handdator

Visa fullständig version : Är muskeln ansträgning eller vikten viktigast?


sleep is the enemy
2007-01-16, 22:25
Ska man spara sig till så tunga vikter som möjligt, eller ska man anstränga sig på vägen dit me? Frågan är alltså, om man ska köra pyramid, eller köra lugn uppvärmning å sen köra flera set på en så tung vikt som möjligt.

Slartibartfast
2007-01-16, 22:26
Jag tror hårt på att muskeln inte vet hur tung vikt den lyfter, bara hur hårt den får jobba.

Dnepr
2007-01-16, 22:32
Självklart kan den inte veta vikten - men en tyngre vikt bör ju leda till en hårdare eller mer ansträngande övning? Rimligtvis tar man i mer när det väger mer.

Nevermore
2007-01-16, 22:35
Ska man spara sig till så tunga vikter som möjligt, eller ska man anstränga sig på vägen dit me? Frågan är alltså, om man ska köra pyramid, eller köra lugn uppvärmning å sen köra flera set på en så tung vikt som möjligt.

Jag tror på att trappa upp vikterna så att man är rejält varm när man börjar köra sina arbetsset. Att värma lite på 50kg och sen gå in på 140kg är ingen höjdare.

Sheogorath
2007-01-16, 22:39
Ska man spara sig till så tunga vikter som möjligt, eller ska man anstränga sig på vägen dit me? Frågan är alltså, om man ska köra pyramid, eller köra lugn uppvärmning å sen köra flera set på en så tung vikt som möjligt.

Det sista. Uppvärmningen har två syften:

1) att göra dig maximalt stark i din valda rörelsebana
2) att hålla dig så skadefri som möjligt

Mitt senaste träningspass (idag den 16:e) är ett typexempel. Länk finns i min signatur.

sleep is the enemy
2007-01-16, 22:39
Jag själv har svårt att bestämma mig just nu. Jag tycker det är roligt att köra pyramid för det känns mer spännande. Dessutom slipper man värma upp på samma sätt.

Samtidigt är det andra sättet skönt efter man väl värmt upp då man får trycka på "höga" vikter i alla set, speciellt känslan när man klarar en full serie man haft som mål...

sleep is the enemy
2007-01-16, 22:42
Jag tror på att trappa upp vikterna så att man är rejält varm när man börjar köra sina arbetsset. Att värma lite på 50kg och sen gå in på 140kg är ingen höjdare.

jag brukar värma upp enligt ast:s teknik(fem uppvärmningsset). det är efter deras uppvärmning jag klarat de högsta vikterna.

psirus
2007-01-16, 22:44
Man orkar inte så många "tunga" set.

Antar att det är en definitions fråga på tungt

sleep is the enemy
2007-01-16, 22:44
Det sista. Uppvärmningen har två syften:

1) att göra dig maximalt stark i din valda rörelsebana
2) att hålla dig så skadefri som möjligt

Mitt senaste träningspass (idag den 16:e) är ett typexempel. Länk finns i min signatur.

Hmm, jag blev lite osäker på vilket alternativ du menade, eftersom ja skrev i olika ordning i dom två meningarna. men när ja läste i din journal så värmer du upp enligt ast? men man blir ju automatiskt uppvärmd om man kör pyramid, varför är det sämre?

Sheogorath
2007-01-16, 22:49
Hmm, jag blev lite osäker på vilket alternativ du menade, eftersom ja skrev i olika ordning i dom två meningarna. men när ja läste i din journal så värmer du upp enligt ast? men man blir ju automatiskt uppvärmd om man kör pyramid, varför är det sämre?

