handdator

Visa fullständig version : Deffa på socker?


SåTunn
2007-01-17, 21:55
Jag har en rent hypotetiskt fundering...

För att nå bra resultat med en deff skall man inta mindre energi än man förbrukar, ok!? OM vi nu tänker att en person behöver 3000 kcal om dagen och äter 2000 kcal socker som enda "näringskälla" så bör väl denna person tappa fett (och även muskelmassa...)?

Vad jag funderar på är alla olika dieter som finns - banandiet, GI, gryndiet etc. Allt handlar väl om att ligga på negativt intag?

Jag menar i princip borde man kunna deffa på kexchoklad och proteinpulver. Att man sedan kommer må lite kasst är en sak men nog borde det funka. Jag tänker på alla överviktiga som inte kan vara utan sina sötsaker. De borde väl kunna fortsätt att äta skiten men begränsa mängden?

Ber om ursäkt om frågan är korkad men jag har funderat lite på detta... *screwy*

blekfet2
2007-01-17, 21:57
ja du kan deffa på vad du vill sålänge du hamnar på ett kcal-.

Men som du nämde så är nog det stora problemet hur man kommer må psykist samt fysiskt.

King Grub
2007-01-17, 21:59
Om vikt- och fettminskning är det enda som räknas, visst. Det går att banta på dropp. Att en diet sådan som du beskriver inte är speciellt lyckad för hälsan eller träningen är en annan sak.

SåTunn
2007-01-17, 22:18
Tackar för svaren!

Jag tänker lite på att folk är väldigt rädda för socker. Visst, socker är inte nyttigt liksom salt, fett, alkohol... men i rimliga mängder är det väl inget att gå i taket för. Allt handlar ju om balans, att inte trycka i sig med än vad man behöver.

Hehe.. jag skall inte prova sockerdieten man det kanske kan vara något att lansera... :thumbup:

blekfet2
2007-01-17, 22:20
Tackar för svaren!


Hehe.. jag skall inte prova sockerdieten man det kanske kan vara något att lansera... :thumbup:

Aftonbladet har garanterat redan tipsat om den :D

Eddie Vedder
2007-01-17, 22:22
Aftonbladet har garanterat redan tipsat om den :D

Hehe de skulle jag oxå gissa på, sen vänder man blad å läser om ketodieter ist...


....för att avsluta me recept på tårtor på tredje sidan.:furious:

King Grub
2007-01-17, 22:30
i rimliga mängder är det väl inget att gå i taket för. Allt handlar ju om balans, att inte trycka i sig med än vad man behöver.

Absolut. I rimliga mängder är socker inte skadligt. Högst 10% av energin i en normalpersons kost bör komma från raffinerat socker, mindre om alla standardrekommendationer för näringsintag skall uppfyllas. Hos personer med hög energiförbrukning, som idrottare, kan man tänka sig en högre siffra. För ett barn (säg 10 år) finns bara plats med hälften av den energin från socker i rekommendationerna.

NisseEriksson
2007-01-17, 22:34
Jag skulle inte rekommendera det.
Rent teoretiskt går det.
Men näringsbrist går inte att förneka

Sheogorath
2007-01-18, 07:41
Absolut. I rimliga mängder är socker inte skadligt. Högst 10% av energin i en normalpersons kost bör komma från raffinerat socker, mindre om alla standardrekommendationer för näringsintag skall uppfyllas. Hos personer med hög energiförbrukning, som idrottare, kan man tänka sig en högre siffra. För ett barn (säg 10 år) finns bara plats med hälften av den energin från socker i rekommendationerna.

Vad baseras dessa rekommendationer på, annat än tandhygienen? Om man tillgodoser behovet av fettsyror, aminosyror och mikronutrienter; varför får gärna inte mer än 10% av energin komma från raffinerat socker?

Eddie Vedder
2007-01-18, 07:46
Vad baseras dessa rekommendationer på, annat än tandhygienen? Om man tillgodoser behovet av fettsyror, aminosyror och mikronutrienter; varför får gärna inte mer än 10% av energin komma från raffinerat socker?

Saken e väl den att de e väldigt svårt att just fylla dom nämnda essentiella näringsämnena utan att få i sej för mycke kalorier om för stor mängd energi fås från totalt näringslöst socker. Du har säkert tillräckligt stort energibehov och kunskap om kost så att du klarar dej om du vill käka mer socker, men näringsrekommendationerna e ju generaliseringar för hela svenska befolkningen.

Sheogorath
2007-01-18, 07:47
Saken e väl den att de e väldigt svårt att ust fylla dom nämnda essentiellea näringsämnena utan att få i sej för mycke kalorier om för stor mängd energi fås från totalt näringslöst socker. Du jar säkert tillräckligt stort energibehov och kunskap om kost så att du klarar dej om du vill käka mer socker, men näringsrekommendationerna e ju generaliseringa för hela svenska befolkningen.

*nickar*

Ville bara kolla om det finns något extra dåligt med just raffinerat socker som jag inte kände till.

Frisk
2007-01-18, 09:37
Jag har för mej att man kunde läsa om en BB som deffade med matolja som huvud näring, i en gammal B&K.

Snacka om diciplin....

Guddi
2007-01-18, 10:12
Dem där 10% är rekommendationer från WHO. Dem är precis som Eddie Vedder skriver till för att folk inte ska få i sig för mycket kalorier och för lite näring.

