handdator

Visa fullständig version : Alkohol vid deff


bengdoktor
2007-01-16, 11:34
Jag deffar på lite halvfart sådär. Det är nyttig mat, promenader, gott om träning. Dock inget kaloriröäknande hit å dit, men ganska nyttig överlag. På lördag ska jag ha fest och dricka alkohol. Det bästa är naturligtvis att avstå alkoholen men det är inget alternativ. Jag antar att det sämsta är att bälja i sig 8 bärs eftersom det är fantastiskt mkt kalorier å strunt i öl, men vad är minst onyttigt.

Är det grogg med olika osockrade juicer som virke, som är "bäst"? Dricka blanksprit är jag inte så förtjust i, om nu det hade varit det allra minst onyttiga..

Så, alla smarta kolonissar, tell me!

Shakemynuts
2007-01-16, 12:02
Jag är för visso nykterist sen 1 år tillbaka 5e februari.
Men jag kan hjälpa dig lite.
Ju högre alkoholprocent, desto mer kalorier. Så det är väl bara att dricka något runt 20% och blanda lite fint med osötat groggvirke som du sa. Så ska det nog gå fint.

Några exempel:

* Punsch och likör - 260 kcal
* Konjak och whisky - 245 kcal
* Brännvin, vodka, gin och rom - 225 kcal
* Portvin - 170 kcal
* Vitt vin, sött - 100 kcal
* Rött vin - 70 kcal
* Vitt vin, torrt - 70 kcal
* Starköl - 50 kcal
* Lättöl - 25 kcal

Scratch89
2007-01-16, 12:28
Rom och Cola Light?
Vodka och Fanta Free?

bengdoktor
2007-01-16, 12:43
Tackar för tipsen. Jag täntke på att man dricker ganska mkt mindre vodka än nån 20% dricka, varför det hade varit bättre även om det innehåller mer kalorier. .men det kanske går på ett ut?

Vodka å osötat groggvirke it is!

Karl_alfred
2007-01-16, 13:32
Men ffs är du så oseriös så att du dricker äns är det väll bara och dricka! Det handlar om att deffen blir någon eller några dagar längre, orka bry sig? Slappna av lite.

Longshot
2007-01-16, 13:51
Men ffs är du så oseriös så att du dricker äns är det väll bara och dricka! Det handlar om att deffen blir någon eller några dagar längre, orka bry sig? Slappna av lite.

:confused:

Han slappnar ju av. Killen frågar bara om råd ang. dricka och groggvirke.

ONT: Rom/Likör/Sprit etc utblandat med sprite zero,fanta free, cola light etc.
Kanske blanda i någon mixerdryck? Ha så kul på festen =)

Karl_alfred
2007-01-16, 14:04
:confused:

Han slappnar ju av. Killen frågar bara om råd ang. dricka och groggvirke.

ONT: Rom/Likör/Sprit etc utblandat med sprite zero,fanta free, cola light etc.
Kanske blanda i någon mixerdryck? Ha så kul på festen =)

Det tycker inte jag om man ställer en sån fråga att man riktigt gör. Ut och ha skoj och kör på som vanligt efter bara.:thumbup:

Pepz
2007-01-16, 14:36
håller med karl alfred.

Om du väl kör en såpass oseriös deff att du dricker så kan du ju likaväl dricka det du tycker är gott. Löjligt att försöka hitta deff-groggar..
Vad blir skillnaden i slutändan tror du?

Njut av en festarkväll då och då utan dåligt samvete för vad du dricker.

L-Sami
2007-01-16, 14:45
Vin funkade bra för mig under deffen, krävdes inte många glas för att bli så där lagom fulll när man hade så lite vätska i kroppen.

Shakemynuts
2007-01-16, 15:28
:confused:

Han slappnar ju av. Killen frågar bara om råd ang. dricka och groggvirke.

ONT: Rom/Likör/Sprit etc utblandat med sprite zero,fanta free, cola light etc.
Kanske blanda i någon mixerdryck? Ha så kul på festen =)

Likör var som sagt väldigt rikt på kalorier om du tittar på listan jag postade.

Jag skulle köra på Salamis tips och dricka vin.

Deceiver85
2007-01-16, 16:18
Så ren sprit som möjligt, utan socker och skit. Eller varför inte etanol...berusningsgraden ska visst vara densamma säger de som prövat..

Lilla Brynolf
2007-01-16, 18:03
Så ren sprit som möjligt, utan socker och skit. Eller varför inte etanol...berusningsgraden ska visst vara densamma säger de som prövat..

Etanol ÄR ren sprit.

r0lf___
2007-01-16, 18:46
Absolut vodka + bravo apelsin juice = mmm good

bengdoktor
2007-01-16, 22:40
håller med karl alfred.

Om du väl kör en såpass oseriös deff att du dricker så kan du ju likaväl dricka det du tycker är gott. Löjligt att försöka hitta deff-groggar..
Vad blir skillnaden i slutändan tror du?

Njut av en festarkväll då och då utan dåligt samvete för vad du dricker.

Jag är medveten om att min deff inte är den mest seriösa, säkert i närheten av dem du gör men det är väl klart att jag bryr mig om vad jag dricker. Tryck i dig 8-10 öl, tror du ditt samvete hade varit detsamma om du hade druckit motsvarande alkoholmängd vin? Troligen inte. Jag dör förhoppningsvis inte av en massa öl men lek med tanken hur ens samvete känns efter ÖL.

