Visa fullständig version : Protein whey.
Gentelman
2007-01-16, 15:20
:confused: Kan någon svara!
Jag blir galen...
Alla säger en sak, alla hemsidor säger en sak...
Att få i sig 210 g proteiner för mig är svårt utan tillskott och jag blir bara fetare.
Jag måste veta att i dessa 210 gram proteinerna jag behöver dagligen, går det att ersätta en viss del av detta protein med WHEY protein även om det inte är samband med träning. Och om det är samband med träning går det att ta det till frukost med något käk om du ska gymma 7 timmar senare och ta det efter gymmet med snabba kolhydrater också?
King Grub
2007-01-16, 15:25
Javisst. Whey = vassle, och vassle är ett protein från vanlig mjölk. Du kan använda det som proteinkälla i vilket mål som helst.
Gentelman
2007-01-16, 15:26
Jag älskar dig King Grub...!
Fyfan...
tack
För övrigt inte absolut nödvändigt att äta 210 gram protein per dygn. Du klarar dig nog på 140 g också.
Utgår från att du tänker 70x3=210 och således 70x2=140.
Gentelman
2007-01-16, 20:54
jag väger 105 kg
2g / per kg kroppsvikt
=210 gram protein.
inte sant?
Man brukar räkna i fettfri kroppsvikt och den är i sin tur väldigt lätt att överskatta.
King Grub
2007-01-17, 18:50
Man brukar räkna i fettfri kroppsvikt och den är i sin tur väldigt lätt att överskatta.
Värdena för rekommendationerna gäller total kroppsvikt.
Värdena för rekommendationerna gäller total kroppsvikt.
Typiskt mig, HAHAHAHA. :thumbup:
paddanboy
2007-01-17, 19:17
Överdrivna proteinmängder, men visst... kör själv på dem :em:
Javisst. Whey = vassle, och vassle är ett protein från vanlig mjölk. Du kan använda det som proteinkälla i vilket mål som helst.
Ursäkta min dummhet, men jag blir förvirrad :confused:. har man ändå nytta av vassle som proteinkälla till mellanmål trots att det inte minskar muskelnedbrytningen?
Altså, jag käkar vasslepulver ca 3 ggr per dag, oavsätt om jag tränar eller inte, men då du sa att vassle bara höjer proteinsyntesen men inte förhindrar nerbrytning så trodde jag att det var fel att göra så. Men kan man altså räkna vassle som en bra proteinkälla även om man bara använder det som mellanmål och under ex diet? (Kan tilläggas att jag blandar vassle med mjölk)
King Grub
2007-01-17, 20:25
Äter du vassleprotein som en del av en måltid tillsammans med fett och kolhydrat, minskar det muskelnedbrytningen. Vasslet blir långsammare och du "förtar" därigenom dess proteinsyntesstimulerande effekt, men i stället får du en proteolysminskande effekt.
Samma sak gäller för vassle som för EAA: vill du att det skall stimulera proteinsyntesen maximalt, är det fastande som gäller. Det är just snabbheten som gör att proteinsyntesen stimuleras, och genom att äta vasslet tillsammans med annat minskar/uteblir den effekten.
Äter du vassleprotein som en del av en måltid tillsammans med fett och kolhydrat, minskar det muskelnedbrytningen. Vasslet blir långsammare och du "förtar" därigenom dess proteinsyntesstimulerande effekt, men i stället får du en proteolysminskande effekt.
Samma sak gäller för vassle som för EAA: vill du att det skall stimulera proteinsyntesen maximalt, är det fastande som gäller. Det är just snabbheten som gör att proteinsyntesen stimuleras, och genom att äta vasslet tillsammans med annat minskar/uteblir den effekten.
Men jag brukar ta mina drinkar fristående, tror du att det räcker med att blanda i mjölk för att det ska bli tillräckligt långsamt, eller bör jag äta någonting mer till?
Vad menas med fastande? Jag menar, med EAA är det inget mat 2-3 timmar innan intag som gäller, hur är det då med produkter som t.ex. Whey FX? För det blir ju svårt att ta proteintillskott 2-3 gånger om dagen om man ska ta det på fastande mage, ofta har man något där nere, i alla fall jag.. *whistle*
King Grub
2008-01-16, 13:52
Är du inte fastande tas vassleproteinet upp långsammare och skillnaderna mellan det och vanligt matprotein minskar eller uteblir. Då slutar det stimulera proteinsyntesen på samma sätt, utan reducerar proteinnedbrytningen i stället.
http://jp.physoc.org/cgi/content/full/549/2/635
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3228S
Okej, jag hör dig! Bra och veta. Hur ska jag då göra med maten? När ska jag äta mat och när ska jag ta proteintillskotten under en träningsdag?