Jag värmer upp enligt AST, helt korrekt. Jag vill ha så många repetioner som möjligt på mina tyngsta vikter. Jag tror att uttröttning på lägre vikter ger sämre signaler för uppbyggnad. Det blir mer likt uthållighetsträning, och uthållighetsträning bygger sämre. Så tänker jag med flera. :)

gnagaren
2007-01-16, 22:58
Jag brukar värma upp inför t.ex bänk med lite armhävningar, sedan 4 olika vikter med olika mycket reps. Sedan kör jag 4-5 "tunga" arbetsset och till sist tar jag ut mig med en 10 på en något lättare vikt. Funkar utmärkt.

pragmatist
2007-01-16, 23:18
Pyramid upp (successivt tyngre vikt/lägre reps) upplevs av de flesta som skönare och mer skadeförebyggande, men i ärlighetens namn är nog det motsatta, d.v.s. pyramid ner (successivt lägre vikt/högre reps) effektivare eftersom man helt enkelt orkar utföra mer arbete på det sättet, och man genomför fler reps med en tyngre vikt. Enligt Charles Staley är dock pyramid upp bättre för hypertrofi och pyramid ner bättre för styrka. Trot den som vill. :)

nboi
2007-01-17, 04:11
Kontakten med muskeln är viktigast, sen så är pyramid systemet bra. Det Mjukar upp muskelgruppen i sig. Typ börja på 16+ reps i första setet, sen i dom sista seten kanske 4 llr 5 reps. Och givetvis så ska man köra till 100% i alla set.

Sheogorath
2007-01-17, 07:29
Kontakten med muskeln är viktigast, sen så är pyramid systemet bra. Det Mjukar upp muskelgruppen i sig. Typ börja på 16+ reps i första setet, sen i dom sista seten kanske 4 llr 5 reps. Och givetvis så ska man köra till 100% i alla set.

Nej det ska man inte. Uppvärmning är uppvärmning. Arbetsset är arbetsset.

pejo
2007-01-17, 07:44
Enligt Charles Staley är dock pyramid upp bättre för hypertrofi och pyramid ner bättre för styrka. Trot den som vill. :)

Det var ju intressant, själv tycker jag att det känns naturligt att det vore tvärtom. Så varför är det på detta viset då?

För att bli varm brukar jag i regel köra lite jogging innan passet. För vissa övningar vill jag sedan köra någon slags anpassning, då jag faktiskt tycker jag orkar mer då.
Ett pass med knäböjning kan för mig se ut så här:
Uppvärmning/anpassning: 6x60, 2x100, 2x125
Arbetsset: 2x6x130 med ganska lång vila mellan seten.

Ja, jag kör i regel bara två set!

Nevermore
2007-01-17, 09:57
Nej det ska man inte. Uppvärmning är uppvärmning. Arbetsset är arbetsset.

Precis. Kör man 100% i en 16reppare har man så mkt mjölksyra att man inte har ett skit att ge i efterföljande set.

Nevermore
2007-01-17, 09:58
Det var ju intressant, själv tycker jag att det känns naturligt att det vore tvärtom. Så varför är det på detta viset då?

För att bli varm brukar jag i regel köra lite jogging innan passet. För vissa övningar vill jag sedan köra någon slags anpassning, då jag faktiskt tycker jag orkar mer då.
Ett pass med knäböjning kan för mig se ut så här:
Uppvärmning/anpassning: 6x60, 2x100, 2x125
Arbetsset: 2x6x130 med ganska lång vila mellan seten.

Ja, jag kör i regel bara två set!

Välkommen i klubben ;)

Xealswe
2007-01-17, 11:16
Jag läste på några ställen för ett tag sedan att pyramider alltid är att föredra om man vill kunna träna ordentligt med tunga vikter. Det hade tydligen att göra med den "neuromuskulära knutpunkten". Någon som vet något mer om denna eller om det är bullshit?

Själv tycker jag det ligger lite i det, värmer jag upp lite försiktigt på lättare vikter kommer det fortfarande kännas obehagligt om steget uppåt därefter blir för stort

Men om jag stegvis ökar, utan att nödvändigtvis ta ut mig på vägen dit och ackumulera för mycket mjöksyra verkar det gå mycket bra!

