handdator

Visa fullständig version : Last.fm - Ångra tryck på "Don't ever play...


skaparn
2007-01-16, 10:44
Jag satt med Last.fm i lurarna och råkade av misstag trycka på knappen "Don't ever play me this track again´" när den spelade Cryptopsy. Allvaret i detta förstår ni säkert själva, så jag går direkt på frågan:
Hur ogör jag detta? Letade ganska länge på Last men fann inget som hjälpte mig. Det verkar som att den olycksaliga och ödesdigra knapptryckningen dessutom tog bort låten från listan "Recently played" och jag hittar därför inget sätt att ge den lite love genom ett klick på hjärtat.

jwzrd
2007-01-16, 10:46
Aergh! Dödssynden med tillhörande ångest!

skaparn
2007-01-16, 10:46
Hmm, jag letade just upp de låtar som fanns med Cryptopsy och klickade på hjärtat så mycket jag bara kunde. Är inte säker på att det upphävde min tidigare ban dock.

Jag blir ju hur nervös som helst. Tänk om Cryptopsy inte dyker upp i min förträffliga radiokanal i framtiden.

skaparn
2007-01-16, 10:48
Aergh! Dödssynden med tillhörande ångest!

Jaa! Tack för visad förståelse. Rackarns knapp det där. Fast å andra sidan var det väldigt skönt att för evigt få förpassa en massa numetal och Metallica till evigheten. Hur de sökt sig till min death-lista är dock ett mysterium.

jwzrd
2007-01-16, 10:53
Hmm, jag letade just upp de låtar som fanns med Cryptopsy och klickade på hjärtat så mycket jag bara kunde. Är inte säker på att det upphävde min tidigare ban dock.

Jag blir ju hur nervös som helst. Tänk om Cryptopsy inte dyker upp i min förträffliga radiokanal i framtiden.

Det vore döden! Jag ska genast sympatilyssna - duger Defenestration?

Jax
2007-01-16, 10:56
Lider med dig. Hade du haft Pandora så hade du bara behövt välja "Edit station" och sen finns alla val du har gjort som påverkar stationen där. Undra om jag inte ska lägga till Cryptopsy i min hårdast kanal.

skaparn
2007-01-16, 10:57
Det vore döden! Jag ska genast sympatilyssna - duger Defenestration?

Mmmm, men finns de på Last?

Jag måste dessutom börja hänga på Last lite oftare. Blev just nekad inträde i en detah metal-grupp för att jag hade för få låtar spelade. Neka MIG!!?? För att jag lyssnar för lite på death?

Trance
2007-01-16, 10:57
last.fm är väldigt web 2.0. Dessutom är den väldigt häftig.

skaparn
2007-01-16, 10:58
Lider med dig. Hade du haft Pandora så hade du bara behövt välja "Edit station" och sen finns alla val du har gjort som påverkar stationen där. Undra om jag inte ska lägga till Cryptopsy i min hårdast kanal.

Jaha! Gör det allihopa. Och njut av kanadensisk sötma medan jag sitter med min Metallica. Jag är inte bitter.

Trance
2007-01-16, 11:01
Jag lyssnar på foo fighters, det är nästan death metal. Sedan var jag tvungen att testa om last.fm-radio gick igenom jobbets brandvägg och det gjorde den. Bra skit.

jwzrd
2007-01-16, 11:01
Mmmm, men finns de på Last?

Jag måste dessutom börja hänga på Last lite oftare. Blev just nekad inträde i en detah metal-grupp för att jag hade för få låtar spelade. Neka MIG!!?? För att jag lyssnar för lite på death?

Haha, vilket pungslag!

skaparn
2007-01-16, 11:06
Jag lyssnar på foo fighters, det är nästan death metal. Sedan var jag tvungen att testa om last.fm-radio gick igenom jobbets brandvägg och det gjorde den. Bra skit.

Nej. Hade brandväggen gjort rätt för namnet hade den spärrat Foo Fighters. Tycker ni ska kolla upp det där. Kan vara en säkerhetslucka som behöver täppas med en patch.

Jax
2007-01-16, 11:07
Nej. Hade brandväggen gjort rätt för namnet hade den spärrat Foo Fighters. Tycker ni ska kolla upp det där. Kan vara en säkerhetslucka som behöver täppas med en patch.
Nu tycker jag nog att du är lite hård. Har det hänt något på senare tid som gjort dig lite bitter?

jwzrd
2007-01-16, 11:14
Nu tycker jag nog att du är lite hård. Har det hänt något på senare tid som gjort dig lite bitter?

Nej men kring 90-talets början utsattes Skaparn för höga doser Metallica.

Trance
2007-01-16, 11:18
Metallica är ju jättebra, i alla fall de gamla klassikerna. MMm, barndomen. Nu lyssnar jag på Green day.

Dock kanske jag borde testa lite death metal någon dag, jag brukar ju lyssna på musik konstant och varierar mig väldigt mycket. Jag gillade death metal som Lordi, har ni något liknande på lager?

skaparn
2007-01-16, 11:20
Nej men kring 90-talets början utsattes Skaparn för höga doser Metallica.

Jepp. Precis som Dr. Robert Bruce Banner blir jag stundtals grön och folkilsk. Dock spricker inte mina jeansbyxor.

jwzrd
2007-01-16, 11:23
Jepp. Precis som Dr. Robert Bruce Banner blir jag stundtals grön och folkilsk. Dock spricker inte mina jeansbyxor.

Snart tror jag dock Trance spricker av frustration över att ingen börjar lipa över hans trollerilåda :)

skaparn
2007-01-16, 11:26
Snart tror jag dock Trance spricker av frustration över att ingen börjar lipa över hans trollerilåda :)

Jag gör mitt bästa. Måste säga att han har otroligt bra fingertopsskänsla för vad som retar mig. Foo Fighter och Green Day i samma tråd. Det är starkt jobbat.

