handdator

Visa fullständig version : Bröstträning/Träningsvärk fel?


Rune_Raptor
2007-01-18, 04:55
Hej har ett litet bekymmer jag grundat på ett tag. När jag tränat bröst

(Bänkpress/Dips/Sne bänkpress/Hantlar ) Så får jag aldrig träningsvärk i innersta bröstet. Enbart Längst ut på bröstet är jag öm o det är även där jag får "pump".
Mitt bröst har alltid vart litet men nu börjar det synas på "yttersidorna" lite resultat iaf. Men i mitten av bröstet har det inte hänt ett enda smack. Jag har läst i föregående trådar att man inte kan träna Yttre/Innerbröstet men tror ni jag gör ngt fel när det enbart syns på yttersidan eller e jag helt enkelt skapt med enbart ytterbröst? :smash:

Sheogorath
2007-01-18, 07:13
Så här är det för mig. Träningsvärk kan man ju ha i olika grad. Från en liten spänning i något fäste till riktigt invalidiserande som närmast känns som en muskelbristning. :D Just i bröst "börjar" det kännas närmast axeln om det bara är lite träningsvärk; har jag lite mer träningsvärk känns det även i ovansidan, och först om jag har riktigt mycket träningsvärk värker hela muskeln, även i nederkanten och på insidan in mot mitten. Så jag skulle säga att det hela bara handlar om graden av värk. Du behöver inte oroa dig för att de inre delarna inte aktiveras.

Rune_Raptor
2007-01-18, 11:51
Så här är det för mig. Träningsvärk kan man ju ha i olika grad. Från en liten spänning i något fäste till riktigt invalidiserande som närmast känns som en muskelbristning. :D Just i bröst "börjar" det kännas närmast axeln om det bara är lite träningsvärk; har jag lite mer träningsvärk känns det även i ovansidan, och först om jag har riktigt mycket träningsvärk värker hela muskeln, även i nederkanten och på insidan in mot mitten. Så jag skulle säga att det hela bara handlar om graden av värk. Du behöver inte oroa dig för att de inre delarna inte aktiveras.

Ok, tack så mkt för ett bra och informerade svar! :)

norsk_gadd
2007-01-18, 12:46
Träningsvärk och pump = oviktigt
Om det är stora starka muskler du vill ha?

Rune_Raptor
2007-01-18, 13:49
Träningsvärk och pump = oviktigt
Om det är stora starka muskler du vill ha?

Nej kanske inte, men träningsvärk är ett kvitto för mig att jag gjort övningen rätt och att rätt muskel har blivit aktiverad vid träningen.

per pectoralis
2007-01-18, 13:55
Det kan ju prova att till exempel hålla ett "smalare grepp" om du inte redan gör det, på så sätt kan du lägga lite mer tonvikt på innre bröst, jämfört med brett. Oxå värt att prova kan vara flyes i cable crossen, då anspänningen kommer att vara ända in i slut läget, som vanliga flyes inte gör speciellt mycket. Några tips

//Per

Stab
2007-01-18, 15:02
Vet inte riktigt om detta är ditt problem men håll ett tightare grepp och se om det känns annorlunda.

z_bumbi
2007-01-18, 17:52
Det kan ju prova att till exempel hålla ett "smalare grepp" om du inte redan gör det, på så sätt kan du lägga lite mer tonvikt på innre bröst, jämfört med brett.

Snarare lägger du mer belastning på triceps samt minskar rörelseomfånget för bröstmuskeln vilket innebär att man sträcker ut bröstmuskeln mindre. Sträckningen av bröstmuskeln är det som en del verkar tro innebär att man kan träna inre bröst mer och att då plocka bort den är inte så genomtänkt

Diggler
2007-01-18, 18:05
För att få rätt "känsla" (även om du nog inte kommer att aktivera insidan mer än utsidan och vice versa) och få en djup träningsvärk i bröstmuskulaturen rekommendar jag att du kör flera olika övningar under ett och samma pass. Tung bänk, lutande pressar, dips, strikta långsamma flyes med nästan raka armar, tunga fuskflyes med mycket böjda armar, hantelpullovers, och armhävningar, minst tre set på varje. Testa det, i den ordningen, ta varje set riktigt nära fail, så kommer du garanterat ha rejäl träningvärk i varenda fiber i bröstmuskulaturen.