Sheogorath
2007-01-17, 18:28
Jag läste på några ställen för ett tag sedan att pyramider alltid är att föredra om man vill kunna träna ordentligt med tunga vikter. Det hade tydligen att göra med den "neuromuskulära knutpunkten". Någon som vet något mer om denna eller om det är bullshit?

Själv tycker jag det ligger lite i det, värmer jag upp lite försiktigt på lättare vikter kommer det fortfarande kännas obehagligt om steget uppåt därefter blir för stort

Men om jag stegvis ökar, utan att nödvändigtvis ta ut mig på vägen dit och ackumulera för mycket mjöksyra verkar det gå mycket bra!

Det är så Max-OT:s system för uppvärmning ser ut. Om du vill ha de exakta siffrorna kan du kika här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=822833&postcount=7). Har kört så under exakt hela min träningstid (snart fem år). Det är nog en av de få saker (om inte den enda) som jag aldrig sett någon anledning att ändra på.

Ulf A Big
2007-01-17, 18:36
Ska man spara sig till så tunga vikter som möjligt, eller ska man anstränga sig på vägen dit me? Frågan är alltså, om man ska köra pyramid, eller köra lugn uppvärmning å sen köra flera set på en så tung vikt som möjligt.

Det vimlar av träningsmetoder och goda råd då det gäller träning. Per Tesch, forskare vid Karolinska institutet i Stockholm, försöker i denna artikelserie i stället ge vetenskapliga förklaringar...

I serien om hur ökning i muskelvolym bäst åstadkoms kunde vi i förra numret av Bodybuilding & Kraftsport konstatera att ärftliga faktorer betyder mycket för syntesen av muskelprotein. Således kommer "valet" av föräldrar att påverka dina möjligheter att bygga volym. Andra faktorer som ålder, kön och hormonproduktion gör också att vi svarar olika på träning. När det gäller träningen står det också klart att relativt tunga vikter krävs för att muskelmassan skall öka. Detta faktum är också huvudtemat för den här artikeln.

I både vetenskaplig och mer tillämpad träningslitteratur betonas den sk "overload" principen. Det vill säga för att muskeln skall bli större måste den utsättas för en belastning som är större än den spänning som den dagligen utsätts för. Längre fram ska vi definiera vad vi menar med "tung" belastning. Vad kan det då bero på att de stora stjärnorna inom bodybuilding alla har sin egen filosofi om hur man åstadkommer bästa resultatet?
Tung träning

Vid närmare analys finner man faktiskt att träningsprinciperna inte skiljer sig så mycket åt. Enligt "over-load" principen är det självklart att man måste träna tungt för att åstadkomma volymsökning, därför tränar med få undantag också eliten med tunga vikter under uppbyggnadsperioden. Den bakomliggande mekanismen är att man engagerar fler muskelfibrer än om belastningen är lättare. Om vi förutsätter att en rörelse utförs strikt och du ökar belastningen måste alltså fler muskelfibrer engageras. En kraftökning kan också ske genom att de fibrer som redan rekryterats laddar ur med högre frekvens och därmed åstadkommer större styrka. Vissa fibrer rekryteras inte förrän belastningen nästan motsvarar en maximal insats medan en annan fiber rekryteras redan vid en lätt anspänning men når sin maximala urladdningsfrekvens kanske redan vid 50 % av maximala styrkan.
Fibrer vilar

Låt oss ta exempel! Du utför en strikt maximal enarms hantel curl. Din maximala styrka visar sig vara 30 kg. Samtliga muskelfibrer i biceps brachii arbetar maximalt. Du utför sedan samma övning men med bara 10 kg på hanteln. Vissa av de tidigare rekryterade fibrerna är nu helt "tysta" medan andra laddar ur med maximal frekvens och andra kanske fyrar av med reducerad frekvens. Med 20 kg ökar en del av fibrerna frekvensen, några nya fibrer kopplas in, men fortfarande "vilar" de mest svårrekryterade muskelfibrerna. För att få bästa träningseffekt måste ju alla fibrerna få jobba. Dessutom verkar det vara så att de mest högfrekventa fibrerna, vilka också är de som har den högsta aktiveringströskeln också tycks vara de som är mest mottagliga för att växa till i storlek, hypertrofiera.

"Heavy Duty"-principen, som innebär att man tränar med tung belastning i varje set grundas på att så många fibrer som möjligt skall rekryteras. Belastningen bör därför motsvara åtminstone 75 % av maximal styrka. En "fixerad" relativ arbetsbelastning går knappast att ange. Tvärtom varierar den beroende på individuella förutsättningar! Med tung belastning ska man dock inte kunna utföra mer än högst 6-7 kontraktioner.
High Intensity

Ett annat sätt att få muskelns samtliga fibrer att arbeta är att trötta ut vissa fibrer och därigenom "tvinga" andra fibrer att delta eller till och med ta över hela arbetsbördan. "High intensity" och "instinctive" principerna är exempel på hur man omsätter denna ide i praktisk träning. Högt tempo och kort vila mellan varje set och att man på förhand inte bestämmer hur många repetitioner man skall göra i ett set kännetecknar dessa båda principer. Genom att arbeta med lägre vikter och flera repetitioner tröttar man ut vissa muskelfibrer och får en extra stress på andra. Det bränsle som finns lagrat i muskelfibern töms ut och tvingar fibern och hela muskeln att ta till alla resurser för att åstadkomma en kontraktion. För att få ut maximal effekt av denna intensiva träning krävs motivation och koncentration och de sista repetitionerna måste leda till total utmattning av muskeln för att få den bästa stimulansen. Därför kan man knappast nå maximal effekt om man tränar med ett "fixerat" antal repetitioner.

Det är alltså inte frågan om du skall göra en 8:a eller en 10:a - det är istället så att muskeln skall utsättas för maximal stress! Och maximal stress får du genom den absolut sista ansträngningen. Vissa vetenskapliga undersökningar tyder på att just detta ger den extra stimulansen för uppbyggnad av ny muskelvävnad.

Det finns sällan några genvägar i träningen vare sig det gäller långdistanslöpning eller kroppsbyggnad. De individuella förutsättningarna varierar dock och därför är sällan ett program optimalt för två personer. Lyssna till din kropp och forma därefter ditt träningsprogram. Detta räcker inte enbart! Motivation och koncentration under varje träningspass är också en förutsättning för resultatutvecklingen. En annan mycket viktig komponent i träningen, och det gäller speciellt för uppbyggnad av muskelmassan, är vilan och återhämtningen mellan träningarna. Mer om detta och annat i vår fortsatta serie som följer i nästa nummer.

Sedan finns den här som kan vara intressant ur ett annat perspektiv:

http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20folder/superslow.html

Lizard
2007-01-17, 19:36
Det vimlar av träningsmetoder och goda råd då det gäller träning. Per Tesch, forskare vid Karolinska institutet i Stockholm, försöker i denna artikelserie i stället ge vetenskapliga förklaringar...

I serien om hur ökning i muskelvolym bäst åstadkoms ........ Mer om detta och annat i vår fortsatta serie som följer i nästa nummer.

Sedan finns den här som kan vara intressant ur ett annat perspektiv:

http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20folder/superslow.html
Det som inte framkommer är om Per vet att det förhåller sig som han skriver, dvs han skriver ut teorierna bakom, men inte någon kliniks bevisning eller indikation på dess korrekthet. Förutmattning (Pre_Exhaustion) har t ex inte lyckats leverera positiva data i den enda mini-studie jag har läst..? Här framstår det ju som en fullt fungerande metod.
Jag tycker vi faktiskt benade ut en rasande massa (utan den gapiga tonen som oftast medföljer) i den här tråden: Blir man verkligen stark av att lyfta tunga vikter? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=69966)

