handdator

Visa fullständig version : "Jag vill ju bara se bra ut naken!"


Taisho
2007-01-17, 17:17
Hej, drar igång en journal för att höja min träningsdisciplin och passar samtidigt på att höja medelåldern på forumet ett par snäpp.:)

Lite fakta:
Kön: Man
Ålder: 47 år
Längd: 176 cm
Vikt: 102 kg

Började på City Gym när jag gick på gymnasiet hemma i Göteborg (nu pratar vi 70-talet). På den tiden låg City i Nya Ullevi och vi glada amatörer fick trängas med diverse byggare och styrkelyftare. Det är möjligt att jag redan vid denna tidpunkt passerade toppen på min byggarkarriär när jag ibland fick hjälpa Janko Rudman med passningen och att få på sig jackan efter ryggträningen. Jag har fortfarande inte fattat om han drev med oss eller om latsen verkligen var i vägen.:D

Efter ett par år ebbade gymintresset ut och det blev karate/långdistanslöpning/aikido, gym igen ett par omgångar, cykling och till slut ingenting av rejäl träning.

Men igår var igår och idag är idag. Som ni ser i "faktarutan" finns det numera en hel del att ta tag i. Nyårsdagen 2006 "toppade" jag på 115 kg och insåg att det var dags att göra något åt saken. Efter någon slags startsträcka började jag i mars/april på allvar tänka på vad jag åt och började också röra på mig igen, mest cykling. Det vände utvecklingen, långsamt i och för sig, åt rätt håll. I höstas började jag med morgonpromenader och käkade riktigt bra och i månadsskiftet november/december visade vågen för första gången på väldigt länge tvåsiffrigt. Det var det dags att göra comeback i gymmet! MEN, då drog jag på mig en virusinfektion som sänkte mig fullständigt i fyra veckor. Uppehållet plus julfirande har alltså gett tresiffrigt igen.


Mål

Som journalnamnet antyder så handlar det mest om hur jag vill se ut (och må naturligtvis), men första delmålet är ett rent viktmål. Jag ska ner till 90 kg före 1:a juni 2007.

Ett annat viktigt mål är att bli en betydligt bättre förebild för min barn (tre stycken) i det här avseendet. Jag har insett att de aldrig sett mig vältränad. Fick en rejäl tankeställare i somras när min son hittade några gamla foton på mig och undrade vem det var. Han kommenterade mitt svar med "Va, har DU varit vältränad?!" Snacka om sporre!! Barnen har varit intresserade av vad jag börjat med och i höstas när jag dietade lite hårdare så var de extra intresserade. I samma veva fyllde jag 47 och fick en T-shirt av min yngsta dotter där hon skrivit "Tvättbräda är bättre än torktumlare!":) Att min fru uppskattar att mitt nyvaknade intresse för hur jag ser ut behöver jag knappast säga.

Före-bilder är tagna men kommer inte att visas förrän det finns acceptabla efter-bilder att visa samtidigt. Förebilderna för att som glad amatör få till acceptabla efter-bilder är i mitt fall Peter Rudling och (naturligtvis) Frank Zane.


Träningen

För en gångs skull ska jag se till att hjärnan får vara med och tygla den inledande entusiasmen. Det gäller att inse att jag inte tränat ordentligt på väldigt länge och behöver en startsträcka för att kroppen ska hänga med. Därför blir det mycket maskinträning i början och vikter som ni andra förmodligen tycker är löjliga. Till att börja med kör jag tre gånger i veckan och hela kroppen varje gång. Är inte vädret alldeles för jävligt så blir det en morgonpromenad då och då också. Har dock ett knä som krånglar lite och sätter vissa begränsningar just nu på vilka övningar jag kan köra och med vilken intensitet. Men ortopeden har lovat att tala om vad som gäller nästa vecka.

Nog snackat! Nu kör vi!

NisseEriksson
2007-01-17, 17:19
Denna journal låter intressant.
Ska följas
Lycka till

Sadde
2007-01-17, 17:20
Välkommen hit och lycka till! Grymm t-shirt du fick av dottern din :)

Lostsoul4ever
2007-01-17, 17:21
Hej och lycka till..
Jag kommer att följa denna journal med glädje..
Barn kan vara en sporre eller lite av "pain in the ass" när dom hittar gamla foto på en.."haha vad töntig du såg ut" typ...

