handdator

Visa fullständig version : Förlängda avstängningar blir resultatet av Anders avhandling enligt WADA


Fetknoppen
2007-01-17, 22:14
Anders kontaktades idag av en reporter, jag tror denne var från Svenska Dagbladet. Vid ett möte helt nyligen lär WADA ska ha beslutat att förlänga straffen för dopningsbrott så att man kan dömas till fyra års avstängning istället för två år.

Omröstningen var tydligen väldigt jämn och det som tillslut fick vågen att ”väga över åt rätt håll” var Anders forskning som visat att missbruket ger fördelar för betydligt längre tid än de två år som fram till nu varit straffsatsen för hormondopning. Samtidigt lär de ha beslutat om att införa en mer flytande straffskala så att exempelvis användning av centralstimulerande medel och liknande preparat ska leda till två års avstängning eftersom det inte ger några långtidsfördelar. Det här är ett stort steg i rätt riktning, och jag är verkligen glad för att jag offrade en bit av mitt högra lår när jag nu ser vad resultatet blir.

Nitrometan
2007-01-17, 22:16
Yeah! :hbang:

A.Pahkamaa
2007-01-17, 22:18
Det går åt rätt håll, kul!

Nitrometan
2007-01-17, 22:19
jag är verkligen glad för att jag offrade en bit av mitt högra lår när jag nu ser vad resultatet blir.
Hur stor bit då?

http://www.amputee-online.com/amputee/stumpforoil.jpg

Fetknoppen
2007-01-17, 22:38
Hur stor bit då?

http://www.amputee-online.com/amputee/stumpforoil.jpg

Du jag vet inte, men det var obehagligt som f-n när de skar i låret under lokalbedövning. Jag var nära att svimma, och en av mina klubbkompisar gjorde faktiskt det:) Ärret blev ca 25mm långt och jag tror att Anders sa att de går ner till ca 2-3 cm djup eftersom de vill ta bitar från Vastus Lateralis, och den ligger ju under en annan muskel/bindvävshinna.

the_PL_man
2007-01-18, 00:58
Gott att se!
ArneL har gåt en lång väg sedan mitten på 80-talet, och det i rätt riktning!

Mvh
The_PL_man

Timme
2007-01-18, 00:59
Du jag vet inte, men det var obehagligt som f-n när de skar i låret under lokalbedövning. Jag var nära att svimma, och en av mina klubbkompisar gjorde faktiskt det:) Ärret blev ca 25mm långt och jag tror att Anders sa att de går ner till ca 2-3 cm djup eftersom de vill ta bitar från Vastus Lateralis, och den ligger ju under en annan muskel/bindvävshinna.

De tog väl inte bort mycket? Då förlorar du ju viktiga muskelfibrer!

Men är du säker på att det var vastus lateralis? Den muskeln är ju så tydlig och ytlig som en muskel bara kan vara?
http://i1.tinypic.com/43y0npf.jpg

Lillgrabben
2007-01-18, 01:02
Du jag vet inte, men det var obehagligt som f-n när de skar i låret under lokalbedövning. Jag var nära att svimma, och en av mina klubbkompisar gjorde faktiskt det:) Ärret blev ca 25mm långt och jag tror att Anders sa att de går ner till ca 2-3 cm djup eftersom de vill ta bitar från Vastus Lateralis, och den ligger ju under en annan muskel/bindvävshinna.

Usch, det lät olustigt. Huga.

Kan inte har varit någon höjdare att vara med om just då, men kul nu i efterhand!

bertbert
2007-01-18, 09:36
Till tråden: :hbang:

Jag har läst Anders avhandling, och jag avskyr doping. Ett steg i rätt riktning!

Du jag vet inte, men det var obehagligt som f-n när de skar i låret under lokalbedövning. Jag var nära att svimma, och en av mina klubbkompisar gjorde faktiskt det:) Ärret blev ca 25mm långt och jag tror att Anders sa att de går ner till ca 2-3 cm djup eftersom de vill ta bitar från Vastus Lateralis, och den ligger ju under en annan muskel/bindvävshinna.

