handdator

Visa fullständig version : Kostupplägg


Absalom^
2007-01-18, 00:21
Jag vet att trådar om det här skrivs ungefär lika ofta som trådar om träningsprogram, men dom är svåra att hitta och jag kommer inte på nått bra sökord. Dessutom vore det skönt med svar anpassade till min situation.

Jag har precis kommit igång med gymmandet efter ett uppehåll och försöker få igång aptiten. Min dag ser ut ungefär så här nu:
10:00 2 portioner havregrynsgröt, två ägg, nån multivitamin.
12:30 Vault
13:00 Husmanskost
18:00 Husmanskost
19:00 Vault
19:30 Gymmet
21:00 Vitargo gainer
22:00 Klassisk gainer.


Har ni några synpunkter? Man läser ju så mycket nytt att man blir alldeles snurrig. :em:
Tex. om man ska lägga till en gainer precis innan gymmet, om man ska fasta etc etc.

Eddie Vedder
2007-01-18, 05:33
Lite väl mycke tillskott, varför inte ta en grov smörgås me kalkon å tomat ist för Gainern klockan 22 t.ex.? Du ska inte lita blint på att sån typ av matersättning kommer ge dej bättre resultat än riktig mat som innehåller näringsämnen och gör dej mätt.

Annars ser de ut som en helt okej sammansatt kost förutsatt att du käkar ordentligt me grönsaker till "husmanskosten" å gärna litte frukt då å då oxå samt att du håller dej inom en kcal-nivå som du trivs me i förhållande till dina mål (viktuppgång/nedgång lr energibalans). De kan låta uttjatat kanske men de e ingen slump att vi rekommenderas att käka så mycke frukt och grönt.
Du kan ALDRIG ersätta de me vitamintillskott.

skaparn
2007-01-18, 07:17
Jag vet att trådar om det här skrivs ungefär lika ofta som trådar om träningsprogram, men dom är svåra att hitta och jag kommer inte på nått bra sökord. Dessutom vore det skönt med svar anpassade till min situation.

Jag har precis kommit igång med gymmandet efter ett uppehåll och försöker få igång aptiten. Min dag ser ut ungefär så här nu:
10:00 2 portioner havregrynsgröt, två ägg, nån multivitamin.
12:30 Vault
13:00 Husmanskost
18:00 Husmanskost
19:00 Vault
19:30 Gymmet
21:00 Vitargo gainer
22:00 Klassisk gainer.


Har ni några synpunkter? Man läser ju så mycket nytt att man blir alldeles snurrig. :em:
Tex. om man ska lägga till en gainer precis innan gymmet, om man ska fasta etc etc.


Kanske är begreppet husmanskost inte tillräckligt specifikt för att någon ska kunna säga något om det. Vad jag däremot kan säga är att innan du känner att du har god koll på varför man eventuellt skulle ta en gainer innan träningen, eller på fastande mage för den delen, gör du bäst i att hålla det så enkelt som möjligt. Jag har alldeles för ofta stött på människor som i jakten på att vara optimal läser endast halva sidan (läs: långa inlägg i forumdelen kost&näring alt. kosttillskott) och gör därför tämligen fel och snarare är suboptimala i jämförelse med om de bara åt mat och tränade hårt.
Kör på ditt schema ett tag och under tiden kan du läsa ordentligt i alla forum och försöka bilda dig en lite distanserad uppfattning om hur du eventuellt skulle kunna finslipa ditt kostupplägg.

Absalom^
2007-01-18, 10:11
Tack för svaren!

Det är inte maten i sig jag har problem med, och jag planerar att börja äta lite oftare. Tex ett ordentligt mellanmål vid 15:00 och ett ordentligt kvällsmål.
Utan det är väl just kring själva gymmandet det är svårt för mig. Jag skulle gärna ta en gainer precis innan jag går till gymmet, men då spär den ut Vaulten i magen. Att fasta för att gainerna ska tas upp bättre låter förståss intressant(kan inte rikigt än men) men hur tusan skulle man orka sig igenom ett pass med bara energin ifrån en gainer i kroppen.