handdator

Visa fullständig version : Överträning?


jaag
2007-01-16, 19:23
Har gått från noll konditionsträning till ca 3 joggingpass sen nyår, körde också igår och idag vaknade jag hängig och har varit seg hela dan. Är detta ett tecken på överträning? Tycker att jag känner likadant när jag kört mer än vanligt på gymmet också. Bör jag träna lite mindre i början för att undvika att "chocka" kroppen?

Humanist
2007-01-16, 19:34
Hehe tror knappast att du blivit övertränad av c.a. två veckors träning! :D Tänk oss stackare som gjort lumpen, vi skulle ju varit depressiva benrangel efter gröntjänst.

Sök lite och du lär kunna bilda dig en uppfattning om vad som menas med överträning.

Luddee
2007-01-16, 19:50
precis som humanist säger så är det med största sanolikhet inte överträningn. Men du ska veta att det tar ett tag för kroppen att vänja sig, och ja konditionsträning blir man förbaskat trött och sliten av fall man inte brukar köra det.

jaag
2007-01-16, 21:33
Hehe tror knappast att du blivit övertränad av c.a. två veckors träning! :D Tänk oss stackare som gjort lumpen, vi skulle ju varit depressiva benrangel efter gröntjänst.

Sök lite och du lär kunna bilda dig en uppfattning om vad som menas med överträning.

Överträning var väl ett dåligt ordval, men kan det vara en reaktion pga en för hastigt ökad träningsdos?

Eddie Vedder
2007-01-16, 21:37
Överträning var väl ett dåligt ordval, men kan det vara en reaktion pga en för hastigt ökad träningsdos?

Mycke troligt, alla blir vi slitna om vi tränar över vår förmåga å inte får tillräcklig återhämtning av en lr flera orsaker.

Vila nån dag å käka ordentligt så brukar de fixa sej, om de nu e träningen de beror på. Sover du ordentligt och/lr kanske mår dåligt psykiskt, känner dej stressad av nån anledning etc. så kan ju de spela in väldigt.

Jag känner mej sliten just nu så jag skippar passet imorrn, då e jag toppenmotiverad å i form till på torsdag iat:thumbup:

jaag
2007-01-17, 18:40
Mycke troligt, alla blir vi slitna om vi tränar över vår förmåga å inte får tillräcklig återhämtning av en lr flera orsaker.

Vila nån dag å käka ordentligt så brukar de fixa sej, om de nu e träningen de beror på. Sover du ordentligt och/lr kanske mår dåligt psykiskt, känner dej stressad av nån anledning etc. så kan ju de spela in väldigt.

Jag känner mej sliten just nu så jag skippar passet imorrn, då e jag toppenmotiverad å i form till på torsdag iat:thumbup:

Har nog slarvat en del med sömmnen så beror antagligen på det. Men mår betydligt bättre idag iaf. Blir till att köra imorgon. :)