handdator

Visa fullständig version : Tillverkning


paddanboy
2007-01-16, 19:40
Hej!

Jag skulle gärna vilja se bilder hur kostillskottsprodukterna tillverkas, alltså ifrån själva anläggningarna och maskinerna. Vi har ju två företag representerade här så vitt jag vet(?), Eiselt och Fairing.

Skulle va roligt och se lite bilder hur det går till ("så funkar det", efter barnbok) eftersom jag är så nyfiken av mig...

eandersson
2007-01-16, 19:44
Skulle tippa på att en del har tystnadsplikt. Men något borde ju kunna visas/berättas.

EiseltUK
2007-01-16, 20:00
En av maskinerna, helautomatisk förpackning av portionspåsar (på bilden är den omvänd mot i verkligheten):

http://www.eiselt.se/Bilder/volpak.jpg

Lindstein
2007-01-16, 20:44
En av maskinerna, helautomatisk förpackning av portionspåsar (på bilden är den omvänd mot i verkligheten):

http://www.eiselt.se/Bilder/volpak.jpg

Ser ut som en av packpojkarnas konstruktioner :thumbup:

Lindstein
2007-01-16, 22:12
Skulle tippa på att en del har tystnadsplikt. Men något borde ju kunna visas/berättas.

Ett företag i livsmedelsbranschen där personalen har tysnadsplikt skulle inte jag vilja köpa något av...

Bondlurk
2007-01-16, 22:16
Ett företag i livsmedelsbranschen där personalen har tysnadsplikt skulle inte jag vilja köpa något av...

Där finns fler goda skäl till tystnadsplikt än fuffens.

Lindstein
2007-01-16, 22:19
Där finns fler goda skäl till tystnadsplikt än fuffens.
Vilka då?

EiseltUK
2007-01-16, 22:39
Kan vara vid tex kontraktstillverkning då man inte avslöjar vem man tillverkar åt med respekt för sina kunder.

Lindstein
2007-01-16, 22:45
Kan vara vid tex kontraktstillverkning då man inte avslöjar vem man tillverkar åt med respekt för sina kunder.

Jo, de är sant!
Givetvis också när det gäller recept och annat för produkter, finns säkerligen massa hemligheter där...

Men frågan var ju angående företagens anläggningar, tillverkning, maskiner osv...

Fernicus
2007-01-16, 23:27
Ett företag i livsmedelsbranschen där personalen har tysnadsplikt skulle inte jag vilja köpa något av...

Du dricker inte Cola då tillexempel? Av den anledning att dom har tystnadsplikt på receptet?

Lindstein
2007-01-16, 23:30
Du dricker inte Cola då tillexempel? Av den anledning att dom har tystnadsplikt på receptet?

Lyft blicken ca 10 centimeter...:thumbup:

bluelight
2007-01-16, 23:55
har för mig det postats massa bilder hur man separeras vasslet. det var värsta molnet minns jag!

EiseltUK
2007-01-17, 10:45
har för mig det postats massa bilder hur man separeras vasslet. det var värsta molnet minns jag!

Separering av vassle sker med största sannolikhet i vätskeform. Proteiner tillverkas inte av kosttillskottsföretagen utan av mjölkproducenter (om det gäller vassle och kasein och dess olika fraktioner/komponenter/ hydrolysat).

eandersson
2007-01-17, 12:31
Ett företag i livsmedelsbranschen där personalen har tysnadsplikt skulle inte jag vilja köpa något av...

Jag har dålig koll på hur ett tystnadspliktsavtal fungerar, men på vissa ställen skrivs det på ett avtal pga att kommande kampanjer och annat inte ska läcka ut som kan gynna konkurrenter. Vad som innefattas i ett tystnadspliktsavtalet har jag ingen aning om, om det gäller allt eller specifika "avdelningar". Därför skrev jag som jag skrev, "Men något borde ju kunna visas/berättas."

Lindstein
2007-01-17, 12:58
Jag har dålig koll på hur ett tystnadspliktsavtal fungerar, men på vissa ställen skrivs det på ett avtal pga att kommande kampanjer och annat inte ska läcka ut som kan gynna konkurrenter. Vad som innefattas i ett tystnadspliktsavtalet har jag ingen aning om, om det gäller allt eller specifika "avdelningar". Därför skrev jag som jag skrev, "Men något borde ju kunna visas/berättas."

Jag uttryckte mig dåligt :smash:
Frågan i början av tråden handlade om tillverkarnas maskiner, utrustning, lokaler osv... Om de har något att dölja i den frågan var det jag menade...
I alla fall när det gäller kosttillskott, där kvalité och certifieringar hit och dit är en stor del av företagens reklam och marknadsföring.

Sen att det finns hemligheter på företag är ju ganska självklart :thumbup: