handdator

Visa fullständig version : Kalla Fakta - Hockeyvåld


skaparn
2007-01-18, 10:27
Tänkte att jag skulle se detta program ikväll trots att jag inte fått något bra intryck av Kalla Fakta förut. Deras "dokumentärer" är väldigt jannejosefssoniga med klippning och tillsatt musik som ska skapa en ridå av mystik och allvar och vinkla inslagen till det producenten bestämt sig för redan innan.

http://www.tv4.se/nyheter/kallafakta/

Det ska handla om det ökade våldet i ishockeyn. Jag kanske är för ung för att minnas hur det var förr - när det var bättre - men tycker mig inte skönja en så vansinnigt stor ökning av våldet. Dessutom så är mina egna personliga observationer värdelösa i jämförelse med statistik från ett helt förbund. Ska bli intressant att se vad de säger ikväll.

Upplever ni att det blivit våldsammare? Hur, var, när och varför? Är det i själva spelet eller är det efter avblåsning, dvs. regelrätta slagsmål?

Nitrometan
2007-01-18, 10:43
Tja, de kan väl få ansöka om att anordna hockeymatcher på samma sätt som man nu får ansöka om att anordna kampsportsmatcher?

Länsstyrelsen i Örebro: http://www.t.lst.se/t/amnen/Flera_verksamheter/index/Kampsport.htm

Deceiver85
2007-01-18, 10:57
Det känns som att det finns betydligt viktigare saker att rapportera om, bland annat kan man ju undra när de ska ta vänsterpackens hot mot demokratin på allvar?

Nitrometan
2007-01-18, 11:01
DN skriver lite om tacklingar: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2244&a=607165

skaparn
2007-01-18, 11:05
Det känns som att det finns betydligt viktigare saker att rapportera om, bland annat kan man ju undra när de ska ta vänsterpackens hot mot demokratin på allvar?

Va? Vi borde alltså inte diskutera ifall hockey blivit råare eftersom vänstern hotar demokratin?

DavidN
2007-01-18, 11:08
Vet ej, men det härjas iallafall alldeles för mycket.

Tycker hocket kan vara så jävla patetiskt att titta på ibland med fula tacklingar non-stop. Tycker hela utvisningssytemet i hockey är ett skämt - det finns ju verkligen ingen anledning att ta det lugnt ju

skaparn
2007-01-18, 11:09
DN skriver lite om tacklingar: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2244&a=607165

Såg att Martin Ingvar skulle vara med ikväll. Han gör sig visserligen bra som ytterlighet i debatten och försvarare av huvudpacifism, men det blir ibland lite löjligt när han dyker upp i nästan alla sammanhang och förklarar för oss hur mycket den och den aktiviteten skadar hjärnan.

När jag läste tänkte jag först att ett pris till en ren tackling inte borde vara så farligt, eftersom ingen tar skada av schyssta tacklingar. Sen kom jag ihåg en film jag sett postad någonstans med Scott Stevens tio bästa tacklingar. Han har ju, nästan utan en enda utvisningsminut, avslutat flera hockeykarriärer.

skaparn
2007-01-18, 11:09
Vet ej, men det härjas iallafall alldeles för mycket.

Tycker hocket kan vara så jävla patetiskt att titta på ibland med fula tacklingar non-stop. Tycker hela utvisningssytemet i hockey är ett skämt - det finns ju verkligen ingen anledning att ta det lugnt ju

Hur menar du? Det görs ju ändå mål i PP ibland. Inte minst när Färjestad spelar.

jwzrd
2007-01-18, 11:10
Det känns som att det finns betydligt viktigare saker att rapportera om, bland annat kan man ju undra när de ska ta vänsterpackens hot mot demokratin på allvar?

O RLY.

Noodles
2007-01-18, 11:15
Det känns som att det finns betydligt viktigare saker att rapportera om, bland annat kan man ju undra när de ska ta vänsterpackens hot mot demokratin på allvar?

Vad det nu har med saken att göra:

http://www.tv3.se/index.php?option=com_content&task=view&id=9471&Itemid=300

Iofs är det ju Aschberg (Mr Expo) som står bakom och då räknas det väl inte för vissa politiska falanger.

OnT: Mitt intryck är inte direkt att våldet har ökat inom hockeyn. Var inte 70-talet rena Vilda västern inom hockeyn? Det ska bli intressant att se var de tar det här reportaget. Jag antar att deras slutsats blir att hockeyn inte är mindre våldsam än proffsboxningen och så ska skjutjärnen till journalister fråga ut någon uttråkad politiker.

DavidN
2007-01-18, 11:17
Hur menar du? Det görs ju ändå mål i PP ibland. Inte minst när Färjestad spelar.

:D

Det känns lite som handboll, där en knuff kan innebära slutet för vilken karriär som helst, som straff får man sitta av några minuter och komma tillbaka in igen.

I hockey är det ännu mer menlöst straff - det är som konsekvens fast inte.

Noodles
2007-01-18, 11:20
Vet ej, men det härjas iallafall alldeles för mycket.

Tycker hocket kan vara så jävla patetiskt att titta på ibland med fula tacklingar non-stop. Tycker hela utvisningssytemet i hockey är ett skämt - det finns ju verkligen ingen anledning att ta det lugnt ju

Jag tycker utvisningssystemet i sig fungerar bra. Rena tacklingar utan armbågar och annan skit tillhör spelet. Att använda klubban till annat än puckbehandling ska ge utvisningar. Personligen tycker jag slagsmål a'la NHL är lika spännande som wrestling. Jag håller dock med om hyckleriet i att ge matchstraff för slagsmål när en crosschecking kan komma undan utan några påföljder. Systemet med PP gör att du får en klar nackdel av en utvisning. I hockey märker du verkligen att en spelare är utvisad. Att jämföra med fotboll där ett lag med 10 man kan spela bättre än innan en spelare blev utvisad.

Noodles
2007-01-18, 11:24
:D

Det känns lite som handboll, där en knuff kan innebära slutet för vilken karriär som helst, som straff får man sitta av några minuter och komma tillbaka in igen.

I hockey är det ännu mer menlöst straff - det är som konsekvens fast inte.

Har inte de flesta idrotter det problemet? En olyckling glidtackling i fotboll kan också förstöra en karriär. Jag skulle gärna se en dokumentär där Kalla Fakta tar upp våldet inom fotbollen med Roy Keane som representant för Fair play.

jzEGkmY-Vio

Shakemynuts
2007-01-18, 11:24
Precis som med våld från hundar.
Kampsportsvåld, fotbollshuliganer. Proffsboxning.

