handdator

Visa fullständig version : Högskoleprovet


manko
2007-01-17, 09:35
Nu har man själv börjat läsa till provet som går av stapeln 31mars. Så nu undrar jag om ni har lite länkar och tips till mig som ska göra provet?

Skulle gärna vilja ha hemsidor där man kan träna ORD delen. typ ett program med flera tusen olika ord som kan tänkas komma på provet.

Hittade denna sida.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=153104

Är rätt så mycket matnyttigt där, men tyvärr fungerade inte ORD länken.

god jul på er :D

manko
2007-01-17, 09:42
Edit: ska beställa två böcker också "OLSSON LENA:ORDHÄFTET" och "Bygg upp ert ordförråd' av Agneta Hebbe". Några andar tips på bra böcker som kan hjälpa?

Pez
2007-01-17, 11:12
Ett av få sätt att få upp ord-delen ska vara att plugga ordstammar.. såvitt jag har förstått. Det är ju aldrig fel att få upp sitt ordförråd lite, men det är nog lite väl kort tid för det tills mars.

Att lösa korsord regelbundet är ett bra sätt att öva ord lite mer långsiktigt.

Första gången du skriver?

manko
2007-01-17, 11:14
japp första gången jag skriver :)

håller på gå igenom denna nu och tränar.

http://www.ordprov.se/cgi-bin/frames.cgi

fått som mest hittills bara 22/40 och det är ju värdelöst :) men jag ska träna hårt :)

Pez
2007-01-17, 11:16
japp första gången jag skriver :)

håller på gå igenom denna nu och tränar.

http://www.ordprov.se/cgi-bin/frames.cgi

fått som mest hittills bara 22/40 och det är ju värdelöst :) men jag ska träna hårt :)

Ja, det är ju ofta ord-delen som är avgörande iom dess storlek poängmässigt, så helt fel är det nog inte att hårdplugga lite ord.. låter svårt dock.. de gånger jag skrivit så har det varit väldigt spridda skurar på vad som dyker upp. :Virro

Lycka till.

manko
2007-01-17, 11:18
Tack :)

Har ju två ca två månader på mig så får satsa hårt varje dag nu :)

The_RobRoy
2007-01-17, 12:09
Förövrigt suger det att ORD delen är större än alla andra delar, sänkte min poäng helt sjukt mycket.

Arf Pingvin
2007-01-17, 12:24
Läsa till högskoleprovet:confused:

manko
2007-01-17, 12:29
Läsa till högskoleprovet:confused:

Träna så att man är lite bättre förberedd kanske skulle passa bättre in =)

Liten Men Fet
2007-01-17, 12:35
Edit: ska beställa två böcker också "OLSSON LENA:ORDHÄFTET" och "Bygg upp ert ordförråd' av Agneta Hebbe". Några andar tips på bra böcker som kan hjälpa?

Försök få tag i nån lista med vanliga suffix och prefix, också vanliga latinska ord kan vara ide.
Det är en MYCKET bra ide att plugga till högskoleprovet, det gör en stor skillnad. Försök få tag i gamla prov och gör dom så du känner till dom andra typer av uppgifter och har vana av att lösa dom. Öva också lite på svenska läsförståelsen, man måste vara ganska kvick där. Läs igenom frågorna först innan du läser texten så du vet vad du ska leta efter.

Jag höjde mig från 0,7 till 1,7 genom att skriva det flera gånger och lösa gamla prov innan sista gången jag skrev.

Loke
2007-01-17, 12:44
Jag har pluggat ord en hel del förr och jag kan säga detta: Ger man sig fan på att lära sig typ hela ordhäftet av Lena Olsson, så kan man helt klart göra det, i alla fall om man har lite språklig talang från början.

Men, problemet är att ordhäftet, och alla andra hjälpmedel inför ORD-delen, inte alls är tillräckligt heltäckande. Nu vet inte jag var dina ambitioner är, för 1,5 eller nåt räcker det säkert. Men för de där sista 10-20% av ORD-delen så har jag ännu inte hittat någon lista som hjälper. Inget av de orden eller fraserna jag hade fel på fanns med i någon av mina träningslistor, och jag hade ca 10 fel eller något.

