handdator

Visa fullständig version : Yogurt BRA PROTEIN KÄLLA?

Dominance
2007-01-17, 20:14
Hittade på lidl en yogurt som innehöll 5g/P per 100g.
Väldigt lättdrucken, allså 1l gled ner på 3röda.

Är yogurt bra som proteinkälla överlag?

zeusden1
2007-01-17, 20:16
Det är väl en mjölkprodukt? Alltså typ vassle och kasein protein?

King Grub
2007-01-17, 20:20
Utmärkt. Bara man accepterar att man får kolhydrat på köpet, till skillnad från "rena" proteinkällor som kött och fisk.

Eddie Vedder
2007-01-17, 20:22
Det är väl en mjölkprodukt? Alltså typ vassle och kasein protein?

Precis, samma protein som mjölk fast uppenbarligen ett gram till per 100 gram...förutsatt att Lidl's uppskattning stämmer*whistle*

Yoghurt innehåller ju även syrningskultur och kan ju va lindrigare än vanlig kjölk för magen hos en del. Smakar även godare tycker jag.

Dominance
2007-01-17, 20:25
Utmärkt. Bara man accepterar att man får kolhydrat på köpet, till skillnad från "rena" proteinkällor som kött och fisk.

Sen har jag kvar 6 mål med fisk eller rött kött så det är ju lungt *flex*

Sverker
2007-01-17, 20:39
En del mjölksyrabakterier som t e x Lactobacillus acidophilus kräver lite mer näring för att trivas. Där tillsätter man extra protein ofta i form av vassleproteinkoncentrat.

Det är säkert tillsatt extra protein till youghurten.

maRRtin
2007-01-17, 22:39
Anledningen till att man tillsätter t ex vassleprotein till lätta yoghurt och fil-produkter är för att man vill få upp TS-halten (torrsubstansen) i produkten så den blir tjockare.

Eddie Vedder
2007-01-17, 22:41
Anledningen till att man tillsätter t ex vassleprotein till lätta yoghurt och fil-produkter är för att man vill få upp TS-halten (torrsubstansen) i produkten så den blir tjockare.

Innebär detta att konsistensen på fil och yoghurt annars skulle vara nästan som mjölk?

maRRtin
2007-01-17, 22:51
Innebär detta att konsistensen på fil och yoghurt annars skulle vara nästan som mjölk?
Nejdå inte alls, när kaseinet når sin isoelektriska punkt vid ett pH på 4.6 så blir produkten tjock. Men en produkt med 3% fett i blir såklart lenare och krämigare än en med 0.5% fett i, därför kompenserar man lite med hjälp av extra protein.

En del mjölksyrabakterier som t e x Lactobacillus acidophilus kräver lite mer näring för att trivas. Där tillsätter man extra protein ofta i form av vassleproteinkoncentrat.

Acidophilus används t ex till A-fil, en produkt som inte är proteinförstärkt.

Sverker
2007-01-18, 07:20
Men A-fil är en filmjölk med tillsatt acidophiluskultur. Där dominerar de mjölksyrabakterier som ger filmjölk. A-fil är klart mildare och mindre sur ( godare ) än ren acidophilusyoughert.

Max
2007-01-18, 07:33

Om man tillsätter dem för att ge bakterierna näring, äter de inte upp denna då och gör annat av den. Finns proteinet kvar i ursprunglig form? Eller vill de bara "ha proteinet och leka runt i"?

Sverker
2007-01-18, 13:02
Klart att bakteriena använder proteinet i mjölk för att bygga muskler:D
För oss spelar det ingen roll eftersom det är en mycket liten andel av proteinet och sedan kommer vi själva att bryta ned de döda bakterierna i tunntarmen och användas deras protein för att bygga muskler. Den enes bröd blir den andres död.

Det är när det börjar bli ont om energi, när laktosen tagit slut, som bakteriena i större utsträckning börjar använda proteinet som egen energikälla.

maRRtin
2007-01-19, 11:05
Men A-fil är en filmjölk med tillsatt acidophiluskultur. Där dominerar de mjölksyrabakterier som ger filmjölk. A-fil är klart mildare och mindre sur ( godare ) än ren acidophilusyoughert.
Finns det ren acidophilusyoghurt? Aldrig hört talas om.

kahn
2007-01-19, 18:39
Skulle bara vilja tipsa alla som söker en proteinrik yoghurt om "Totals Greek Fat Free Yoghurt".