Kör hårt...:hbang:

Fed up
2007-01-17, 17:57
Jag fick boken med samma titel i julklapp. Inte läst den än dock.

Lycka till med framtida snygga nakenhet!

machine gun
2007-01-17, 18:04
Låter härligt att du fått upp ögonen för träning igen. Lycka till och gå inte ut för hårt i början bara. Den bästa träningsformen är trots allt den man fortsätter med :)

Tuniz
2007-01-17, 18:40
riktigt trevlig läsning ^^.

Hoppas det går bra med tränandet och att du kommer ner till 90 kg \(^_^)/

Sheogorath
2007-01-17, 18:45
Välkommen! :thumbup:

shadowfire
2007-01-17, 19:33
fan va gutt med en veteran om man nu får kalla dig så... kör hårt gubbjävel!.. ;)

Taisho
2007-01-17, 22:29
Tack så mycket allihop!

shadowfire, det är helt OK att kalla mig veteran. Jag är väl dubbelt så gammal som de flesta på forumet. Men bara hälften så stark.:)

budadi
2007-01-17, 22:34
Välkommen och kör hårt :)

Lillstrumpa
2007-01-17, 23:13
Lycka till med träningen! Äta, sova, träna, jobba. Ner med pannbenet bara så ska du se att du lyckas. :)

Taisho
2007-01-17, 23:23
De två första passen är faktiskt redan avklarade. Tränar på Active Wellness (gamla Jupiter) i Göteborg.

I måndags och idag såg det ut så här:

Cykel: 10 min

Benspark: 3x15
Liggande baksida: 3x15
Sittande axelpress: 3x15
"Bänkpress": 3x15
Bicepscurl i dragmaskin: 3x15
Pushdowns, rep: 3x15
Sittande rodd: 3x15
Korsrygg i maskin: 3x15
Crunches på boll: 3xmax

Det är ju inga konstigheter, förutom crunches på boll som är nytt för mig. Och som alla surgubbar så är jag skeptisk till nymodigheter.:) Övningen ser ju för jävla fjollig ut, men de magmuskler som tydligen trots allt finns under fläsket får fan i mig jobba! Kanonövning faktiskt. Har för övrigt förstått att det var den legendariske Ryska_raketen som satt och käkade riskaka när jag körde mage i måndags.

Nästa pass blir på fredag morgon och då ska jag försöka komma ihåg vilka vikter jag kör på också.

Krokodil
2007-01-17, 23:42
Kul med fler gubbar som tränar! :thumbup:

Larsen
2007-01-17, 23:54
Välkommen! :)

Anlin
2007-01-17, 23:55
Roliga ungar du har! :-) Min äldsta är 15 år och tränar, han vill hela tiden bryta arm med mig och vill att vi ska spänna våra biceps ihop! För han vinner ju då! *S* Än så länge! Nä, vem driver jag med... Han är redan längre än mig dessutom, och jag är 168 cm... Det är bara att inse att man ligger i skuggan!

Lycka till med din träning och din diet. Jag har 12 kg kvar att gå ner!

Taisho
2007-01-20, 23:03
Fredag

In på gymmet kl 7:10. Lite halvseg efter för lite sömn.

Cykel: 5 min

Benspark: 3x15
Liggande baksida: 3x15
Sittande axelpress: 3x15
"Bänkpress": 3x15
Bicepscurl i dragmaskin: 3x15
Pushdowns, rep: 3x15
Sittande rodd: 3x15
Korsrygg i maskin: 3x15
Crunches på boll: 3xmax

Supsettade biceps/triceps. Axlar och bröst kändes riktigt bra, men resten av kroppen var inte riktigt på hugget så här tidigt. Men man vänjer sig:)

Efter träningen var det snabba ryck till ett heldagsseminarie med Anders Haglund. "Optimal hälsa" den här gången. Och det var minst lika givande som vanligt.

cam
2007-01-20, 23:41
Kul och ärligt namn på journalen! (egentligen är det väl allas mål :D )

Lycka till :thumbup:

Taisho
2007-01-21, 23:50
Söndag

Idag var jag bordtenniscoach hela dagen. Hade tänkt komma ut och gå en runda, men eftersom klubbens spelare lyckades rätt bra var det alltid någon som var igång och behövde hjälp så det blev inget.