Trance
2007-01-16, 11:28
Snart tror jag dock Trance spricker av frustration över att ingen börjar lipa över hans trollerilåda :)

Heh, jag var faktiskt allvarligt. Med både green day och att metallica är bra. Sedan angående death metal så var väl Lordi lite trolleri ja, men jag är faktiskt ärligt när jag vill ha tips på bra death metal för nybörjare.

jwzrd
2007-01-16, 11:29
Heh, jag var faktiskt allvarligt. Med både green day och att metallica är bra. Sedan angående death metal så var väl Lordi lite trolleri ja, men jag är faktiskt ärligt när jag vill ha tips på bra death metal för nybörjare.

Ptja, vilka band gillar du som är lite hårdare?

Jax
2007-01-16, 11:29
Heh, jag var faktiskt allvarligt. Med både green day och att metallica är bra. Sedan angående death metal så var väl Lordi lite trolleri ja, men jag är faktiskt ärligt när jag vill ha tips på bra death metal för nybörjare.
Sonata Arctica kanske? Förvisso inte death, men det kan nog passa dig.

Trance
2007-01-16, 11:31
Ptja, vilka band gillar du som är lite hårdare?

Inom metal är jag ju kass. När det gäller hårdare musik så lyssnar jag ju på hard trance/hardstyle och det är ju inte så likt. Jag har relativt svårt för growlande (om det är det som det kallas) . Men det kanske inte går att komma undan?

Jay-Z
2007-01-16, 11:32
Det är dödsmetallare som blir satanister. Det skrev de om i tidningen idag. Så det så.


666 yeah playa.

jwzrd
2007-01-16, 11:32
Inom metal är jag ju kass. När det gäller hårdare musik så lyssnar jag ju på hard trance/hardstyle och det är ju inte så likt. Jag har relativt svårt för growlande (om det är det som det kallas) . Men det kanske inte går att komma undan?

Då tror jag inte dödsmetall är något du kommer att gilla.

Trance
2007-01-16, 11:35
Då tror jag inte dödsmetall är något du kommer att gilla.

Oh, jag kom på en tung låt jag gillade. In Flames med Lightning-något. Glömde av vad den hette. Kanske skall kolla in In Flames igen, men så jäkla massa kassa låtar för att hitta någon som jag gillar. Kanske får börja mjukare och lära mig gilla det.

Snake
2007-01-16, 11:37
Prova skivan Stabbing the drama med gruppen Soilwork, Trance. Dom är det hårdaste jag mäktar med men dom har en hyffsat melodisk stil och inte bara en massa skrik.

skaparn
2007-01-16, 11:55
Oh, jag kom på en tung låt jag gillade. In Flames med Lightning-något. Glömde av vad den hette. Kanske skall kolla in In Flames igen, men så jäkla massa kassa låtar för att hitta någon som jag gillar. Kanske får börja mjukare och lära mig gilla det.

Argh! Mina öron! In Flames är GB-metal och inget för rena idrottare.

Testa Death, något senare verk där det är mer ett ylande istället för renodlat growl. Kanske Sound of Perseverance eller Symbolic.

Timme
2007-01-16, 12:02
Prova skivan Stabbing the drama med gruppen Soilwork, Trance. Dom är det hårdaste jag mäktar med men dom har en hyffsat melodisk stil och inte bara en massa skrik.

In Flames - reroute to remain är också lite mjukare med melodi men givetvis en del skrik typ.

Oh, jag kom på en tung låt jag gillade. In Flames med Lightning-något. Glömde av vad den hette. Kanske skall kolla in In Flames igen, men så jäkla massa kassa låtar för att hitta någon som jag gillar. Kanske får börja mjukare och lära mig gilla det.

Jag avskydde skrik och growl och jag gillade inte In flames mm. sedan så tränade jag styrketräning till det och fy vad gutt det blev!

Jag rekomenderar dessa låtar med In flames till att börja med:

The Quiet Place - Detta var den enda In Flames låten jag öht kunde lyssna på först och den tyckte jag var bra. Sedan så började jag tycka om fler och fler.

Touch Of Red
My Sweet Shadow
Superhero Of The Computer Rage
Cloud Connected
System
Drifter
Reroute To Remain
Egonomic
Trigger
Free Fall

Pudzianovski
2007-01-16, 12:03
Trance: Testa lite "The Project Hate"
Det är lite synth/döds tjafs *cupid*

Timme
2007-01-16, 12:03
Argh! Mina öron! In Flames är GB-metal och inget för rena idrottare.

Testa Death, något senare verk där det är mer ett ylande istället för renodlat growl. Kanske Sound of Perseverance eller Symbolic.

Vad sjutton är GB Metal? Melodisk death är väl in flames? Jag tycker att de är riktit goa.


Vad tycks om children of Bodom då?

Timme
2007-01-16, 12:04
Nu kommer en till fråga.

Pandora vs last.fm

?

skaparn
2007-01-16, 12:05
Trance: Testa lite "The Project Hate"
Det är lite synth/döds tjafs *cupid*

Haha. Kom att tänka på Nocturnus när du säger synth/döds. Skumt band.

Timme
2007-01-16, 12:07
Jag måste bara säga att jag tycker att Living dead beat av children of bodom är enormt go! Gärna live versionen.

skaparn
2007-01-16, 12:09
Vad sjutton är GB Metal? Melodisk death är väl in flames? Jag tycker att de är riktit goa.


Vad tycks om children of Bodom då?

Haha, det är just att de är "goa" som är problemet. Detsamma för all metal från Göteborg. Ibland går det nästan att lyssna på The Haunted. Ibland alltså. Nästan.
Det här är min tråd. Och i mina trådar kallar man inte In Flames för något som innehåller "death". Basta!