King Grub
2008-01-16, 13:59
När du "ska" äta mat får du bestämma själv. Jag kontrollerar inte ditt liv. Det blir inte något skillnad beroende på om du äter vid någon viss tidpunkt, en timme hit, två timmar dit.
Proteindrinkar passar kring träning, men dom är inget måste och inget man "ska" ta.
Uppfattat. Om Esapro kommer in på lager idag (vilket det ska göra) beställer jag det plus två påsar Whey FX som får tjäna som nattprotein så ska detta nog fungera hyffsat. Och ja, jag vill ta protein för att jag har tränat ett år nu och lägger fokus på att äta riktig mat men vill som sagt testa protein.
Slutsatsen blir att jag tar Esapro (om jag får tag på det idag, annars blir det Whey FX) innan träning och en timme efter och sedan en portion Whey FX vid sänggående för att det ska vara igång under natten.
King Grub
2008-01-16, 14:23
Låter bra; dock kan påpekas att "testa protein" - det blir ingen skillnad jämfört med mat; ingen skillnad på 150 g protein från mat + 50 gram protein från pulver jämfört med 200 gram protein från mat, t ex.
Whey (vassle) är alltså bara helt vanligt mjölkprotein.
Tar du bara vassleprotein utan något annat till före sänggåenden kommer det inte att "vara igång" under natten, utan aminosyrenivåerna kommer att vara tillbaka på basnivåer inom ett par timmar, utan att muskelnedbrytningen kommer att minska. Protein från mat (eller kaseinproteinpulver, om du måste ha pulver) är ett bättre val. Vassle fungerar, om du hade tänkt äta vanlig mat, med kolhydrat och fett, tillsammans med proteindrinken.
Okej, bra tips! Nu kan jag välja "precisionsvälja" ut mina produkter så jag inte köper något som sedan inte funkar som det var tänkt.
Det med maten förstår jag, att det är likvärdigt protein i mat som i pulver, men eftersom jag egentligen bara kan äta proteinrikt i skolan (min familj förstår sig inte riktigt på proteinkonceptet så middagarna blir... ni förstår..) så kompletterar jag med proteinpulver.
I vilket fall så har min inköpslista förändrats nu och jag är inte lika beroende av Esapro längre! :D
Om man tar en prestationshöjande drink (Rage) 30 min ínnan Esa Pro minskar även det effekten av Esa Pro.
Okej, tur dock att Rage är för avancerat för mig.. För närvarande ser inköpslistan ut:
2st Whey FX (Innan/Efter träning, alt. under dagen)
1st FAIR Sloow Protein (Vid sänggående)
Det ska nog komplettera bra framöver. Dock är jag beredd att ändra listan om det är något som är galet!
Oj! jag såg att jag hade glömt frågetecken i mitt förra inlägg om Rage och Esa Pro. Det var menat som en fråga och inte ett påstående.
Blir proteinet även långsammare tillsammans med malto eller dextropur?
King Grub
2008-01-18, 16:39
Nej.
Snabb fråga angående vassle, de är ju en relativ snabb protein och man läser många som tar flera proteindrinkar om dagen. Har hört att när man dricker vassle så får man insulin påslag och flera insulin påslag om dagen är ju ingen vidare. Stämmer detta om vassle eller är de bara jag som har missuppfattat allt?
King Grub
2008-01-18, 16:49
Vassle ger ungefär lika stor insulinfrisättning som motsvarande energimängd druvsocker, men även om det ger stor akut insulinfrisättning finns det inget som pekar på att det ger kroniskt förhöjda nivåer. Om något förbättrar vassle insulinkänsligheten. Och vassle är ett fettförbrännande protein, trots insulinpåverkan.
Om något förbättrar vassle insulinkänsligheten.
De låter ju för bra för att vara sant! I Best-of tråden om insulin står det ju en del om att mer än ett insulinpåslag om dagen skadar insulinkänsligheten, som jag uppfattat de.
Nog vet jag att den tråden har några år på nacken men jag gillar helt klart den vändningen :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.