Lizard

Ulf A Big
2007-01-17, 19:54
Det som inte framkommer är om Per vet att det förhåller sig som han skriver, dvs han skriver ut teorierna bakom, men inte någon kliniks bevisning eller indikation på dess korrekthet. Förutmattning (Pre_Exhaustion) har t ex inte lyckats leverera positiva data i den enda mini-studie jag har läst..? Här framstår det ju som en fullt fungerande metod.
Jag tycker vi faktiskt benade ut en rasande massa (utan den gapiga tonen som oftast medföljer) i den här tråden: Blir man verkligen stark av att lyfta tunga vikter? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=69966)

Lizard

Uppriktigt sagt, var det Peter?, Lizard så slänger jag bara ur mig några påståenden som ett vedträ i brasan bara för att hålla igång elden.... Dvs ganska planlöst för att se vad reaktionen blir.

Ulf A Big
2007-01-17, 20:00
Tror denna texten kan räta ut ett par av dina frågetecken.

Repsantal, träningscykler och dyl. av David Holmberg

"Jag deltog som föreläsare och förklarade hur muskler fungerar, hur kroppen kontrollerar/reglerar muskelaktiviteten, förklarade skillnaden avseende styrka mellan olika fibertyper samt gjorde återkopplingar till hur träning bör bedrivas utifrån den muskelfysiologi jag inledningsvis gick igenom.

Det blev en del frågor efter föreläsningen och jag försökte besvara dem efter bästa förmåga. En av frågorna handlade om huruvida det är effektiv träning att göra 1-3 reps i knäböj för att sedan träna ex åttor i benpress. Svaret på den frågan är att det inte är ett optimalt upplägg. 1-3 reps ger signal till kroppen att utveckla starka 2X-fibrer, emedan 8 reps i benpress säger åt kroppen att utveckla 2A-fibrer och typ 1-fibrer med stor volym. Då 2X-fibrer är fyra ggr så starka som 2A-fibrer, och åtta ggr så starka som typ 1 fibrer, inser man att 8 reps ger något svaga och uthålliga muskler.

Den träning jag förespråkar följer de riktlinjer Kåre redogör för längre ner i vårt forum. Denna typ av träning finns det mycket stöd för i litteraturen och modern forskning ger inte upphov till motstridiga uppgifter. Vad man som styrkelyftare måste tänka på är att kroppen strävar efter att anpassa sig så att den är lämpad att utföra de uppgifter man ber den utföra. Alltså; om man vill bli en duktig längdhoppare är det längdhopp man skall träna och inte höjdhopp. Som styrkelyftare tävlar vi i singellyft och således bör träningen bedrivas med relativt låga reps.

Ett exakt repsantal för att bli starkast är omöjligt att ange eftersom kroppen är en invecklad skapelse där många faktorer samverkar. Som exempel kan nämnas att 2X-fibrerna är bra på två saker, dels är de starkast, men de är också snabbast. Om man då alltid tränar ex tunga tvåor eller treor finns risk för att man omvandlar 2X-fibrerna till uthålligare 2A-fibrer. Resultatet blir att man känner sig seg och svag/övertränad. Varför blir det då så? Jag sa ju just att de var starka och därmed gillade tunga vikter! En förklaring kan vara att om man tränar tunga treor så kommer redan det först repset i varje set att vara ganska segt, reps nummer två kommer att vara riktigt tungt, och tredje repset kommer att ta väldigt lång tid att utföra. Det tar således lång tid att göra varje set och reps, och detta ställer vissa krav på uthållighet. Då 2A-fibrer är lite uthålligare och svagare än 2X-fibrer kommer en viss muskelfiberomvandling att ske där 2X-fibrer övergår till 2A-fibrer.