Jag föredrar löjliga deffgroggar.

Tack sami för tipset btw!

Eddie Vedder
2007-01-17, 06:26
Hur full har du tänkt å bli? Jag menar im fyllan är ett mål i sej å du bara vill undvika fettökning å skiter i va kroppen mår bäst av under en kväll så kan du ju se till att käka väldigt lite under dagen å sen smutta i sej svaga lightgroggar. Anledningen till at du ska smutta i dej dom e ju att de finns en grym risk att du blir totalpackad om du inte har ätit tillräckligt.

Om du däremot klarar av att inte dricka dej så full så kommer du ju bli lagon berusad på minimalt me kalorier, minimalt me alkohol för levern att förbränna så fettförbränningen inte är svstannad lika länge samt att du inte kommer va lika extremt bakfull så du kanske pallar att motionera lite dagen efter.

Känns lite sjukt å ge ett sånt här ohälsosamt "tips" men din fråga e ju inte särskilt sund heller, å de e inte min kropp tack o lov.

Tabbe
2007-01-17, 12:53
Sprit + deff passar utmarkt ihop..

Blanda shots med cola light.


Din dag borde se ut sa har:

Frukost: Grot och protein

Lunch : protein pulver

middag : protein pulver

Proteinet kommer bli de fa kolhydraterna du behover och du kommer bli full pa max 6 shots. Du kommer ocksa ligga pa kalorie underskott for dagen och inte bli bakfull.
Egen erfarenhet^^

flenders
2007-01-17, 13:17
Jag körde s7% cider under deffen, haha. Det innehåller sjukt mycket kalorier men är man igång och dansar dirty hela natten så bränner man en hel del kalorier.

bengdoktor
2007-01-17, 15:01
Sprit + deff passar utmarkt ihop..

Blanda shots med cola light.


Din dag borde se ut sa har:

Frukost: Grot och protein

Lunch : protein pulver

middag : protein pulver

Proteinet kommer bli de fa kolhydraterna du behover och du kommer bli full pa max 6 shots. Du kommer ocksa ligga pa kalorie underskott for dagen och inte bli bakfull.
Egen erfarenhet^^

Skönt inlägg! Me like

skaparn
2007-01-17, 15:13
Givetvis kall

http://www.ottakringershop.at/pix/produkte/prod_jaegermeister.jpg


Varför?

-Jo, det smakar så gott. Gärne med en stor stark att skölja munnen med mellan smuttarna.

Pepz
2007-01-17, 16:20
Jag är medveten om att min deff inte är den mest seriösa, säkert i närheten av dem du gör men det är väl klart att jag bryr mig om vad jag dricker. Tryck i dig 8-10 öl, tror du ditt samvete hade varit detsamma om du hade druckit motsvarande alkoholmängd vin? Troligen inte. Jag dör förhoppningsvis inte av en massa öl men lek med tanken hur ens samvete känns efter ÖL.

Jag föredrar löjliga deffgroggar.

Tack sami för tipset btw!

Hade jag bara deffat inför sommaren eller dylikt så hade jag aldrig fått dåligt samvete för att jag drack kaloririk sprit sitället för lågkalorisprit..

Rockhard
2007-01-18, 11:37
Några exempel:

* Punsch och likör - 260 kcal
* Konjak och whisky - 245 kcal
* Brännvin, vodka, gin och rom - 225 kcal
* Portvin - 170 kcal
* Vitt vin, sött - 100 kcal
* Rött vin - 70 kcal
* Vitt vin, torrt - 70 kcal
* Starköl - 50 kcal
* Lättöl - 25 kcal

En starköl = 250 kcal? Kom att tänka på den där moraliserande reklamen som går hela tiden när dom säger att en stor stark är som en 90 grams hamburgare energimässigt. lol

muffe85
2007-01-18, 15:23
Light läsk groggar på sprit är kanoners, men jag dricker även öl om jag partar under deffen, men man får försöka hålla festandet i schakt under deffen, och man kan helt glömma hamburgaren vid tre-fyra snåret o dra en kaseindrink innan läggdax istället :P

timpaw
2007-04-02, 22:24
fortsätter på den här tråden istället för att skapa en ny.

Okej att alkohol dödar deffen rejält. Men i hur pass stor grad egentligen?
Anta att man kör en utekväll varje helg samtidigt som man tränar flitigt på gymmet,
motionerar 4-5 gånger i veckan och håller en bra kost. Hur mycket får man
lida av den där enda kvällen egentligen? räkna på att man slänger i sig 500kcal
ungefär, vilket i sig inte är någon höjdare.
Men andra bieffekter, bromsad förbränning etc. Någon som kan förklara lite mer
noggrant så man får sig en tankeställare som lyckas hålla en ifrån fylledimman?

TylerDurden84
2007-04-02, 22:38
fortsätter på den här tråden istället för att skapa en ny.

Okej att alkohol dödar deffen rejält. Men i hur pass stor grad egentligen?
Anta att man kör en utekväll varje helg samtidigt som man tränar flitigt på gymmet,
motionerar 4-5 gånger i veckan och håller en bra kost. Hur mycket får man
lida av den där enda kvällen egentligen? räkna på att man slänger i sig 500kcal
ungefär, vilket i sig inte är någon höjdare.
Men andra bieffekter, bromsad förbränning etc. Någon som kan förklara lite mer
noggrant så man får sig en tankeställare som lyckas hålla en ifrån fylledimman?

