Visa fullständig version : Hur gör du för att räkna ut ditt basala behov?
Hola, hombres!
Jag vet självfallet hur man räknar ut sitt basala energibehov. Det jag nu undrar över är hur ni använder aktivitesfaktorn när ni ska ta reda på hur mycket ni ungefärligt kommer att förbruka under en dag.
Vad skulle ni använda för aktivitetsfaktor för att beskriva en kille som går i skolan och har ett träningspass (gym 60 min) på kvällarna.
1.2, 1.3, 1.4?
Tack för all hjälp! *flex*
Jag skulle välja 1.2 och därefter gå till http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html och ta reda på hur mycket den där timmen träning ger och lägga på det.
Vill du ha ett svenskt programm har du ett här: http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open
Uppladdningen.nu är förövrigt en bra sida att botanisera i.
Tycker Uppladdningens formulär räknar något för högt :confused:
Som tjej på 27 bast, väger 65 kilo (basalt behov ca 1450 kcal) och ett stillasittande jobb kompletterat med gym, tycker den jag ska häva i mig nästan 2500 kcal per dag, vilket jag vet skulle resultera i en viktuppgång.
Jag räknar inte med att jag har en faktor över 1,3 vanliga dagar och förbrännar därför troligen inte mer än 1700-1850 kcal per dag.
Skulle jag följa Uppladdningens rekomendationer skulle jag gå upp i vikt...
Eddie Vedder
2007-01-17, 22:36
Tycker Uppladdningens formulär räknar något för högt :confused:
Som tjej på 27 bast, väger 65 kilo (basalt behov ca 1450 kcal) och ett stillasittande jobb kompletterat med gym, tycker den jag ska häva i mig nästan 2500 kcal per dag, vilket jag vet skulle resultera i en viktuppgång.
Jag räknar inte med att jag har en faktor över 1,3 vanliga dagar och förbrännar därför troligen inte mer än 1700-1850 kcal per dag.
Skulle jag följa Uppladdningens rekomendationer skulle jag gå upp i vikt...
Dom blir väl tvungna å rekommendera mer mat än va som krävs egentligen då dom e sponsrade av typ varenda stort livsmedelsöretag i Sverige.;)
Dom blir väl tvungna å rekommendera mer mat än va som krävs egentligen då dom e sponsrade av typ varenda stort livsmedelsöretag i Sverige.;)
Eftersom jag tagit del av det mesta av deras material anser jag mig kunna säga att de är ärliga. Deras fokus är på vad idrottare bör äta. Detta innebär att de bland annat propagerar för mycket kolhydrater, exemplelvis pasta och gröt. Japp, detta är varor som sponsorerna säljer och antagligen är det därför är de är sponsorer. Jag kan inte se att de har något att vinna på att komma med felaktiga uppgifter, de skulle förlora trovärdighet mycket fort om de gjorde det.
Hur väl beräkningarna stämmer vet jag inte. Det man bör veta är att de utgår ifrån idrottsmäns/kvinnors behov. Om detta förändrar något i beräkningarna vet jag inte heller.
Om du vill räkna ut ditt dagliga energibehov så exakt som möjligt så råder jag dig att väga dig på måndagmorgon, därefter börjar du räkna kalorier, räkna kalorier i 3 veckor och sedan ställer du dig igen på vågen på måndagsmorgonen igen. Säg att du vägde 80 kg innan, 79 kg efteråt. Och du har ätit i snitt 2500 kcal/dygn. Då vet du att du har tappat ca: 7000 kcal (bra riktmärke) på 21 dagar. Då tar du bara 7000/21 så får du ut hur mycket underskott du har legat på per dygn. I detta fall, 2167 kcal, alltså 333 kcal mindre än vad du förbrukat per dag.
vilken tur att styrketräning fanns med ¨på uppladdningen.
Danny Devito
2007-01-18, 23:16
Hehe exakt :thumbup:
Deras kaloriuträkningar är fan överdrivna
Hola, hombres!
Jag vet självfallet hur man räknar ut sitt basala energibehov. Det jag nu undrar över är hur ni använder aktivitesfaktorn när ni ska ta reda på hur mycket ni ungefärligt kommer att förbruka under en dag.
Vad skulle ni använda för aktivitetsfaktor för att beskriva en kille som går i skolan och har ett träningspass (gym 60 min) på kvällarna.
1.2, 1.3, 1.4?
Tack för all hjälp! *flex*
Jag skulle gissa på 1.4 eller 1.5 (de dagar du tränar)
2 veckor senare efter att ha följt ett upplägg baserat på detta skulle jag kollat om det verkar stämma. Annars justerar jag igen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.