Children of Bodom gillar jag inte.

Förresten. Är det någon som vet hur jag löser ursprungsfrågan? Alltså hur jag obannar Cryptopsy.

Timme
2007-01-16, 12:16
Haha, det är just att de är "goa" som är problemet. Detsamma för all metal från Göteborg. Ibland går det nästan att lyssna på The Haunted. Ibland alltså. Nästan.
Det här är min tråd. Och i mina trådar kallar man inte In Flames för något som innehåller "death". Basta!

Children of Bodom gillar jag inte.

Förresten. Är det någon som vet hur jag löser ursprungsfrågan? Alltså hur jag obannar Cryptopsy.

Okej, In Flames är inte death, men det gamla med In Flames var väl ändå death? ren death metal.

skaparn
2007-01-16, 12:25
Okej, In Flames är inte death, men det gamla med In Flames var väl ändå death? ren death metal.

Argh igen! Jag får svåra smärtor. In Flames har aldrig varit death. Det kan finnas de som säger det, men det berodde på terminologisk brist i början på 2000-talet. Se vad du gör med mig:

http://www.listenforjoy.com/art/large/Redemption-Loss.jpg

http://www.listenforjoy.com/art/large/Redemption-Pain.jpg

Hades
2007-01-16, 12:40
Räknas Dark Tranquillity som death metal?

Edit: Antar att de också räknas till kategorin "goa göteborgare-metal" :)

jwzrd
2007-01-16, 12:44
Räknas Dark Tranquillity som death metal?

Edit: Antar att de också räknas till kategorin "goa göteborgare-metal" :)

Dark Tranquility är emo-metal och passar sannolikt Trance som handen i handsken :)

Hades
2007-01-16, 12:49
Dark Tranquility är emo-metal och passar sannolikt Trance som handen i handsken :)

Haha. Fan vad dålig musiksmak ni har. :D

Jax
2007-01-16, 12:52
Nu kommer en till fråga.

Pandora vs last.fm

?
Aldrig provat last.fm men Pandora är en gudabenådad sida. Antar att skillnaden är ganska liten.

Förresten, har last.fm Takida?

Rock'nRoll
2007-01-16, 12:53
Haha. Fan vad dålig musiksmak ni har. :D

Jwzard har ypperlig musiksmak och vad gäller det dt så är det emo metal :)

Crytopsy :hbang:

"I do this pretty good, don't tou think?"

Timme
2007-01-16, 13:59
Aldrig provat last.fm men Pandora är en gudabenådad sida. Antar att skillnaden är ganska liten.

Förresten, har last.fm Takida?

Jag har pandora och det är riktigt soft och gutt. Jag gick in på last.fm och kollade men jag är i skolan så jag kan inte lyssna. Det tycks vara så att man kan klicka på vilken låt man vill lyssna på. Musiken streams direkt. På pandora så kan man ju inte välja vilken låt man vill lyssna på utan de slumpas från den radiokanal man valt.

Men pandora är så otroligt snygg och enkelt. En liten ruta där man har allt typ. Det är riktigt gutt. När jag kommer hem så ska jag lyssna på både pandora och last.fm så kan jag jämföra.

Timme
2007-01-16, 14:03
Argh igen! Jag får svåra smärtor. In Flames har aldrig varit death. Det kan finnas de som säger det, men det berodde på terminologisk brist i början på 2000-talet. Se vad du gör med mig:

[.IMG]http://www.listenforjoy.com/art/large/Redemption-Loss.jpg[/IMG]

[.IMG]http://www.listenforjoy.com/art/large/Redemption-Pain.jpg[/IMG]


haha :D aj då. Du såg inte ut att ha det skönt där. Best att inte kall In F****s för death metal då.

Skulle du kunna tipsa på några band som enligt dig är riktig death metal? Jag tro

Hej Allihopa! Amanda heter jag. :hbang: Malin heter min "kompis" hon är en tönt. :D Timmes favorithäng är här i bibblan. Hoppas ni har det bra där ute. Jag är också biff, bara så ni vet. *flex* mohaha.:cool: Nu ska Timme fortsätta skriva.

Timme
2007-01-16, 14:10
En tjej jag känner tog över och skrev lite men nu fortsätter jag min fråga till dig skaparn.

Jag tror inte att jag gillar riktig death metal men jag är väldigt nyfiken på att höra hur det låter. Så, kom gärna med några bra tips på riktig death.

Pudzianovski
2007-01-16, 14:12
En tjej jag känner tog över och skrev lite men nu fortsätter jag min fråga till dig skaparn.

Jag tror inte att jag gillar riktig death metal men jag är väldigt nyfiken på att höra hur det låter. Så, kom gärna med några bra tips på riktig death.

Suffocation (testa "Souls to deny" el. "oblivion" 2 bra låtar )

Math
2007-01-16, 14:24
haha :D aj då. Du såg inte ut att ha det skönt där. Best att inte kall In F****s för death metal då.

Skulle du kunna tipsa på några band som enligt dig är riktig death metal? Jag tro

Hej Allihopa! Amanda heter jag. :hbang: Malin heter min "kompis" hon är en tönt. :D Timmes favorithäng är här i bibblan. Hoppas ni har det bra där ute. Jag är också biff, bara så ni vet. *flex* mohaha. Nu ska Timme fortsätta skriva.

I lol'd :laugh:

Timme
2007-01-16, 14:34
I lol'd :laugh:

bwahahah :laugh:

Roligt att du lollade :D

Det bästa är att det verkligen var Amanda (en tjej i 3an) som ställde sig här vid datorn och skrev i mitt inlägg när jag pratade med en anna brud. sedan klickade hon på "submit reply" :D

jwzrd
2007-01-16, 14:35
Haha. Fan vad dålig musiksmak ni har. :D

Inte behöver du tilltala mig som "ni", Hades.

