handdator

Visa fullständig version : Sömn och träning?


erik_strid
2007-01-16, 17:46
Har haft svårt att sova sen i förra veckan och sovit mindre än vad jag brukar.Jag styrketränar och konditionstränar.Min frågor är:1.Hur mycket sömn behöver jag efter träning för optimal återhämtning?2.Hur mycket sömn behöver jag minst efter träning?3.Kan man få samma återhämtning när man sover 7 timmar och vilar i 2(innan jag somnar?Jag är 14 år.

gnagaren
2007-01-16, 17:57
Man brukar säga att 8timmars sömn per natt behövs för en växande individ och för att man ska må bra. Dock så är detta, precis som hur många reps eller set man ska köra, bara riktmärken. Om du sover 7h per natt sön-mån.....
tors-fredag så blir det sammanlagt 40h. Jag tror inte att du bygger mindre muskler för att du "bara" sover 40h under dessa 5 nätter än om du sover 45h.

Försök dock att alltid sova 8h, men häng inte upp dig så mycket på om du bara fick 5h sömn inatt, en piss i havet.

exenom
2007-01-16, 18:08
.
Försök dock att alltid sova 8h, men häng inte upp dig så mycket på om du bara fick 5h sömn inatt, en piss i havet.

Precis! Förut så hade jag lite problem att sova. Då blev det så att man tänkte "somnar jag inte nu så får jag för lite sömn" så man försökte somna. Självklart blir det bara ännu svårare att somna om man tänker på det.
Så häng som sagt inte upp dig om du sover lite "för lite"

Jaws
2007-01-16, 18:10
Själv sover man alltid gott i 12 timmar:D

occt
2007-01-16, 19:51
Precis! Förut så hade jag lite problem att sova. Då blev det så att man tänkte "somnar jag inte nu så får jag för lite sömn" så man försökte somna. Självklart blir det bara ännu svårare att somna om man tänker på det.
Så häng som sagt inte upp dig om du sover lite "för lite"

Hatar det *gah!*

lungan
2007-01-16, 21:45
Hatar det *gah!*


Säger samma, hemligheten med sömn är att inte oroa sig tror jag, jag försöker gå efter måttot "kan jag inte sova så sover jag nog mycket och är inte trött av den orsaken och är jag trött så kan jag sova utan problem" sen har jag för mig att det finns sömnstörningar som gör att man inte kan somna in även fasst man är dötrött, sånt hoppas jag slippa

Eddie Vedder
2007-01-17, 06:12
1.Hur mycket sömn behöver jag efter träning för optimal återhämtning?2.Hur mycket sömn behöver jag minst efter träning?3.Kan man få samma återhämtning när man sover 7 timmar och vilar i 2(innan jag somnar?Jag är 14 år.

Svaret på alla dessa frågor är att sömen kvalité är mer väsentlig än sömnens kvantitet. Åtta timmars sömn kanske är en generell rekommendation men 8 lr kanske 10 timmars halvtaskig orolig sömn e säme för återhämtning än 5 timmars riktigt djup sömn.

Bara du själv vet ju hur du känner dej under dagen å hur pass djupt du sover under natten. Sover du utan en massa avbrott å känner dej utvilad under dagen skulle jag säga att du har sovit tillräckligt oavsett antal timmar.

Själv sover jag sjukt dåligt å de märks på dagen kan jag säga:(

erik_strid
2007-01-17, 17:31
Sov 10 timmar inatt.Tror dock inte det var speciellt bra kvalite på den sömnen eftersom jag känner mej trött nu.Vaknade upp en gång i natt o somnade om.Tror sömnproblemen börjar lösa sig.

fwickbom
2007-01-17, 18:11
6-7 timmar e idealt för mig. varken trött eller överpigg när jag vaknar utan så där perfekt

Dajollee
2007-01-17, 18:19
har också haft lite problem me sömnen nu

fast om jag sover typ 8 timmar me typ 2piss avbrott(störande) känner jag mig utvilad fast jag nog inte sover så djupt jämt