Har kört den andningsövning som Anders Haglund förespråkar i tre dagar nu. Jag vet inte om det är en tillfällighet eller om det är övningens förtjänst, men jag känner mig väldig på G och har energi till allt just nu känns det som.:thumbup:

I morgon är det dags för gymbesök igen och på tisdag ska ortopeden meddela "domen" för knät. Jag har fått tid tidigare än beräknat, jag hoppas verkligen att det inte beror på att man hittat något som måste opereras. Å andra sidan börjar det ju trots allt kännas bättre så det vore märkligt om man avbröt den processen genom att börja karva.

Taisho
2007-01-21, 23:56
Jag fick boken med samma titel i julklapp. Inte läst den än dock.

Lycka till med framtida snygga nakenhet!

Tack!

Jonas Colting är en inspirationskälla och det finns rätt mycket i boken man kan ta till sig. Fast han tränar ju med en annan utgångspunkt än de flesta på det här forumet skulle jag tro. Trots boktiteln.:)

alexsingh
2007-01-22, 00:47
lägg upp en bild så man ser hur du ser ut naken nu. :D

Taisho
2007-01-22, 23:52
Fredag 070122

Rörig dag gjorde att jag inte kom till gymmet förrän 14:30 i stället för på morgonen.

Cykel: 10 min

Benspark: 3x15
Liggande baksida: 3x15
Sittande axelpress: 3x15
Bänkpress, maskin: 3x15
Bicepscurl i dragmaskin: 3x15
Pushdowns, rep: 3x15
Sittande rodd, till bröstet: 3x15
Korsrygg i maskin: 3x15
Crunches på boll: 3xmax

Cykel: 5 min


Riktigt bra pass! Ökade på allt utom armarna, kändes kanon. Om nu bara ortopeden har något bra att säga i morgon så kan det inte bli bättre.

Taisho
2007-01-23, 18:30
Kanon!!:D Ortopeden konstaterade att knät var nästan helt OK. Det enda jag behöver ta det vackert med till en början är löpning. Allt annat är det bara att stå på med. Fan vad skönt!!

Firade med årets första (och enda) köpesemla. Sedan blev det ett besök på Hälsostudion i Alingsås. Vilken anläggning! Jag har aldrig sett ett bättre gym.

Lilla Brynolf
2007-01-23, 18:46
Skönt att knät var i skick! :thumbup:
Vet av egen erfarenhet att det inte är kul då det börjar jäklas i lederna här och där.

Kommer följa denna journal!

Kör hårt!

Taisho
2007-01-24, 13:25
Onsdag 070124

Andningsövningarna gör susen. Ger grym energi. Men det har sina sidor. Var pigg som fan igår kväll och gick ner i källaren vid midnatt för att greja lite. När jag var nöjd med vad jag åstadkommit och kände nu var det dags att knoppa in gick jag upp. Då fick jag se att klockan var halv fyra!:D

Nåväl, det fick bli lite sovmorgon idag så jag kom inte till gymmet förrän runt halv nio. Men med lite andningsövning i bilen var energin på topp (nåja).

Cykel: 5 min

Benspark: 3x15
Liggande baksida: 3x15
Sittande axelpress: 3x15
Bänkpress, maskin: 3x15
Bicepscurl i dragmaskin: 3x15
Pushdowns, rep: 3x15
Sittande rodd, till bröstet: 2x15
Swimmer's row: 1x15
Korsrygg i maskin: 3x15
Crunches på boll: 3xmax

Cykel: 5 min


Förvånandsvärt bra pass! Ett par nya ökningar, gubben lever.:) Så nu är det nog snart inte långt kvar tills jag kör reps på de vikter ni andra värmer upp med.

Ska börja med ordentlig koll på maten efter helgen och köra vägning varje måndag. Målet är alltså att väga 90 kg den 1 juni. Klev ändå för skojs skull upp på vågen idag och upptäckte till min förvåning att träningen redan gett tre kvalitetskilon sedan nyårsdagen.:D

Taisho
2007-01-26, 10:44
Fredag 070126

In på gymmet 7:40, idag var det lite segare än vanligt att komma ur sängen. Måste sova mer de närmaste nätterna.

Cykel: 5 min

Benspark: 3x15 ökning!
Liggande baksida: 3x15 ökning!
Sittande axelpress: 3x15
Bänkpress, maskin: 3x15
Bicepscurl i dragmaskin: 3x15
Pushdowns: 3x15 ökning!
T-bar: 2x15, favorit, men oj vad jag är svag!
Swimmer's row: 2x15, kanonkontakt!
Korsrygg i maskin: 3x15
Crunches på boll: 3xmax

Blandad cardio: 15 min


Helt OK pass, trots den yrvakna starten.