Timme
2007-01-16, 14:35
Suffocation (testa "Souls to deny" el. "oblivion" 2 bra låtar )

Okej, tack för tipset! Det blir till att prova :)

Skaparn, håller du med pudde om att suffocation är riktig death?

skaparn
2007-01-16, 15:05
Okej, tack för tipset! Det blir till att prova :)

Skaparn, håller du med pudde om att suffocation är riktig death?

Ja. Deras Human Waste EP är ett riktigt mästerverk.

Återkommer med bra tips på death ikväll. Kan på rak arm nämna Psycroptic, Grave, Morbid Angel, Death, Beneath the Massacre, Visceral Bleeding och så vidare.

Hades
2007-01-16, 15:09
Inte behöver du tilltala mig som "ni", Hades.

Lite respekt måste man ju visa konungen av kompostmetal.

Decomposure, hell yeah!

jwzrd
2007-01-16, 15:11
Lite respekt måste man ju visa konungen av kompostmetal.

Decomposure, hell yeah!

Hah, kompostmetall :)

Bigsize
2007-01-16, 16:34
En tjej jag känner tog över och skrev lite men nu fortsätter jag min fråga till dig skaparn.

Jag tror inte att jag gillar riktig death metal men jag är väldigt nyfiken på att höra hur det låter. Så, kom gärna med några bra tips på riktig death.

Prova Entombed, Morning star är ett mysigt album!
Hoppas nu att dödsmetallmaffian inte anser annat ;)

skaparn
2007-01-16, 19:54
Skulle du kunna tipsa på några band som enligt dig är riktig death metal?

En DM-playlist jag rullar hemma:

http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=4E29144809F0B0EC

skaparn
2007-01-16, 20:00
Prova Entombed, Morning star är ett mysigt album!
Hoppas nu att dödsmetallmaffian inte anser annat ;)

Vill man lyssna på bra Entombed förslår jag Left Hand Path som var ett mästerverk i den svenska dödsmetallens gryning. Men visst, Entombed funkar, även om det i slutet mest blev heavy metal/rock 'n' roll.

jwzrd
2007-01-16, 23:18
En DM-playlist jag rullar hemma:

http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=4E29144809F0B0EC

Aber lol! Har Excel hittat till Solna nu också?

Timme
2007-01-16, 23:43
Tack för tipsen Skaparn, pudde och bigsize! Ska kollas upp :)

Rock'nRoll
2007-01-17, 00:17
En tjej jag känner tog över och skrev lite men nu fortsätter jag min fråga till dig skaparn.

Jag tror inte att jag gillar riktig death metal men jag är väldigt nyfiken på att höra hur det låter. Så, kom gärna med några bra tips på riktig death.

Immolation! Snorthight band! Close to a world below är bland den bästa dödsen någonsin. Vital Remains - Dechristianize är rullar flitigt här nu också.

skaparn
2007-01-17, 07:34
Aber lol! Har Excel hittat till Solna nu också?

Ja och nej. Blev tvungen att exportera spellistan till text och sedan behandla i excel. XML är fortfarande inte min vän, men verkar vara det Appletosh föreslår.

För övrigt har jag funnit en lösning på mitt ursprungliga problem. Jag kör den däringa Last-klienten hemma och där kan man få upp en lista på recently banned där man enkelt kan un-bana. Måste säga att gränssnittet på webben får minuspoäng för att inte ens en IT-expert som undertecknad kan obanna Cryptopsy som torde vara en väldigt enkel operation.

jeanclaudevandamme9
2007-01-17, 08:16
Cannibal Corpse är antagligen för hårt för er, era pojkbandsälskare. =)

skaparn
2007-01-17, 08:35
Cannibal Corpse är antagligen för hårt för er, era pojkbandsälskare. =)

Åhå!? Lite DM-mainstream för att visa hur tuff man kan vara.

Trance
2007-01-17, 09:47
Jag skrev in Cannibal Corpse på last.fm eftersom om det är mainstream så tänkte jag få fram lite DM-låtar så man kan se vad det är.

If you like Cannibal Corpse, you might also like:

* Deicide
* Nile
* Morbid Angel
* Behemoth
* Slayer
* Cryptopsy

Jag vet inte direkt om det är sant men hur som helst, Första låten:

Behemoth - Typhonian soul zodiak. Var väl rätt lättlyssnad och ok melodi, sedan efter ett tag började sångaren sjunga/growla. Inte en chans att man hörde någon text. Antingen är jag för ovan eller så är det inte meningen.

Slayer - Wicked. Känns inte DM? Han sjöng lite mer normalt.

Marduk - Sodomize the dead. Bara titeln tyder ju på DM. Standardinledning sedan lite stön. Efter det börjar han skrika sodomize the dead några gånger. Rätt lättlyssnad annars. Mest stön och sjungande av titeln. Kort låt.

Deicide - Children of the underworld. Rätt standardinledning, men precis när han började mumla så bröts låten tyvärr av last.fm

Efter detta så har last.fm börjat bli stört, låtar bryts snabbt som attans. Fick lyssnat på Decapitated - Long desire dementia nu precis dock. Jag vet inte om jag skall vara ärlig, i den låten så tog growlandet en mer framträdande roll. Svårt att vänja mig att man knappt hör vad de sjunger, iofs har de texter jag läst inte varit någon höjdare men det är ju inget krav direkt (trance-musik etc är ju inte kända för sina poeter direkt).

Jaja, DM hittills är inte så jäkla hårt och svårlyssnat direkt. Men jag kan ju också fått "inte riktig" DM.

Trance
2007-01-17, 09:51
Bloodbath - So you Die.

Helt ok låt, rätt lättlyssnad.

jwzrd
2007-01-17, 09:58
Bloodbath - So you Die.

Helt ok låt, rätt lättlyssnad.

