Visa fullständig version : Är vassle skadligt för kroppen?
bengdoktor
2007-01-17, 09:14
Jag satt och diskuterade med en ganska så påläst arbetskramrat om vassle och äggprotein. Han har läst en del böcker om hur människan fungerar med näring och så, och hur människan för bra många år sedan formades att äta vissa saker och andra inte. Han berättade iaf att människan formades på stenåldern vad gäller näringsbehov och att vi då inte åt mjölkprodukter. Fick man tag på en hare åt man den - fett och protein, i stort sett. Människan var alltså inte skapt att äta vare sig mjölkprodukter eller så mycket kolhydrater. Eftersom man väl mjölkade till viss grad vande sig människan till mjölkprod. men inte i nån större utsträckning. Det ligger till grund för allas överkänslighet mot mjölprod., laktosintolerant etc, men det är bara en del som blir tydligt, som de som är laktosintoleranta. Därför skulle det vara skadligt att dricka så mkt vassle som vi flesta tränande gör, och vi borde istället dricka äggprotein som enligt böckerna ska vara mycket bättre för kroppen. Ligger det nåt i det eller är det bara svammel utan grund?
Grub? :)
King Grub
2007-01-17, 09:15
Svammel.
Vassle har allt från tumörhämmande till blodtryckssänkande till fettförbrännande till insulinkänslighetsförbättrande till antimikrobiala effekter och kan kanske sem som det "nyttigaste" proteinet. Kasein, däremot, har inte samma hälsobefrämjande egenskaper, utan tycks vara både fettinlagrande och diabetesfrämjande.
olle lindblad
2007-01-17, 09:22
"allas överkänslighet mot mjölprodukter"???
Lindstein
2007-01-17, 13:05
Kasein, däremot, har inte samma hälsobefrämjande egenskaper, utan tycks vara både fettinlagrande och diabetesfrämjande.
:confused:
Shakemynuts
2007-01-17, 14:02
Människan var alltså inte skapt att äta vare sig mjölkprodukter eller så mycket kolhydrater.
Hur står det till med det där då?
Kolhydrater? Självklart vet jag att man ska äta kolhydrater, pasta, ris, potatis etc.
Men stämmer det att det är bättre med kolhydrater från frukt och grönsaker?
Jag håller med om att man känner sig bättre i magen av dessa kolhydrater, än t ex pasta, då pasta känns som en stor trögflytande klump ungefär.
Har pratat med folk som rent ut sagt påstått att kolhydrater från pasta och ris är dåligt. Att det är från frukt och grönsaker som gäller.
TylerDurden84
2007-01-17, 14:03
Kasein, däremot, har inte samma hälsobefrämjande egenskaper, utan tycks vara både fettinlagrande och diabetesfrämjande.
Vid kraftigt överätande eller?
King Grub
2007-01-17, 14:47
Nej, det är alltid mer fettinlagrande än motsvarande mängd protein från vassle.
Diabetesfaktorn verkar vara relaterat till kaseinet just i våra skandinaviska kor.
Milk from dairy cows has long provided a high quality source of protein and selected micronutrients such as calcium to most populations. Recently, a relationship between disease risk and consumption of a specific bovine ss-casein fraction either A1 or A2 genetic variants has been identified. Populations, which consume milk containing high levels of ss-casein A2 variant, have a lower incidence of cardiovascular disease and type 1 diabetes. Furthermore, consumption of milk with the A2 variant may be associated with less severe symptoms of autism and schizophrenia.
Crit Rev Food Sci Nutr. 2006;46(1):93-100.
Cow's milk consumption in infancy is not related to IDDM in Iceland. The lower fraction of A1 and B beta-caseins in Icelandic cow's milk may explain why there is a lower incidence of IDDM in Iceland than in Scandinavia.
Pediatrics. 2000 Oct;106(4):719-24.
HerrArne
2007-01-17, 14:54
Grub, jag har säkert sagt det förr och kommer garanterat att säga det igen, dina poster är en guldgruva. Hur du bär dig åt för att (indirekt) svara på mina ej nedskrivna grubblerier i tråd efter annan är däremot en gåta. I vilket fall som helst, tack.
TylerDurden84
2007-01-17, 15:32
Nej, det är alltid mer fettinlagrande än motsvarande mängd protein från vassle.
Diabetesfaktorn verkar vara relaterat till kaseinet just i våra skandinaviska kor.
Crit Rev Food Sci Nutr. 2006;46(1):93-100.
Pediatrics. 2000 Oct;106(4):719-24.
Där ser man. Tycker du personligen att kött och fågel ex skinka, kyckling och kalkon har övervägande fördelar gentemot kasein?
King Grub
2007-01-17, 15:34
Jag tror det är vettigast med en blandad kost, och i en nyttig sådan kan alla dessa proteinkällor ingå.