Socker företagen från USA, som har en väldigt stark lobbygrupp, påstår att upp till 25% av ens kaloriintag kan komma från raffinerat socker.

Sen är det ju bara att välja vilka man vill tro på :)

Jacksatan
2007-01-18, 11:12
problemet för de flesta när de ska gå ner i vikt är ju just hungern, och sugen. Denna kommer garanterat vara bra mkt värre när man deffar på kexchoklad eftersom det inte är mättande för 5öre. Äter man havregrynsgröt och potatis håller man sig mkt mättare och det kommer vara väldigt mkt lättare att gå ner i vikt än att försöka sig på att deffa på exempelvis kexchoklad.

SåTunn
2007-01-18, 11:48
problemet för de flesta när de ska gå ner i vikt är ju just hungern, och sugen. Denna kommer garanterat vara bra mkt värre när man deffar på kexchoklad eftersom det inte är mättande för 5öre. Äter man havregrynsgröt och potatis håller man sig mkt mättare och det kommer vara väldigt mkt lättare att gå ner i vikt än att försöka sig på att deffa på exempelvis kexchoklad.

Rätt! Troligen skulle man inte kara sig på kanske 5 st kexchoklad om dagen som enda näringsintag utan att i princip dö av hunger när man samtidigt skulle kunna "potatisdeffa" och äta kanske 2 kg om dagen... *popcorn*

Jag funderade mest på att det borde gå att deffa på egentligen vad som helst.

Jag minns för 15 år sedan eller något som jag läste om en BB, en stor afroamerikan, som åt EN gång om dygnet. Snubben var nog då runt 60 bast med kropp som en vältränad 30-åring. Att sedan ha disciplin att inte äta mer än det kcal-max man har är en annan sak.

Scratch89
2007-01-18, 13:48
Rätt! Troligen skulle man inte kara sig på kanske 5 st kexchoklad om dagen som enda näringsintag utan att i princip dö av hunger när man samtidigt skulle kunna "potatisdeffa" och äta kanske 2 kg om dagen... *popcorn*

Jag funderade mest på att det borde gå att deffa på egentligen vad som helst.

Jag minns för 15 år sedan eller något som jag läste om en BB, en stor afroamerikan, som åt EN gång om dygnet. Snubben var nog då runt 60 bast med kropp som en vältränad 30-åring. Att sedan ha disciplin att inte äta mer än det kcal-max man har är en annan sak.

Tja, jag har vissa dagar ätit allt under en måltid. Det är inte så farligt som det låter faktiskt. Så jädra mätt man blir, man vill inte ha mer mat den dagen. *spy*

Sheogorath
2007-01-18, 22:57
I min diet, även under deff, ingår sådant som godis, fruktdryck, banan, energidryck, choklad och standardmjölk. Om någon bryr sig. :)

Danny Devito
2007-01-18, 23:13
Jag såg det i din journal. Trodde fan det var offseason-träning först med tanke på vad du åt :)

Sniggel
2007-01-19, 12:04
Jag kan inte låta bli att ta lite godis då och då nu under deffen (så mycket som frestar överallt, inte jag som köper maten atm). Det går inte sämre för det så länge man har lite koll på om man går upp eller ner i vikt.

skaparn
2007-01-22, 11:15
Absolut. I rimliga mängder är socker inte skadligt. Högst 10% av energin i en normalpersons kost bör komma från raffinerat socker, mindre om alla standardrekommendationer för näringsintag skall uppfyllas. Hos personer med hög energiförbrukning, som idrottare, kan man tänka sig en högre siffra. För ett barn (säg 10 år) finns bara plats med hälften av den energin från socker i rekommendationerna.

Intressanta siffror. För ett barn med ett behov på ca 1500 kcal/dag innebär 5% av energiintaget 75kcal vilket innebär en daglig konsumtion av ca 20 gram socker. Det är inte så mycket.
Synd att de små Coca-Cola-flaskorna i glas blir allt mer sällsynta, det hade ganska exakt motsvarat den siffra.

Sofia4_4
2007-01-22, 11:34
Jag har en rent hypotetiskt fundering...

För att nå bra resultat med en deff skall man inta mindre energi än man förbrukar, ok!? OM vi nu tänker att en person behöver 3000 kcal om dagen och äter 2000 kcal socker som enda "näringskälla" så bör väl denna person tappa fett (och även muskelmassa...)?

Vad jag funderar på är alla olika dieter som finns - banandiet, GI, gryndiet etc. Allt handlar väl om att ligga på negativt intag?

Jag menar i princip borde man kunna deffa på kexchoklad och proteinpulver. Att man sedan kommer må lite kasst är en sak men nog borde det funka. Jag tänker på alla överviktiga som inte kan vara utan sina sötsaker. De borde väl kunna fortsätt att äta skiten men begränsa mängden?

Ber om ursäkt om frågan är korkad men jag har funderat lite på detta... *screwy*

den här dieten har jag testat, ofriviligt.
När jag pluggade på gymnasiet hade jag inga pengar i 2-3 veckor och vågade inte be mamma att skicka några. Då hade jag bara en packet socker i skåpet. Jag visste ingenting om näring då utan trodde att jag skulle bli jätte fet så fort jag smakade på socker, så jag tog 4 matskedar socker per dag och försökte spara på energy för att inte dö av hunger, som jag trodde skulle hända. Jag gick ner i vikt förstås och hungerkänslan försvann efter ett tag.
Sen fick jag pengar och gick och beställde pomfrits med ketchup och öl. :D