500 kcal på en utekväll? Det är ca 2 stora starköl. Alkohol försämrar fettförbränningen kraftigt som du skrev. Det har även en katabol effekt.

timpaw
2007-04-02, 23:41
500 kcal på en utekväll? Det är ca 2 stora starköl. Alkohol försämrar fettförbränningen kraftigt som du skrev. Det har även en katabol effekt.

uppdaterade mig lite grann på kcal/alkoholhaltig dryck.
Öl är ju den oslagbara favoriten och det är väl inte allt för ovanligt att det
blir en 8 öl eller sådär. Har redan skrivit under ett avtal för vit månad nu.
Men om det måste bli av är väl vin att satsa på då? ~70kcal/1dl = cirka 500kcal
på en flaska?

inte det man är mest sugen på vid en fotbollskväll kanske.. men lite får man lida

L-Sami
2007-04-02, 23:47
uppdaterade mig lite grann på kcal/alkoholhaltig dryck.
Öl är ju den oslagbara favoriten och det är väl inte allt för ovanligt att det
blir en 8 öl eller sådär. Har redan skrivit under ett avtal för vit månad nu.
Men om det måste bli av är väl vin att satsa på då? ~70kcal/1dl = cirka 500kcal
på en flaska?

inte det man är mest sugen på vid en fotbollskväll kanske.. men lite får man lida

Om man är ute efter fylla så är vin bästa alternativet om man nu ska tänka på kalorier.

Daniiiel
2007-04-03, 00:39
Det man ska akta sig för är la att slänga i sig den där dubbla big mac & co efter krogen:=

timpaw
2007-04-03, 00:54
Jo vin får de väl bli från och med nu, helst inget alls dock.
Fyllekäket är jag rätt bra på att skippa faktiskt.. men i det stora hela så är väl
egentligen fyllekäket bara grädden på moset, 8 öl a la 2000kcal är hela mitt
dagsbehov *mini*

Eddie Vedder
2007-04-03, 04:18
Jo vin får de väl bli från och med nu, helst inget alls dock.
Fyllekäket är jag rätt bra på att skippa faktiskt.. men i det stora hela så är väl
egentligen fyllekäket bara grädden på moset, 8 öl a la 2000kcal är hela mitt
dagsbehov *mini*

Hur lever du på bakfyllan då? Efter en redig fylla brukar ju knappast bakfyllan va en särskilt "deff-vänlig" dag heller, kan ju bli både bakfyllekäkande och totalt sängliggande.*spy*

Ganymedes
2007-04-03, 08:20
Utöver kcal från det man dricker, är det väl så att alkoholen gör att fettet inte kan brytas ner eftersom levern är busy med att försöka ta hand om alkholen. Dvs fettförbränningen saktar in ordentligt. Vet dock inte vart jag fått detta ifrån, så om någon kan bekräfta eller dementera så vore det najs.

Rött vin är din vän. Krävs inte många glas för att bli skojig och det är relativt snålt på kcal.

Spenat
2007-04-03, 08:30
alkohol är en av de energi källor kroppen har förutom kolisar protte o fett. och de är lättare för kroppen att bryta ner alkohol iafall så föredrar den att bryta ner alkohol.. så levern koncentrerar sig enbart på alkoholen..

så säger man ju att kroppen bränner 2 cl i timmen bara räkna på hur lång tid de tar då innan kroppen återgår till normal förbränning..

hörd nån stanns att om man tränar 3 dagar i veckan och festar en dag på helgen är en av träningsdagarna förstörd..

timpaw
2007-04-03, 08:54
aa men såna där spekulationer med hur många dagar som försvinner hör man ju
konstant.. känns inte värt att lyssna på.
Men om den bryter ner 2cl på timme, 2cl ren sprit då?
räknade på de, en 70cl vinflaska på 13% skulle isf vara 9.1cl ren sprit.
Så ca 500kcal och en inte alltför plågsam nedbrytningsperiod?

Nog för att jag insett att alkohol är som att skjuta sig själv i foten när man
tränar. Men de finns en del tillfällen när man känner att man måste :hbang:

Angående min bakfylla så är det sällan jag ligger grön i ansiktet och käkar chips
faktiskt.. snarare tvärt om. Brukar ofta träna och käka rätt mat. Kanske halvt
förgäves men det är väl ändå bättre än att ta till chipsen?

Slutsatsen är nog att någon kväll i månaden kan jag offra under min deff
för en flaska rödvin och lite socialt uteliv. Började småle när jag insåg hur
katastrofal min senaste helg var ur deffperspektiv... :smash:

L-Sami
2007-04-03, 09:38
Nog för att jag insett att alkohol är som att skjuta sig själv i foten när man
tränar. Men de finns en del tillfällen när man känner att man måste :hbang:



Man måste ju kunna leva ett normalt liv, trots att man deffar. Drick på men glöm inte och äta ordentligt och vanlig under samma dag som du ska dricka. Skadorna på kroppen blir mindre då och du kommer må bättre dagen efter, trots att det ger extra kalorier. 2 timmar extra cardio veckan efter så har allting löst sig :thumbup:

timpaw
2007-04-03, 10:16
precis, känns som att det är värt den uppoffringen..
eller bara helt enkelt köra på som vanligt och låta veckans totala kalorinedgång
minska lite.
Kanske borde börja knäcka extra som fyllechaffis istället, har man råd med abbas
tonfisk istället för euroshoppers

emmak
2007-04-03, 10:51
precis, känns som att det är värt den uppoffringen..
eller bara helt enkelt köra på som vanligt och låta veckans totala kalorinedgång
minska lite.
Kanske borde börja knäcka extra som fyllechaffis istället, har man råd med abbas
tonfisk istället för euroshoppers


Euroshoppers är riktigt vidrig, abbas är ju så sjukt mkt godare :)
Så jag anser att det är en bra ide ;)

Eddie Vedder
2007-04-03, 18:40
så säger man ju att kroppen bränner 2 cl i timmen bara räkna på hur lång tid de tar då innan kroppen återgår till normal förbränning..