Därför är ORD-delen lite lurig. För de som får riktigt dåligt på den är det extremt lätt att förbättra sig, men för de som redan är ganska bra så blir det nästan omöjligt att plugga sig till ett bättre resultat. Detta till skillnad från till exempel NOG delen - kan man den så kan man den, och då är det inte speciellt svårt att pricka in alla rätt.

oksiv1
2007-01-17, 13:32
Hur manga rätt borde man fa pa just orddelen för att inte bli helt försakad av den?

z_bumbi
2007-01-17, 13:36
Hur manga rätt borde man fa pa just orddelen för att inte bli helt försakad av den?

Det beror på vilken poängsumma du behöver sammanlagt och hur lätt du har för de andra delarna. Om du inte har skrivit provet tidigare så kör ett av de gamla proven och se hur du tycker det är, du bör enligt mig i alla fall köra igenom ett antal övningsprov innan du skriver så det är lika bra att börja nu.

oksiv1
2007-01-17, 13:50
Det beror på vilken poängsumma du behöver sammanlagt och hur lätt du har för de andra delarna. Om du inte har skrivit provet tidigare så kör ett av de gamla proven och se hur du tycker det är, du bör enligt mig i alla fall köra igenom ett antal övningsprov innan du skriver så det är lika bra att börja nu.

Har lätt för engelska, matematik osv så jag tror inte det ska vara några problem.
Testade dock orddelen med den sidan som det tidigare i tråden länkades till, fick då 23/40 och då gjorde jag den på ~7 min.
Frågan är om det ligger mig väldigt i fatet eller om det är ganska ok?

jeanclaudevandamme9
2007-01-17, 13:57
33/40 =(

manko
2007-01-17, 14:02
Jag har pluggat ord en hel del förr och jag kan säga detta: Ger man sig fan på att lära sig typ hela ordhäftet av Lena Olsson, så kan man helt klart göra det, i alla fall om man har lite språklig talang från början.

Men, problemet är att ordhäftet, och alla andra hjälpmedel inför ORD-delen, inte alls är tillräckligt heltäckande. Nu vet inte jag var dina ambitioner är, för 1,5 eller nåt räcker det säkert. Men för de där sista 10-20% av ORD-delen så har jag ännu inte hittat någon lista som hjälper. Inget av de orden eller fraserna jag hade fel på fanns med i någon av mina träningslistor, och jag hade ca 10 fel eller något.

Därför är ORD-delen lite lurig. För de som får riktigt dåligt på den är det extremt lätt att förbättra sig, men för de som redan är ganska bra så blir det nästan omöjligt att plugga sig till ett bättre resultat. Detta till skillnad från till exempel NOG delen - kan man den så kan man den, och då är det inte speciellt svårt att pricka in alla rätt.

Så enligt dig är det värt att köpa ordhäftet och plugga, plugga och åter igen PLUGGA! ? =)

Hur mycket har ni annars förberett inför provet tidigare?

Chaan
2007-01-17, 14:09
Det går att jämföra med styrkelyft. Du kan plugga grundstyrka (ordstammar, geometri, läsa engelska romaner osv) men du måste också utföra tävlingsgodkända lyft på träning dvs du sitter med stoppklocka och gör gamla prov del för del så du få en känsla för tidsåtgång per uppgift. Detta är lika svårt som grunderna. Gör alla delar ur ett gammalt prov PÅ SAMMA DAG dessutom. And do it all over again and then redo it...

The_RobRoy
2007-01-17, 14:13
Jag fick 1.1 på högskoleprovet i 2an i gymnasiet, fick då sämre än 1/5 rätt på ORD delen, alltså sämre än man borde få om man chansar :cool:

Alla andra delar gick skitbra

Lyset
2007-01-17, 14:18
..., fick då sämre än 1/5 rätt på ORD delen, alltså sämre än man borde få om man chansar :cool:


Stabilt :D

The_RobRoy
2007-01-17, 14:25
Stabilt :D

Jag fick bra betyg i gymnasiet och har läst 4 år nu på teknisk fysik & elektroteknik, så anser mig ju ha något mellan öronen iallafall, men ord är inte min grej alltså.

Va så jävla förbannad då att ORD delen viktas tyngst av alla delar, nu bryr jag mig inte så, men tråkigt för dom som är som mig och inte kommer in på det dom vill p.g.a. ett fett felaktigt designat prov.