Mycket mycket kompetent låt!

Trance
2007-01-17, 09:58
Amon Amarth - Bastards of a lying breed. Helt ok också att ha som bakgrundsmusik.

Med reservation på att jag enbart hittat de "mesiga" låtarna så vetefan om jag tycker det är så tufft och hårt. Kan helt klart se varför en del tycker det är riktigt bra musik. Oftast en melodi (det har ju faktiskt inte all musik) och ganska högt tempo. Verkar vara mycket image i namn och texter men så är det väl i de flesta genrer.

jwzrd
2007-01-17, 10:01
Jag skrev in Cannibal Corpse på last.fm eftersom om det är mainstream så tänkte jag få fram lite DM-låtar så man kan se vad det är.

If you like Cannibal Corpse, you might also like:

* Deicide
* Nile
* Morbid Angel
* Behemoth
* Slayer
* Cryptopsy

Jag vet inte direkt om det är sant men hur som helst, Första låten:

Behemoth - Typhonian soul zodiak. Var väl rätt lättlyssnad och ok melodi, sedan efter ett tag började sångaren sjunga/growla. Inte en chans att man hörde någon text. Antingen är jag för ovan eller så är det inte meningen.

Slayer - Wicked. Känns inte DM? Han sjöng lite mer normalt.

Marduk - Sodomize the dead. Bara titeln tyder ju på DM. Standardinledning sedan lite stön. Efter det börjar han skrika sodomize the dead några gånger. Rätt lättlyssnad annars. Mest stön och sjungande av titeln. Kort låt.

Deicide - Children of the underworld. Rätt standardinledning, men precis när han började mumla så bröts låten tyvärr av last.fm

Efter detta så har last.fm börjat bli stört, låtar bryts snabbt som attans. Fick lyssnat på Decapitated - Long desire dementia nu precis dock. Jag vet inte om jag skall vara ärlig, i den låten så tog growlandet en mer framträdande roll. Svårt att vänja mig att man knappt hör vad de sjunger, iofs har de texter jag läst inte varit någon höjdare men det är ju inget krav direkt (trance-musik etc är ju inte kända för sina poeter direkt).

Jaja, DM hittills är inte så jäkla hårt och svårlyssnat direkt. Men jag kan ju också fått "inte riktig" DM.

Jag är inget jättefan av Morbid Angel men annars är det där typ min musiksmak spot on.

I Bloodbath har du väl inga problem med att höra vad de sjunger iallafall? Även med Death kan man höra texten.

jwzrd
2007-01-17, 10:01
Amon Amarth - Bastards of a lying breed. Helt ok också att ha som bakgrundsmusik.

Med reservation på att jag enbart hittat de "mesiga" låtarna så vetefan om jag tycker det är så tufft och hårt. Kan helt klart se varför en del tycker det är riktigt bra musik. Oftast en melodi (det har ju faktiskt inte all musik) och ganska högt tempo. Verkar vara mycket image i namn och texter men så är det väl i de flesta genrer.

Jag vet inte vad du menar med tufft och hårt. Måste musiken vara det? :)

skaparn
2007-01-17, 10:02
Bloodbath - So you Die.

Helt ok låt, rätt lättlyssnad.

Det kan vara en idé att börja på sådant som Bloodbath. Dan Swanö är kompetent och du kanske skulle gilla endel av hans andra projekt. Testa lyssna på Edge of Sanity - Unorthodox.

Några andra skivor att börja mjukt med:

Entombed - Clandenstine
Bloodbath - Nightmares Made Flesh (uppföljaren till den du just hört)
Death - Symbolic
Bolt Thrower - Warmaster (stökig stundtals kanske, men ack så tung)
Morbid Angel - Blessed are the Sick (min MA-favorit faktiskt)
Blood Red Throne - Altered Genesis

Inte så mycket av blast beats och galen growl på dessa skivor. Säkerhetskopiera dem, lyssna och återkom med kommentarer.

Trance
2007-01-17, 10:04
Jag är inget jättefan av Morbid Angel men annars är det där typ min musiksmak spot on.

I Bloodbath har du väl inga problem med att höra vad de sjunger iallafall? Även med Death kan man höra texten.

Kommer inte ihåg låtarna riktigt (kan ju inte välja låten igen på last.fm), men det var ju en del man kunde höra texten på ja. De kändes lite mer nybörjarvänligare och ökade chansen att tycka låten är bra.

Får väl ladda ner lite när jag kommer hem för att kunna lyssna i lite mer lugn och ro och analysera bättre.

skaparn
2007-01-17, 10:11
Vad tusan. Jag fastnade på synth idag på Last.fm. Diggar till Front 242 - Punish Your Machine nu. Med en sådan titel blir det automatiskt bra.

jeanclaudevandamme9
2007-01-17, 12:04
Vad tusan. Jag fastnade på synth idag på Last.fm. Diggar till Front 242 - Punish Your Machine nu. Med en sådan titel blir det automatiskt bra.

Hur kan jag lyssna på den där låten?

skaparn
2007-01-17, 12:50
Hur kan jag lyssna på den där låten?

Med den här länken får du ett smakprov

http://www.last.fm/music/Front+242/_/Punish+Your+Machine

Men det verkar som att man måste slumpa fram den för att få höra hela(!).

Trance
2007-01-17, 12:58
Jag vet inte vad du menar med tufft och hårt. Måste musiken vara det? :)

Nej, självklart inte. Men jag tycker ofta man läser t.ex.:

"Originally Posted by jeanclaudevandamme9 View Post
Cannibal Corpse är antagligen för hårt för er, era pojkbandsälskare. =)"

Väldigt många vill ha mycket image i det hela så ens musiksmak är inte bara bättre utan coolare, tyngre och hårdare. Så när man läst tillräckligt mycket sådant så har man vissa förväntningar på att det skall vara grymt tungt och svårlyssnat.

