handdator

Visa fullständig version : Mamma med reamatism


sleep is the enemy
2007-01-16, 13:29
Min mamma (55 år) har fått för sig att börja träna lätta övningar hemma. Hon har reumatism och just nu har hon också inflammationer i vissa muskelfästen vid sin högra höft. Hon har tidigare gått hos en sjukgymnast, men tyckte bara hon fick mer besvär ju längre hon va där. Antagligen för hon bor på landet, och min fördom säger att dom sjukgymnasterna där inte är dom mest utbildade. Vissa månader har hon inte speciellt ont, medans hon vissa månader har väldigt ont i sina leder, och äter mediciner för detta. (rätt starka skulle jag tro). Hon har tränat hemma ibland, men får ofta ont, och anstränger sig alldelles för mycket.

Jag skulle vilja veta om det verkligen är en så bra idé att träna med hennes besvär?

King Grub
2007-01-16, 13:37
Det är inte bara en bra idé, det är en viktig del av vad som krävs för att hålla besvären i schack.

Läs vad Lizard skriver i den här tråden, http://www.halso.info/forum/t-10673.html

All forskning på området pekar entydigt på att kontrollerad och individuellt utformad styrketräning enbart har positiv inverkan.

sleep is the enemy
2007-01-16, 13:54
Hon var väldigt tacksam över ditt svar! Hon hälsar och tackar!

King Grub
2007-01-16, 13:58
Hälsa mamma tillbaka! Däremot låter det ju inte så bra att hon upplever att besvären bara blir värre av träningen. Det kan man tänka sig initialt, men det skall inte fortgå allteftersom behandlingen fortskrider. Det tyder dock, som du själv är inne på, att upplägget som hon har fått kanske inte är speciellt bra för just henne. Inte att styrketräningen inte skulle vara bra i sig, men att programmet kanske inte är individuellt korrekt utformat.

Trance
2007-01-16, 14:00
Fanns ju vissa forskningsresultat som visade på att omega 3 kan hjälpa mot reumatism och besläktade sjukdomar. Vet ej vad det senaste på området säger dock men kan vara värt att prova.

sleep is the enemy
2007-01-16, 14:12
Hälsa mamma tillbaka! Däremot låter det ju inte så bra att hon upplever att besvären bara blir värre av träningen. Det kan man tänka sig initialt, men det skall inte fortgå allteftersom behandlingen fortskrider. Det tyder dock, som du själv är inne på, att upplägget som hon har fått kanske inte är speciellt bra för just henne. Inte att styrketräningen inte skulle vara bra i sig, men att programmet kanske inte är individuellt korrekt utformat.

Jag ska försöka få henne att besöka någon annan sjukgymnast som förhoppningsvis kan hjälpa henne mer, sen när hon lärt sig övningarna kanske hon kan träna själv där hon bor.

Jag tror hon äter omega 3, men ska hälsa henne det ändå utifall, tack för tipset!