MilkmaN
2007-01-17, 14:29
Läs en sisådär 100 böcker av helt varierande karaktär, bli även bättre på engelska samt något språk som är latinskt, tex franska eller spanska. Att lära sig latin är också ett alternativ.

Många ord är liknande engelskan, latinet eller spanskan, kan man då ordet på det andra språket underlättar det enormt. Men som jag ser det så, för att få de där sista 20% så måste man helt enkelt kunna fler språk och samtidigt ha läst en hel del i sina dagar.

Chaan
2007-01-17, 14:35
Men som jag ser det så, för att få de där sista 20% så måste man helt enkelt kunna fler språk och samtidigt ha läst en hel del i sina dagar.

För ordbiten alltså?

Jo man måste nog gilla läsning i en eller annan form.

Jag brukade skriva 36-39 på orddelen.

MilkmaN
2007-01-17, 14:37
Fick 37 på det provet nu, fick 39 en annan gång när fler chansningar gick hem :)

Lyset
2007-01-17, 14:38
Jag fick bra betyg i gymnasiet och har läst 4 år nu på teknisk fysik & elektroteknik, så anser mig ju ha något mellan öronen iallafall, men ord är inte min grej alltså.

Va så jävla förbannad då att ORD delen viktas tyngst av alla delar, nu bryr jag mig inte så, men tråkigt för dom som är som mig och inte kommer in på det dom vill p.g.a. ett fett felaktigt designat prov.

Skojar ju bara med dig. Men du får hålla med om att det var lite småkul att du hamnade under väntevärdet för en gissare.

Trodde att du drev först och är inte helt övertygad än. :)

MilkmaN
2007-01-17, 14:40
För ordbiten alltså?

Jo man måste nog gilla läsning i en eller annan form.

Jag brukade skriva 36-39 på orddelen.

Jag gör bara med grad 10 orden nu *slap*

Chaan
2007-01-17, 14:40
Lite mer nyanserat, jag skulle vilja påstå att för att komma upp i 35 räcker allmänbildning. Tex man har läst DN varje dag i några år. För att komma över 35 så behövs antingen som du säger ytterligare språk, eller:

http://www.jure.se/prodimg/Norstedts_svenska_ordbok.jpg

MilkmaN
2007-01-17, 14:49
Jag gör bara med grad 10 orden nu *slap*

22 stabila poäng *whistle*

Fick kvarg, vilket ju inte var så svårt :D

Chaan
2007-01-17, 14:54
Nu kom jag på hur jag skulle ha gjort http://forum.body.se/images/smilies/doh.gif

Milkman, jag förstod inte slapen.

Xealswe
2007-01-17, 15:02
Ord delen är ju inte alls större än andra delar? Det som händer är att man gör 6 delar varav en del är en extra del som ej räknas in. Dvs du gör två st samma prov varav det ena provresultatet kasseras, vilket det är varierar från år till år

2004 då jag gjorde provet var det logikdelen, synd att första delen då kasserades, det var den jag fick bra på haha!

The_RobRoy
2007-01-17, 15:19
Skojar ju bara med dig. Men du får hålla med om att det var lite småkul att du hamnade under väntevärdet för en gissare.

Trodde att du drev först och är inte helt övertygad än. :)

Hahaha, jag tyckte de va rätt roligt också iofs, när jag visste att betygen räckte för att komma in :)

The_RobRoy
2007-01-17, 15:19
Ord delen är ju inte alls större än andra delar? Det som händer är att man gör 6 delar varav en del är en extra del som ej räknas in. Dvs du gör två st samma prov varav det ena provresultatet kasseras, vilket det är varierar från år till år

2004 då jag gjorde provet var det logikdelen, synd att första delen då kasserades, det var den jag fick bra på haha!

ORD delen ger 40 pinnar
De flesta andra delar ger typ 25 pinnar.

grabben i skogen
2007-01-17, 15:24
tur ord-delen finns för mig som är matte-idiot.

Timmi
2007-01-17, 15:38
tur ord-delen finns för mig som är matte-idiot.

Hear hear, fan så dåligt allt annat gick men orden gick bra :D

1,1 för en förstagångsskrivare som inte pluggat en sekund inför HP så det går ju utan att plugga också.