Jax
2007-01-26, 12:04
Jonas Colting är en inspirationskälla och det finns rätt mycket i boken man kan ta till sig. Fast han tränar ju med en annan utgångspunkt än de flesta på det här forumet skulle jag tro. Trots boktiteln.:)
Riktigt bra bok det där. Min vän slarvade tyvärr bort min så jag får väl ta och köpa en ny. Håller med om att han kan vara en inspirationskälla för många här även om man inte tränar kondition. Han har många intressanta tankar. Och ibland en härlig bitterhet (hans massmail rekommenderas (colting.nu)).

Taisho
2007-01-28, 12:45
Söndag 070128

Idag suger det i träningstarmen så ini h-e. Men nu gäller det att ta det lugnt så att den gamla kroppen inte packar ihop på grund av överambition. Men en promenad får det bli. Minst.

I morgon börjar dieten på allvar och då gäller det att motivationen är på topp direkt.

Taisho
2007-01-29, 22:58
Måndag 070129
102,8 kg

Försov mig och fick åka till jobbet i stället för till gymmet.*gah!* Kom dit kl 15 i stället.

Cykel: 5 min

Benspark: 3x15
Liggande baksida: 3x15
Bänkpress, maskin: 3x15
Sittande axelpress: 3x15
Bicepscurl i dragmaskin: 3x15
Pushdowns: 3x15
Latsdrag i maskin: 3x15, ingen höjdare
Korsrygg i maskin: 3x15
Crunches på boll: 3xmax

Crosstrainer: 10 min


Hyfsat, men inte mer.

Tog en promenad på 35 minuter på kvällen. Halt som fan.

Taisho
2007-01-31, 10:55
Onsdag 070131
102,0 kg

Drällde in på gymmet någon gång efter 8. Dessa jävla bilköer.

Cykel: 5 min

Benspark: 3x15
Liggande baksida: 3x15
Bänkpress, maskin: 3x15
Sittande axelpress: 3x15
Bicepscurl i dragmaskin: 3x15, ökning!
Pushdowns: 3x15, ökning!
T-bar: 2x12, grymt bra övning, men jävlar vad svag jag är i den!
Swimmer's row: 2X12
Korsrygg i maskin: 3x15
Crunches på boll: 3xmax

Cykel: 5 min


Det blev helt OK till slut.

Funderar dock på att splitta eftersom jag inte tycker att bröst och axlar hinner med riktigt när det bara är en vilodag mellan passen.

Taisho
2007-02-02, 11:50
Fredag 070202

In på gymmet kl 07:40, måste komma igång tidigare!!

Cykel: 5 min

Benspark: 3x12
Liggande baksida: 3x12
Stående hantelrodd: 2x12*
Bänkpress, maskin: 3x12
Undergrip pulldowns: 2x12
Incline hammer curls: 2x12
Dips i maskin (elbows in): 3x12
V-handle pulldowns: 2X12
Korsrygg i maskin: 3x12
Crunches i maskin: 3x12

*Inledde med uppvärmningsset

Cykel: 5 min

Kanonpass! Ska börja laborera lite med övingarna, både ordningsföljd och innehåll, på måndag. Kommer att knåda om passet enligt X-rep vartefter, men det får ta tid!!

Taisho
2007-02-03, 21:04
Lördag 070203

I helgen är det pingisturnering som gäller och till och med jag tävlar.:)

Dock blev det inget längre deltagande idag. En norrman var för svår redan i första omgången i H5. Men det är bara att ta nya tag i morgon. Fast det blir ju inte direkt lättare.

Men det var hursomhelst oerhört skönt att kunna spela utan att knät kändes överhuvudtaget. Första gången på nästan ett år.:D :D

Jondahl
2007-02-03, 21:24
Lördag 070203

I helgen är det pingisturnering som gäller och till och med jag tävlar.:)

Dock blev det inget längre deltagande idag. En norrman var för svår redan i första omgången i H5. Men det är bara att ta nya tag i morgon. Fast det blir ju inte direkt lättare.