Kroppens alkoholnedbrytning är ca 1g per 10kg kroppsvikt i timmen va jag vet. D.v.s. en person på 70 kg förbrukar ca.7 gram etanol i timmen.

Åtminstone av vad jag läst men jag kan ha fel.

timpaw
2007-04-04, 18:13
hur många cl motsvarar 7g ungefär?

Raggis
2007-04-04, 18:15
hur många cl motsvarar 7g ungefär?


0,7.

Cerberus
2007-04-04, 18:39
lika bra o supa på om man ska göra det öht.

Militären
2007-04-04, 21:00
vad det flesta säger är säkert sant med kcal och minskad förbränning mm.
Mitt råd är dock till dig, Drick med måtta och tänk på vad du äter under kvällen och dagen efter så ska du se att det blir bra. Klart som fan att sprit har dålig inverkan på kroppen men man ska fan kunna njuta lite under deffen. Själv är vodka med Ramlösa Skogsbär en personlig favorit.

Ha det så roligt på din fest och kom ihåg att njut!

fitnessman-
2007-04-05, 15:28
Raggis Quote:
Originally Posted by timpaw
hur många cl motsvarar 7g ungefär?


0,7.

Va?

timpaw
2007-04-05, 21:34
självklart skall man ha kul, men efter lite efterforskningar börjar man tillrättavisad
och slutsatsen på ekvationen:

deff+ alkohol= stillastående våg

börjar bli solklar när man kollat upp lite.
Det är klart att man kan dricka alkohol om de skulle va brorsans bröllop eller
midsommar men rent spontat kan jag säga att de finns ju en del fyllor man gott
kan hoppa över. Åtminstone om man är halvdant målinriktad...

hur som helst, tack för uppläxningen. Nu bär det av åt en månad full med
linser, tonfisk och ramlösa!

Dalle89
2007-04-05, 21:36
Ett klart tips är att avstå från öl iaf.. Du måste i runda slängar ha i dig dubbelt så mycket ren alkohol om du dricker öl än sprit.. Detta för att magen tolkar alla kolhydrater i ölen som mat och då får du bara i dig hälften av alkoholen.. Något sånt var det
Källa: Körkortsboken

Frantic
2007-04-06, 09:43
Finns det inte starköl med väldigt lite kalorier nu för tiden?

Eddie Vedder
2007-04-06, 09:47
Finns det inte starköl med väldigt lite kalorier nu för tiden?

Jo den finns väl nån med mindre kolhydrater iaf. Men sålänge den är lika stark så innehåler den ju iaf lika mycke kcal från alkoholen.

Du får kolla på Systembolagets utbud helt enkelt.
Inget jag känner för att länka till härinne direkt.;)

paddanboy
2007-04-09, 10:46
Om vi snackar en fylleeffekt av alkhol är det mest förnuftigt att enbart inta ren sprit(+light läsk) jämt innan tillfället då alkholen ska komma till "användning", tex krogen. Dvs, ska man ut 23.00 så kan man börja 21.00 istället för 19.00 och dricka fort.

Om man vill öka effekten av det man dricker så går det undvika äta mycket under dagen innan.

Ta kasein och mycket vatten då man kommer hem, sprit innehåller väl kolhydrater, och det har man ju fått i sig tillräckligt.

Beroende på hur mycket man druckit så kommer man vara djävulskt hungrig dagen efter...

Dalle89
2007-04-09, 17:12
Jag kör nästan alltid på paddans metod, funkar väldigt bra om man nu är ute efter en fylla...
Problemet med hungern brukar jag lösa genom att äta knäckebröd eller polarkraft extrem när jag kommer hem, man känner ju ändå typ ingen smak o skiter i vad man äter.. Funkar bra det med :)

bluelight
2007-04-09, 23:32
Tänkt lite grann på det här med att fettförbränningen avstannar när man dricker alkohol, om man då ligger på underskott den dagen, bränns muskler då istället? Dum fråga antagligen, men ge mig snälla inget dumt svar!

Om det stämmer så borde ju överskott (aka ätardag) vara bättre än underskott på en festdag.

L-Sami
2007-04-10, 00:58
Tänkt lite grann på det här med att fettförbränningen avstannar när man dricker alkohol, om man då ligger på underskott den dagen, bränns muskler då istället? Dum fråga antagligen, men ge mig snälla inget dumt svar!

Om det stämmer så borde ju överskott (aka ätardag) vara bättre än underskott på en festdag.

