handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott vid trekking


Minna
2007-01-17, 21:49
Jag ska ge mig ut på en rätt lång trekking i skottland snart, och kommer vara ute i ca 2-3 månader. Eftersom jag kommer cykla och vandra mycket och varje dag lär det bli svårt att få i mig så mycket energi som jag förbränner. Jag funderade därför på att ta något kosttillskott. Proteinpulver ska jag köpa, men jag funderade på att ta något som förhindrar att musklerna bryts ner. Läste om glutamin, men på wiki står det att det är verklöst såvidare man inte är allvarligt sjuk.
Vilka kosttillskott borde jag köpa (om jag ska köpa något överhuvudtaget)? Någon som har erfarenhet av glutamin?

King Grub
2007-01-17, 21:56
Kolhydrat och protein. En gainer kallas ett färdigblandat sådant tillskott, vanligen bestående av maltodextrin och vassleprotein. Perfekt för det du beskriver.

Minna
2007-01-17, 22:13
Kolhydrat och protein. En gainer kallas ett färdigblandat sådant tillskott, vanligen bestående av maltodextrin och vassleprotein. Perfekt för det du beskriver.

Men maltodextrin har väl skyhögt GI? Jag vill ju inte att blodsockret ska dala upp och ner.
Jag tänkte styrketräna lite smått (så gott det går genom vad naturen erbjuder). Skulle det hindra musklerna från att bryta ner? Är det inte bättre att hålla sig till protein o snabba kolisar efter styrketräning, och sen protein och långsamma kolisar under resten av dagen.
Å andra sidan har jag för mig att jag läst att en fettrik kosthållning minskar nedbrytningen av musklerna. Stämmer det?

nordland
2007-01-17, 22:18
Gainers och "torrfoder" (frystorkad mat) :hbang:. skulle jag iallafall satsa på.
kanske inte det godaste, men gott om lättsmält energi, och perfekt för ändamålet..

Dock bör du passa dig för Blå Bands frystorkade "Oxragu i rödvinssås" Den är inte att leka med *spy*

King Grub
2007-01-17, 22:25
Snabba kolhydrater under aktivitet har normalt ingen negativ blodsockerpåverkan.

Fett har minimal påverkan på muskelnedbrytningen. Kolhydrat och protein har ungefär likvärdig.

Minna
2007-01-17, 22:49
Fett har minimal påverkan på muskelnedbrytningen. Kolhydrat och protein har ungefär likvärdig.

Vad betyder det? Att fett inte bryter ner muskler men kolhydrater och protein gör till en viss del?

King Grub
2007-01-18, 05:43
Tvärtom. Att kolhydrat och protein minskar muskelnedbrytning, ungefär lika mycket.

z_bumbi
2007-01-18, 10:17
Å andra sidan har jag för mig att jag läst att en fettrik kosthållning minskar nedbrytningen av musklerna. Stämmer det?

Om du får i dig tillräckligt med kalorier så behåller du musklerna och fett är ett enkelt sätt att få i sig kalorier. En flaska matolja och/eller mct-pulver är en enkel metod att få i sig mer kalorier om man bara kan få med sig en begränsad packning, frystorkat lider oftast av den bristen att man får äta dubbla portioner för att få i sig tillräckligt med kalorier. Detta blir dels ganska dyrt och dels blir det även en ganska stor och tung packning i alla fall och att hälla i lite olja etc gör att kalorihalten ökar utan att packningen blir så mycket tyngre. 500 g olja ger ca 4500 kcal vilket i sammanhanget är bra utdelning i förhållande till vikt.

I Skottland har jag fått för mig att det inte kommer att handla om några längre sträckor utan möjlighet att proviantera så då kan man spara torrfodret till sådana sträckor där det verkligen behövs och äta färskare mat den andra tiden.