handdator

Visa fullständig version : Smoothies/mellanmål utan....


Anova
2007-01-17, 20:58
Är en triatlet utan fantasi, med massor av allergier. Det här med mellanmål blir ofta väldigt enformiga, mackor, ägg och frukt..
Jag vill gärna ha tips på mellanmål, gärna smoothies som jag kan ta med mig till simhallen och äta efter träning..

Mellanmålet får INTE innehålla:
Mjölkprodukter (inte vassle, kassein, laktos, protein osv)
Röda frukter/grönsaker (tomat, jordgubbar osv)
Citrusfrukter
Inga nötter
Helst ingen soja...
(inte heller chilli och vitlök, men tror inte jag får mellanmålstips med dessa ingredienser)

Någon som har något bra exempel på vad jag kan äta?

Deceiver85
2007-01-17, 21:17
Vatten?

Anova
2007-01-17, 21:19
Vatten?

Men det är väl inte något bra mellanmål? (vatten dricker man ju i alla fall efter träning)

machine gun
2007-01-17, 21:35
Havremjölk mixad med banan? Kan smaksättas med kanel. Vill man öka energiinnehållet kan man hälla i lite havregrädde. Berikning med majsvälling är också effektivt (smakar inget, men ger energi i form av kolhydrater). För att variera smak kan du använda bär eller frukter som du tål att mixa med.

Anova
2007-01-17, 22:10
Havremjölk mixad med banan? Kan smaksättas med kanel. Vill man öka energiinnehållet kan man hälla i lite havregrädde. Berikning med majsvälling är också effektivt (smakar inget, men ger energi i form av kolhydrater). För att variera smak kan du använda bär eller frukter som du tål att mixa med.

Havreprodukter innehåller väldigt lite energi och protein.. En "kartong" havremjölk (0,75 l) innehåller visst 40 kcal och 1 g protein.. (havregrädde 2 dl) innehåller 150 kcal och 1 g protein.. Känns liksom som lite lite.. Hur får jag i mer protein och energi utan att behöva dricka ihjäl mig?

Majsvälling går väl bort, jag har aldrig hittat någon som inte innehåller mjölkprodukter.

machine gun
2007-01-17, 22:57
Havreprodukter innehåller väldigt lite energi och protein.. En "kartong" havremjölk (0,75 l) innehåller visst 40 kcal och 1 g protein.. (havregrädde 2 dl) innehåller 150 kcal och 1 g protein.. Känns liksom som lite lite.. Hur får jag i mer protein och energi utan att behöva dricka ihjäl mig?

Majsvälling går väl bort, jag har aldrig hittat någon som inte innehåller mjölkprodukter.

750 ml havredryck (Oatly+) innehåller 338 kcal och 8,3 g protein. 200 ml havregrädde (Oatly iMat) innehåller 300 kcal och 2,4 g protein. Värdena du angett är per 100 g.

Mycket möjligt att majsvälling innehåller mjölkprotein, tänkte inte på det (man berikar ofta näringsdrycker med majsvälling). Maltodextrin fungerar ju annars bra som kolhydratkälla om det ska intas efter träning. Alt mixa i lite havregryn när du ändå är i farten, så blir konsistensen lite tjockare med. Rismjöl går även att använda som berikning samt givetvis gammal hederlig rapsolja (1 msk = ca 130 kcal).

Det finns annars proteinpulver baserat på ägg, om du tål det?

Zakath
2007-01-17, 22:57
Havreprodukter innehåller väldigt lite energi och protein.. En "kartong" havremjölk (0,75 l) innehåller visst 40 kcal och 1 g protein.. (havregrädde 2 dl) innehåller 150 kcal och 1 g protein.. Känns liksom som lite lite.. Hur får jag i mer protein och energi utan att behöva dricka ihjäl mig?

Majsvälling går väl bort, jag har aldrig hittat någon som inte innehåller mjölkprodukter.

Det är 40kcal/100g. 0,75L är ca. 750g. :)

Anova
2007-01-17, 23:13
750 ml havredryck (Oatly+) innehåller 338 kcal och 8,3 g protein. 200 ml havregrädde (Oatly iMat) innehåller 300 kcal och 2,4 g protein. Värdena du angett är per 100 g.

Mycket möjligt att majsvälling innehåller mjölkprotein, tänkte inte på det (man berikar ofta näringsdrycker med majsvälling). Maltodextrin fungerar ju annars bra som kolhydratkälla om det ska intas efter träning. Alt mixa i lite havregryn när du ändå är i farten, så blir konsistensen lite tjockare med. Rismjöl går även att använda som berikning samt givetvis gammal hederlig rapsolja (1 msk = ca 130 kcal).

Det finns annars proteinpulver baserat på ägg, om du tål det?


Jag använder GoGreen har svårt att få tag på Imat, men ska väl bunkra upp om med Imat då jag får tag på det.. Verkar bättre.

Var får man tag i proteinpulver baserat på ägg som inte är superdyrt?

Tack föresten för tipsen!

Fed up
2007-01-18, 08:49
havremjölk+ärtprotein+banan?

Pepz
2007-01-18, 12:10
havremjölk hampaproteinpulver + äpple +kanel

Endura
2007-01-18, 13:34
hittade återförsäljare av Hampaprotein...

http://www.hemptraders.com/product_info.php?cPath=43&products_id=120

lycka till :thumbup:

Fed up
2007-01-20, 00:09
De säljer ärtprotein på maximuscle i malmö iallafall.
En kompis till mig som är allergisk mot soja, mjölk och är vegetarian brukar käka sjukt mycket ägg. Han brukar göra smarriga drinkar av typ rått ägg och fun light. mmm.

Anova
2007-01-20, 16:08
Tack för tipsen.. :)
Ärtprotein ingår i samma "livsmedelsgrupp" som sojaprotein och kan därför ställa till en del för sojaallergiker (jag är bara överkänslig men undviker soja eftersom det är en kraftig "allergen" och försöker undvika baljväxtprotein)..
Finns hampaprotein att köpa i Sverige? Min studentekonomi tillåter inte så stora utsvävningar som import från USA. :)