Proteinsyntesen nedregleras så länge du har alkohol i kroppen, dvs jättemycket alkohol en kväll kan leda till negativ proteinbalans över dygnet, skulle jag tro. Det är då man tappar muskler, när proteinbalansen blir negativ. Mycket alkohol under en kväll samt underskott på det skulle jag tänka mig leder till större muskelförlust än mycket alkohol och överskott eller energibalans. Hur mycket muskler man förlorar på en kväll kan man sen fråga sig, om det är 1g eller 100g, svårt kanske att avgöra.

Tror nog ändå att det är bättre att ligga på överskott eller energibalans än underskott när man festar och dricker alkohol. Om man tänker på sina muskler.

Lövbiffen
2007-04-10, 07:53
Jag kör nästan alltid på paddans metod, funkar väldigt bra om man nu är ute efter en fylla...
Problemet med hungern brukar jag lösa genom att äta knäckebröd eller polarkraft extrem när jag kommer hem, man känner ju ändå typ ingen smak o skiter i vad man äter.. Funkar bra det med :)


Vad är det jag hör! *grr27* Man måste ju trycka i sig någonting redigt, så magen är full då man vaknar. Annars kan ju bakfyllan bli påtaglig, efter en redig kväll *spy* Då kan man ju missa stora intag av mat under dagen efter.

skaparn
2007-04-10, 08:06
Vad är det jag hör! *grr27* Man måste ju trycka i sig någonting redigt, så magen är full då man vaknar. Annars kan ju bakfyllan bli påtaglig, efter en redig kväll *spy* Då kan man ju missa stora intag av mat under dagen efter.

Jag tror trådens titel, "Alkohol vid deff", betyder att stora intag av mat är just vad frågeställaren vill undvika.

z_bumbi
2007-04-10, 08:23
Om man äter mindre för att bli mer full under en deff så skulle jag klassa det som inkörsporten till ett missbruk om man nu inte redan har sådana problem. Även om man inte klassar det lika hårt så är risken för genomklappningar mycket större på grund av att man deffar och att då drar ner på maten ytterligare ökar den risken ännu mer och det är förhoppningsvis inte meningen.

Ät normalt och gärna en större måltid precis innan ni börjar dricka, välj alkohol som ni tycker är gott, se till att fylla på vätska under kvällen och innan sänggående samt normalisera ätandet dagen efter.
Tung träning dagen efter en fylla är inte att rekommendera men en promenad har nog ingen dött av.

Handlar det om att dricka varje helg så skulle jag skippa deffen för då blir kaloriintaget i veckorna så pass lågt att det blir svårt att få ut något vettigt av det hela, en helg när det är något särskilt kan man även planera in under en tävlingsdeff även om det inte är så svårt att vara nykter.

Rhino
2007-04-10, 09:30
Proteinsyntesen nedregleras så länge du har alkohol i kroppen,

Gäller detta när man överhuvudtaget har alkohol i blodet eller har mängden betydelse? Jag dricker oerhört mycket mindre alkohol nu för tiden, men har tänkt på det ibland när jag har velat dricka en eller kanske max två öl, så har jag druckit dessa väldigt långsamt. Frågan är om detta egentligen är bättre eller sämre?

Om man dricker en viss mängd alkohol långsamt borde det rimligen innebära en lägre mängd alkohol i blodet, men möjligen att det finns kvar under längre tid. Om jag istället hade hällt i mig ölen på fem minuter hade det kanske hunnit rensas ut fortare. Eller tänker jag fel?

Eddie Vedder
2007-04-10, 11:33
Om man dricker en viss mängd alkohol långsamt borde det rimligen innebära en lägre mängd alkohol i blodet, men möjligen att det finns kvar under längre tid. Om jag istället hade hällt i mig ölen på fem minuter hade det kanske hunnit rensas ut fortare. Eller tänker jag fel?

Det tror jag inte, levern kan bara bryta ner en viss mängd alkohol på en viss tid (ca. 1gram alkohol/10kg kroppsvikt i timmen). Från det att du börjat inta alkohol kommer ju kroppen påbörja nedbrytningen så även om du sitter och ljummar på en öl så pågår ju samtidigt nedbrytningen av alkoholen dui redan druckit.

Om du istället sveper den får du ju ett snabbt påslag men av samma alkoholmängd, alltså kommer det ta lika lång tid at få ur systemet. Samma mängd alkohol.

För en person på 80 kg som dricker 40gram alkohol med start klockan 20:00 tippar jag på att alkoholen har passerat efter ca. 5 timmar oavsett om han/hon tog allt i ett svep klockan 20:00 lr om denne tog det lugnare å drack mellan exempelvis 20:00 och klockan tolv, skillnaden lär bara ligga i berusningsgrad. Men jag spekulerar bara.

Rhino
2007-04-10, 13:37
För en person på 80 kg som dricker 40gram alkohol med start klockan 20:00 tippar jag på att alkoholen har passerat efter ca. 5 timmar

Tack för svaret, det låter rimligt att det är alkoholnedbrytningen som sätter själva ribban. En snabbfråga, de 40 gram du nämner i ditt exempel, vad motsvarar det i exempelvis öl? (Är det bara en starköl blir jag rädd nämligen, fem timmar i kroppen känns olustigt..) :)

Eddie Vedder
2007-04-10, 13:42
En snabbfråga, de 40 gram du nämner i ditt exempel, vad motsvarar det i exempelvis öl? (Är det bara en starköl blir jag rädd nämligen, fem timmar i kroppen känns olustigt..) :)

Anledningen att jag skrev just 40gram och inte översatte det till nån särskild dryck och mängd är att jag är så fruktansvärt dålig på matte så det hade bara blivit fel.:D

Du som är bra på att räkna matte (iaf när det gäller energibehov;) ) får nog göra den uträkningen själv. Hursomhelst är ju 1gram bara 1ml. Att exempelvis dricka en liter alkoholhaltig dryck är ju ca. 1000g dryck. Sen får man väl själv räkna ut hur många g alkohol det är via den specifika dryckens alkoholprocent.

bulldoggen
2007-04-11, 16:57
Någon som provat de nya ölen med färre kolhydrater? Min favorit är Spendrups Bright. 5.0 % alkohol och 50% färre kolhydrater. Jag och polaren gjorde blindtest mellan Bright och Pripps Blå i helgen och det var omöjligt att känna någon smakskillnad.