Är av grekisk typ, ni vet, sådär helt fast. Är fettfri men smakar gudomligt!
Säljs endast på små portionsburkar om 150g och är lite dyr, men ack så god.

Innehåller
Protein.....9 gr
Kolhydrat...4 gr
Fett.........0 gr

52 kcal/100g eller 76 kcal/burk. Man kan mao ta sig två.

Edit: finns ej i alla affärer. I Sthlm finns den på NK (Ica) vet jag.

Max
2007-01-19, 18:41
Skulle bara vilja tipsa alla som söker en proteinrik yoghurt om "Totals Greek Fat Free Yoghurt".

Är av grekisk typ, ni vet, sådär helt fast. Är fettfri men smakar gudomligt!
Säljs endast på små portionsburkar om 150g och är lite dyr, men ack så god.

Innehåller
Protein.....9 gr
Kolhydrat...4 gr
Fett.........0 gr

52 kcal/100g eller 76 kcal/burk. Man kan mao ta sig två.

Edit: finns ej i alla affärer. I Sthlm finns den på NK (Ica) vet jag.
Åt denna regelbundet i Grekland i somras, tillsammans med Grekisk honung. Smakade förträffligt. Var/I vilka butiker finns denna?

kahn
2007-01-19, 18:52
Åt denna regelbundet i Grekland i somras, tillsammans med Grekisk honung. Smakade förträffligt. Var/I vilka butiker finns denna?

Som jag editade in (du måste missat det precis) så vet jag att den finns på NK Saluhall i Stockholm. Har också sett den på ICA Kvantum, men där är det lite mer sporadiskt.

Har letat på Hemköp och Konsum men där tycks den aldrig finnas. Best bet är alltså ICA i någon form!

Sverker
2007-01-19, 18:57
Finns det ren acidophilusyoghurt? Aldrig hört talas om.

Hade inte Arla en youghurt för ett par år sedan. Vit med blå text, 1/2liters.

maRRtin
2007-01-19, 22:25
Hade inte Arla en youghurt för ett par år sedan. Vit med blå text, 1/2liters.
Vad jag vet så har Arla sin Cultura (1/2 liters vit/blå), med yoghurtkultur, Bifidobacterium lactis, Lactobacillus acidophilus och Lactobacillus casei F19, men någon renodlad acidophilus vet jag inget om.

Sverker
2007-01-20, 07:30
Hur gammal är du ? Youghurten fanns 1985-någonting. 1988-89-någonting kom bifidobakteriumfilen och sedan tog det fart på produktutvecklingen.

Acidophilus var minst sagt syrlig i smaken och jag tyckter bäst om att äta den som den är. Den passade liksom inte till flingor eller müsli.

maRRtin
2007-01-20, 09:38
Hur gammal är du ? Youghurten fanns 1985-någonting. 1988-89-någonting kom bifidobakteriumfilen och sedan tog det fart på produktutvecklingen.

Acidophilus var minst sagt syrlig i smaken och jag tyckter bäst om att äta den som den är. Den passade liksom inte till flingor eller müsli.
25 är jag, men du skrev ett par år sedan. Då trodde jag inte man menade ett par deceninner sedan :D

Jag får testa att tillverka en ren acidophilus någon gång, jag gillar syrlig yoghurt.

themanwhosoldtheworl
2008-06-16, 15:32
Vad jag vet så har Arla sin Cultura (1/2 liters vit/blå), med yoghurtkultur, Bifidobacterium lactis, Lactobacillus acidophilus och Lactobacillus casei F19, men någon renodlad acidophilus vet jag inget om.

*kissass* Du kan din yogurt :hbang: :thumbup:

MasterChief
2008-06-16, 16:17

Jo, den minns jag också. Mindre förpackningar och sur som fan. Men den var proteinrik och jag körde den ofta efter träningen. Däremot vill jag skjuta fram datumet till ca 1993-95 (den kanske fanns innan, men det var då jag konsumerade den).

