handdator

Visa fullständig version : Godartad prostataförstoring?


barda
2007-01-16, 17:50
Ngn som kan berätta vad detta innebär, vilka orsaker som leder till detta och vilka som är symtomen?
Kan detta tillstånd gå över?

Jag tränar 4ggr i veckan och dricker mkt(kanske för mkt) vatten, kolhydrater och proteiner, pissar som en gris, säkert 6-7 ggr före och efter träning eftersom jag får i mig så mkt vätska.

jwzrd
2007-01-16, 17:53
6-7 gånger redan före passet? Stora mängder?

Tolkia
2007-01-16, 18:33
Prostatahyperplasi. (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=213)

Allan
2007-01-16, 18:37
Har du det eller tror du att du har det? Och om du tror att du har det ska du inte ens fråga här - utan ta kontakt med doktorn på direkten.

Tolkia
2007-01-16, 18:39
Ett tillägg, när jag ser Allans fråga: Hur gammal är du? Prostataförstoring är nämligen inte något som brukar drabba yngre.

Allan
2007-01-16, 18:41
Ett tillägg, när jag ser Allans fråga: Hur gammal är du? Prostataförstoring är nämligen inte något som brukar drabba yngre.

Jaha, och tack för den! *gah!*

barda
2007-01-16, 20:00
nej, totalt 5-7 ggr före och efter. och ibland så "skvätter" jag ut skiten, kan vara pissnödig men det kommer småskvättar åt gången.
jag har varit i kontakt med läkare 2ggr men de hittar inget fel.
iofs så har de ej gjort någon omfattande undersökning.

jag är 21år.

jag vet inte, detta kanske är ngt vanligt för styrketränande som dricker stora mängder? bör tillägga att jag aldrig behöver stiga upp på nattan och pissa.

JJ
2007-01-16, 20:04
Men drick mindre då.

Lizard
2007-01-16, 21:01
Eftersom du redan varit hos doktorn och dessutom är ung(?)

Du pinkar ut vattnet som du druckit innan.

Om du stakar dig igenom kanslisvenskan i svaret här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1534265&postcount=48) så förstår du nog vad som är fel.

Lizard

Estremo
2007-01-16, 21:05
Jag måste också göra mig av med vätska säkert 10 gånger om dagen eller mer. Detta tror jag började ungefär samtidigt som jag ökade på mitt matintag samt började ta fler proteindrinkar per dag och funderar därför på om jag borde dra ner på det. Innan har jag bara gått på toa ett par gånger om dagen. Nu vaknar jag varje natt för att jag måste besöka dasset men tycker mig märka att jag får sova ostört när jag ätit lite sämre och inte tagit något extra protein på ett par dagar. Försök dra ner på det och se vad som händer först och främst.

barda
2007-01-16, 21:11
Eftersom du redan varit hos doktorn och dessutom är ung(?)

Du pinkar ut vattnet som du druckit innan.

Om du stakar dig igenom kanslisvenskan i svaret här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1534265&postcount=48) så förstår du nog vad som är fel.

Lizard

Frågan var inte varför jag pissar när jag har druckit vatten!
Jag urinerar inte enbart på kvällen då jag tränat men då är det extremt.
Som sagt så är jag lite orolig över grejjen med att vara pissnödig och klämma ut en droppe åt gången, vänta 5 min och sen klämma ut en till osv..
Kan dock hålla mig från att pissa i 3-4timmar utan problem(dock inte direkt efter träning då jag klämt 2L vatten), så jag funderar över om det kanske handlar om en uttöjjd blåsa eller nått?

Ulf A Big
2007-01-16, 21:19
Frågan var inte varför jag pissar när jag har druckit vatten!
Jag urinerar inte enbart på kvällen då jag tränat men då är det extremt.
Som sagt så är jag lite orolig över grejjen med att vara pissnödig och klämma ut en droppe åt gången, vänta 5 min och sen klämma ut en till osv..
Kan dock hålla mig från att pissa i 3-4timmar utan problem(dock inte direkt efter träning då jag klämt 2L vatten), så jag funderar över om det kanske handlar om en uttöjjd blåsa eller nått?

Du käkar möjligtvis inte små rosa eller blå tabletter från hälsokosten?

barda
2007-01-16, 21:38
Du käkar möjligtvis inte små rosa eller blå tabletter från hälsokosten?