GymTT
2007-04-11, 17:03
Någon som provat de nya ölen med färre kolhydrater? Min favorit är Spendrups Bright. 5.0 % alkohol och 50% färre kolhydrater. Jag och polaren gjorde blindtest mellan Bright och Pripps Blå i helgen och det var omöjligt att känna någon smakskillnad.

Det låter ju fan bra, bli dragen samtidigt som 50% färre kalorier = *flex*
hehe.

Någon koll på hur mkt kalorier som skiljer?

WHITEFOLKS
2007-04-11, 17:04
Enligt slv så innehåller 5.6% starköl ungefär 233kcal för 500g, 16g kolhydrater. Om du nu får ner dessa 16g till 8g istället så sparar du alltså ungefär 30 kcal av 230, jag skulle nog hellre ta den öl jag tyckte var godast istället då :)

Ganymedes
2007-04-11, 21:29
Nojig fråga, men jag råkar tycka att whisky är det godast som finns i alkoholväg. Om man nöjer sig med en 4cl typ 1-2 gånger i månaden, kan väl inte den lilla pluttmängden ha någon som helst betydelse? Snälla säg att mitt antagande stämmer, så att jag kan lyx-smutta med gott samvete även under deffen. :)

L-Sami
2007-04-11, 21:32
Nojig fråga, men jag råkar tycka att whisky är det godast som finns i alkoholväg. Om man nöjer sig med en 4cl typ 1-2 gånger i månaden, kan väl inte den lilla pluttmängden ha någon som helst betydelse? Snälla säg att mitt antagande stämmer, så att jag kan lyx-smutta med gott samvete även under deffen. :)

Lyxsmutta om du vill, lär knappast förstöra någonting med den mängden alkohol :)

Ganymedes
2007-04-12, 07:44
Lyxsmutta om du vill, lär knappast förstöra någonting med den mängden alkohol :)

Yeah baby! :hbang: Tack för svaret. :)

loztdignity
2007-04-12, 11:09
Nojig fråga, men jag råkar tycka att whisky är det godast som finns i alkoholväg. Om man nöjer sig med en 4cl typ 1-2 gånger i månaden, kan väl inte den lilla pluttmängden ha någon som helst betydelse? Snälla säg att mitt antagande stämmer, så att jag kan lyx-smutta med gott samvete även under deffen. :)

Men herregud, skärp dig. Det är väl klart som fan att det inte spelar in för fem öre. Du låter smått besatt

Rahf
2007-04-12, 11:15
Men herregud, skärp dig. Det är väl klart som fan att det inte spelar in för fem öre. Du låter smått besatt

Åhåhå, det finns då folk som är aningen mer besatta. Jag antar att när det gäller alkohol så känns det bättre att få det konfirmerat av folk som testat.

Ganymedes
2007-04-12, 11:21
Men herregud, skärp dig. Det är väl klart som fan att det inte spelar in för fem öre. Du låter smått besatt

Men herregud, skärp dig. Det är väl klart som fan att man kan vilja ha en bekräftelse på något, även om tycker sig veta. Du låter smått pms-ig. Dessutom missade du nog min smiley... *rolleyes*

loztdignity
2007-04-12, 12:04
Ok, fine. Men 8 cl sprit i månaden kan du väl själv räkna ut att det inte kommer att göra från eller till. Det är som att fråga om en godisbit i veckan påverkar vikten...

bulldoggen
2007-04-12, 21:36
Enligt slv så innehåller 5.6% starköl ungefär 233kcal för 500g, 16g kolhydrater. Om du nu får ner dessa 16g till 8g istället så sparar du alltså ungefär 30 kcal av 230, jag skulle nog hellre ta den öl jag tyckte var godast istället då :)

En Spendrups Bright innehåller 33 kcal/dl = 165 kcal per burk. Jämfört med den öl du jämför med så sparar man 68 kcal per burk, vilket under en kväll kan bli rätt stor skillnad. Dricker man ex 6 öl så får man i sig 408 kcal mindre med Bright än med den öl du hänvisade till. Det tycker iaf jag känns värt, speciellt när ölen dessutom är god.

SUPERIOR GOD
2007-04-14, 21:45
Spelar väl inte så stor roll vad du dricker, utan hur mycket, då du inte kan förbränna något på c:a fem dagar efter en rejäl fylla.. så allt socker som alkoholen gav dig lagras bara som fett pluss att du inte kan förbränna något annat du får i dig.. :)

LadyInsane
2007-04-14, 22:44
Spelar väl inte så stor roll vad du dricker, utan hur mycket, då du inte kan förbränna något på c:a fem dagar efter en rejäl fylla.. så allt socker som alkoholen gav dig lagras bara som fett pluss att du inte kan förbränna något annat du får i dig.. :)

Det är väl ändå lite fel. Oavsett om alkoholen försämrar fettförbränningen, förbränns alltid kalorier om man ligger på underskott...

ramagoen
2007-04-14, 23:20
, då du inte kan förbränna något på c:a fem dagar efter en rejäl fylla..

låter som REJÄLT bullshit.

källa?