Men det var hursomhelst oerhört skönt att kunna spela utan att knät kändes överhuvudtaget. Första gången på nästan ett år.:D :D

Finns inte många idrotter som slår pingis på fingrarna vad gäller rolighet, du...
Synd att det inte varade längre, men får hoppas på bättre lycka imorgon!

Emil_Larsson
2007-02-03, 21:54
fan va gutt med en veteran om man nu får kalla dig så... kör hårt gubbjävel!.. ;)

Förlåt, kunde inte hålla mig till skratt. Lät så himlans kul.

Din journal ser annars intressant ut och jag kommer följa den. Kämpa på:)

Taisho
2007-02-04, 22:24
Så var en helg i pingislokalen över. Alltid lika roligt att vara med och arrangera och alltid lika roligt att se klubbens duktiga ungdomar spela. Extra roligt att se 12-årige sonen bita ihop ordentligt efter dålig motivation under hela lördagen och på söndag förmiddag för att sedan lyckas ta sig till semifinal i herrjuniorer 17. Riktigt bra gjort!

Egna spelet fungerade förvånandsvärt bra, trots att det blev förlust i samtliga matcher även idag. Men, som sagt, bara att kunna spela utan att knät protesterar är fantastiskt.:D

Däremot var helgens matintag inte riktigt optimalt för att uttrycka sig försiktigt. Knappt jag vågar kliva upp på vågen imorgon.:em:

Det blir att köra på lite extra hårt på gymmet i veckan.

Taisho
2007-02-05, 11:46
Måndag 070205

Cykel: 5 min

Benspark: 2x10
Leg curl: 2x10
Korsrygg i maskin: 2x12
V-handle pulldowns: 2X12*
Chest supported rows (bench): 2x12
Dips (elbows out): 2x12
High flyes: 2x12
Stående hantelrodd: 2x12
Dips i maskin (elbows in): 2x12
Undergrip pulldowns: 2x12
Incline hammer curls: 2x12
Benlyft (Captain's chair): 2x8
Crunches i maskin: 2x8

*Inledde med uppvärmningsset

Cykel: 5 min

Högt tempo pga av tidsbrist. Fungerade hyggligt trots nytt schema. Ska dock byta flyes mot incline press i smith, benlyften får bli på bänk i stället och crunches på boll tar bättre än maskinen.

Taisho
2007-02-05, 23:28
Måndag 070205
Vikt 102,0 kg

Glömde plita dit dagens viktnotering i förmiddags. Helt OK utveckling med tanke på helgens frossande.

tano
2007-02-05, 23:40
Kör hårt!

Kul med äldre som tränar bra. Det är något man ska göra så länge man kan egentligen.
Finns ju de som hållt på tills de blev 90 år *rolleyes*
Så man ska väl vara på topp kring 60 :D

Taisho
2007-02-06, 13:15
Kör hårt!

Kul med äldre som tränar bra. Det är något man ska göra så länge man kan egentligen.
Finns ju de som hållt på tills de blev 90 år *rolleyes*
Så man ska väl vara på topp kring 60 :D

Det är bara att köra på. Jag har som du kanske sett i mitt första inlägg inte varit något direkt föredöme när gäller träning de senaste 10-15 åren, så jag har en del att ta igen.

Jag tränade på Slobos i Göteborg för en massa år sedan. Där var en kille som var 60+, men jävlar vilken fysik. Kan man komma halvvägs dit han nått så gör man det bra.

Taisho
2007-02-07, 23:24
Onsdag 070207

Cykel: 5 min

Benspark: 2x10
Korsrygg i maskin: 2x12
V-handle pulldowns: 2X12*
Chest supported rows (bench): 2x12
Dips (elbows out): 2x12
High flyes: 2x12
Stående hantelrodd: 2x12
Sittande press, maskin: 2x12
Dips i maskin (elbows in): 2x12
Undergrip pulldowns: 2x12
Incline hammer curls: 2x12
Benlyft på bänk: 2x8
Crunches på boll: 2x8

*Inledde med uppvärmningsset

Körde vid 15 i stället för på morgonen som planerat och jag fick jävligt klart för mig varför jag gillar att träna på morgon. Fan va folk, även om det är ännu mer senare på dagen. Men passet gick bra och det känns att det går åt rätt håll.