/Tim

grabben i skogen
2007-01-17, 15:40
Hear hear, fan så dåligt allt annat gick men orden gick bra :D

1,1 för en förstagångsskrivare som inte pluggat en sekund inför HP så det går ju utan att plugga också.

/Tim

jag hade hälften rätt på mattedelen. mindre än hälften rätt på diagramdelen. lyckades ändå skrapa ihop 1.5
så tack gode gud för ord och läsförståelse!

Pez
2007-01-17, 17:53
Så enligt dig är det värt att köpa ordhäftet och plugga, plugga och åter igen PLUGGA! ? =)

Hur mycket har ni annars förberett inför provet tidigare?

Ingenting. Det gick.. bra ändå. :D

Pepz
2007-01-17, 18:41
läs mycket böcker för att få en känsla för språket, detta ger storre ordförståelse och man lär sig vad ord står för äen om man kanske inte kan dem..

Jag pluggade inget till högskoleprovet och hade ändå 38/40 på ORD

mathor
2007-01-17, 19:32
Jag använder aldrig smileys och fick 39/40.

Loke
2007-01-17, 19:52
Så enligt dig är det värt att köpa ordhäftet och plugga, plugga och åter igen PLUGGA! ? =)

Hur mycket har ni annars förberett inför provet tidigare?

Ja, plugga och plugga hjälper. Jag tänker som så: att öka 0.1 på högskoleprovet motsvarar ca 5 rätta frågor eller nåt sånt. Att öka 1 i slutbetyg på gymnasiet (vilket ungefär motsvarar 0.1 på HP) kräver att man får MVG i 250 poäng som man tidigare hade G i. Detta kräver minst 100 timmars studier, säkert mer. Alltså är det värt att lägga ner 100 timmar på HP även om man bara skulle klara 5 fler frågor, om jag har tänkt rätt i min uträkning. Folk tror man är galen om man säger att man har pluggat 100 timmar på högskoleprovet, men att gå ett helt år på komvux, det är normalt.

Jag vet inte exakt hur mycket tid jag har lagt ner. Några hela dagar har gått åt, sen några timmar här och några timmar där. Kanske 75 timmar eller något.

dojjan
2007-01-17, 19:59
Var kan man hitta gamla prov?

Fredrik S
2007-01-17, 20:03
Var kan man hitta gamla prov?

Det finns två prov utlagda på umeå universitets hemsida, tidigare fanns det även prov att ladda ner från studera.nu men nu hittar jag inga.

www.umu.se

manko
2007-01-18, 11:18
Ja, plugga och plugga hjälper. Jag tänker som så: att öka 0.1 på högskoleprovet motsvarar ca 5 rätta frågor eller nåt sånt. Att öka 1 i slutbetyg på gymnasiet (vilket ungefär motsvarar 0.1 på HP) kräver att man får MVG i 250 poäng som man tidigare hade G i. Detta kräver minst 100 timmars studier, säkert mer. Alltså är det värt att lägga ner 100 timmar på HP även om man bara skulle klara 5 fler frågor, om jag har tänkt rätt i min uträkning. Folk tror man är galen om man säger att man har pluggat 100 timmar på högskoleprovet, men att gå ett helt år på komvux, det är normalt.

Jag vet inte exakt hur mycket tid jag har lagt ner. Några hela dagar har gått åt, sen några timmar här och några timmar där. Kanske 75 timmar eller något.


Då är det bara att jag tutar och kör hårt nu :)

manko
2007-01-18, 11:52
Hur är det man räknar ut vad man har i snitt på sitt gymnasie betyg?

z_bumbi
2007-01-18, 13:15
Läs en sisådär 100 böcker av helt varierande karaktär, bli även bättre på engelska samt något språk som är latinskt, tex franska eller spanska. Att lära sig latin är också ett alternativ.

Många ord är liknande engelskan, latinet eller spanskan, kan man då ordet på det andra språket underlättar det enormt. Men som jag ser det så, för att få de där sista 20% så måste man helt enkelt kunna fler språk och samtidigt ha läst en hel del i sina dagar.