Eddie Vedder
2007-04-15, 04:05
Spelar väl inte så stor roll vad du dricker, utan hur mycket, då du inte kan förbränna något på c:a fem dagar efter en rejäl fylla.. så allt socker som alkoholen gav dig lagras bara som fett pluss att du inte kan förbränna något annat du får i dig.. :)

Är du allvarlig med det här inlägget lr skojjar du bara (jag tänker på din smiley som du avslutar med) för hursomhelst finns det inte ett faktarätt i det inlägget.

Vart har du fått fem dagar ifrån? Varför tror du att alkohol omvandlas till socker? Hur kan du tro att kroppens hela ämnesomsättning och energiförbrukning upphör av alkohol. Det är skillnad på en gravt undertryckt fettbetabolism i levern (vilket inträffar vid alkoholintag) och att hela systemet skulle stängas av.

Men visst, har du fakta att backa upp det där med så vore det intressant.

jakkan
2007-04-15, 10:26
Spelar väl inte så stor roll vad du dricker, utan hur mycket, då du inte kan förbränna något på c:a fem dagar efter en rejäl fylla.. så allt socker som alkoholen gav dig lagras bara som fett pluss att du inte kan förbränna något annat du får i dig.. :)

Irriterande de är när folk lägger fram sina teorier/saker de hört från andra som ren fakta i ett forum.

-=Kotten=-
2007-04-18, 00:41
Snappsa ren vodka eller grogga med ramlösa är bäst....

PowPow
2007-04-18, 01:09
Pripps har en lågkaloristarköl. Innehåller säkert en hel del kalorier iofs. Smakar balle gör den också. Men hey, tilltalar säkert någon förvirrad själ.

Annars är väl, som nämnt är, starksprit bästa skiten. Rent eller blandat med lightläsk av något slag. Red Bull har en sockerfri variant. Många som gillar.

Personligen hade jag halat i mig en falska rödtjut, sen gått över till feta mjölkdrinkar (50/50 mjölk och grädde såklart) och någon god mörk lager eller något veteöl, sen kanske lite portvin som apertiff inför fyllekäket. Opti så det bara tjuter om det.

PowPow
2007-04-18, 01:10
Snappsa ren vodka eller grogga med ramlösa är bäst....

Vad tänkte du där? Blanda groggar med kolsyrat vatten? Låter inte som en hit :D Lightläsk känns bättre.

Scweppes borde ju ha lightversioner tycker man. Då har man ju en del att gå på där.

Johan J
2007-04-18, 07:36
Vad tänkte du där? Blanda groggar med kolsyrat vatten? Låter inte som en hit :D Lightläsk känns bättre.

Inte alls, Vichy Nouveau Cranberry och Baccardi Razz är faktiskt en riktigt trevlig grogg om man inte gillar sötsliskiga läskdrinkar.

yahel
2007-04-18, 07:41
Spelar väl inte så stor roll vad du dricker, utan hur mycket, då du inte kan förbränna något på c:a fem dagar efter en rejäl fylla.. så allt socker som alkoholen gav dig lagras bara som fett pluss att du inte kan förbränna något annat du får i dig.. :)

Som alla andra skriver så är det ren bullshit. Jag har vart full varje helg sedan cirka 10 månader tillbaka och då har det vart ganska rejäla fyllor varje gång tex 3 dl sprit och 3-4 lite öl med chips och läsk till. Jag har både lyckats bygga ganska mycket muskler samt deffa min kropp. Visst hade det gått fortare och jag hade fått bättre resultat om jag inte haft ett sånt onyttigt levande men jag är ingen superseriös byggare utan förenar nytta med nöje. Kör träning 5 gånger i veckan och kör hårt och intensivt när jag är på gymmet, samma sak gäller när jag är på krogen :cheers:

Eddie Vedder
2007-04-18, 07:54
Jag har suttit och väntat på att SUPERIORGOD ska skriva och försvara vad han/hon menar med det där inlägget, men det är nog för mycket att hoppas på .

Hursomhelst är allt fel.

kallebanan
2007-04-21, 18:19
Någon som vet hur mycket 40% Vodka 4dl skulle motsvara i kCal?

PowPow
2007-04-21, 18:22
Någon som vet hur mycket 40% Vodka 4dl skulle motsvara i kCal?

89

http://www.weightlossresources.co.uk/calories/calorie_counter/alcohol.htm

christian
2007-04-21, 18:24
Ett klart tips är att avstå från öl iaf.. Du måste i runda slängar ha i dig dubbelt så mycket ren alkohol om du dricker öl än sprit.. Detta för att magen tolkar alla kolhydrater i ölen som mat och då får du bara i dig hälften av alkoholen.. Något sånt var det
Källa: Körkortsboken

Va? :smash:

PowPow
2007-04-21, 18:24
Inte alls, Vichy Nouveau Cranberry och Baccardi Razz är faktiskt en riktigt trevlig grogg om man inte gillar sötsliskiga läskdrinkar.