Samtidigt kan i vissa fall fyror och femmor orsaka en omvandling av 2A-fibrer till 2X-fibrer. Hur är detta möjligt? Jo jag säger i stycket här ovan att 2X-fibrer är både starka och snabba, och om man tränar fem reps på en vikt så kommer de första tre lyften att vara explosiva eftersom man annars inte kommer att orka utföra fem lyft. Med detta i åtanke inser man att den totala tid man är under skivstången inte behöver bli så mycket längre bara för att man gör fem reps istället för tre reps. Samtidigt kommer endast reps nummer fem att vara segt, och de tre första kommer att vara riktigt explosiva, och explosiva lyft gillar 2X-fibrer.

Vilka slutsatser kan man då dra? Ja om man vill bli stark så råder det trots allt ingen tvekan om att låga reps är det effektivaste. En del upplever en viss stagnation om de tränar tvåor och treor en längre tid. Detta beror troligtvis på att den tränande gör alla treor på riktigt tunga vikter. Ett sådant förfarande är naturligtvis inte bra eftersom 2X-fibrerna behöver ett mått av explosivitet. Man måste således varva tunga lyft med explosiva lyft. En bra modell här är att ha ett cykliskt träningsprogram där man ex kör lätta knäböj vecka 1, medeltung knäböj vecka 2, och extremtunga knäböj vecka 3. Efter vecka 3 börjar man om på vecka 1 och varje gång det är dags för vecka tre försöker man slå den vikt man lyfte vecka tre i den förra träningscykeln.

Denna träningsmodell lärde jag mig av Jörgen Ljungberg och det är det absolut viktigaste jag lärt mig de senaste åren. Jag har utvecklats otroligt mycket i styrka sedan jag började och då all övrig träning bedrivs precis som medan jag var tävlingsaktiv så drar jag slutsatsen att cyklingen av träning ligger bakom framgången. Fördelen med Jörgens modell är att risken för överträning minskar dramatiskt samtidigt som 2X-fibrerna får den explosiva träning de såväl behöver.

Det här som David skriver är troligen en sanning med en hel del modifikation.

2X-fibrerna Vad är de bra för? Har de någon betydelse för styrkan?

Lizard
2007-01-18, 09:17
Tror denna texten kan räta ut ett par av dina frågetecken.

Repsantal, träningscykler och dyl. av David Holmberg

"Jag deltog som föreläsare och förklarade hur muskler fungerar, ...samtidigt som 2X-fibrerna får den explosiva träning de såväl behöver.

Det här som David skriver är troligen en sanning med en hel del modifikation.

2X-fibrerna Vad är de bra för? Har de någon betydelse för styrkan?

http://www.pitea-tidningen.se/image.aspx?id=238846

Jag tror det är Öjebyns David Holmberg som skrivit artikeln? Jag kan för lite för att rätta honom. Att hans resumé vida överträffar min samt att han, med empiriska resultat, visar att han kan sin sak gör att jag inte har någon anledning att ifrågasätta innehållet. Skillnaden mellan Pers och Davids artiklar är just att Per mer redogör för olika hypotetiska modeller medan David koncentrerar sig på en förklaring av en fungerande metod. Intressant därtill.


Lizard

Ulf A Big
2007-01-18, 10:35
Ursprungligen postat av darcytucker
Tjena.

Jag skulle vilja att nån kunnig skulle kunna svara på det här. Jo det är såhär att jag går efter ett speciellt schema(ryskt från butenko.org) och på det schemat så är det hantelpress med. På hantelpressen är reps antalet 10 och seten 5. Då undrar jag eftersom resten av programmet verkar grunda sig på att man inte går till failure och har hög fart och explosivitet i lyften(bänkpress), om man istället inte ska gå till failure på hantelpressen och istället försöka att där med ha hög fart i lyften och att ha lite lägre reps. För det är 2X muskelfibrerna jag vill ha och inte 2A. Så förstör hantelpressen mer än den hjälper när jag kör tioreppare med lägre fart i lyften?( pga av tyngden och inte att jag försöker lyfta sakta).