Taisho
2007-02-11, 02:49
Fredag 070209

Cykel: 5 min

Hacklift: 2X10
Lite allmänt strul i annan hacklift och benpress
Korsrygg i maskin: 2x12
V-handle pulldowns: 2X12*
Chest supported rows (bench): 2x12
Dips (armbågarna ut): 2x12
Höga flyes: 2x12
Stående hantelrodd: 2x12
Sittande press, maskin: 2x12
Dips i maskin (armbågar in): 2x12
Undergrip pulldowns: 2x12
Incline hammer curls: 2x12
Benlyft på bänk: 2x8
Crunches på boll: 2x8

*Inledde med uppvärmningsset

Helt OK pass, men helkroppsprogrammet gör att jag inte får till den intensitet som jag skulle vilja. Får fundera lite på hur jag ska lösa det.

Lite lurigt med knät i hackliften, jag känner mig osäker på hur mycket jag vågar belasta det.

Taisho
2007-02-17, 09:33
Lördag 070217

Hemma igen efter en härlig sportlovsvecka i fjällen. Mindre härlig är den förkylning jag lyckats dra på mig. Hoppas vitaminchocken hjälper.

Inget gym i helgen, men det får bli till att kika på Martin K på webben.

Taisho
2007-02-19, 09:52
Det var en jävla seg förkylning. Hostar nästan upp lungorna ibland. Blir ingen träning på ett par dagar.*gah!*

Taisho
2007-02-21, 13:04
Äntligen börjar förkylningen ge med sig. Det kanske kan bli ett pass den här veckan trots allt. Om inte annat så ska jag ju åtminstone kliva upp på vågen på fredag.:D

Taisho
2007-02-23, 09:10
Måndag 070223
Vikt 102,0 kg

Ja, då var dagens benpass avklarat, dvs jag har klivit upp på vågen.:)

Hade jag inte haft en spegel att titta i också så hade jag blivit bedrövad. Men så länge det syns i spegeln att det händer något så får vikten vara OK så länge, men målet ligger naturligtvis kvar, 90 kg senast 070601. När vädret blir lite roligare så börjar morgonpromenaderna och då vet jag ju att det kommer att hända saker med vikten också, särkskilt när dieten blir striktare.

Taisho
2007-02-27, 18:19
Måndag 070226

Cykel: 5 min

Framsida ben
Benpress: 2x10-12*
Hacklift (fötterna långt fram): 2x10-12
Benspark: 2x7

Vader
Stående vader: 2x10

Bröst
Dips (supported, elbows out): 2x7-9*
Flyes: 2x7
Incline press (Hammer): 2x7-9
Incline flyes: 2x7

Rygg
V-handle pulldowns: 2x7-9*
Pullovers: 1x12
Undergrip pulldowns: 1x7
Hantelrodd: 2x7-9
Bent-over laterals: 1x7
Close-grip cable upright rows: 2x7-9

Mage
Crunches på boll: 2xmax

*Inledde med uppvärmningsset

Nytt upplägg som funkade så där. Benen hyfsat, bröst också, men t ex hantelrodd fick ingen kontakt alls. Får fundera lite på detta.

Taisho
2007-03-06, 11:04
Onsdag 070228

Rygg
Pulldowns, "parallellt" grepp: 2x10-12*
Pullovers: 1x12
Undergrip pulldowns: 1x10-12
Hantelrodd: 2x10-12
Sittande rodd, axelbrett grepp: 1x10-12

Axlar
Stående hantelrodd: 2x10-12*
Incline one-arm lateral raises: 1x10-12
Lateral raises, lätt framåtlutad: 1x10-12
Press i maskin: 1x10-12*

Biceps
Bicepscurl i dragmaskin, smalt grepp: 2x10-12*
Incline hammercurl: 1x10-12
Concentration curls: 1x10-12

Mage
Crunches på boll: 2xmax

*Inledde med uppvärmningsset

Skiftade lite jämfört med tidigare plan och detta fungerade mycket bättre. Rygg och axlar tog riktigt, riktigt bra.

PowPow
2007-03-16, 00:28
Kul journal. Ska följas.

Men du får ju skriva ut vikterna, annars ser man ju inte hur du rör dig :)

Taisho
2007-03-19, 10:36
Vikterna kommer, men jag vill först komma in lite mer i det hela igen. Fast nu pratar vi inga monstervikter precis. Jag är inte särskilt stark och är egentligen inte särskilt intresserad av hur mycket jag lyfter. För mig är det viktigare att forma om kroppen, den ökade styrkan är en trevlig bieffekt.