Vi förbjuder alltihop! :thumbup: Det är lösningen på allt.

Jag har btw inte heller märkt av någon större ökning av hockeyvåld.

skaparn
2007-01-18, 11:25
Jag tycker utvisningssystemet i sig fungerar bra. Rena tacklingar utan armbågar och annan skit tillhör spelet. Att använda klubban till annat än puckbehandling ska ge utvisningar. Personligen tycker jag slagsmål a'la NHL är lika spännande som wrestling. Jag håller dock med om hyckleriet i att ge matchstraff för slagsmål när en crosschecking kan komma undan utan några påföljder. Systemet med PP gör att du får en klar nackdel av en utvisning. I hockey märker du verkligen att en spelare är utvisad. Att jämföra med fotboll där ett lag med 10 man kan spela bättre än innan en spelare blev utvisad.

Bra påpekat att just slagsmål bestraffas med stegling på grund av något som känns mer principiellt än funktionellt. Fast å andra sidan får man ofta matchstraff för det riktigt fula tilltagen längs sargen också.

Jo, en sak bara, jag är lite förvirrad. Är en spänningsfaktor i paritet med wrestling positivt eller?

Trance
2007-01-18, 11:34
Att jämföra med fotboll där ett lag med 10 man kan spela bättre än innan en spelare blev utvisad.

Det är ju inte sant dock. Lite av samma kaliber som klyschan att det är svårare att leda med 1-0 än att det står 0-0. I praktiken så går det så gott som alltid mycket sämre med 10 man på planen än 11. Men självklart gör det mindre skillnad än hockey eftersom det är mindre procentuell förlust och annan typ av spel.

DavidN
2007-01-18, 11:34
Har inte de flesta idrotter det problemet? En olyckling glidtackling i fotboll kan också förstöra en karriär. Jag skulle gärna se en dokumentär där Kalla Fakta tar upp våldet inom fotbollen med Roy Keane som representant för Fair play.

jzEGkmY-Vio
fy fan vilken idiot.
Det är polisanmälan :B

grov misshandel?

Noodles
2007-01-18, 11:37
Bra påpekat att just slagsmål bestraffas med stegling på grund av något som känns mer principiellt än funktionellt. Fast å andra sidan får man ofta matchstraff för det riktigt fula tilltagen längs sargen också.

Jo, en sak bara, jag är lite förvirrad. Är en spänningsfaktor i paritet med wrestling positivt eller?

De har helt klart blivit bättre på att blåsa för farliga tacklingar. Tyvärr missas det fortfarande en del. När jag senast var på en match och satt nära plexiglaset var det en hel del fula tilltag som domaren missade.

Angående wrestling trodde jag att det var uppenbart vad jag menade. Iofs tyckte jag din kommentar angående prepp och knäböj var uppenbar också.

Noodles
2007-01-18, 11:39
Det är ju inte sant dock. Lite av samma kaliber som klyschan att det är svårare att leda med 1-0 än att det står 0-0. I praktiken så går det så gott som alltid mycket sämre med 10 man på planen än 11. Men självklart gör det mindre skillnad än hockey eftersom det är mindre procentuell förlust och annan typ av spel.

Klart att det inte alltid stämmer. Tyvärr stämde det bra när Trinidad & Tobago fick en man utvisad mot Sverige i VM. Däremot är det som du säger att spelet i hockey ger en klar fördel för laget med numerärt överläge.

Snake
2007-01-18, 11:42
WTF? Ska du se på Kalla fakta när SAIK får stryk av MoDo samtidigt????

OnT: Jag tycker inte att det har blivit våldsammare, däremot uppmärkssammas det bra mycket mer nu i media än det gjorde för många år sen.
Sen så kan man ju ifrågasätta om det är vettigt av Hockeyligan att sätta prispengar för bästa tacklingen, även om jag personligen tycker det är för lite tacklingar.

skaparn
2007-01-18, 12:09
WTF? Ska du se på Kalla fakta när SAIK får stryk av MoDo samtidigt????

Du borde lyssna på Lückner (http://allehanda.se/avdelning/sport/945)

En annan aspekt på det här med slagsmål är ju hur det rensar spelet från en bevakning av motståndarlagets stjärna, åtminstone menar många det. Den som ger sig på Forsberg med fula rapp kan räkna med att det kommer någon med andra uppgifter än att göra poäng och förklara det olämpliga i detta. Nu reste jag över atlanten förvisso, men det kan vara intressant att fundera över.

skaparn
2007-01-18, 12:13
Angående wrestling trodde jag att det var uppenbart vad jag menade. Iofs tyckte jag din kommentar angående prepp och knäböj var uppenbar också.

Haha! Alltså, hmm, nja, nej, duvetatt...
Jag såg mycket wrestling förr och undrade alltid vad som hände efter den där voodoo-magikern trollat bort motståndaren. Det var spännande.

Men det klart. Jag tror mig ha en aning om vad du menar. Och för resten är det säkert sant att många som preppar också böjer. JU!!

Snake
2007-01-18, 13:01
En annan aspekt på det här med slagsmål är ju hur det rensar spelet från en bevakning av motståndarlagets stjärna, åtminstone menar många det. Den som ger sig på Forsberg med fula rapp kan räkna med att det kommer någon med andra uppgifter än att göra poäng och förklara det olämpliga i detta. Nu reste jag över atlanten förvisso, men det kan vara intressant att fundera över.

Det händer i svensk hockey också, fast inte i samma utsträckning som i NHL. Kolla på bröderna bög i Färjestad - Kåberg och Nu-är-råttet-mågat-Ledin - hur dom beter sig. 2 spelare som alla motståndare och motståndarfans hatar, men som är guld värda för det egna laget.
I NHL är det accepterat att ta en 5:a för att sänka den som ger sig på lagets stjärna, det kommer det nog aldrig bli i svenska hockey dock.

Dumleman
2007-01-18, 13:03
Visst har våldet ökat i hockeyn. Våld säljer. Hur ofta zoomar de inte in och visar repriser på en riktigt hård/ful tackling numera? De används ofta i trailers inför hockeysändningar för att locka fler tittare. Värst är det väl i NHL där de får stå och boxas och domaren avbryter först när de ligger ner. Imho så förstör det ishockeyn och sabbar spelflödet och skapar fler avbrott. Fler avbrott i spelet ger naturligtvis tvbolagen större möjligheter att visa reklam. Kanske är det ingen tillfällighet att just tacklingar är vanligast i nhl när även reklamen är som vanligast?