Vill man ha svår musik kan man lyssna på terrorcore och speedcore, exempel här:
http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html klicka på hardcore sedan speedcore etc.

skaparn
2007-01-17, 13:11
Nej, självklart inte. Men jag tycker ofta man läser t.ex.:

"Originally Posted by jeanclaudevandamme9 View Post
Cannibal Corpse är antagligen för hårt för er, era pojkbandsälskare. =)"


Men det där ser du bara posers skriva. Just därför försökte jag häckla honom lite.

Trance
2007-01-17, 13:14
Men det där ser du bara posers skriva. Just därför försökte jag häckla honom lite.

Jo jag såg det. Skall kolla in dina tips när jag kommer hem ikväll. Om du vill smaka lite på den andra sidan av svårlyssnad musik (hardstyle) så kan du skriva in t.ex. Lady Dana i last.fm. Fast jag kan rätt snabbt erkänna att mycket är rätt svårlyssnat och en del är rätt kasst. Men finns även en hel del guldkorn om man är på rätt humör.

skaparn
2007-01-17, 13:18
Jo jag såg det. Skall kolla in dina tips när jag kommer hem ikväll. Om du vill smaka lite på den andra sidan av svårlyssnad musik (hardstyle) så kan du skriva in t.ex. Lady Dana i last.fm. Fast jag kan rätt snabbt erkänna att mycket är rätt svårlyssnat och en del är rätt kasst. Men finns även en hel del guldkorn om man är på rätt humör.

Gjort! Jag sitter och har dunkande The Masochist i lurarna nu. Ska ge det en chans.

Sundsarn
2007-01-17, 16:45
Någon mer än jag som tycker att indelningen av tags verkligen inte funkar klockrent? *gah!*


Körde på sister hazel och fick Eve6 - think twice vilket inte alls är likt.
Blir väl så när medlemmar sätter tagsen.

skaparn
2007-01-17, 19:22
Någon mer än jag som tycker att indelningen av tags verkligen inte funkar klockrent? *gah!*


Körde på sister hazel och fick Eve6 - think twice vilket inte alls är likt.
Blir väl så när medlemmar sätter tagsen.

Håller med. Paris Hilton är _inte_ "Brutal Death Metal" så vitt jag vet.

Sundsarn
2007-01-17, 21:57
Håller med. Paris Hilton är _inte_ "Brutal Death Metal" så vitt jag vet.

*cry*

skaparn
2007-01-18, 08:48
Nå? Ska vi börja kalla Trance för Grind snart eller?

Jag lyssnade på DJ Tiesto igår bara för att bygga lite på bron från min sida havet.

mini
2007-01-18, 08:58
Jaha, nu får jag helt plötsligt skylla mina kommande brister på nutidsorientering på Kollo. Istället för att se morgon-nyheterna måste jag sätta igång last.fm för att utöka mina erfarenheter inom dödsmetallen.

Trance
2007-01-18, 09:24
Nå? Ska vi börja kalla Trance för Grind snart eller?

Jag lyssnade på DJ Tiesto igår bara för att bygga lite på bron från min sida havet.

Jag säkerhetskopierade albumen igår och lärde mig om death metal på wikipedia. Men jag hade massa folk springande hemma hos mig så jag kände att det var svårt att hitta tid att seriöst lyssna på dem.

Tiesto är bra. Hardstyle är väldigt lurigt och man går nog aldrig dit direkt utan söker sig dit gradvis. Vill du ha liknande tiesto så är armin van buuren grym.

skaparn
2007-01-18, 10:31
Tiesto är bra. Hardstyle är väldigt lurigt och man går nog aldrig dit direkt utan söker sig dit gradvis. Vill du ha liknande tiesto så är armin van buuren grym.

Skrev in Armin i Last och det har kommit bra bakgrundsmusik hittills. Funkar när man vill ha något i lurarna för att hålla borta arbetskamrater men samtidigt inte tappa fokus. DJ Tiestos Adagio-cover(!) har spelats. Den är riktigt riktigt bra. Smäktande och musikalisk.

Lustiga namn, är alla holländare? Ron van den Beuken kom just upp i listan.

jwzrd
2007-01-18, 10:37
Hördes förslaget till Trance att han skulle prova Nasum? Skivorna Helvete, Inhale/Exahel och Human 2.0 rekommenderas.

mathor
2007-01-18, 12:56
Decapitated - Spheres of chaos är en annan fin låt. Bra trummor. Har du bra ljudsystem kan Quo Vadis - On the shores of Ithaka vara ett hett tips för dubbeltrampsonani. Den är dock inte speciellt mycket death, mer allmän instrumentmasturbation. Ett tredje och sista tips till dig är Vital Remains - Dechristianize.

mathor
2007-01-18, 13:00
Jag menade självfallet Decapitated - Spheres of madness, inget annat. Det är inte alltid lätt att hålla reda på alla häftiga titlar.

jwzrd
2007-01-18, 13:01
Decapitated - Spheres of chaos är en annan fin låt. Bra trummor. Har du bra ljudsystem kan Quo Vadis - On the shores of Ithaka vara ett hett tips för dubbeltrampsonani. Den är dock inte speciellt mycket death, mer allmän instrumentmasturbation. Ett tredje och sista tips till dig är Vital Remains - Dechristianize.

Spheres of madness heter stycket farbror åsyftar.

mathor
2007-01-18, 13:01
Spheres of madness heter stycket farbror åsyftar.

2 l8 4 teh 1337.

Pudzianovski
2007-01-18, 13:03
Decapitated - Spheres of chaos är en annan fin låt. Bra trummor. Har du bra ljudsystem kan Quo Vadis - On the shores of Ithaka vara ett hett tips för dubbeltrampsonani. Den är dock inte speciellt mycket death, mer allmän instrumentmasturbation. Ett tredje och sista tips till dig är Vital Remains - Dechristianize.