Här kan ni läsa mer om vad jag menar med dom olika fibrerna. Men det är inte jag som skrivit artikeln på utan lånar endast hans ord på dom olika muskelfibrerna.
Länken http://www.ojebyak.com/artiklar/artiklar_traning.htm


Så frågan är: Ska jag fortsätta köra med 10 reppare och nästan gå till failure varje set eller ska sänka repsen och ha lite lättare vikter för fart i lyften?

PS. jag är endast ute efter styrka just nu.DS


Styrka( ökad tvärsnittsarea dvs hypertrofi) 4-7 reps 80-90% 1 RM reps dvs om du vill bli stark och för att få nervanpassning för att kunna använda musklerna 1-3 reps 95-100% RM. För att få snabba fibrer= explosivt utförda reps kring 40-60% 1RM. Fast inte allt samtidigt utan periodiserat precis som David säger i sin artikel....

PS För det är 2X muskelfibrerna jag vill ha och inte 2A. Går inte att undvika det är egentligen bara vid mycket speciella händelser som du använder 2X i någon större utsträckning t ex då när man faller och tar emot sig med armarna eller då man trampar snett och foten korrigerar
sig. Annars är det nästan bara 2A som används i det dagliga träningslivet...

Du kan läsa lite mer i den här så förstår du mer hur det fungerar: http://www.biology.buffalo.edu/cours...perfomance.pdf

De här artiklarna är bra också:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q..._uids=11606016
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract



Muskelbyggning handlar till stor del att förändra de snabba muskelfibrerna till långsamma. Omvandlingen går snabbt, 2-3 veckor, partiellt i muskulaturen, men för omvandla majoriteten till 2A från 2B tar ca 3 månader (Tetsuro Tamaki, McDonagh, M.J.N and Davis, C.T. Adaptive response of mammalian skeletal muscle to exercise with high loads)
Nu pratar jag om traditionell bodybuildingträning 70-75% 1RM, 8-12 eller fler reps 16-20 set i ca 35-40 minuter per muskel som generellt resulterar i stor volymökning och i moderat styrkeutveckling.

Om man nu lägger sig på soffan och vilar 1-5 veckor sker en snabb förändring av fibrerna de går tillbaks till 2B dvs blir de snabbaste men fibersammansättningen överkompenseras dvs det blir fler snabba 2B fibrer än från utgångsläget(Källa Bengt Saltin). När man sedan börjar träna som en bodybuildare igen finns det fler 2B fibrer att som kan omvandlas till 2A dvs din muskelmassa kommer att öka mer än om du hade fortsatt att träna och struntat i vilan.2A fibrer är 2-4 ggr större än 2B fibrer


http://forum.body.se/showthread.php?t=8501&page=2

Ulf A Big
2007-01-18, 11:11
Länkarna funkade inte såg jag:

http://www.biology.buffalo.edu/courses/bio130/medler/required_readings/Genes_muscle_perfomance.pdf

Hastigheten i utförandet/Omvandling till snabba fibrer:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11606016

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2150579&dopt=Abstract

Xealswe
2007-01-24, 08:23
Det är så Max-OT:s system för uppvärmning ser ut. Om du vill ha de exakta siffrorna kan du kika här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=822833&postcount=7). Har kört så under exakt hela min träningstid (snart fem år). Det är nog en av de få saker (om inte den enda) som jag aldrig sett någon anledning att ändra på.

Fräckt initiativ!
Men du har väl råkat skriva acklimatisering fast du menar acklimering? Hade man varit acklimatiserad för det skulle man vara det hela tiden =)

Sorry att jag påpekar det, började med jämförande och marin zoofysiologi förra veckan och vår forskare betonade starkt skillnaden 3ggr :P

Jay-Z
2007-01-24, 08:40
Sorry att jag påpekar det, började med jämförande och marin zoofysiologi förra veckan och vår forskare betonade starkt skillnaden 3ggr :P


Byt lärare. :D