Då:
36JYx9Biehk

Nu:
BPdV0mOCbaw
(ja det var helt objektiva val av filmer :p)

Snake
2007-01-18, 13:09
Visst har våldet ökat i hockeyn. Våld säljer. Hur ofta zoomar de inte in och visar repriser på en riktigt hård/ful tackling numera? De används ofta i trailers inför hockeysändningar för att locka fler tittare. Värst är det väl i NHL där de får stå och boxas och domaren avbryter först när de ligger ner. Imho så förstör det ishockeyn och sabbar spelflödet och skapar fler avbrott. Fler avbrott i spelet ger naturligtvis tvbolagen större möjligheter att visa reklam. Kanske är det ingen tillfällighet att just tacklingar är vanligast i nhl när även reklamen är som vanligast?

FYI: det var värre förr, då slogs det ännu mer i NHL. Då fanns det många många fler spelare som bara var inriktade på att slåss - s.k. poliser. Men det är alldeles rätt som du säger att det är det som säljer; folk hejjar och skriker mer när det är ett slagsmål än när hemmalaget gör mål (i NHL alltså).

jontahontas
2007-01-18, 13:26
Jag skriver under på att våld säljer. Dock så tycker jag att dom utnyttjar det för mycket. Duktiga spelare i NHL, dvs dom som kan spela hockey och inte slåss, blir ju söndertacklade så fort dom går på isen och deras skaderisk är enorm. När sporten går i den utveckligen tycker jag man bör se över vart man är påväg. Lite slagsmål i all ära, det är ju kul att se på, men den där "nu jävlar ska vi skada dom som kan spela"-mentaliteten är fruktansvärt.

130kg finsk sisu
2007-01-18, 13:40
Tack för filmen du visade! Den om NHL! Thats is hockey my friend!
Hockey är en kampsport! Jag försvarar INTE tacklingar mot huvudet eller tjuvnyp med klubban men hårda tacklingar&slagsmål är en del av det fina spelet ishockey! Lyssna på de flesta NHL-spelare, de tycker precis samma sak. Men tyvärr håller europeiska spelare att förstöra NHL. Visst behövs stjärnor från Europa. Men behövs verkligen dåliga primmadonnor som Ville Peltonen och systrarna Sedin i NHL? svar NEJ!

http://youtube.com/watch?v=nvIK-FLJgn4


Jag hoppas Pingu skriver ett inlägg här...:hbang:

Snake
2007-01-18, 13:50
Men behövs verkligen dåliga primmadonnor som Ville Peltonen och systrarna Sedin i NHL? svar NEJ!

Du menar dom som leder Canucks interna poängliga? Dom har nog bjudit på mer underhållande hockey än Tie Domi någonsin gjort.

Dumleman
2007-01-18, 13:54
http://youtube.com/watch?v=nvIK-FLJgn4
Haha vilken tragisk film :D. Får jag föreslå en sport som kanske faller dig mer i smaken: http://youtube.com/watch?v=YhGnse9Y_Wg

skaparn
2007-01-18, 13:54
Du menar dom som leder Canucks interna poängliga? Dom har nog bjudit på mer underhållande hockey än Tie Domi någonsin gjort.

Inte för att starta bråk, men det är otroligt kul se hur alla modoiter direkt går i försvarsställning så fort en öviksspelare angrips. De jag känner är i det närmaste Forsberg/Näslund/Sedin-religiösa. Nu var det förvisso ett fånigt angrepp från sisu som istället för hocket borde hålla sig till MMA så får vi som gillar sporten se lirare lira.

Vi skellefteåbor å andra sidan för en saklig och förutsättningslös diskussion om våra spelare, och låter inte känslor stå ivägen för nyktert resonerande.

Nitrometan
2007-01-18, 13:56
Tack för filmen du visade! Den om NHL! Thats is hockey my friend!
Hockey är en kampsport!
Och alltså ska de enligt mitt första inlägg söka tillstånd för att anordna matcherna.

Snake
2007-01-18, 14:03
Inte för att starta bråk, men det är otroligt kul se hur alla modoiter direkt går i försvarsställning så fort en öviksspelare angrips. De jag känner är i det närmaste Forsberg/Näslund/Sedin-religiösa. Nu var det förvisso ett fånigt angrepp från sisu som istället för hocket borde hålla sig till MMA så får vi som gillar sporten se lirare lira.

Vi skellefteåbor å andra sidan för en saklig och förutsättningslös diskussion om våra spelare, och låter inte känslor stå ivägen för nyktert resonerande.

Självklart, eftersom vi ofta får ta en massa löjliga påhopp av andra avundsjuka no name-"fans" som gillar att jävlas.

Hejja Jonte Hedström!

Noodles
2007-01-18, 14:04
En annan aspekt på det här med slagsmål är ju hur det rensar spelet från en bevakning av motståndarlagets stjärna, åtminstone menar många det. Den som ger sig på Forsberg med fula rapp kan räkna med att det kommer någon med andra uppgifter än att göra poäng och förklara det olämpliga i detta. Nu reste jag över atlanten förvisso, men det kan vara intressant att fundera över.

Visst finns det en poäng i det. Ett av Foppas problem i Colorado var väl att han inte hade en "polis" som skyddade honom.

Visst har våldet ökat i hockeyn. Våld säljer. Hur ofta zoomar de inte in och visar repriser på en riktigt hård/ful tackling numera? De används ofta i trailers inför hockeysändningar för att locka fler tittare. Värst är det väl i NHL där de får stå och boxas och domaren avbryter först när de ligger ner. Imho så förstör det ishockeyn och sabbar spelflödet och skapar fler avbrott. Fler avbrott i spelet ger naturligtvis tvbolagen större möjligheter att visa reklam. Kanske är det ingen tillfällighet att just tacklingar är vanligast i nhl när även reklamen är som vanligast?



Din film över hur det såg ut "förr i tiden" var visserligen trevlig men inte speciellt rättvisande. Fråga t ex Börje Salming och de andra svenskarna hur våldsbefriat NHL var på 70-talet.

Tack för filmen du visade! Den om NHL! Thats is hockey my friend!
Hockey är en kampsport! Jag försvarar INTE tacklingar mot huvudet eller tjuvnyp med klubban men hårda tacklingar&slagsmål är en del av det fina spelet ishockey! Lyssna på de flesta NHL-spelare, de tycker precis samma sak. Men tyvärr håller europeiska spelare att förstöra NHL. Visst behövs stjärnor från Europa. Men behövs verkligen dåliga primmadonnor som Ville Peltonen och systrarna Sedin i NHL? svar NEJ!



