handdator

Visa fullständig version : USA-resan som hemsida. Behöver idéer.


Achryl
2007-01-17, 23:41
Tjena!

Okej. Nu har jag planerat lite mer angående USA-resan då vi ska bila genom USA. Kolla in den preliminära rutten:
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=from:new+york+to:washington+dc+to:virginia+beach +to:orlando+to:miami+to:st+petersburg+to:Mississip pi+to:new+orleans+to:dallas+to:austin+to:New+Mexic o+to:Arizona+to:las+vegas+to:Los+angeles&sll=35.047987,-114.631348&sspn=11.84227,20.566406&ie=UTF8&om=1&z=4&ll=39.504041,-95.097656&spn=44.254591,82.265625

Det visade sig att det är mycket billigare att flyga till NY än till miami, så vi gör så istället. Sen flyger vi från LA till NY innan vi drar hem igen.

Vi har också planerat att vi ska köpa en bil för runt 15 papp i NY-området. Det verkar finnas rätt sjyssta bilar till bra priser. Jag hittade en Crysler nånting convertible för $1500 som är typ 10 500 kronor. Hur bra som helst!

Och så var det egentligen detta jag skulle komma till:
Vi vill göra detta till en så stor grej som möjligt - alltså göra något av resan även när vi kommer hem. Vi vet att många vill göra samma sak, men kanske inte vågar. Till exempel ska vi dokumentera resan på video, bild och i text och dra upp en hemsida. Vi ska kanske försöka oss på ett litet forum och ett arkiv där vi betygsätter motell och liknande längs vägen och berättar vad man ska tänka på som svenne i USA. Är det nån som har en idé om vad mer man kan göra för att försöka göra en grej av resan?

Kolla denna killen:
http://youtube.com/watch?v=Pkh5opBp6K4
www.wherethehellismatt.com
HAN har gjort en grej av sin resa och det gjorde att han blev sponsrad till en ny resa av nåt jävla tuggummiföretag.

Idéer? :P

Puss

L-Sami
2007-01-17, 23:50
Värsta drömresan *cupid*

Achryl
2007-01-18, 01:00
Och förresten... Om det är någon som vill hänga med, så gör det! Vi skulle vilja ha med en till på resan för att göra boende, bil och bensin billigare. Vi är tre stycken nu, så om du är rolig, lätt att ha och göra med, gillar att ge dig ut på äventyr (och INTE sitta på stranden mer än några få timmar för att vila dig), så maila mark@axelmorin.se.

Du kommer behöva i alla fall 30 000 och vi kommer vara i USA mellan en och två månader. Vi kommer inte ha hög standard med hotell och sånt, utan vi kommer verkligen leva ur en väska. Låter det lockande, så maila. ;)

pusshejs

EDIT: Om du är över 21, så är det JÄTTEBRA. Du MÅSTE ha körkort med. ;)

Kryss
2007-01-18, 01:06
Kul idé, blir intressant att följa

dice
2007-01-18, 01:11
Och förresten... Om det är någon som vill hänga med, så gör det! Vi skulle vilja ha med en till på resan för att göra boende, bil och bensin billigare. Vi är tre stycken nu, så om du är rolig, lätt att ha och göra med, gillar att ge dig ut på äventyr (och INTE sitta på stranden mer än några få timmar för att vila dig), så maila mark@axelmorin.se.

Du kommer behöva i alla fall 30 000 och vi kommer vara i USA mellan en och två månader. Vi kommer inte ha hög standard med hotell och sånt, utan vi kommer verkligen leva ur en väska. Låter det lockande, så maila. ;)

pusshejs

EDIT: Om du är över 21, så är det JÄTTEBRA. Du MÅSTE ha körkort med. ;)

Jag har ju också planerat en sådan resa i sommar, vi skulle vara fyra men jag är själv nu. Är 24 och har körkort och räknar med att ha skrapat ihop 50k. När ska ni åka? Måste planera semestern från jobbet etc, jag är ganska dynamisk dock då jag hade det som krav innan jag blev anställd att jag skulle få vara borta två månader nån gång under sommaren.