Taisho
2007-03-19, 10:53
Fredag 070302

Cykel: 5 min

Framsida ben
Benpress: 2x10-12*
Sissy squats: 1x10-12
Benspark: 1x10-12*
Hacklift (fötterna långt fram): 1x10-12

Baksida ben
Halvraka marklyft: 2x10-12*
Liggande lårcurl: 1x10-12*

Bröst
Incline press (Hammer): 2x10-12*
Incline flyes: 1x10-12
Dips (supported, elbows out): 2x10-12*
Cable cross (korsa lågt): 1x10-12

Triceps
Dips (supported, elbows in): 2x10-12*
Hantelextensions: 1x10-12
Kickbacks: 1x10-12

*Inledde med uppvärmningsset

Riktigt bra! Hammer Strength tog riktigt bra på övre pecs. Rejäl pump i triceps trots att extensions gick halvtaskigt.

Taisho
2007-03-19, 10:59
Måndag 070305

Cykel: 5 min

Rygg
Pulldowns, "parallellt" grepp: 2x10-12*
Pullovers: 1x12
Undergrip pulldowns: 1x10-12
Hantelrodd: 2x10-12
Sittande rodd, axelbrett grepp: 1x10-12

Axlar
Stående hantelrodd: 2x10-12*
Incline one-arm lateral raises: 1x10-12
Lateral raises, lätt framåtlutad: 1x10-12
Press i maskin: 1x10-12*

Biceps
Bicepscurl i dragmaskin, smalt grepp: 2x10-12*
Incline hammercurl: 1x10-12
Concentration curls: 1x10-12

Mage
Crunches på boll: 2xmax

*Inledde med uppvärmningsset

Axlarna var rejält möra efteråt.

På kvällen var det "cardio" i form av seriespel i pingisen. Det gick väl hyfsat trots allt, vann en och la en singel, torsk i dubbeln.

Taisho
2007-03-19, 11:05
Tisdag 070306

Idag blev det mer pingiscardio. Eftersom det var udda antal spelare på kvällens träning hoppade jag in. Av någon anledning blev det koncentration på benträning idag. Men det är kul att en gubbe som jag kan visa ungdomarna att det faktiskt går att ta i. Men det är klart att när det kommer till själva spelet då hänger man inte med riktigt. Men eftersom större delen av träningsgruppen faktiskt ligger runt top-20 i Sverige i respektive åldersklass så känns det rätt OK ändå. :)

Taisho
2007-03-19, 11:06
Onsdag 070307

Cykel: 5 min

Framsida ben
Benpress: 2x10-12*
Sissy squats: 1x10-12
Benspark: 1x10-12*
Hacklift (fötterna långt fram): 1x10-12

Baksida ben
Halvraka marklyft: 2x10-12*
Liggande lårcurl: 1x10-12*

Bröst
Incline press (Hammer): 2x10-12*
Incline flyes: 1x10-12
Dips (supported, elbows out): 2x10-12*
Cable cross (korsa lågt): 1x10-12

Triceps
Dips (supported, elbows in): 2x10-12*
Hantelextensions: 1x10-12
Kickbacks: 1x10-12

*Inledde med uppvärmningsset

Kanonpass igen, fast benen var lite sega från igår. :)

Taisho
2007-03-19, 11:11
Torsdag 070308

Sonen och jag kunde inte hålla oss utan åkte till pingisklubben för att spela torsdagstävlingen. Det var inte så många där så det blev alla mot alla i st f det vanliga poolspelet. Lyckades oväntat ta mig till A-slutspel. Men åkte direkt. Torsk som vanligt mot sonen i kvalspelet. Tänk om man haft halva hans talang eller han haft halva min träningsintensitet...

Taisho
2007-03-19, 11:15
Fredag 070309

Cykel: 5 min

Rygg
Pulldowns, "parallellt" grepp: 2x10-12*
Pullovers: 1x12
Undergrip pulldowns: 1x10-12
Hantelrodd: 2x10-12
Sittande rodd, axelbrett grepp: 1x10-12

Axlar
Stående hantelrodd: 2x10-12*
Cable lateral raises: 1x10-12
Lateral raises, lätt framåtlutad: 1x10-12
Press i maskin: 1x10-12*

Biceps
Bicepscurl i dragmaskin, smalt grepp: 2x10-12*
Incline hammercurl: 1x10-12
Concentration curls: 1x10-12

Mage
Crunches på boll: 2xmax

*Inledde med uppvärmningsset

Gick förvånadsvärt bra idag med tanke på att det varit lite mycket den här veckan och jag sovit väl lite.

