handdator

Visa fullständig version : Ger ett pass något?


fwickbom
2007-01-17, 17:27
Goddagens!
Jag kör ett pass armar och antingen ett eller 2 pass bröst i veckan, dessa pass är mellan 2 timmar till 2 och en halv timmar långa, ibland tillochmed 3. Frågan är om det ger något att bara köra ett pass i veckan när det kommer till armarna om jag kör såpass länge eller ska man köra flera kortare pass i veckan för bästa effekt?

machine gun
2007-01-17, 17:30
kör du 3 timmar för bara bröst? :eek:

när tränar du resten av kroppen?

bulk fiction
2007-01-17, 17:31
Frågan är ju hur ett armpass eller bröstpass kan ta 3 timmar:) Till och med två timmar är ju skitlång tid:smash:

fwickbom
2007-01-17, 17:33
kör du 3 timmar för bara bröst? :eek:

när tränar du resten av kroppen?

Nae okej nu kanske det blev lite fel.

tränar måndagar till fredagar. 2 eller 3 dagar är kondition genom cykel eller löpning och därefter mage.

Men jag kör bröst/rygg antingen en eller två gånger i veckan å de passen brukar bli mellan 2 till 3 timmar.

Samma sak gäller med armarna där jag går igenom undearmar,biceps,triceps och axlar.

Det jag som sagt undrar är om det blir bra genom att köra så få pass i veckan men så länge eller om man ska köra flera pass men mindre tid?

erik_strid
2007-01-17, 17:34
Haha..Vad jag har läst så ska man inte träna längre än 90 minuter.

Timme
2007-01-17, 17:40
Haha..Vad jag har läst så ska man inte träna längre än 90 minuter.

nja. Det är ganska olika från person till person. Det har också att göra med hur länge man vilar mellan set. Jag vilar ganska länge så nästa alla mina pass blir över 90 min.

Sniggel
2007-01-17, 17:51
Haha..Vad jag har läst så ska man inte träna längre än 90 minuter.

Det är inget faktum. Men anledningen att du har hört detta är med största sannolikhet att man har uppmätt höga kortisolnivåer (nedbrytande) efter en timmes "generell" styrketräning, nivåer som fortsätter öka. Vilken tur då att man kan undertrycka kortisolnivåerna genom att t ex ta en gainer efter en timmes träning och sedan fortsätta köra på.
Dessutom är det inte säkert att höga kortisolnivåer spelar någon praktisk roll sett över tiden mellan start av pass fram till nästa träningspass (det är inte på gymmet som muskler byggs).

(Givetvis spelar intensitet, vila, träningserfarenhet mellan set osv... roll)

erik_strid
2007-01-17, 17:57
Det är inget faktum. Men anledningen att du har hört detta är med största sannolikhet att man har uppmätt höga kortisolnivåer (nedbrytande) efter en timmes "generell" styrketräning, nivåer som fortsätter öka. Vilken tur då att man kan undertrycka kortisolnivåerna genom att t ex ta en gainer efter en timmes träning och sedan fortsätta köra på.
Dessutom är det inte säkert att höga kortisolnivåer spelar någon praktisk roll sett över tiden mellan start av pass fram till nästa träningspass (det är inte på gymmet som muskler byggs).

(Givetvis spelar intensitet, vila, träningserfarenhet mellan set osv... roll)

Funkar det i 3 timmar?

fwickbom
2007-01-18, 08:54
så vadå? jag kan träna i 90 minuter, sen svepa nåt och sen fortsätta? Inte riktigt förstått om jag kan träna så som jag gör och det ger något eller om musklerna tar skada av det?

Whistler
2007-01-18, 12:57
Kolla nybörjarprogrammen i "best of"-sektionen, de kan nog ge mycket. Har själv efter fyra år på gymmet tagit en del "nytt" därifrån.

Håll passen runt en timme. Det finns ingen anledning att träna längre än så.

flenders
2007-01-18, 13:07
Istället för att löjla dig en massa på gymmet så borde du kanske prova träna lite mer intensivt. Tre timmar är onödigt många set ^10 om du nu tränar hyfsat tätt mellan setten.

Gpajpen
2007-01-18, 13:13
mitt förslag är att träna smartare, har svårt att förstå hur ett pass kan bli ens över 90min (ok helkroppspass slinker förbi).

är du inte totalt färsk kan du säkert gå igenom varje muskelgrupp 2ggr/vecka MEN 3 timmar åt gången verkar oerhört onödigt.

muffe85
2007-01-18, 14:53
60-120 sek vila mellan varje set, och uppskattningsvis tar ett set 15-30 sekunder(max), så hinner du med 72-144 set på 3 timmar med den formeln.

Även om man skulle dubbla vilan och dubbla tiden för utförandet så blir det 36-72 set på 3h vilket även det kan betraktas som mycket.

jag håller med ovanstående talare att du kanske borde analysera din träningsplan. Men självklart gör du som du känner är bäst.

fwickbom
2007-01-18, 22:21
Alltså det är inte så att tiden stör mig något. 3 timmar är lugnt. jag vill bara veta om det ger lika mkt som att träna kortare men oftare eller inte...

muffe85
2007-01-18, 23:36
Alltså det är inte så att tiden stör mig något. 3 timmar är lugnt. jag vill bara veta om det ger lika mkt som att träna kortare men oftare eller inte...

Jag tror det ger MYCKET mer att träna 2ggr på 90 min än 1ggr på 180min.

Dessutom tror jag även att det ger mer att träna 3ggr på 60min än 1ggr på 180 min.

fwickbom
2007-01-18, 23:40
var e grub när man behöver honom

Stab
2007-01-19, 09:44
Jag tror det ger MYCKET mer att träna 2ggr på 90 min än 1ggr på 180min.

Dessutom tror jag även att det ger mer att träna 3ggr på 60min än 1ggr på 180 min.

Detta behöver du inte tro, det är så. Jävla lekskola att ens disskutera detta ;)