säljer är en annan femma...

internethjälten
2007-04-25, 19:31
Orka bry sig ? Läge att släppa Skipper och go on ?

Eddie Vedder
2007-04-25, 19:34
Nitrit i rökta charkuterivaror är dock sant.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=15666&postcount=8

Sniggel
2007-04-25, 19:41
http://i27.photobucket.com/albums/c179/Bretzkie/Random%20Shit/hot-ass-teacher.jpg

Sådär såg inte mina lågstadielärare ut! *gah!*

BigForre
2007-04-25, 19:51
Eller för den delen, hantverks/inredning/bygga om hemma programmen. Hur ser dom insatta på dessa program? skulle faktiskt vara kul att se en snickare skälla ut martin timell på något byggforum :laugh:

Haha, jo min gamla far är snickarmästare sedan urminnes tider och har drivit en snickarfirma i omkring 40 år, vilken inriktar sig på finsnickeri...en och annan kommentar har väl slunkit ut när Timell genomför sina renoveringar :)

Durre
2007-04-25, 21:45
Fyfan vad bra, jag hatar na faktiskt!

Nina L
2007-04-25, 21:57
Va, får man? Bäst jag slutar upp med att hälla i mig nästan 0 kalorier då om man nu får fläsk av ingenting ;)Ja, det låter lite konstigt, men man ser ju i programmet att det fungerar.


:D

Handcuff
2007-04-25, 22:00
Fyfan vad bra, jag hatar na faktiskt!

Haha...vet inte varför..men det var kul :D trött?

fluffy_ferret
2007-04-25, 22:42
Vad jag vet finns det belägg för att sukralos kan lagras i kroppen. Tror det var på Gunnar Lindgrens hemsida jag läste det.

Sen blir man ju fet av light-läsk om man inte räknar kalorier. Man blir hungrig av skiten.

Eddie Vedder
2007-04-25, 22:45
Sen blir man ju fet av light-läsk om man inte räknar kalorier. Man blir hungrig av skiten.

Tror nog många härinne på forumet snarare dämpar hungern effektivt med lightläsk. Noll kcal men en viss tilldfredsställelse via den söta smaken. Jag håller med dej att jag tycker man borde vara försiktig med sötningsmedel, inte bara aspartam, men det finns mej veterligen inget vetenskapligt stöd för hypotesen om att kalorilösa sötningsmedel ska påverka blodsocker och hunger.


Men motbevisa mej gärna!;)

Handcuff
2007-04-25, 22:46
Vad jag vet finns det belägg för att sukralos kan lagras i kroppen. Tror det var på Gunnar Lindgrens hemsida jag läste det.

Sen blir man ju fet av light-läsk om man inte räknar kalorier. Man blir hungrig av skiten.

Under diet hjälper light-läsk mig att hålla mig mätt. Iofs går det lika bra med kolsyrat vatten (som jag dricker mängder av) :D

FreCKo
2007-04-26, 21:46
Tror nog många härinne på forumet snarare dämpar hungern effektivt med lightläsk. Noll kcal men en viss tilldfredsställelse via den söta smaken. Jag håller med dej att jag tycker man borde vara försiktig med sötningsmedel, inte bara aspartam, men det finns mej veterligen inget vetenskapligt stöd för hypotesen om att kalorilösa sötningsmedel ska påverka blodsocker och hunger.


Men motbevisa mej gärna!;)

Men man blir väl snabbare sugen på sött igen när man tar lightprodukter än vanliga? De vanliga innehåller ju socker som kroppen kan sitta och gnaga på länge, men sötningsmedel skiter man väl ut ganska snabbt?

skaparn
2007-04-26, 22:16
I julas, efter två stora flaskor Julmust Light på ganska kort tid, var jag inte sugen på sött alls, jag satt mest och frös av all kall vätska. Så ni som blir sugna borde testa att dricka mer helt enkelt.

Eddie Vedder
2007-04-27, 06:23
Men man blir väl snabbare sugen på sött igen när man tar lightprodukter än vanliga? De vanliga innehåller ju socker som kroppen kan sitta och gnaga på länge, men sötningsmedel skiter man väl ut ganska snabbt?

Om du blir det är en sak, kanske för att du helt enkelt tycker så mycket om smaken? Hursomhelst påverkas inte blodsocker och insulin så rent fysiologiskt påverkar det inte blodsocker och insulin.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1862336&postcount=13
Men givetvis kan man bli sugen på mer av nånting man tycker är gott, då är det ju dock smaklökarna som styr.:eating: :eating:

King Grub
2007-04-27, 06:33
Men man blir väl snabbare sugen på sött igen när man tar lightprodukter än vanliga?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2226054&postcount=5