Ah, smaksatt kolsyrat vatten. Ja, det har jag lättare att förstå. Jag tänkte på vanligt kolsyrat bordsvatten (inte smaksatt)

rille111
2007-04-23, 13:54
aa men såna där spekulationer med hur många dagar som försvinner hör man ju
konstant.. känns inte värt att lyssna på.
Men om den bryter ner 2cl på timme, 2cl ren sprit då?
räknade på de, en 70cl vinflaska på 13% skulle isf vara 9.1cl ren sprit.
Så ca 500kcal och en inte alltför plågsam nedbrytningsperiod?

Nog för att jag insett att alkohol är som att skjuta sig själv i foten när man
tränar. Men de finns en del tillfällen när man känner att man måste :hbang:

Angående min bakfylla så är det sällan jag ligger grön i ansiktet och käkar chips
faktiskt.. snarare tvärt om. Brukar ofta träna och käka rätt mat. Kanske halvt
förgäves men det är väl ändå bättre än att ta till chipsen?

Slutsatsen är nog att någon kväll i månaden kan jag offra under min deff
för en flaska rödvin och lite socialt uteliv. Började småle när jag insåg hur
katastrofal min senaste helg var ur deffperspektiv... :smash:



Vem fan bryr sig ni är ju förfan fortfarande unga, är det så du vill minnas din uppväxt när du är 60+ ? "Neee jag gick inte ut och drack med polarna för jag tänkte bara på min deff på somrarna"

Gör det enkelt då ! Drick måttligt, välj Light om du kan, undvik öl men drick i värsta fall, och rör på er dagen efter?

Tack och adjö!

-=Kotten=-
2007-04-23, 23:29
Vad tänkte du där? Blanda groggar med kolsyrat vatten? Låter inte som en hit :D Lightläsk känns bättre.

Scweppes borde ju ha lightversioner tycker man. Då har man ju en del att gå på där.

Va en polare som bjöd på det. 50/50 groggar smakade nässtan ingen sprit alls. Möjligtvis va det ramlösa citron....*drool*

Lightläsk är ju annars det värsta som finns. Körde med fanta light i helgen...*spy*

PowPow
2007-04-23, 23:47
Va en polare som bjöd på det. 50/50 groggar smakade nässtan ingen sprit alls. Möjligtvis va det ramlösa citron....*drool*

Lightläsk är ju annars det värsta som finns. Körde med fanta light i helgen...*spy*

Okidok.

Man får såklart välja läsk med omsorg. Fanta light och vodka är väl antagligen lika äckligt som vanlig fanta med vodka (t.ex.).

Ingen som sett tonic water eller något sådant i light? Då öppnas det ju för en del möjligheter.

Bell@
2007-04-24, 22:13
Hade för mig att vin är nyttigare än Öl... Men enliget någons tabell så va öl mindre cal?? *rolleyes*

Kan dock hålla med att en utekväll förstör oftast en hel söndag:furious: Så festa kan faktiskt ge lite ångest.

LadyInsane
2007-04-24, 22:17
Kan dock hålla med att en utekväll förstör oftast en hel söndag:furious: Så festa kan faktiskt ge lite ångest.

Ibland tom ångest och oönskade sugmärken...! Jag menar hallå! Är vi fjorton eller?

karlsson21
2007-04-29, 21:22
1 dl vodka = 222 kcal

Kommer inte ihåg var jag hittade det, men google och systembolagets hemsida hjälper nog till.

Krabban
2007-05-23, 12:50
Medvind å vatten har funkat vissa gånger. Visst det kanske inte är det godaste som finns, men bra mycket godare än öl haha.

Men jag måste bara fråga en sak på nyår så drack jag fort som fan och det började göra ont i bröstet typ, som om kroppen inte han med all alkohol jag fyllde den med, vad var det som gjorde ont? Var som en stickande känsla, men efter en 30 min 1h vila så gjorde det inte ont mera och då var det bara fortsätta och dricka.

yahel: Haha du är fan vild, tyckte det avr sjukt å dricka varje helg i höstas, för atts edan börja första veckan på 2007 med av vara sjuk haha. Nu på 9 veckor har det blivit 13 ggr alkohol varav 10 ggr full.

kulle
2007-05-23, 15:10
Bacardi coconut med cola light. Smakar som Malibu-likör.

Hittade en liten kaloriguide på systembolagets hemsida :

http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholochsjukdom/alkoholoviktBolaget.htm

chriss
2007-05-24, 21:08
inte en anning om var jag fått det ifrån men hörde att GT va det bäst aman kunde dricka när man var ute...sen om de tva ur kalorisynpunkt eller pga lite kolhydrater eller va fasen det nu va?

man kan ju hoppas det stämmer har precis köpt en 2liters flaska gin

skaparn
2007-05-24, 21:24
man kan ju hoppas det stämmer har precis köpt en 2liters flaska gin

Du kan vara lugn, det är opti. Drick tre stora groggar med mer gin än tonic och du kommer antingen känna dig översnygg, eller kräkas lite så att midjan blir smal och framhäver din v-form.

chriss
2007-05-27, 10:20
Du kan vara lugn, det är opti. Drick tre stora groggar med mer gin än tonic och du kommer antingen känna dig översnygg, eller kräkas lite så att midjan blir smal och framhäver din v-form.


kanske tillockmed skall byta ut allt kosttillskott mot Gin!?