Hockey är en kampsport, ja. Regelrätta tacklingar tillför intensitet, ja. Slagsmål tillhör sporten? Nej. Jag ser hellre ett regelrätt slagsmål där båda spelarna är beredda än en ful crosschecking i ryggen. Det betyder inte att något av det måste existera för att sporten ska vara bra. Bra spel (fokus på spel) behöver inte utesluta tacklingar. Det handlar bara om att hålla det på en rimlig nivå.

Angående Sedinarna, Peltonen och andra europeiska spelare tycker jag din kommentar talar för sig själv.

Noodles
2007-01-18, 14:07
Inte för att starta bråk, men det är otroligt kul se hur alla modoiter direkt går i försvarsställning så fort en öviksspelare angrips. De jag känner är i det närmaste Forsberg/Näslund/Sedin-religiösa. Nu var det förvisso ett fånigt angrepp från sisu som istället för hocket borde hålla sig till MMA så får vi som gillar sporten se lirare lira.

Vi skellefteåbor å andra sidan för en saklig och förutsättningslös diskussion om våra spelare, och låter inte känslor stå ivägen för nyktert resonerande.

Jag vill redan här påpeka att jag inte är Modoit. Mitt försvar av Sedin & co har bara med sunt förnuft att göra.

Skellefteåfansens agerande är mest intressant kring spelare som inte kommer till klubben (läs: hänga docka föreställande Jonathan Hedström).

Snake
2007-01-18, 14:11
Skellefteåfansens agerande är mest intressant kring spelare som inte kommer till klubben (läs: hänga docka föreställande Jonathan Hedström).

Jag misstänker en viss ironi i skaparns inlägg :)

Noodles
2007-01-18, 14:12
Jag misstänker en viss ironi i skaparns inlägg :)

Skitsnack. Hitta ett inlägg där skaparn har varit ironisk.

Snake
2007-01-18, 14:15
Skitsnack. Hitta ett inlägg där skaparn har varit ironisk.

Sant. DÖD ÅT ALLA SAIK-FANS SOM TROR SIG VARA NÅGOT.

skaparn
2007-01-18, 14:35
Ok: Här kommer ett som jag inte vet om det är ironiskt eller inte.

Thomas Holmström kommer till AIK. Jävlart säkert.

130kg finsk sisu
2007-01-18, 14:54
Om jag får gå ut hårt i debatten här: Ni tycker jag är världens fånigaste människa då jag gör mina uttalanden om Sedinarna och Peltonen m.fl. Men de facto så har jag en stor majoritet bland kanadensiska hockeyfans och även en mindre skara hockeyälskare i övriga världen bakom mej. Men detta tar ni ingen notis om?
Ej heller min kommentar att de facto "en stor del" av europeerna i NHL tycker mer eller mindre som jag angående slagsmål så tar ni heller ingen notis om.

Enligt vem har Sedinarna bjudit på mer underhållning än Tie Domi? Vet du överhuvudtaget nånting om vad Domi har gjort? Han var en IKON bland fansen i winnipeg, New York och Toronto!
MEn tyvärr så är ni så insnöade i svensk/europeisk "pussies on ICE" hockey att ni inte kan se vad andra vill och VÄNTAR sej av hockeyn...


Som ni se använder jag mej av en agitatorisk debattstil! Ber om ursäkt för det!

PS. Jag gillar inte att se på boxning eller andra kampsporter. Men hockeyn och dess tillåtna och moraliskt försvaarbara våld är jag mycket insatt i och tycker om att se!:thumbup:

skaparn
2007-01-18, 15:06
Om jag får gå ut hårt i debatten här: Ni tycker jag är världens fånigaste människa då jag gör mina uttalanden om Sedinarna och Peltonen m.fl. Men de facto så har jag en stor majoritet bland kanadensiska hockeyfans och även en mindre skara hockeyälskare i övriga världen bakom mej. Men detta tar ni ingen notis om?
Ej heller min kommentar att de facto "en stor del" av europeerna i NHL tycker mer eller mindre som jag angående slagsmål så tar ni heller ingen notis om.

Enligt vem har Sedinarna bjudit på mer underhållning än Tie Domi? Vet du överhuvudtaget nånting om vad Domi har gjort? Han var en IKON bland fansen i winnipeg, New York och Toronto!
MEn tyvärr så är ni så insnöade i svensk/europeisk "pussies on ICE" hockey att ni inte kan se vad andra vill och VÄNTAR sej av hockeyn...
[...]


Varför skärpte man reglerna i NHL till denna säsong tror du? Jag tror på marknadskrafterna och att om de som ville ha rent våld nere på isen vore så många som du påstår skulle man tappa publik när färre fula tilltag tilläts, men det har man inte gjort. Åskådarantalet har snarare ökat.

Tror du på fullt allvar att ni som anser att en slagskämpe drar mer publik i längden är i majoritet?

130kg finsk sisu
2007-01-18, 15:06
Har ni nån gång sett när en riktig fight är överstökad. MEdspelaren och fansen ger alltid sin combatant sitt stöd. exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=yJJPivHWy2k&mode=related&search=

130kg finsk sisu
2007-01-18, 15:12
JAg tror att i Kanada är dem en majoritet som vill se tuffa spelare med karaktär på isen. Såna som visar att det ger allt för laget. Ex. Iginla, Forsberg, Lindros ,scott stevens, Salming mfl mfl. Dessa är spelare som kan allt inom ishockeyn.
Men inte här i europa är det så. Här är vi PK.
Dock minns jag under ett hockey VM här i Finland gjordes en telefon omröstning: "Hör slagsmål till ishockeyn?" svaret blev 52% JA.

MEn gott så grabbar, ni tycker om er hockey jag om min.

Angående varför man stävjar det hårda spelet i NHL nu är för att nå ut i Europa, Japan och äåven delar av USA. MEn som sagt, OLD TIME hockeyfans i speciellt Kanada gillar inte läget. Bara att kolla in hockeyforum...

Väntar fortfarande på Pingus insteg i debatten...

Pingu
2007-01-18, 17:25
Måste börja med att säga att Tie Domi är en av hockeyvärldens mest underhållande spelare genom alla tider.