Eddie Vedder
2008-06-16, 17:03

Yepp, maRRtin är lite av min idol här på Kolo. Mejeriindustrin är lite av ett specialintresse för mig och inom den kategorin spelar han i en liga för sig bland Kolos alla medlemmar.:bow:

Ronja
2008-06-16, 17:12
och kostar?

maRRtin
2008-06-16, 17:46
Yepp, maRRtin är lite av min idol här på Kolo. Mejeriindustrin är lite av ett specialintresse för mig och inom den kategorin spelar han i en liga för sig bland Kolos alla medlemmar.:bow:
Eftersom du är så intresserad av mejeriets fantastiska värld så ska jag bidra med lite kuriosa om yoghurt och fil. Jag är på humör idag, så håll i hatten.

Yoghurt är, som ni vet, surare än filmjölk. Detta beror ju dels på att yoghurt har ett lägre pH (4,2-4,1) än filmjölk. Anledningen till detta är att, filmjölk framställs av de 4 bakterierna
Lactococcus lactis
Lactococcus cremoris
Lactococcus diacethylactis
Leuconostoc cremoris

Dessa 4 bakterier ingår i en så kallad DL-kultur. Alla är kulformade och kulformade mjölksyrabakterier bakterier upphör med sin växt vid ett pH på 4,5.
De 2 första bakterierna bildar enbart mjölksyra, medan de 2 andra bildar mjölksyra, aromämnen (acetaldehyd, diacethyl, alkohol) och CO2.
Lactococcus lactis är, precis som de 2 första, homofermentativ, vilket betyder att den har bara en slutprodukt av mjölksockret, mjölksyra. Men den kan också omvandla citronsyra till acetaldehyd och CO2, viket man kan känna när man smakar på en riktigt god fil, det bubblar lite på tungan, precis som kolsyra.
Det är också denna egenskap man utnyttjar när man gör ost med hål i. Eftersom det bara är i komjölk det finns citronsyra, så är det bara av komjölk man kan tillverka ostar med hål i (med undantag för sorterna med probionsyrabakterier som bildar CO2, ättiksyra och probionsyra av mjölksocker i, Greve, Emmentaler, Jarlsberg osv).
Leuconostoc cremoris är heterofermentativ, vilket betyder att den från mjölksocker kan bilda flera slutprodukter, som t ex CO2, etylalkohol och ättiksyra. Den kan också omvandla acetaldehyden, som Lc. diacethylactis bildar, till diacethyl, det gör den första när all citronsyra är omvandlad. En filmjölk som inte är färdigfermenterad kallas "blåsur" och smakar lite som yoghurt.

Vid en framställning av yoghurt använder man sig av de 2 bakterierna:
Streptococcus thermophilus
Lactobacillus bulgaricus

Den sistnämnda bakterien är en stavformad sort, som kan fortsätta att utveckla sig ner till ett pH på 3,5. Men, det finns även en annan skillnad. Lb bulgaricus bildar bildar D(-) mjölksyra (det gör även Leuc cremoris), som har en surare smak än L(+) mjölksyran (som bildas av Lc lactis, Lc cremoris, Lc diacethylactis). Därför kommer en yoghurt att ha en surare smak än en filmjölk, vid samma pH.

Jag skulle kunna skriva mer, men jag tror det får räcka för idag.

maRRtin
2008-06-16, 17:52
L(+) mjölksyran (som bildas av Lc lactis, Lc cremoris, Lc diacethylactis). Därför kommer en yoghurt att ha en surare smak än en filmjölk, vid samma pH.
Sc thermophilus skulle ju varit med här också.

Eddie Vedder
2008-06-17, 09:06
Jag skulle kunna skriva mer, men jag tror det får räcka för idag.

Det var mycket informativt och bra. Det tackar jag för.:)

Och om fingrarna kliar och kreativiteten finns där så är du gärna välkommen med mer.;)

machine gun
2008-06-17, 12:14

Schysst bump :D

machine gun
2008-06-17, 12:16

Kan tipsa dig om senaste numret av Nordisk Nutrition, (fd Scand J Nutr), 2/2008 med tema mjölkfett.