Att läsa mycket ger nog enligt mig snabbare resultat än att försöka lära sig ett ytterligare språk (Det kan iofs bero på att jag tycker språk är tråkigt och att läsa är kul :D), att börja läsa på engelska ger även den bieffekten att ytterligare en del på provet blir mycket lättare (Samt att bokpriserna sjunker markant.)

Sen ska man ha en del tur när man skriver, vissa år är det något ord jag aldrig har sett, andra år är det bara ord som jag vet vad de betyder innan jag läser alternativen. Synd bara att det har varit ord jag aldrig sett de gånger jag skrivit proven på riktigt. :)-

evil
2007-01-18, 16:51
Förövrigt suger det att ORD delen är större än alla andra delar, sänkte min poäng helt sjukt mycket.

Ja, fast det är ju bra att dem som skriver dåligt på provet kan skylla på just det. "Egentligen är jag smartast i världen, men det var orden som gjorde att jag inte kom över 1.0. Buuuhh."

Pez
2007-01-18, 18:47
Ja, fast det är ju bra att dem som skriver dåligt på provet kan skylla på just det. "Egentligen är jag smartast i världen, men det var orden som gjorde att jag inte kom över 1.0. Buuuhh."

Högskoleprovet är inget mått på intelligens.
Det ger på sin höjd en allmän överblick av din förmåga att bearbeta text, diagram, statistik, hur stort ditt ordförråd är samt huruvida du har en grundläggande förståelse om hur man löser "enklare" matematiska problem.

The_RobRoy
2007-01-18, 20:57
Ja, fast det är ju bra att dem som skriver dåligt på provet kan skylla på just det. "Egentligen är jag smartast i världen, men det var orden som gjorde att jag inte kom över 1.0. Buuuhh."

:smash:

Pez
2007-01-18, 21:00
:smash:

Inte vara dum mot honom nu.. han kallade mig, indirekt, just smartast i världen. :D
Att smöra för modsen är alltid bra. *whistle*

Om nu HP är ett mått på intelligens, smarthet, kunskap etc.. dvs.
Vilket det inte är.. fan. :D

frökenzelda
2007-01-19, 12:14
japp första gången jag skriver :)

håller på gå igenom denna nu och tränar.

http://www.ordprov.se/cgi-bin/frames.cgi

fått som mest hittills bara 22/40 och det är ju värdelöst :) men jag ska träna hårt :)

Jag fick 30/40 på första försöket, ursch, tycker det är dåligt... Hur stor del så att säga ut gör egentligen orddelen, hur mycket inverkar den?

Ska iofs inte skriva högskoleprovet nu.. men kommer nog att göra det nästa gång. Så man kan lika gärna börja träna redan nu.

Pez
2007-01-19, 12:20
Jag fick 30/40 på första försöket, ursch, tycker det är dåligt... Hur stor del så att säga ut gör egentligen orddelen, hur mycket inverkar den?

Ska iofs inte skriva högskoleprovet nu.. men kommer nog att göra det nästa gång. Så man kan lika gärna börja träna redan nu.
Ord-delen står för 40 av provets 122 poäng.

ORD 40p
ELF 20p
LÄS 20p
DTK 20p
NOG 22p

frökenzelda
2007-01-19, 12:34
Va så jävla förbannad då att ORD delen viktas tyngst av alla delar, nu bryr jag mig inte så, men tråkigt för dom som är som mig och inte kommer in på det dom vill p.g.a. ett fett felaktigt designat prov.

Blir rätt lack på er som resonerar så här. Jovisst är det skittråkigt om man inte kommer in på den utbildning man vill, stackars er, men då får man väl göra provet nästa gång också och plugga mer inför det.

Alla är inte genier när det gäller ord men alla är inte heller genier när det gäller geometri, logik etc. och vadå, skulle det vara mer "orättvist" för de som inte är ordkunniga än de som inte är kunniga matematiskt/logiskt?

Att man ens orkar lipa och klaga över att provet är "felaktigt designat" för att man är sämre än genomsnittet på nån utav delarna?! Okej om orddelen tar upp större del av provet men det kan ju bero på att språket är nåt vi använder oss av dagligen och de vill ha en viss koll på hur ordförrådet osv. ser ut, ska man plugga på högskolan måste man ju kunna det också eftersom man kommer läsa en hel del.

dessutom kan man träna upp sitt ordförråd....

