Visa fullständig version : Snabba frukostar
Har ett problem som kan lösas på ett enligt mig bra sätt och ett enligt mig mindre bra sätt. Problemet är att jag hinner inte äta en ordentlig frukost innan jag sticker till skolan. Sättet som för mig verkar bra och är även det sätt jag föredrar är att kanske gå upp 3-4 minuter tidigare för att hinna äta frukost.
Då har jag ett nytt problem. Jag vet inte vad jag ska äta till frukost. Ägg går bort direkt då det tar en kvart att få hårdkokta. Knäcka ett ägg eller två i mixern går bra. Det ska alltså gå fort att tillaga. Jag är så jävla morgontrött att jag vägrar gå upp mer än 5 minuter tidigare än jag gör nu.
Jag vill alltså ha tips på frukostar som går snabbt att göra i ordning. Äta är inget problem, det är jag jävligt duktig på så där går knappt någon tid förlorad.
HILFE BITTE!
King Grub
2007-01-17, 17:44
Gör i ordning dagen innan?
Havregryn + Fil + Proteinpulver
Rör ihop. Sleva in i munnen.
Går att fixa och äta på några få minuter om man vill (har bråttom).
(proteinet kan också drickas i form av drink om man vill)
Gillar du yoghurt/fil så är det + müsli snabbt. Eller så gör du som Grub säger och gör maten dagen innan, kokar ett par ägg och skivar på mackor t.ex.
Om du har en mixer/stavmixer är det ju lungan,,,frysta hallon/isbitar,,havregryn,proyeinpulver,yogurt,kesella,va tten/mjölk och mixa,,bara o hinka i sig,,,+ en knäckemacka eller 2....klockrent
Om du tycker om välling så finns det ju godmorgon välling som e bra o gott..sen så kan du ju Steka äggen o lägga på smörgåsarna!! samt kanske skivade tomater o stekt skinka på mackan o äggen!?
göra välling o steka ägg,,tar ju en jäkla tid,,,snabb frukost var det,,den jag skrev upp tar max 2 min att göra...'
göra välling o steka ägg,,tar ju en jäkla tid,,,snabb frukost var det,,den jag skrev upp tar max 2 min att göra...'
den frukosten tar ca 5 minuter att göra o är 10 minuter mindre än att koka ägg mm som han sa så jag antar att det är något sådant han e ute efter alltså nått lättlagat som går snabbt..o sedan så är detta inte VM i vem som lyckas med minst tid!!!
den frukosten tar ca 5 minuter att göra o är 10 minuter mindre än att koka ägg mm som han sa så jag antar att det är något sådant han e ute efter alltså nått lättlagat som går snabbt..o sedan så är detta inte VM i vem som lyckas med minst tid!!!
Jopp!
Enklast är kanske att gå och lägga sig 15 minuter tidigare och använda dessa till frukost morgonen efter. Måste bli stressigt att äta på 3-4 minuter, vad du än äter. Magen mår bättre av att inte stressa i sig maten.
fwickbom
2007-01-17, 23:49
eller så lär man sig gå upp tidigt eftersom man kommer få göra det senare i livet och börjar dagen med en stabil frukost som får ta den tid den kräver...
eller så lär man sig gå upp tidigt eftersom man kommer få göra det senare i livet och börjar dagen med en stabil frukost som får ta den tid den kräver...
Ja det är faktiskt en bra ide att lära sig gå upp tidigare..
Empe-på din skola så serverar dom inte frukost oxå?? för då kan man ju äta frukost i skolan!
Scratch89
2007-01-18, 13:43
Hur lång tid tar det att ta fram grovt bröd ur påsen och kalkonbröst/ost/skinka ur förpackningen och äta?
komigen säg nåt som är snabbare än flingor o mjölk..../jag har samma problem som du vaknar typ 15 min innan bussen kommer.. flingor o mjölk. (tummen upp)
Eddie Vedder
2007-01-18, 20:59
Hur lång tid tar det att ta fram grovt bröd ur påsen och kalkonbröst/ost/skinka ur förpackningen och äta?
Har följt denna tråd å haft exakt samma tanke hela tiden. Mackor har ju även den fördelen, förutom att dom går att fixa snabbt å går att göra oerhört goda å nyttiga med lite fantasi ( *drool* ) att om man har väldigt bråttom är de ju mer praktiskt att ta me sej än exempelvis fil o musli även om de går lika fort att fixa till.
Några mackor ( hur många å vilket/vilka pålägg du väljer avgörs av ditt energibehov och din aptit ) å kanske ett äpple lr nåt. De funkar kanon att lägga i matlådan å käka i skolan/på jobbet sen.:thumbup:
mACKANNN
2007-01-18, 21:40
Empe-på din skola så serverar dom inte frukost oxå?? för då kan man ju äta frukost i skolan!
av min erfaren het så är frukostar i skolan inte särskilt bra frukost, iallafall inte på min skola. typ vit vitlöksbaguette o kaffe :smash: iaf på min skola.
halft paket kvarg (250g), en banan, en deciliter havregryn och några deciliter lätt mjölk ner i mixern. de är min frukost nuförtiden, går snabbt och enkelt att fixa i ordning och snabbt att hiva i sig. de hela tar bara några minuter, plus att jag står mig rätt bra på det, håller inte på att krivera innan matsalen öppnar vid halv 11 iallafall :P
nu haru fått lite förslag iallafall! =)
Proteindrink med vanliga mackor till. Skit i smör och sådant. Det blir ändå gott tack vare proteindrinken :D (om du har mjölk i drinken och inte vatten). Enligt mig... såklart!
Nej, eller de har ju mackor i cafeterian på skolan, men ekonomin tillåter inte macka + kaffe för 16kr varje dag. Det enda jag ogillar med stavmixern är att jag måste diska för hand, får väl helt enkelt lära mig. Testade havregryn, kvarg proteinpulver och mjölk ihopmixat i morse och det var faktiskt rättså gott.
Har lessnat REJÄLT på mackor nu, därför jag frågade här efter lite andra tips :)
Nej, eller de har ju mackor i cafeterian på skolan, men ekonomin tillåter inte macka + kaffe för 16kr varje dag. Det enda jag ogillar med stavmixern är att jag måste diska för hand, får väl helt enkelt lära mig. Testade havregryn, kvarg proteinpulver och mjölk ihopmixat i morse och det var faktiskt rättså gott.
Har lessnat REJÄLT på mackor nu, därför jag frågade här efter lite andra tips :)
du tror inte att det du åt nådde upp i 16:-?
Oki ja det är synd att det inte finns frukost att äta i skolan eftersom det är ju många som inte hinner äta frukost el som just då efter man vaknat så kanske man inte är så sugen på frukost utan vill vänta i 1 timme..
så det borde verkligen finnas frukost i skolorna..
då när jag gick i skolan så fanns det musli,fil,mackor samt havregrynsgröt till frukost i skolan och det kostade 0:- !!
Så det borde du fråga nån lärare el nån med mer makt på skolan, om skolan kan börja servera riktiga frukostar...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.