Stab
2007-01-18, 01:13
Och förresten... Om det är någon som vill hänga med, så gör det! Vi skulle vilja ha med en till på resan för att göra boende, bil och bensin billigare. Vi är tre stycken nu, så om du är rolig, lätt att ha och göra med, gillar att ge dig ut på äventyr (och INTE sitta på stranden mer än några få timmar för att vila dig), så maila mark@axelmorin.se.

Du kommer behöva i alla fall 30 000 och vi kommer vara i USA mellan en och två månader. Vi kommer inte ha hög standard med hotell och sånt, utan vi kommer verkligen leva ur en väska. Låter det lockande, så maila. ;)

pusshejs

EDIT: Om du är över 21, så är det JÄTTEBRA. Du MÅSTE ha körkort med. ;)

Inte ligga på stranden? whut the fuck, ska ni inte kröka heller!?

L-Sami
2007-01-18, 01:23
Ska till USA, i slutet av juli. Kommer vara borta i 3-4 veckor och ha
25-30k med mig. Saknar dock körkort, men är en typ av expert när det gäller USA som är bra att ha med sig ute på en roadtrip ;)

hahavaffan
2007-01-18, 05:39
Inte ligga på stranden? whut the fuck, ska ni inte kröka heller!?Hehe

Hanne
2007-01-18, 07:37
Om du är över 21, så är det JÄTTEBRA. Du MÅSTE ha körkort med. ;)


Tänk på att det tillkommer 25-35 dollar extra per dygn (beroende på stat) om man hyr bil när man är under 25. Man får betala någon extra försäkring. Kan vara värt att ta med i budgeten:thumbup:

MasterChief
2007-01-18, 07:46
Tänk på att det tillkommer 25-35 dollar extra per dygn (beroende på stat) om man hyr bil när man är under 25. Man får betala någon extra försäkring. Kan vara värt att ta med i budgeten:thumbup:

Men de skulle ju köpa bil. *whistle*

Johan
2007-01-18, 07:59
Kan bli lite knepigt det där med att köpa bil, jag har läst lite olika historier om vissa som lyckats, och andra som varnar eftersom dom hävdar att det inte går, alternativt att det är väldigt krångligt om man ej är Amerikansk medborgare.
En bra lösning skulle vara om ni hade en släkting eller bra vän där som kan hjälpa er med bilköpet.
jag rekommenderar er i alla fall att läsa in er lite mer noggrant om bilköpet så det inte brister på en sån grej när ni kommer dit.

qwerty1
2007-01-18, 08:35
Ska du ändå ända ner till Miami så kör ut till Key West. Rekomenderas starkt, passa på och njut av solnedgången där med.. =)

Hanne
2007-01-18, 10:01
Men de skulle ju köpa bil. *whistle*

Läste lite för snabbt och missade ordet köpa i texten.
Men om nu köpet inte går som planerad så lär dom ju behöva en hyrbil;)

Versus
2007-01-18, 10:13
www.cali2006.com

MasterChief
2007-01-18, 10:29
Ska du ändå ända ner till Miami så kör ut till Key West. Rekomenderas starkt, passa på och njut av solnedgången där med.. =)

+12871. Key West är helt underbart!

Versus
2007-01-18, 11:59
Får man köra på vanligt svensk körkort i USA ?
Tog körkort för 2 månader sedan, ingen regel att man måste haft körkort i 2 år eller något sådant?

För hade en jänkare bervid mig på halkan som höll på att ta svensk körkort för han skulle flytta till Sverige. Fick inte köra på det han tog i USA i Sverige.

Arnesson
2007-01-18, 12:18
Som sagt: kolla upp vad som gäller med försäkringar och sånt på bilen om ni köper.

Nu är jag ute och cyklar helt, men jag tror mig ha läst att man försäkrar bilar med olika värden i USA(?), och att om man inte försäkrar den tillräckligt mycket och smäller med en dyrare bil så får man stå för mellanskillnaden själv. Någon som har koll på hur detta funkar?

Hanne
2007-01-18, 13:31
Får man köra på vanligt svensk körkort i USA ?


Ja, men du måste skaffa ett internationellt körkort som du använder tillsammans med ditt vanliga körkort (det är en översättning av körkortet).
Kostar en hundring eller två att beställa.
Mer info här: http://www.vv.se/templates/page3____113.aspx
och här:http://www.motormannen.se/mm/site/tjanster/internationellt_korkort/

Kwon
2007-01-18, 13:44
Hanne, vad tror du om att åka med Achryl o killarna till amerikatt?

