handdator

Visa fullständig version : roddmaskin


nr16
2007-01-17, 15:51
Hallå. Jag har en gamal roddmasin stående hemma hos mig så jag hade tänkt o priva den idag som en axel/ben övnig eftersom att jag inte tränar dessa två muskelgrupper av olika anledningar.

Min fråga: hur ska man träna med en sånn för bästa efekt? Köra på låg tyngd o länge eller tvärt om?

MasterChief
2007-01-17, 16:37
Hur du än övar på den så är det ju konditionsträning vi pratar om (för jag antar att du menar en sådan sorts roddmaskin). För muskelutveckling (storlek/styrka) är den alltså ganska värdelös. Upplägget avgörs helt av dina mål, nuvarande form osv. Så du behöver ge mer info.

nr16
2007-01-17, 17:15
Hur du än övar på den så är det ju konditionsträning vi pratar om (för jag antar att du menar en sådan sorts roddmaskin). För muskelutveckling (storlek/styrka) är den alltså ganska värdelös. Upplägget avgörs helt av dina mål, nuvarande form osv. Så du behöver ge mer info.

Jag vill inte bli stor/stark med hjälp av den men jag tränar inte axlarna än eftersom att de e så lätt att bygga så jag tänkt om man kör med den två dagar i veckan så blir det enklare att bygga axlar sen...

MasterChief
2007-01-17, 21:54
Sorry, men jag förstår inget av det du skriver.

Är axlarna lätta att bygga? Har du personlig erfarenhet av det eller är det något du läst någonstans? För mig är det definitivt inte så.

Hur skulle lite roddträning (som för övrigt anstränger axlarna i liten utsträckning) göra det lättare att bygga upp axlarna?

nr16
2007-01-18, 15:48
Sorry, men jag förstår inget av det du skriver.

Är axlarna lätta att bygga? Har du personlig erfarenhet av det eller är det något du läst någonstans? För mig är det definitivt inte så.

Hur skulle lite roddträning (som för övrigt anstränger axlarna i liten utsträckning) göra det lättare att bygga upp axlarna?


Jag har engen erfarenhet av det.


När jag började träna så körde jag med en roddmaskin och den tog bra på HELA kroppen men SPECIELLT på AXLARNA. När jag hade gjort det i ngn vecka så slutade jag helt med roddmaskins tränig och gick över till träning med lösa vikter. Där märkte jag att axlarna gick så jäv** mycket bättre/enklare dvs de gav bättre resultat så jag slutade med att träna axlarna i en månad kanske. Så för ett X antal veckor sedan började jag med axelträning igen (press bakom nacken o drag upp till hakan). på TRE tränigspass så var dom i kapp övriga kroppen som jag har tränat i 3.5 månader nu.

roddträningen skulle vara bra basträning tills när jag ska börja träna axlar igen.


Till min ursprungliga fråga: Hur ska man köra med roddmaskin. Länge och lätt eller kort och tungt?

MasterChief
2007-01-18, 15:56
Ok, kul för dig!

Jag skulle rekommendera att du varierar. Kör lite lättare pass och minst 30 minuter. Sen kan du varva med lite intervallbetonad träning där du kör tungt i en minut följt av 30-60 sek(beroende på kondisen) lugnare tempo. Kör hårt, men inte så hårt att du inte orkar minst 15 minuter.

nr16
2007-01-18, 17:41
Ok, kul för dig!

Jag skulle rekommendera att du varierar. Kör lite lättare pass och minst 30 minuter. Sen kan du varva med lite intervallbetonad träning där du kör tungt i en minut följt av 30-60 sek(beroende på kondisen) lugnare tempo. Kör hårt, men inte så hårt att du inte orkar minst 15 minuter.


Haha...Du frågade o ja svarde som det var :):smash:


Men tack för svaret :)