Jorgen
2007-01-18, 18:09
Salus tar och kammar sig. Vill du vara dryg och leka bror duktig så sök dig till något annat ställe.

jwzrd
2007-01-18, 18:10
Snarare lägger du mer belastning på triceps samt minskar rörelseomfånget för bröstmuskeln vilket innebär att man sträcker ut bröstmuskeln mindre. Sträckningen av bröstmuskeln är det som en del verkar tro innebär att man kan träna inre bröst mer och att då plocka bort den är inte så genomtänkt

Ökar snarare. Större ROM, mer sträck och en kontraktion med armbågarna närmare varandra.

Stab
2007-01-18, 18:17
Snarare lägger du mer belastning på triceps samt minskar rörelseomfånget för bröstmuskeln vilket innebär att man sträcker ut bröstmuskeln mindre. Sträckningen av bröstmuskeln är det som en del verkar tro innebär att man kan träna inre bröst mer och att då plocka bort den är inte så genomtänkt

Ja, du får mer triceps om du går FÖR långt in.. Han ska inte köra smalbänk direkt ;) men att tighta till greppet lite kontra att ha ett brettgrepp som faktiskt träffar annorlunda. Sen handlar det ju faktiskt om att kunna aktivera rätt muskel vid rätt tillfälle, om man är ute efter massan så ska man ju inte direkt söka vikter blint och lyfta med hela kroppen.. att kunna aktivera rätt är nyckeln.

Rune_Raptor
2007-01-19, 00:08
Först vill jag tacka alla för bra o seriösa svar! Skönt att du tog bort det där inlägget även med gaphalsen. Ok, jag testar mig fram lite. Nu skall jag försöka göra en liten skildring i hur jag håller... Förösker med tecken göra det förståligt. (x= mina händer, '=markering på skivstången, 0=skall symbolisera mina tunga vikter)Jag håller alltså tummarna precis på markeringen och resten av fingrarna ligger längst med stången MOT vikten, om jag nu gör mig förstådd :), jag svankar och trycker ihop skulderbladen. E detta rätt? Tack på förhand


00---'-------'---00
___ x_______x


Understrecken (__) är bara där för att fylla upp plats så x=händerna kom på rätt plats

Stab
2007-01-19, 03:09
Först vill jag tacka alla för bra o seriösa svar! Skönt att du tog bort det där inlägget även med gaphalsen. Ok, jag testar mig fram lite. Nu skall jag försöka göra en liten skildring i hur jag håller... Förösker med tecken göra det förståligt. (x= mina händer, '=markering på skivstången, 0=skall symbolisera mina tunga vikter)Jag håller alltså tummarna precis på markeringen och resten av fingrarna ligger längst med stången MOT vikten, om jag nu gör mig förstådd :), jag svankar och trycker ihop skulderbladen. E detta rätt? Tack på förhand


00---'-------'---00
___ x_______x


Understrecken (__) är bara där för att fylla upp plats så x=händerna kom på rätt plats

Att hålla tummarna på sträcket är väl åt det breda hållet, om du vill träffa lite annorlunda så försök att ha typ långfinger eller lillfinger på sträcket(Inte fel att ha tummen så, kör sj så ofta men ang. ditt problem). Du behöver INTE svanka så mycket, detta gör bara att du kanske kan ta lite mer och är iof beroende på vilken inriktning du har SL/BB, Volym kontra Styrka osv..