Lateral raises i CC tog ruskigt bra, kan bli en liten favorit.

Taisho
2007-03-19, 11:19
Måndag 070312

Cykel: 5 min

Framsida ben
Benpress: 2x10-12*
Sissy squats: 1x10-12
Benspark: 1x10-12*
Hacklift (fötterna långt fram): 1x10-12

Baksida ben
Halvraka marklyft: 2x10-12*
Liggande lårcurl: 1x10-12*

Bröst
Incline press (Hammer): 2x10-12*
Incline flyes: 1x10-12
Decline, maskin: 2x10-12*
Cable cross (korsa lågt): 1x10-12

Triceps
Dips (supported, elbows in): 2x10-12*
Hantelextensions: 1x10-12
"Kickbacks", m rep i dragmaskin: 1x10-12

*Inledde med uppvärmningsset

Två födelsedagskalas i helgen med tillhörande "frossande" trodde jag skulle göra måndagen lite tyngre än vanligt, men det var helt OK. Båda maskinerna för bröst tar ruskigt bra.

Taisho
2007-03-19, 11:20
Tisdag 070313

Ska man skratta eller gråta? Hela famlijen har fått vinterkräksjukan och är helt under isen.

Taisho
2007-03-19, 11:22
Fredag 070316

Nu har det äntligen stabiliserat sig och orken börjar komma tillbaka. Och jag längtar till gymmet!!! *gah!*

pejo
2007-03-19, 11:32
Vikterna kommer, men jag vill först komma in lite mer i det hela igen. Fast nu pratar vi inga monstervikter precis. Jag är inte särskilt stark och är egentligen inte särskilt intresserad av hur mycket jag lyfter. För mig är det viktigare att forma om kroppen, den ökade styrkan är en trevlig bieffekt.

Jag tycker du skall börja skriva ut vikterna med en gång så att du kan hålla reda på hur du går framåt. Dessutom blir det ju mycket roligare att läsa din journal då.
Jag tror att det bästa sättet att forma kroppen är att lyfta tyngre än vad man tidigare klarat. En del påstår att det finns andra sätt att var progressiv med sin träning men jag tror att öka vikterna efterhand är det absolut effektivaste sättet.

Taisho
2007-03-19, 11:44
Hade tänkt börja hålla ordning på vikterna fr o m den här veckan, men vinterkräksjukan kom emellan. Ska försöka ta mig till gymmet idag och se hur kroppen mår. Så det kanske inte blir vikter idag, men om något pass eller så.

PowPow
2007-03-19, 15:06
Vikterna kommer, men jag vill först komma in lite mer i det hela igen. Fast nu pratar vi inga monstervikter precis. Jag är inte särskilt stark och är egentligen inte särskilt intresserad av hur mycket jag lyfter. För mig är det viktigare att forma om kroppen, den ökade styrkan är en trevlig bieffekt.

Huruvida vikterna är monstertunga eller fjäderlätta spelar ju ingen roll. Det som är intressant är ju själva utvecklingen. Och som pejo säger, att forma kroppen gör man genom att lyfta mycket och att lyfta tungt. Kan du börja lyfta tyngre och tyngre så kommer ju fysiken att haka på!

Nåväl, hoppas du blri frisk snart och känner dig taggad inför nästa pass!

Taisho
2007-04-16, 13:48
Måndag 070416

Lång paus i journalen efter en av de segare perioderna på många år. Hela familjen har haft vinterkräksjukan i två omgångar. Ingen av oss har orkat särskilt mycket och definitivt inte träna.

Men nu är jag på fötter igen och rejält taggad att åter få igång träningen ordentligt. För att göra en sorts nystart kör jag igång en ny journal på body.se.

Ha det!

corbendallas
2007-04-16, 14:15
Måndag 070416

Lång paus i journalen efter en av de segare perioderna på många år. Hela familjen har haft vinterkräksjukan i två omgångar. Ingen av oss har orkat särskilt mycket och definitivt inte träna.

Men nu är jag på fötter igen och rejält taggad att åter få igång träningen ordentligt. För att göra en sorts nystart kör jag igång en ny journal på body.se.

Ha det!

Men tråkmåns! Jag som precis läst genom alltihopa! :smash: :)