The_RobRoy
2007-01-19, 13:01
Blir rätt lack på er som resonerar så här. Jovisst är det skittråkigt om man inte kommer in på den utbildning man vill, stackars er, men då får man väl göra provet nästa gång också och plugga mer inför det.

Alla är inte genier när det gäller ord men alla är inte heller genier när det gäller geometri, logik etc. och vadå, skulle det vara mer "orättvist" för de som inte är ordkunniga än de som inte är kunniga matematiskt/logiskt?

Att man ens orkar lipa och klaga över att provet är "felaktigt designat" för att man är sämre än genomsnittet på nån utav delarna?! Okej om orddelen tar upp större del av provet men det kan ju bero på att språket är nåt vi använder oss av dagligen och de vill ha en viss koll på hur ordförrådet osv. ser ut, ska man plugga på högskolan måste man ju kunna det också eftersom man kommer läsa en hel del.

dessutom kan man träna upp sitt ordförråd....

Att man ens orkar bli lack..

Språk delen är viktad tyngre än matematik/logik (40p ORD 20p LÄS 20p Engelska), varför ska språk vara viktigare än matematik/logik? Varför kan de inte ha lika stor vikt i antal poäng

Man kan träna upp matematik/läsa diagram också

The_RobRoy
2007-01-19, 13:07
Sen tycker jag visserligen att man skulle ha ett prov, om man ska söka in på universitet och ett för högskolan. Men ska man ha 1 prov, kan man iallafall se till att högskolestuderande inte kommer in på sina språkmeriter (vilket är värda ungefär 0 på högskolan, har en kompis som är invandrare, han är heelt borta på svenska språket, men han kommer bli en extremt skicklig ingenjör)

frökenzelda
2007-01-19, 13:10
Att man ens orkar bli lack..

Språk delen är viktad tyngre än matematik/logik (40p ORD 20p LÄS 20p Engelska), varför ska språk vara viktigare än matematik/logik? Varför kan de inte ha lika stor vikt i antal poäng

Man kan träna upp matematik/läsa diagram också

Det kan man visserligen, men det lär nog vara lättare att träna upp ord än diagram osv. eftersom det krävs mer tanke för att göra ett diagram man måste också tänka logiskt vilket alla inte är bra på. Klart, man kan ju ha dyslexi och därmed va rätt dålig på det där med ord. Men isf antar jag att man inte ens satsar på att plugga högskolan?!

jag sa ju i mitt inlägg varför jag tror att de finner språket viktigare.

The_RobRoy
2007-01-19, 13:13
jag sa ju i mitt inlägg varför jag tror att de finner språket viktigare.

Mmm, kom på det, därför skrev jag ett inlägg till där, för de flesta universitetslinjer, tycker jag provet är väldigt bra avvägt, men jag är ingenjör och tänker lite för mycket ur min synvinkel (kanske du också gör?).

För en person som ska spendera några år med matematiska formler och programering och liknande, är det rätt orättvist att man ska kvalificera in sig på linjen med sina språkkunskaper iallafall

z_bumbi
2007-01-19, 14:37
Klart, man kan ju ha dyslexi och därmed va rätt dålig på det där med ord. Men isf antar jag att man inte ens satsar på att plugga högskolan?!

Varför skulle man inte plugga på högskolan om man har dyslexi?

The_RobRoy: Det borde gå att vikta resultaten efter vilken utbildning man söker. Detta gjorde man förr med gymnasiebetyg, matte från naturvetenskapliga linjer räknades t ex dubbelt om man sökte tekniska utbildningar. Eller så inför man en lite svårare matte/logik-uppgifter vilket även innebär att hela provet blir svårare vilket kanske behövs med tanke på hur man jämförs med gymnasiebetyg, det är ganska löjligt att den tid jag la ner på att lösa massor av böcker istället för att plugga kan ge mig så mycket jämfört med om jag faktiskt hade pluggat i gymnasiet.

frökenzelda
2007-01-19, 15:29
Varför skulle man inte plugga på högskolan om man har dyslexi?