Hockey har blivit fulare, finns massor med "******" som tacklas i ryggen, crosscheckar i ansiktet etc. Försökte någon göra det under det glada 70 talet ( i NHL då) så hade han direkt en 3 - 4 st fighters efter sig och blev totalt sönderslagen. Det var fler fighters men hockeyn var renare då, mycket renare.

En grej här i Sverige är regeln attt man inte får tacklas förrän man är A-pojke.
Det är fullständigt vansinnigt, att ge och ta en tackling är en konst som måste nötas in precis som klubbteknik eller skriskoteknik.
En annan grej är det nya pansarglaset, det är stenhårt och åker du in i det så kan du börja räkna stjärnor. Det gamla plexiglaset sviktade massor och absorberade mycket av smällarna


Ska bli kul att se programmet i kväll

Pingu
2007-01-18, 17:40
Angående det här med fighterna så kanske ni minns Gary Suters crosscheking i ansiktet på Paul Kariya. När sedan Paul kom tillbacka så vägrade han spela utan beskydd så då köptes Stu Grimson in.

Colorado vann Stanley cup 1996 men starten på säsongen efter så hade dom stora problem. Chris Simon hade blivit såld och det fanns ingen "polis" i laget. Sakic och Foppa blev utsatta för allt möjligt så då köptes Brent Severyn in, laget började vinna på en gång efter hans debut.

Vissa säger att det bara är show men då säger jag som Gretzky sa " vore det så så skulla även jag vara med i det". Hockey är en känslo sport och då rinner sinnet i bland

Säsongen 1996/97 så mötte mitt Clemensnäs hc a jun Bodens a jun. boden hade med en kille som var strax under 30 år och spelade med a laget men han hade varit skadad och skulle få speltid i juniorerna.
Han skadade 2 av våra killar i förstaperioden utan någon dommarreaktion.
Dom tog ledningen med 3-0 och vi fick inget att fungera, Killen dominerade och fick spela vartannat byte(han var Forward).
I period pausen så sa våran tränare "Janne gör nått innan han har ihjäl någon av oss" så då vi kom ut för den 2:a perioden så åkte jag med Bodenspelarna i deras Zon (man värmer lite och åker runt egen kasse), killen slog mig med klubban över benen och jag tände direkt. Vi fick båda matchstraff och efter det så började vi spela vårat spel och vann med 6 - 3 om jagh inte minns fel...

Deceiver85
2007-01-18, 18:38
jwzrd, Skaparn, Noodles

Hockeyvåld VS politisk terrorism, vad är värst?

Trance
2007-01-18, 18:50
jwzrd, Skaparn, Noodles

Hockeyvåld VS politisk terrorism, vad är värst?

politisk terrorism mot rent krig, vad är värst? Så, nu får du aldrig mer prata om politiskt terrorism, livet är allt jobbigt.

jwzrd
2007-01-18, 18:52
jwzrd, Skaparn, Noodles

Hockeyvåld VS politisk terrorism, vad är värst?

Du, ditt låtsasparti och högerextremism är värst av hockeyvåld och politisk terrorism.

130kg finsk sisu
2007-01-18, 19:00
Härligt Pingu! Äntligen kom du!*drool*
Kan inte göra annat än att hålla med pingu!

OLD TIME HOCKEY!:hbang:

skaparn
2007-01-18, 19:22
jwzrd, Skaparn, Noodles

Hockeyvåld VS politisk terrorism, vad är värst?

Ja du har rätt. Fram till dess vi har löst svälten i Afrika råder absolut förbud att säga "jag är hungrig". Och den som tycker att det är jobbigt med regn ska tänka på de som drunkade i tsunamin.

Personligen ska jag sluta gnälla på forumtroll eftersom det finns ett gigantiskt odjur i Storsjön.

130kg finsk sisu
2007-01-18, 19:26
Skaparn, är jag ett av dessa "troll"?

DavidN
2007-01-18, 19:27
det blir mer och mer osportsligt när mer och mer slagsmål uppmärksammas. Spela hockey för fan och sluta sug på att göra mål

skaparn
2007-01-18, 19:30
Skaparn, är jag ett av dessa "troll"?

Nej. Du är ganska dum. Men inte ett troll.

130kg finsk sisu
2007-01-18, 19:33
På vilket sätt är jag dum?
Vad har jag skrivit som får dej att kalla mej dum?

regus
2007-01-18, 19:40
Har ni nån gång sett när en riktig fight är överstökad. MEdspelaren och fansen ger alltid sin combatant sitt stöd. exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=yJJPivHWy2k&mode=related&search=

Varför är våld inom sporten så otroligt vackert.. *drool*

skaparn
2007-01-18, 19:54
På vilket sätt är jag dum?
Vad har jag skrivit som får dej att kalla mej dum?

ag försvarar INTE tacklingar mot huvudet eller tjuvnyp med klubban men hårda tacklingar&slagsmål är en del av det fina spelet ishockey! Lyssna på de flesta NHL-spelare, de tycker precis samma sak. Men tyvärr håller europeiska spelare att förstöra NHL. Visst behövs stjärnor från Europa. Men behövs verkligen dåliga primmadonnor som Ville Peltonen och systrarna Sedin i NHL? svar NEJ!

Ej heller min kommentar att de facto "en stor del" av europeerna i NHL tycker mer eller mindre som jag angående slagsmål så tar ni heller ingen notis om.

MEn tyvärr så är ni så insnöade i svensk/europeisk "pussies on ICE" hockey att ni inte kan se vad andra vill och VÄNTAR sej av hockeyn...


Som ni se använder jag mej av en agitatorisk debattstil! Ber om ursäkt för det!

Jag tror inte du har någon aning om ifall en majoritet av européerna i NHL tycker som du eller inte. Dessutom är det faktiskt inte vad de tycker om slagsmål och våldsamma tacklingar som förstör för de mer tekniska spelarna som Sedin som är relevant, eftersom det är vi som publik som betalar deras löner. Vill vi inte ha våld får de byta till någon annan sport eller acceptera mindre publikintresse. Brutna nackar säljer inte annonser på lång sikt.

Det är dumt att komma med svepande påståenden om vad en majoritet tycker utan att ha ordentligt på fötterna.

Det är också dumt att påminna oss om den dels dåligt underbyggda detaljen som dessutom är ovidkommande för diskussionen av ovan nämnda anledning.

Till sist är det dumt att förklara sin burdusa stil med att man är "agitatorisk". Det är inte nödvändigtvis att agitera bara för att man kallar sedinarna för pussies eller meningsmotståndare för insnöade.