LeftRight
2007-01-17, 15:54
Ehhum, jag har 4 kg kasein till salu, ifall nån är intresserad? Bytes gärna mot vassle :D
King Grub
2007-01-17, 15:56
Kasein ger ju en bättre proteinbalans. ;)
TylerDurden84
2007-01-17, 15:58
Ehhum, jag har 4 kg kasein till salu, ifall nån är intresserad? Bytes gärna mot vassle :D
Bor du i Göteborg så kan vi bestämma tid och plats här och nu *drool*
Eddie Vedder
2007-01-17, 16:19
Jag satt och diskuterade med en ganska så påläst arbetskramrat om vassle och äggprotein. Han har läst en del böcker om hur människan fungerar med näring och så, och hur människan för bra många år sedan formades att äta vissa saker och andra inte. Han berättade iaf att människan formades på stenåldern vad gäller näringsbehov och att vi då inte åt mjölkprodukter. Fick man tag på en hare åt man den - fett och protein, i stort sett. Människan var alltså inte skapt att äta vare sig mjölkprodukter eller så mycket kolhydrater. Eftersom man väl mjölkade till viss grad vande sig människan till mjölkprod. men inte i nån större utsträckning. Det ligger till grund för allas överkänslighet mot mjölprod., laktosintolerant etc, men det är bara en del som blir tydligt, som de som är laktosintoleranta. Därför skulle det vara skadligt att dricka så mkt vassle som vi flesta tränande gör, och vi borde istället dricka äggprotein som enligt böckerna ska vara mycket bättre för kroppen. Ligger det nåt i det eller är det bara svammel utan grund?
Grub? :)
De va förmodligen paleotolitisk kost som din polare snackade om, lr stenålderskost som de oxå kallas. Finns en del å läsa om detta:
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1848
http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____7427.asp
Har även debatterats härinne på kolo oxå.
LeftRight
2007-01-17, 16:56
Kasein ger ju en bättre proteinbalans. ;)
hahaha, nu blev det svårt.
Bättre proteinbalans Vs. ökad risk för hjärtkärlsjukdomar, diabetes, kanske även autism och schizofreni.
hmmmm..
Du kanske skulle träna också. Träning motverkar hjärtkärlsjukdomar och diabetes.
Hur det är med autism och schizofreni vet jag inte.
Du kanske skulle träna också. Träning motverkar hjärtkärlsjukdomar och diabetes.
Hur det är med autism och schizofreni vet jag inte.
Autism finns nog inget vederlagt kring men rent generellt får de flesta fysiska och psykiska tillstånd ett positivt inflöde av att röra sig - som när du tränar t ex.
"Ditt humör styrs av dina hormoner" är en feltolkning och skall vanligen läsas i omvänd ordning; dina hormoner styrs av ditt humör (eller; ditt humör styr dina hormoner).
Den som kan gå runt och ler avspänt hela dagen och tala vänligt och inbjudande till alla denne möter kommer mao att referera dagen som angenäm. Muttrar du dig vresigt igenom tillvaron så har dagen sannolikt varit synnerligen oangenäm. Faktiskt.
Den som då kan använda och leka med sin kropp en stund ger hypofys och hypothalamus anledning att komma till användning. För att kroppen betedde sig som den har kul helt enkelt. :)
Kassein är inte djävulens påfund, som en del övertolkat in i Grubs inlägg. Om jag får falla honom i mun ett ögonblick, så menar han bara att det alls inte är farligt att äta eller dricka vassle och detta exemplifierade han med jämförelsen mellan kassein och vassle där fördel tillföll den sistnämnda.
Lizard
Autism finns nog inget vederlagt kring men rent generellt får de flesta fysiska och psykiska tillstånd ett positivt inflöde av att röra sig - som när du tränar t ex.
"Ditt humör styrs av dina hormoner" är en feltolkning och skall vanligen läsas i omvänd ordning; dina hormoner styrs av ditt humör (eller; ditt humör styr dina hormoner).
Den som kan gå runt och ler avspänt hela dagen och tala vänligt och inbjudande till alla denne möter kommer mao att referera dagen som angenäm. Muttrar du dig vresigt igenom tillvaron så har dagen sannolikt varit synnerligen oangenäm. Faktiskt.
Den som då kan använda och leka med sin kropp en stund ger hypofys och hypothalamus anledning att komma till användning. För att kroppen betedde sig som den har kul helt enkelt. :)
Kassein är inte djävulens påfund, som en del övertolkat in i Grubs inlägg. Om jag får falla honom i mun ett ögonblick, så menar han bara att det alls inte är farligt att äta eller dricka vassle och detta exemplifierade han med jämförelsen mellan kassein och vassle där fördel tillföll den sistnämnda.
LizardÄnnu ett förträffligt inlägg från dig Lizard. Du har en fantastisk förmåga att få saker att låta självklart och samtidigt få till en nästan poetisk ton över det hela :)
Angående autism så gick vi genom det i skolan för några månader sen. Att man skulle kunna motverka autism genom att motionera tror jag inte det finns några bevis för men det är däremot klart bevisat att personer med Autism blir väldigt mycket hjälpta av att motionera. Förutom de effekter som gäller alla så blir personer med autism mindre aggresiva och behandlar framför allt sig själva mycket bättre än i vanliga fall. Personer med Autism har annars stora tendenser till att skada sig själva.
Även personer med schizofreni behandlas med sjukgymnastik. Det är dock en liten annorlunda form av sjukgymnastik som används mest inom psykiatrin. Vad jag vet så ska den motionen även hjälpa dem personerna en hel del.
Torsk_ole
2007-01-17, 20:42
En person med grundläggande egenskaper vet att man inte kan vänja sig vid laktos. Det är ju genetiskt. Människan måste med största sannolikhet fått en mutation för att tåla laktos. De som kunde dricka mjölk hade större chans att överleva.
Tycker din kompis inte att det finns kolhydrater i frukt och grönsaker?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.