Det är klart man kan! :) Däremot tror jag inte att så många vill göra det, den uppfattningen jag har är att de flesta skäms för det och känner sig så dåliga att de inte ens vill försöka.. de jag läst om iaf som har dyslexi och de jag känner med dyslexi (bara 2 pers men iaf) känner så. Så jag tror att det är rätt gemensammt för de flesta. Har för mig att förr när man inte kunde så mkt om läs/skriv-svårigheter så trodde man att det berodde på att de var obegåvade

Liten Men Fet
2007-01-19, 16:07
Det är klart man kan! :) Däremot tror jag inte att så många vill göra det, den uppfattningen jag har är att de flesta skäms för det och känner sig så dåliga att de inte ens vill försöka.. de jag läst om iaf som har dyslexi och de jag känner med dyslexi (bara 2 pers men iaf) känner så. Så jag tror att det är rätt gemensammt för de flesta. Har för mig att förr när man inte kunde så mkt om läs/skriv-svårigheter så trodde man att det berodde på att de var obegåvade

Jag känner två stycken med dyslexi och dom pluggar bägge på högskola, dom får lite extra tid på tentor och så. Sen tar det ju mer tid för dom att gå igenom text men dom lyckas bättre än mig och jag har inget att skylla på.

jakke
2007-01-19, 16:23
Förra året kom dom ju fram till att folk som kom in genom högeskoleprovet klarade sig sämre än vanlig antagning.

The_RobRoy
2007-01-19, 21:10
Förra året kom dom ju fram till att folk som kom in genom högeskoleprovet klarade sig sämre än vanlig antagning.

Allmänt eller på t.ex. tekfak?

hasse36
2007-01-19, 22:08
Förra året kom dom ju fram till att folk som kom in genom högeskoleprovet klarade sig sämre än vanlig antagning.Ja naturligtvis. De riktigt smarta behöver inte göra högskoleprovet.

Chaan
2007-01-19, 23:13
Förra året kom dom ju fram till att folk som kom in genom högeskoleprovet klarade sig sämre än vanlig antagning.

Klarar sig sämre på högskolan menar du? Skola och verklighet är olika saker, OFTAST.

Inte så konstigt i så fall. Betyg säger hur bra man följer en läroplan (utopi) eller hur bra man kopierar lärarens tankesätt, formuleringar osv (tyvärr närmare verkligheten).

jakke
2007-01-20, 00:54
Allmänt eller på t.ex. tekfak?

Allmänt

Musclemaniac
2007-03-20, 15:51
Gimp, det häftet du skriver om suger och är inte värt 350 spänn.

Gå in på

www.provtips.com

Där finns en massa gratis tips istället. Plus en del gamla högskoleprov som man kan öva på. *kissass*

NiXPhoenix
2007-03-20, 16:16
Var kan man hitta gamla prov?



Jag har 2003 och 2004-års prov om någon är intresserad.
4 prov totalt. No shit. ;)

Droog
2007-03-20, 16:31
Jomenvisst, HSP är inget intelligenstest precis som inskrivningsprovet i lumpen (förnämligt förkortat I-provet) inte är. Skärp er, ingen som gör bra ifrån sig på dessa test är dumma i huvudet. Av de som skriver dåligt kan man nog garantera det omvända.

Gymnasiebetyg däremot, där räcker det med lite disciplin för att lyckas.

PetraH
2007-03-20, 16:40
Högskoleprovet är inget mått på intelligens.
Det ger på sin höjd en allmän överblick av din förmåga att bearbeta text, diagram, statistik, hur stort ditt ordförråd är samt huruvida du har en grundläggande förståelse om hur man löser "enklare" matematiska problem.

+1 på den.

Jag har skrivit högskoleprovet en gång för flera år sedan och fick då 1,8, vilket jag är hyffsat nöjd med. Men tycker jag att det är ett bra mått på intelligens? Nä, inte direkt.

Tips; Plugga på proven från föregående år så du lär dig uppbyggnaden av de olika delarna. Det hjälper mer än man tror.

Snafu
2007-03-20, 17:07
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om högskoleprovet rent allmänt - dess vara eller icke vara men borde det inte finnas olika högskoleprov som är lite mer inriktade på vad man tänkt plugga? Typ ett för sam/hum och ett för natur/civ ing osv?

Mja mja, jag är nog bara bitter för att jag är alldeles för kass på matte och statistik och var tvungen att plugga för att komma in på uni =)