130kg finsk sisu
2007-01-18, 20:04
[QUOTE=skaparn;2036044]Jag tror inte du har någon aning om ifall en majoritet av européerna i NHL tycker som du eller inte. Dessutom är det faktiskt inte vad de tycker om slagsmål och våldsamma tacklingar som förstör för de mer tekniska spelarna som Sedin som är relevant, eftersom det är vi som publik som betalar deras löner. Vill vi inte ha våld får de byta till någon annan sport eller acceptera mindre publikintresse. Brutna nackar säljer inte annonser på lång sikt.

Hur många nackar har brutits i slagsmål?

Det är dumt att komma med svepande påståenden om vad en majoritet tycker utan att ha ordentligt på fötterna.

JAg kan säga så här, jag har läst varenda en interjuv med så gott som varje finsk NHL spelare. INGEN av dessa har uttalat sig negativt om slagsmål. Och då ingår så gott som alltid en fråga om slagsmålen i NHL. Bl.a Selänne älskar fighter!
Skulle finländska spelare ha helt andra åsikter än andra europeer. För övrigt har jag hört få svenska spelare uttala sej negativt. Undantag Renberg och Hedberg. Men detta har du troligtvis inte svar på heller, du har inte svarat på nånting ännu.

Dessutom är det ju roligt att du sitter och knaprar på datorn att jag är "dum". Skulle du säga det till mej eller nån annan i verkligheten öga mot öga?

Ok, jag kallade Sedinarna för "mesar" men det skall dom ha credits för att de berömde Donald Brashear när de kom till NHL. Detta läste jag i en PRO hockey.

DavidN
2007-01-18, 20:08
För alla som inte inser det så är det jävligt tufft att ge sig in i en debatt om hockey med en finne - inse begränsningen :B

130kg finsk sisu
2007-01-18, 20:09
MEn jag står fortfarande för att man borde ha högst 5-6 europeer i varje lag. För att undvika att NHL tappar sin särart. Därav mitt utfall mot sedinarna och Peltonen. Iof skulle Sedinarna platsa i de 5-6 men knappast Peltonen.

skaparn
2007-01-18, 20:13
Dessutom är det ju roligt att du sitter och knaprar på datorn att jag är "dum". Skulle du säga det till mej eller nån annan i verkligheten öga mot öga?

Antagligen inte. Det skulle vara väldigt sårande eftersom något sagt direkt i ens ansikte gör ondare än när det skrivs över nätet av någon man inte känner. Jag skulle nog däremot fortfarande tycka att du var dum.

Vilken grej du gör av det.

Det du skrev var dumt. Jag har inte sett dig skriva något annat. Därför döms du, enligt internetska lagar om att man efter en tråd kan avgöra en annan persons intellekt, till just dum.

Till sist. Det var givetvis inte bra för min sak att ta till uttryck som dum, men lockades av att du frågade om jag tog dig för troll bara för att du stod för en annan åsikt än den jag förfäktade.

130kg finsk sisu
2007-01-18, 20:21
Inget farligt att du kallar mej dum. Kanske jag är det.

MEN, vore roligt om du kommenterade bl.a det jag skrev om de finska NHL-stjärnorna? "JAg kan säga så här, jag har läst varenda en interjuv med så gott som varje finsk NHL spelare. INGEN av dessa har uttalat sig negativt om slagsmål. Och då ingår så gott som alltid en fråga om slagsmålen i NHL. Bl.a Selänne älskar fighter!
Skulle finländska spelare ha helt andra åsikter än andra europeer. För övrigt har jag hört få svenska spelare uttala sej negativt. Undantag Renberg och Hedberg."

Skall bli intressant i programmet att se va Salming m.fl säger. Jag TROR han är på min sida faktsiskt. JAg vill klargöra att jag INTE accepterar tacklingar mot huvudet. MEN slagsmål MAN mot MAN bör inte straffas hårdare än 5 minuter.
Men dårar som han AIK-spelaren som för en tid sen slog en spelare bakifrån skall bestraffas mycket hårt.

Men jag tror inte ni som är mot detta kan "slagsmålscoderna" i NHL. Där man slåss man mot man och mot en spelare som kan försvara sej.

Pingu
2007-01-18, 20:37
Som jag skrev tidigare så har slagsmålen en viktigt del i NHL hockeyn. Fega spelare tenderar att ta det lugnare när det sitter en Tony Twist eller en Bob Probert på motståndarnas bänk.

Calgary 'flames blev av med Jarome Iginla förra veckan (knäskada) och han blir borta ett bra tag. Han gjorde illa sig när han fightades mot floridas Bryan Allen som tidigare hade skadat Calgarys Chuck Kobasew med en ful tackling.
Matchen efter detta så kallade Calgary upp fighter Eric Godard och han lär knappast lämna truppen mer i år.

Ni kan även kolla på N.Y Rangers i år, laget är ett helt annat när Colton Orr är ombytt, Jagr åker på mindre tjuvnyp och får bra mycket mer utrymme när han är med

130kg finsk sisu
2007-01-18, 20:55
Inslaget på TV4 blandade ihop 2 olika saker.
Man varvade hjärnskakningar med slagsmål. Hur många av hjärnskakningarna i elitserien kommer av slagsmål??? jag vågar påstå att talet är 0(noll)!
Det är farliga tacklingar som ger hjärnskakningar. Slagsmål är som pingu säger en sak som t.o.m kan bromsa antalet hjärnskakningar!

Dumleman
2007-01-18, 20:57
suck kalla fakta hänger upp sig på skaderisken men de glömmer helt spelsabotaget slagsmålen och de fula tacklingarna medför.

Pingu
2007-01-18, 20:57
Inslaget på TV4 blandade ihop 2 olika saker.
Man varvade hjärnskakningar med slagsmål. Hur många av hjärnskakningarna i elitserien kommer av slagsmål??? jag vågar påstå att talet är 0(noll)!
Det är farliga tacklingar som ger hjärnskakningar. Slagsmål är som pingu säger en sak som t.o.m kan bromsa antalet hjärnskakningar!

Helt klart ...

En annan sak som dom inte vet eller bryr sig om är som jag tidigare skrev pansarglaset. Det svikter inte en mm och vad händer om du blir tryckt med skallen in i det.

skaparn
2007-01-18, 21:11
Tankar efter "dokumentären".

Kalla Fakta är skit. Det lämnade efter sig ett enda stort "jaha?".