Dom behövde en fjärde, och du verkar ha stenkoll på USA och resor genom det.

WHITEFOLKS
2007-01-18, 14:05
Hur lång tid hade ni tänkt att det skulle ta?

Om ni verkligen tänkt er att leva billigt och så tror jag ni kan komma undan bra mycket billigare än så, bensinen lär inte gå på över 1000 dollar t.ex. SAMMANLAGT.

Är ni smarta och planerar lite/tar lite risker så kan ni hitta hotellrum för allt mellan 40-80 dollar/natt dvs ungefär 20 dollar/skalle (antar att ni är villiga att dela och så).

Så vart tar era pengar vägen? :D

WHITEFOLKS
2007-01-18, 14:09
När hade ni tänkt er åka? Kan kanske hjälpa er skaffa bil och så.

Det kan vara problem för er att få registrera en bil, lättaste sättet skulle vara att ni skulle "hyra" en privat av någon, regler för sånt där är olika från delstat till delstat.

Johan
2007-01-18, 15:32
http://www.rentawreck.com/
:D

Hanne
2007-01-18, 15:43
Hanne, vad tror du om att åka med Achryl o killarna till amerikatt?

Dom behövde en fjärde, och du verkar ha stenkoll på USA och resor genom det.

Har varit i USA en gång bara och ska åka igen om ett par veckor - den här gången kommer jag att hyra bil och har därför kollat upp vad som gäller.

Jag är ingen "backpacker" typ så jag skippar nog det äventyret;)

Achryl
2007-01-18, 16:50
Får man köra på vanligt svensk körkort i USA ?
Tog körkort för 2 månader sedan, ingen regel att man måste haft körkort i 2 år eller något sådant?

För hade en jänkare bervid mig på halkan som höll på att ta svensk körkort för han skulle flytta till Sverige. Fick inte köra på det han tog i USA i Sverige.

man ansöker bara om internationellt körkort (som egentligen bara är ett översatt svenskt körkort). Det kostar typ 200 spänn. Kolla vv.se

EDIT: Lol, du hade redan fått svar ja

Achryl
2007-01-18, 16:52
Jag har ju också planerat en sådan resa i sommar, vi skulle vara fyra men jag är själv nu. Är 24 och har körkort och räknar med att ha skrapat ihop 50k. När ska ni åka? Måste planera semestern från jobbet etc, jag är ganska dynamisk dock då jag hade det som krav innan jag blev anställd att jag skulle få vara borta två månader nån gång under sommaren.

Men det låter ju sjukt sjukt bra! Häng med oss för bövelen! :P
Vi tänkte åka helt i början av Juli, men det är inte helt 100 än. Vi måste ju hinna få ihop pengar med!

Men maila om du är seriös med att hänga med. =)

Achryl
2007-01-18, 16:54
Ska till USA, i slutet av juli. Kommer vara borta i 3-4 veckor och ha
25-30k med mig. Saknar dock körkort, men är en typ av expert när det gäller USA som är bra att ha med sig ute på en roadtrip ;)

Ok, vi hade ju tänkt åka i början av juli, men det går kanske att rubba lite på. :P Om du också ska med, så är vi ju 5 pers och då blir det väl till att köra en minivan istället. Det skulle vara rätt fett det med :D

Kwon
2007-01-18, 16:57
Minivan låter ju nice eller vad sägs om en Husbil som de hade i nyversionen av Tejas Chainsaw Massacre kanske?

Achryl
2007-01-18, 16:59
Hanne, vad tror du om att åka med Achryl o killarna till amerikatt?

Dom behövde en fjärde, och du verkar ha stenkoll på USA och resor genom det.

Kwon, du måste hänga med till USA. Jag tror att du vill. //den riktiga Achryl, mark lånar alltså mitt account om någon blir förvirrad av detta schizofrena beteende

L-Sami
2007-01-18, 17:00
Ok, vi hade ju tänkt åka i början av juli, men det går kanske att rubba lite på. :P Om du också ska med, så är vi ju 5 pers och då blir det väl till att köra en minivan istället. Det skulle vara rätt fett det med :D

Ja, jag är lätt med. Den där rutten har jag alltid velat åka. Anledningen till att varför jag tänkte åka i slutet av juli är att man kan plocka med sig juni lönen då, så har man ännu mer pengar.