*spy*

Fetknoppen
2007-01-18, 13:06
De tog väl inte bort mycket? Då förlorar du ju viktiga muskelfibrer!

Men är du säker på att det var vastus lateralis? Den muskeln är ju så tydlig och ytlig som en muskel bara kan vara?
http://i1.tinypic.com/43y0npf.jpg

Dom tog köttbiten ganska långt upp på låret, och från rakt lateralt om låret skar de i en medial riktning. Då hamnar du på den del av vastus lateralis som ligger under tractur iliotibialis. Och ja, jag är säker på att det var vastus lateralis. Timme, du måste tänka på att alla människor inte ser ut som bilden visar.

Fetknoppen
2007-01-18, 13:15
Dom tog köttbiten ganska långt upp på låret, och från rakt lateralt om låret skar de i en medial riktning. Då hamnar du på den del av vastus lateralis som ligger under tractur iliotibialis. Och ja, jag är säker på att det var vastus lateralis. Timme, du måste tänka på att alla människor inte ser ut som bilden visar.

Man förlorar inget på att de tar en bit av muskeln, kroppen bygger nya fibrer Timme. Det är därför man har satellitceller.

z_bumbi
2007-01-18, 13:22
Det där lät positivt!

Men blir det då även 4 år för vägran? Annars tjänar vissa på att vägra istället för att testa sig.

Lillgrabben
2007-01-18, 13:23
Det där lät positivt!

Men blir det då även 4 år för vägran? Annars tjänar vissa på att vägra istället för att testa sig.


Om det blir 4 år för hormondopning borde det även bli 4 år för vägran. Logiken säger det i allafall.

Jag måste säga att det här är ett steg i rätt riktning!

Fetknoppen
2007-01-18, 15:09
Det där lät positivt!

Men blir det då även 4 år för vägran? Annars tjänar vissa på att vägra istället för att testa sig.

Jag vet faktiskt inte. Jag fick dessa uppgifter genom samtal med Anders på träningen igår och är inte så insatt i frågan. Men, det vore inte logiskt om man kan komma lindrigare undan genom att vägra ett test. Jag gissar att man därför automatiskt kommer att dömas till 4 år vid vägran.

På Anders lät det som att hormondopning alltid ska leda till 4 års avstängning och att straffskalan för centralstimulerande medel ska innehålla flera olika straffsatser där man tar hänsyn till i vilken utsträckning den aktive har "försökt fuska". Om det exempelvis visar sig att en cyklist har tagit amfetamin för att orka med ett lopp så kan straffet maximalt bli två år, men om en snowboardåkare röker på lite för att det är trevligt så kan ett kortare straff än två år bli aktuellt eftersom det inte ger bestående fördelar. I verkligheten ger det väl inga fördelar alls skulle jag tro...straffen finns väl bara för att idrotten står för en sund livsstil.

Timme
2007-01-18, 15:19
Dom tog köttbiten ganska långt upp på låret, och från rakt lateralt om låret skar de i en medial riktning. Då hamnar du på den del av vastus lateralis som ligger under tractur iliotibialis. Och ja, jag är säker på att det var vastus lateralis. Timme, du måste tänka på att alla människor inte ser ut som bilden visar.

Då är jag med. Måste varit förfärligt hemskt att vara vaken när de gör ingreppet. Fy sjutton!

Man förlorar inget på att de tar en bit av muskeln, kroppen bygger nya fibrer Timme. Det är därför man har satellitceller.

Sjönt att höra. Tyvärr så är jag inte så jätte insatt i fysiologin så jag vet inte vad satellitceller är för något :em:

Gute
2007-01-18, 22:24
Allt som motverkar doping är bra!

A.Pahkamaa
2007-01-18, 23:56
Allt som motverkar doping är bra!

:thumbup:

Artikel i SvD:
http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_14449809.asp