Det jag dock fastnade för var den kraftiga ökningen av hjärnskador och frågan som ställdes ifall spelarna själva var medvetna om detta. Det är viktigt att de är väl upplysta om vilka risker som föreligger för att beslutet att vara med och ta dessa risker kan anses frivilligt. Ansvaret att skaffa kunskapen om detta ligger på individnivå, men det är bra att det tas fram statistik och material som underlättar beslutsunderlagsinhämtning (dagens långa ord).
Sker detta har jag inga starka sympatier med de som åker på en skada.
Håller dock fast vid att det för publikens skull måste kontrolleras på så sätt att det inte urartar i våld och spelare som inte väger 100 kilo misslyckas med att stå på skridskorna för alla tjyvnyp.

Vidare är Salming en ganska tuff kille. Vad syftet med hans medverkan var förstår jag dock inte. Berätta anekdoter om slagsmål kanske?

Erkänner att jag också står på läktaren och vrålar när Wernblom bestämmer sig för att sätta Jackman på plats, men detta för att det är ett exotiskt inslag och utan den hockey som spelas skulle slagsmålen vara helt ointressanta. För många skulle helt ta bort den känslan och mest få mig att sakna spelet.

Till sist vill jag be om 130 gånger om ursäkt för att jag kallade 130 kg för dum. Tillmälen har inget i en diskussion att göra, och för den inte vidare. Jag står fast vid att jag tycker det du skrev var dumt, men det är inte samma sak som att vara dum.

130kg finsk sisu
2007-01-18, 21:16
Jodå ingen fara! JAg är nog själv inte så smart då man säger systrarna Sedin. Även om de spelar mjukt så borde man ju skriva att de spelar mjukt. MEn man överdriver och kaxar till det i onödan!
Som sagt "kalla fakta" var skit. Man fick som inte fram nånting egentligen annat än att:
1. I hockey slåss man ganska ofta
2. Man kan få hjärnskador.
3. Leif Boork pratade om samhällsfilosofi

PS. Fan vad jag diggar Salming. Han är kungen! :hbang: (med risk för att låta som en 14-åring som just runkat klart framför Duke Nukem:confused: )

Skaparn igen: Det är ju därför slagsmålen i hockey är intressanta och inte boxning. Slagsmålen i hockey sker oftast av en anledning! Så vi kanske börjar bli överens?

Viktor_Balck
2007-01-18, 21:53
Har inte de flesta idrotter det problemet? En olyckling glidtackling i fotboll kan också förstöra en karriär. Jag skulle gärna se en dokumentär där Kalla Fakta tar upp våldet inom fotbollen med Roy Keane som representant för Fair play.

jzEGkmY-Vio

Keane gav väl igen för nåt Haaland (snubben han tacklar) gjort i något tidigare möte har jag för mig.

Lillstrumpa
2007-01-18, 22:45
Fem sidor och ingen har nämnt "hockeyvåldets" påverkan på barnen och ungdomarna? Jag tränar själv MMA och älskar en bra fight i Pride/UFC/K-1/Vale Tudo etc. men det överdrivna boxandet/fula tacklandet och vad som sägs mellan spelarna i en match känns lite väl magstarkt. Det känns inte som att det handlar om respekt mellan idrottsmän.

Nu vill jag inte generalisera för mycket men där tycker jag att många andra sporter har mycket att lära av kampsporten. Visst finns rötägg lite här och var, men det jag sett av elitseriehockey (och lägre nivåer) har gjort att jag bestämt mig för att aldrig låta något av mina barn träna ishockey. Inte när det ser ut som det gör idag.

Gärna hårt och tufft, men då ska det finnas regler som tydligt anger vad som är tillåtet och respekten mellan idrottsmännen ska också finnas där. Ingen fjantig disciplinnämnd som godtyckligt sitter och dömer ut straff hit och dit utan konsekvens.

Eller är jag tråkig nu?

P.s. Gillade filmen med ryssarna som verkligen åkte skridskor och hängde kassar. :thumbup:

Timme
2007-01-18, 23:21
PS. Fan vad jag diggar Salming. Han är kungen! :hbang: (med risk för att låta som en 14-åring som just runkat klart framför Duke Nukem:confused: )


ahahahah! Duke-Kukem glömmer man aldrig! OJ oj oj vilka heta Brudar! När polarn satt vid datorn och gav dem pengar för att visa tuttarna så blev man aldeless till sig :D Jag frågade vad det var för röda band/snören som stack ut ur tuttarna. Jag fattade inte att det var styva bröstvårtor :D

LarsK
2007-01-19, 04:35
Vad folk vill se är spelare som Forsberg och andra med kaliber få spela ut. Inte bli hakade hela tiden, huggna med klubban i knävecket osv. Därför ändrade de reglerna i NHL. Spelförstörande straffas, vilket är helt rätt.
Anledningen till poliser var inte för att fansen skulle se slagsmål, det var för att ge stjärnorna utrymme att spela ut. Nu kommer de nästa generation stjärnor fram, Colby, ryssen i Pittsburg, Eric Staal osv.

Hur gick det med fjånen som ville ha en turnering i slagsmål på isen? Blev det något med det? Jag tycker det visar ganska klart vad folk vill se, slagsmål eller hockey.

Dock, visst var det kul att se Svelah i MIF regera när han läxade upp allt och alla. Två Brynässpelare på en gång t.om.

Noodles
2007-01-19, 07:54
Keane gav väl igen för nåt Haaland (snubben han tacklar) gjort i något tidigare möte har jag för mig.

De hade en historia och Haaland var inte helt oskyldig. Det ursäktar dock inte Keanes idioti.

Angående Kalla Fakta undrade jag också vad de ville få fram. Självklart målades NHL upp som det hemska våldsparadis som influerar svensk hockeykultur. De bemödade sig inte med att nämna det nya regelsystemet i NHL och att publiken faktiskt har ökat där.

Det roligaste var väl när Leif Boork pratade om hockeyns ansvar som förebild.

130kg finsk sisu
2007-01-19, 08:03
Det är klart att man vill se lirare ochså. Men lirare och tuff match hör ihop.
Vad har slagsmål med hakningar m.m att göra?

Och du som inte vill skicka dina barn på hockey. Jag förstår dej helt. Eftersom i Sverige och övriga delar av europa lär man se jinte att tackla från tidig ålder. Ej heller att hålla ner sina klubbor. Därmed försvinner respekten för motspelaren.
Men transatlantera tacklar från 8 års ålder. Det blir en naturlig del av hockeyn.

Angående slagsmål så har poliserna sina "coder" som jag redan talat om. Bl.a inte dra i håret och inte slå när linjemännen är emellan osv...