Kan mejla dig sen.

Kwon
2007-01-18, 17:08
Kwon, du måste hänga med till USA. Jag tror att du vill. //den riktiga Achryl, mark lånar alltså mitt account om någon blir förvirrad av detta schizofrena beteende

Finns inget mer jag skulle vilja än att följa med Achryl o krabbarna på en rundresa i USA, men tyvärr så måste nog L-Sami alt Hanne ta min plats detta år.

Achryl
2007-01-18, 17:10
Finns inget mer jag skulle vilja än att följa med Achryl o krabbarna på en rundresa i USA, men tyvärr så måste nog L-Sami alt Hanne ta min plats detta år.

lolzor kwonne

Achryl
2007-01-18, 19:57
Okej, ny rutt: Vilken tror ni är bäst av den första och denna? Här tar vi salt lake city (mormon-stället) och San Fransisco med. Det är rätt fett =)

http://maps.google.com/maps?f=d&hl=en&saddr=new+york&daddr=washington+dc+to:virginia+beach+to:orlando+t o:miami+to:st+petersburg+to:Mississippi+to:new+orl eans+to:dallas+to:denver+to:salt+lake+city+to:San+ Francisco,+CA+to:Los+angeles&sll=32.750323,-97.229004&sspn=12.679052,20.566406&ie=UTF8&z=4&om=1

nr16
2007-01-18, 20:16
Den senaste....

Men de e bara mitt tycke...

raZmus
2007-01-18, 20:33
San Diego då? :D

Trinity
2007-01-19, 08:07
Okej, ny rutt: Vilken tror ni är bäst av den första och denna? Här tar vi salt lake city (mormon-stället) och San Fransisco med. Det är rätt fett =)

http://maps.google.com/maps?f=d&hl=en&saddr=new+york&daddr=washington+dc+to:virginia+beach+to:orlando+t o:miami+to:st+petersburg+to:Mississippi+to:new+orl eans+to:dallas+to:denver+to:salt+lake+city+to:San+ Francisco,+CA+to:Los+angeles&sll=32.750323,-97.229004&sspn=12.679052,20.566406&ie=UTF8&z=4&om=1

San Francisco är grymt fett, finns sjukt mycket att se. Har du inte varit där tidigare ska du definitivt lägga åtminstone en vecka i denna vackra stad. Passa även på att besöka yosemite. Har inte hunnit med att besöka det själv men har hört att det är otroligt vackert.

Cilia
2007-01-19, 08:28
Kul rutt ni har planerat in.
Texas är så himla kul och trevligt. Trevligaste folket i USA.
Och av städerna där är Austin bäst.
Ni måste gå på massor av konserter och småklubbar.
men det är VARMT, se till så ni har AC i bilen om inte ACC annars överlever ni knappt.

L-Sami
2007-01-19, 11:15
Kul rutt ni har planerat in.
Texas är så himla kul och trevligt. Trevligaste folket i USA.
Och av städerna där är Austin bäst.
Ni måste gå på massor av konserter och småklubbar.
men det är VARMT, se till så ni har AC i bilen om inte ACC annars överlever ni knappt.

Så människor är inte lika trevliga i Alabama, eller Louisiana? :)

Cilia
2007-01-19, 19:59
Så människor är inte lika trevliga i Alabama, eller Louisiana? :)
Folk är väldigt trevliga över hela USA.
Dom är experter på att vara trevliga men allra trevligast i Texas.
Det anser även dom flesta amerikaner (iaf dom jag har träffat)

L-Sami
2007-01-19, 20:26
Folk är väldigt trevliga över hela USA.
Dom är experter på att vara trevliga men allra trevligast i Texas.
Det anser även dom flesta amerikaner (iaf dom jag har träffat)

Tror att det främst människorna i sydstaterna som anses vara lite trevligare pga den så kallade "Southern hospitality"

Cilia
2007-01-19, 21:12
Tror att det främst människorna i sydstaterna som anses vara lite trevligare pga den så kallade "Southern hospitality"

*rme*

L-Sami
2007-01-19, 21:14
*rme*

?..