Nej faktiskt inte, har faktiskt tänkt på att symtomen är liknande.
Kanske därför jag relaterar problemen till styrketräningen och kosttillskotten.

Ulf A Big
2007-01-16, 21:51
Nu sysslesätter jag mig för närvarande med att få folk i allmänhet att salta mindre, men ett sista svar innan jag avviker från tråden:

Idrottsutövare har ett ökat saltbehov då de ju måste ta hänsyn till saltförlusterna i samband med svettningen. Saltkoncentrationen i kroppsvätskorna är normalt 0,9 procent. Motsvarande siffra för svetten är 0,2-0,3 procent. Vältränade personer förlorar mindre salt med svetten – cirka 1 milligram per timme jämfört med 2 milligram hos otränade.

En tillfredställande natriumbalans är nödvändig för nervimpulsöverföring och muskelfunktion. Redan en måttlig koncentrationsförändring kan orsaka problem och dricker man stora mängder av drycker som inte innehåller natrium under idrottsutövning finns det dessutom en risk för ”vattenförgiftning” - hyponatremi. Enligt den, i mina ögon, ledande forskaren på området - Tim Noake - uppfattar då kroppen att saltkoncentrationen är för låg och tolkar det som att du är ”övervätskad” och inte ska dricka mer.

Risken med att dricka mycket under kort tid är alltså att saltkoncentrationen i kroppen blir för låg och du får behålla allt mindre av vätskan du häller i dig. En normal shaker innehåller 750ml och många av oss dricker 2st under ett träningspass. I alla fall jag. Eftersom pasagen genom mag/tarmsystemet blir allt högre tas mindre och mindre upp av det som finns blandat i vätskan. Detta fenomen är välkänt och en av grundorsakerna till att Nestlé fick världens ögon på sig när de tillhandahöll bröstmjölksersättning i 3e världen. Vattnet var dåligt och barnen fick inte i sig något av näringen som var iblandad. Lizard

Det kan vara bra att blanda i lite seltin(1-4gr) i träningsdrinken...

barda
2007-01-16, 22:42
Det kan vara bra att blanda i lite seltin(1-4gr) i träningsdrinken...

kan vara nånting.
kanske är därför man pissar socker vissa dagar(vitt i urinet), för mkt kolhydrater för träningsmängden :)

Coldsmith
2007-01-17, 02:44
Nåt jag kom och tänka på är, är du säker på att du verkligen känner dig nödig? Kan inte vara..... flugor i trumpeten? Eller nåt? Som gör att det irriterar och känns som att du behöver gå och lätta på trycket?

Tolkia
2007-01-17, 09:44
kan vara nånting.
kanske är därför man pissar socker vissa dagar(vitt i urinet), för mkt kolhydrater för träningsmängden.
Det där tycker jag lät konstigt; att "pissa socker" så att urinen är vit borde väl i princip betyda att man pissar en mättad sockerlösning? Är det överhuvudtaget möjligt (och i så fall, borde det inte göra ont som FAN att pissa kristaller?)? :confused:

Är du säker på att du inte har urinvägsinfektion eller något? Ring VC.

Olof
2007-01-17, 10:34
prostatit? Då pissar man också VÄLDIGT ofta och det drabbar även yngre.

jwzrd
2007-01-17, 10:38
kan vara nånting.
kanske är därför man pissar socker vissa dagar(vitt i urinet), för mkt kolhydrater för träningsmängden :)

Vitt i urinet? Som sagt, du behöver ta snorren till doktorn för så ska det inte vara.

Trance
2007-01-17, 10:41
Han kanske annars tycker det är väldigt skönt att träna därför blir det "vitt i urinet"?

Enda jag har hört som är i närheten annars är väl äggviteämnen när njurarna lägger ner. Men de syns väl inte?

jwzrd
2007-01-17, 10:42
Han kanske annars tycker det är väldigt skönt att träna därför blir det "vitt i urinet"?

Enda jag har hört som är i närheten annars är väl äggviteämnen när njurarna lägger ner. Men de syns väl inte?

Både protein och kolhydrater i urinet tyder på problem i njurarna. En diabetiker kan uppvisa båda, obehandlad (kanske för att den är oupptäckt) eller ignorerad diabetes innebär också ett evigt pissande (och drickande).

Coldsmith
2007-01-17, 10:52
har också pissat så, inte vitt. Men typ grumligt. Det kan ha att göra med att vi killar ibland tömmer något vitt och kladdigt. har jag fått förklarat för mig.