130kg finsk sisu
2007-01-19, 08:05
Turneringen drog full ishall. Lyndon Byers vann tror jag.
Gillar dock inte denna turnering. Jag vill att slagsmål skall vara en naturlig del av ishockeyn. Slagsmål på schysta villkor!

skaparn
2007-01-19, 08:20
Skaparn igen: Det är ju därför slagsmålen i hockey är intressanta och inte boxning. Slagsmålen i hockey sker oftast av en anledning! Så vi kanske börjar bli överens?

Nja. Kanske överens om att det är upphetsande. Däremot är jag fortfarande kluven inför min egen reaktion eftersom den kommer mer från supporterskapet än slagsmålet i sig och jag är samtidigt tveksam till vad det kan göra på lång sikt. Men som har kommit upp i tråden behöver ju inte slagsmålen vara spelförstörande utan kan med regelverket vi har idag snarare göra det bättre. Jag skulle dock hellre vilja se att Jagr fick färre tjyvnyp för att de som delade ut dem fick sanktionerade straff istället för att hotas av ett kok stryk.

Hur som helst så är det positivt att det diskuteras, och det får man väl ge Kalla Fakta - att de fick igång en debatt på kolo, och antagligen på fler ställen.

Jag börjar för övrigt tycka alla dokumentärprogram sänkt sig till så låg nivå att de inte längre tillför något annat än at de kanske väcker frågan så att den får diskuteras på riktigt. Jag fick ut mer av den här tråden än en halvtimme TV som antagligen kostade 100 lax att producera. Det gäller även den TV som påstår sig vara i allmänhetens tjänst. Dokument inifrån har så mycket stämningsmusik att det känns som en trailer för en hollywoodfilm med mörk berättarröst.

skaparn
2007-01-19, 10:25
WTF? Ska du se på Kalla fakta när SAIK får stryk av MoDo samtidigt????

Hmmm, det verkar tyvärr inte bättre.

FAAAAN att ni ska hitta formen just till en match mot skell. Jag såg dock en sammafattning med idel ribbträffar för svartgult.

Snake
2007-01-19, 11:05
Hmmm, det verkar tyvärr inte bättre.

FAAAAN att ni ska hitta formen just till en match mot skell. Jag såg dock en sammafattning med idel ribbträffar för svartgult.

Små marginaler ja, men förutom dom ramträffarna så var det Modos match, ni hade inte mycket att komma med och när ni väl hade nån het målchans så var Krizan rena väggen.
Kul att se att Antos var sitt gamla jag igår - nere och snurrade i hörnen http://img245.imageshack.us/img245/3316/tfr612ix4.gif

daja
2007-01-19, 19:02
Kollade på programmet igår och tyckte det var ren dynga!
De diskuterade slagsmål och berörde det igenom hela programmet, sen när har någon i Sverige på elitnivå skadats av ett regelrätt slagsmål? Och nej, jag räknar inte in Christéns påhopp i det, det var bara ett fegt överfall.
Problematiken med antalet hjärnskakningar lär ju knappast ligga i de fåtal ggr någon bestämmer sig för att göra upp med nävarna, utan i de ej sviktande plexiglas vi numera har här, hade de infört samma plexiglas i Nordamerika hade lagen utarmats rätt snabbt.
Sen tycker jag faktiskt det är positivt att Svenska hockeyförbundet vill premiera bra tacklingar, svensk hockey behöver ett mer fysiskt spel för att bli mer attraktivt. Sen hur man premierar för att nå bästa resultat tål ju att diskuteras.

130kg finsk sisu
2007-01-19, 19:17
Bra Daja! Roligt med ännu en kille som gillar (riktig) hockey!:hbang:

Pingu
2007-01-19, 20:56
Kollade på programmet igår och tyckte det var ren dynga!
De diskuterade slagsmål och berörde det igenom hela programmet, sen när har någon i Sverige på elitnivå skadats av ett regelrätt slagsmål? Och nej, jag räknar inte in Christéns påhopp i det, det var bara ett fegt överfall.
Problematiken med antalet hjärnskakningar lär ju knappast ligga i de fåtal ggr någon bestämmer sig för att göra upp med nävarna, utan i de ej sviktande plexiglas vi numera har här, hade de infört samma plexiglas i Nordamerika hade lagen utarmats rätt snabbt.
Sen tycker jag faktiskt det är positivt att Svenska hockeyförbundet vill premiera bra tacklingar, svensk hockey behöver ett mer fysiskt spel för att bli mer attraktivt. Sen hur man premierar för att nå bästa resultat tål ju att diskuteras.

I Nordamerika har dom samma typ av pansarglas som vi har här också och dom har samma problem med ökande hjärnskakningar.

Flera av smällarna som visades i går berodde många på spelaren själv, han beundrade ett pass han hade slagit eller tittade ned på pucken. Det är grejer man får lära sig tidigt om man får tacklas från det att man börjar hockey.

Håller med att proggrammet i går kändes rent ut sagt löjligt men dom vill väl ha i gång en debatt och då visar dom ett sådant repotage. Dom somn inte kan/förstår hockey kommar att svälja det med hull och hår

Axmode
2007-01-19, 21:43
Kom precis hem idag från en match. Är domare, alltid lika roligt att hoppa in och stoppa teens som slåss.

daja
2007-01-20, 10:44
I Nordamerika har dom samma typ av pansarglas som vi har här också och dom har samma problem med ökande hjärnskakningar.

Det trodde jag faktiskt inte, det sitter alltså i alla NHL-rinkar? Varför började man använda sig utav de nya, mer hållfasta kan jag förstå men annars?

Pingu
2007-01-20, 11:55
Det trodde jag faktiskt inte, det sitter alltså i alla NHL-rinkar? Varför började man använda sig utav de nya, mer hållfasta kan jag förstå men annars?

Det behövs mindre fastsättnings anordningar vilket ger mer glasyta att se igenom. Marginell skillnad tycker jag men men ....

Dom "nya" pansar glasen har suttit i sen 1997/98 om jag minns rätt.

Andreas Dackell blev bra mycket mer skadad av Lindros tackling pga glaset som inte vek en mm

http://www.youtube.com/watch?v=jCC7RM5sTBQ

Snake
2007-03-09, 09:35
Nattens:

esETGHljQi4

Dumleman
2007-03-09, 09:48
Vilken idiot som slår klubban rakt i ansiktet bara för han fick en liten knuff i ryggen.

daja
2007-03-09, 09:58
Han lär ju inte spela mer den här säsongen iaf.