"Spheres of madness" heter den... ;)

Och gillar du den låten pga trummorna så kanske du också gillar Dies Irae - The nameless city :thumbup:

mathor
2007-01-18, 13:08
"Spheres of madness" heter den... ;)

Sluta nu!


Och gillar du den låten pga trummorna så kanske du också gillar Dies Irae - The nameless city :thumbup:

Ja, det gör han kanske. Jag drog den fantastiska slutsatsen att Trance tycker att trummorna är bland det viktigaste i låtarna baserat på hans nick. Kan passa på att nämna att jag inte vet den praktiska skillnaden mellan trance, goa och psy och allt vad det heter. Jag har dock läst mig till de teoretiska skillnaderna.

Subgenrer suger.

MasterChief
2007-01-18, 13:09
BLOOD RED THRONE - Monument Of Death
GOD DETHRONED - Into The Lungs Of Hell

Inget nydanande men bra dödsmetall som jag upptäckte igår.

skaparn
2007-01-22, 09:56
Tänkte att jag tar det i den här tråden eftersom Pandora varit på tapeten här.

Jag vill skapa ett konto även p Pandora eftersom Last inte alltid vill hitta genom sjutton brandväggar och en proxy när jag är på jobbet, Dock så säger den till mig att det gäller "US Residents only". Hur gör ni som lyssnar? Jag vill ju inte ha bara några få låtar i stöten, utan vill kunna blasta döds hela dagen lång.

jwzrd
2007-01-22, 10:03
Tänkte att jag tar det i den här tråden eftersom Pandora varit på tapeten här.

Jag vill skapa ett konto även p Pandora eftersom Last inte alltid vill hitta genom sjutton brandväggar och en proxy när jag är på jobbet, Dock så säger den till mig att det gäller "US Residents only". Hur gör ni som lyssnar? Jag vill ju inte ha bara några få låtar i stöten, utan vill kunna blasta döds hela dagen lång.

Testa 25276, rykten gör gällande att den fungerar.

skaparn
2007-01-22, 10:07
Testa 25276, rykten gör gällande att den fungerar.

Du kan sprida ryktet om att det ryktet nog stämmer.

Tjoho!!! Bloodbath!

Tack.

MasterChief
2007-01-22, 12:30
Du kan sprida ryktet om att det ryktet nog stämmer.

Tjoho!!! Bloodbath!

Tack.

Med tanke på valet av musik förstår jag att hörlurar är uteslutet. Finns ingen musik som piggar upp en avdelning som Resurrection Through Carnage.

jwzrd
2007-01-22, 12:31
Med tanke på valet av musik förstår jag att hörlurar är uteslutet. Finns ingen musik som piggar upp en avdelning som Resurrection Through Carnage.

Hörlurar uteslutet?

MasterChief
2007-01-22, 12:36
Hörlurar uteslutet?

Man kan väl inte var ett sånt ego att man inte sprider Bloodbaths ljuvliga toner till alla på avdelningen?

skaparn
2007-01-22, 12:39
Man kan väl inte var ett sånt ego att man inte sprider Bloodbats ljuvliga toner till alla på avdelningen?

Egentligen sant... Öppet kontorslandskap borde inte hindra mig. Och hittills har inte Pandora gjort någon blunder med spellistan, sånär som på lite svartmetall. Värre är ju när Last slänger in Green Day. Då ångrar man att man hade hög volym på datorhögtalarna.

Fast som relativt ny på jobbet borde jag hålla låg profil. Jag väsnas nog mycket ändå.

jwzrd
2007-01-22, 12:40
Man kan väl inte var ett sånt ego att man inte sprider Bloodbaths ljuvliga toner till alla på avdelningen?

Ahh förlåt mig. Vilket rookie mistake från mig där :)

Du har givetvis rätt min gode MasterChief!

MasterChief
2007-01-22, 12:48
Egentligen sant... Öppet kontorslandskap borde inte hindra mig. Och hittills har inte Pandora gjort någon blunder med spellistan, sånär som på lite svartmetall. Värre är ju när Last slänger in Green Day. Då ångrar man att man hade hög volym på datorhögtalarna.

Fast som relativt ny på jobbet borde jag hålla låg profil. Jag väsnas nog mycket ändå.

Ja det är ju rimligt. Vänta tills provanställningen gått ut. Sen vräker du på.


Ahh förlåt mig. Vilket rookie mistake från mig där

Du har givetvis rätt min gode MasterChief!

Blev lite orolig för en sekund där.

jwzrd
2007-01-22, 12:52
Jag försöker lära mina medarbetare att uppskatta Nile med hjälp av läckaget från mina lurar :)

MasterChief
2007-01-22, 13:01
Jag försöker lära mina medarbetare att uppskatta Nile med hjälp av läckaget från mina lurar :)

Det här med musik på jobbet är ett intressant fenomen. De runt mig gillar Arvingarna och liknande pungpina. Men som den gentleman jag är håller man ju käften och ler lite stelt. Skulle jag vräka på något så brutalhårt som Nightwish skulle de börja gråta och springa till personalchefen och med darrande stämma berätta att det minsann finns en satanist på ekonomiavdelningen. Så jag är under alla omständigheter tvungen till att använda hörlurar. Överallt på företaget spisas det dock musik från alla rum i en salig blandning. Allt från Lundell till HELLström. Här har vi ju ett vattentätt bevis på hur uselt demokrati fungerar. Trots min överlägsna musiksmak är jag för evigt bunden till hörlurar. Vilket är tragiskt eftersom min jävla telefon ringer konstant och Bloodbath har en tendens att dränka telefonsignaler.

skaparn
2007-01-22, 13:10
Det här med musik på jobbet är ett intressant fenomen. De runt mig gillar Arvingarna och liknande pungpina. Men som den gentleman jag är håller man ju käften och ler lite stelt. Skulle jag vräka på något så brutalhårt som Nightwish skulle de börja gråta och springa till personalchefen och med darrande stämma berätta att det minsann finns en satanist på ekonomiavdelningen. Så jag är under alla omständigheter tvungen till att använda hörlurar. Överallt på företaget spisas det dock musik från alla rum i en salig blandning. Allt från Lundell till HELLström. Här har vi ju ett vattentätt bevis på hur uselt demokrati fungerar. Trots min överlägsna musiksmak är jag för evigt bunden till hörlurar. Vilket är tragiskt eftersom min jävla telefon ringer konstant och Bloodbath har en tendens att dränka telefonsignaler.

