handdator

Visa fullständig version : gammal lövbiff

bug
2007-01-17, 21:20
hej! hittade en gammal lövbiff i kylen, den var mörkbrun istället för röd och när jag stekte den luktade det konstigt, typ vattenpipstobak. Utgångsdatumet är imorgon... tror ni jag kan äta den? Är väldigt hungrig...

King Grub
2007-01-17, 21:21
Visst kan du äta den... men du kanske inte mår så bra i morgon. Jag skulle då inte äta kött som luktar konstigt.

AJO
2007-01-17, 21:23
I gammal mat kan det väl bildas ett slags gift som är extremt farligt?

Ganymedes
2007-01-17, 21:24
Alltså, om du ens funderar på att äta den efter alla de där varningssignalerna... tja, då rekommenderar jag att du dricker ett glas all-rent till. Det är säkert heller inte ohälsosamt. ;)

bug
2007-01-17, 21:31
Alltså eftersom utgångsdatumet inte passerats så tänkte jag att det kanske är normalt för lövbiff att ändras lite i färgen... Det luktar ju inget när köttet är rått, det är ju ett klassiskt varningstecken. Det smakar ok också, käkar upp det som ett test för framtiden.

Pellefant
2007-01-17, 21:40
När färgen skiftar inom en och samma skiva, som t.ex.lövbiff som kan vara brun mellan skivorna, eller i ett tråg med köttfärs där man kan se bruna fläckar i färsen, beror det på att den kemiska formen på pigmentet har förändrats. Färgen beror både på hur länge köttet lagrats och på syretillgången(figur 4). När tillgången på syre är hög, såsom i luft, bindssyret till pigmentet, och vi får den klarröda attraktiva färgen.

I vakuumförpackningar finns däremot inget syre alls och då blir färgen mer purpurröd. Det som händer i köttfärs eller iförpackningar med lövbiff är att syretrycket är lågt men intenoll, vilket medför att pigmentet lätt oxiderar och får den bruna färgen. Färgen kan alltså vara brunaktig utan att köttet för den skull är ankommet.

Källa: http://64.233.183.104/search?q=cache:daSoGC4P2ZMJ:www-nlfak.slu.se/faktajordbruk/pdf06/Jo06-02.pdf+l%C3%B6vbiff+f%C3%A4rgen&hl=sv&ct=clnk&cd=2

bug
2007-01-17, 21:46
tack pellefant! nu slipper jag vara orolig :)

Pellefant
2007-01-17, 21:50
tack pellefant! nu slipper jag vara orolig :)

Så lite så. Smaklig måltid. :)

Pepz
2007-01-17, 21:50
men luktar det skunk efter du haft förpackningen öppen en stund så ska du inte äta köttet

Sverker
2007-01-18, 07:30
I gammal mat kan det väl bildas ett slags gift som är extremt farligt?

Inte ett. Hundratals olika gifter. Det är olika bakterier och mögelsvampar som växer till i antal och när de blir fler bildar de ofta olika gifter. Man kan se det som kemisk krigföring. Här gäller det att växa fort och samtidigt förgifta sina grannar så att inte de tar över.
Det är alltså beroende på vilken bakterie som hamnat på köttet. Här hjälper det inte att man steker maten. Bakterierna dör men gifterna är ibland värmetåliga och finns kvar i maten.

Ett bra exempel är Staphylococcus aureus som vi själva kan tillföra maten när vi håller på med den. När Staphylococcus aureus växer till i antal bildar de ett gift som snabbt gör oss magsjuka.