Rune_Raptor
2007-01-19, 12:59
Nu förstod jag inte dig riktigt Stab med svanken o BB (bigbrother) där. Inriktning? Min inriktning är att förbättra min kropp mest för min egen skull, va e d för inriktning? :)

z_bumbi
2007-01-19, 14:28
Ökar snarare. Större ROM, mer sträck och en kontraktion med armbågarna närmare varandra.

Jag får mer sträck i bröstmusklerna när jag kör med tummarna på ringen än när jag kör med smalare grepp, överarmarna vinklas ut mer från bröstkorgen och därmed ökar sträckningen av bröstmuskeln förutsatt att jag prickar samma plats på bröstkorgen med stången med de olika greppviderna.

Stab
2007-01-19, 16:21
Nu förstod jag inte dig riktigt Stab med svanken o BB (bigbrother) där. Inriktning? Min inriktning är att förbättra min kropp mest för min egen skull, va e d för inriktning? :)

Menade BB = Bodybuilding, SL = Styrkelyft. Var generaliseringar men mest beroende på vad man söker i första hand volym kontra styrka.

Menade att du kanske inte ska gå in för att svanka så jävla mycket om du inte jagar vikter lixom, och du ska inte jaga vikter om du går in för volym. Kör självklart så tungt du kan utan att utförandet åsidosätts. Och testa att ha händerna tightare, som jag sa typ långfinger/lillfinger på sträcket. Vet ju inte hur lång du är/hur långa armar osv men testa.

Stab
2007-01-19, 16:23
Jag får mer sträck i bröstmusklerna när jag kör med tummarna på ringen än när jag kör med smalare grepp, överarmarna vinklas ut mer från bröstkorgen och därmed ökar sträckningen av bröstmuskeln förutsatt att jag prickar samma plats på bröstkorgen med stången med de olika greppviderna.

Detta är dock individuellt. Jag varierar iaf helt enkelt mellan långfinger-tumme grepp och det _träffar_ lite annorlunda och aktiverar inte triceps nämnvärt i det tightare greppet då det körs.

Rune_Raptor
2007-01-23, 17:32
Idag tränade jag bröst igen o jag testade att sätta greppet lite tightare, jag e 1.83 :) Det kändes bra iaf... Ok så man ska inte svanka i bänken om man enbart bryr sig om massa?

eandersson
2007-01-28, 01:40
För att få rätt "känsla" (även om du nog inte kommer att aktivera insidan mer än utsidan och vice versa) och få en djup träningsvärk i bröstmuskulaturen rekommendar jag att du kör flera olika övningar under ett och samma pass. Tung bänk, lutande pressar, dips, strikta långsamma flyes med nästan raka armar, tunga fuskflyes med mycket böjda armar, hantelpullovers, och armhävningar, minst tre set på varje. Testa det, i den ordningen, ta varje set riktigt nära fail, så kommer du garanterat ha rejäl träningvärk i varenda fiber i bröstmuskulaturen.

Det här med flyes (hantelflyes) har jag undrat på länge. Jag har en vän som gått PT-school i stockholm, som totaldissar den övningen. Den ger inget och drar ut muskeln så man lyfter mindre i bänkpress osv (inte 100% säker på dessa 2 sistnämnda saker då det var ett tag sedan, men något liknande). Vore trevligt om någon kunnig kan förklara lite angående övningen flyes. Enligt exrx.net tar den ju på hela bröstet i primary och massa annat smått och gått i secondary osv.

Stab
2007-01-28, 17:04
Idag tränade jag bröst igen o jag testade att sätta greppet lite tightare, jag e 1.83 :) Det kändes bra iaf... Ok så man ska inte svanka i bänken om man enbart bryr sig om massa?

Bra att det kändes då, du kan ju alltid variera och ändra på greppet för att få lite annorlunda träff.

Nja du ska ju dra ihop skuldrorna och trycka ut bröstet så det inte blir för mycket axlar som jobbar, då kan det väl bli lite svank. Menade på att du inte ska gå in för att svanka en massa för det e bara skit..