Å andra sidan skulle även jag gråta ifall du satte på Nightwish...

I övrigt är din musiksmak tämligen optimal.

jwzrd
2007-01-22, 13:11
Å andra sidan skulle även jag gråta ifall du satte på Nightwish...

I övrigt är din musiksmak tämligen optimal.

Jag ville inte säga det själv. Vi hade en så fin och svensk konsensus-fest här i lunchrummet :)

MasterChief
2007-01-22, 13:16
Å andra sidan skulle även jag gråta ifall du satte på Nightwish...

I övrigt är din musiksmak tämligen optimal.

Nu var dock Nightwish ett exempel på musik som min omgivning ser som brutal metal. Vilket kan ge en indikation på vad de skulle tycka om Amon Amarth.

För att lugna dina nerver kan jag tillägga att Nigthwish inte är ok att tycka om enligt mig. Hade jag bestämt i det här landet (vilket, när man tänker på det, vore det absolut bästa för er alla) skulle de finländska schizopapegojorna inte bara vara förbjudna utan även jagas av lämpligt utrustade kommandosoldater.

skaparn
2007-01-22, 13:19
Nu var dock Nightwish ett exempel på musik som min omgivning ser som brutal metal. Vilket kan ge en indikation på vad de skulle tycka om Amon Amarth.

För att lugna dina nerver kan jag tillägga att Nigthwish inte är ok att tycka om enligt mig. Hade jag bestämt i det här landet (vilket, när man tänker på det, vore det absolut bästa för er alla) skulle de finländska schizopapegojorna inte bara vara förbjudna utan även jagas av lämpligt utrustade kommandosoldater.

Puh! Jag var orolig där ett tag.

jwzrd
2007-01-22, 13:19
Ahh, vi fick smaka ironi med andra ord. :)

MasterChief
2007-01-22, 13:28
Ahh, vi fick smaka ironi med andra ord. :)

Nu har du två rookiemissar på en halvtimme. Whats up?

jwzrd
2007-01-22, 13:30
Nu har du två rookiemissar på en halvtimme. Whats up?

Jag vet inte; jag går och drar något gammalt över mig och väntar på HenrYs cheap-shot :/

Lasse Kongo
2007-01-22, 14:06
Jag vet inte; jag går och drar något gammalt över mig och väntar på HenrYs cheap-shot :/

Anar man lite kärlek mellan dig och HenrY?

:naughty:

Batman
2007-01-22, 17:17
Jag har varit inne på en liknande sida för något år sedan där dom spelade hela låtarna och inte bara 30 sekunder, någon som vet vilken sida det är ?

Kanske tillomed är samma fast dom kör bara sampels nu mer ?

Edit: jag kanske är inne på fel sak på sidan ?

Sonny.
2007-01-22, 22:41
Bolt thrower, Nunslaughter. Du har inte lust att sträcka dig till Black metal, Trance?

Edit: Oj. Bra playlist av skaparn.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=c8378bf4-996c-4569-b547-75edbd03aaf0&displaylang=sv <- För dem som inte har Excel.

jwzrd
2007-01-22, 22:55
Anar man lite kärlek mellan dig och HenrY?

:naughty:

Den är obesvarad, jag är olycklig :/

skaparn
2007-02-02, 15:24
Lite techouppdatering.
Jag sitter med Pandora på jobbet och undrar om inte en genrefascist skulle roida över dess val. Jag har en "Infected Mushroom-station som jag tycker funkar bäst, och där kan man ibland få upp både Armin och Tiesto. Min Armin- respektive Tiestostation spelar däremot mest GOAdrugyourBRAINZOUT_DANCEMANIA-bomdiggidiggidiggimobdiggibang-TRANCE-musik.

Bra musik är exempelvis Infected Mushroom - Bombat och Armin van Buuren - Shivers. Sådant ska jag skaffa mer av.

Då vet ni.

MasterChief
2007-02-02, 15:28
Lite techouppdatering.
Jag sitter med Pandora på jobbet och undrar om inte en genrefascist skulle roida över dess val. Jag har en "Infected Mushroom-station som jag tycker funkar bäst, och där kan man ibland få upp både Armin och Tiesto. Min Armin- respektive Tiestostation spelar däremot mest GOAdrugyourBRAINZOUT_DANCEMANIA-bomdiggidiggidiggimobdiggibang-TRANCE-musik.

Bra musik är exempelvis Infected Mushroom - Bombat och Armin van Buuren - Shivers. Sådant ska jag skaffa mer av.

Då vet ni.

Upptäckte också Infected Mushroom för någon vecka sen. Faktiskt helt ok. Vilket än en gång fastställer att vi förmodligen har den bästa musiksmaken av alla.

skaparn
2007-02-02, 15:45
Upptäckte också Infected Mushroom för någon vecka sen. Faktiskt helt ok. Vilket än en gång fastställer att vi förmodligen har den bästa musiksmaken av alla.

Jag är beredd att hålla med. Ibland fylls jag av glädje över hur fulländad jag är. Förstår att du har upplevt samma sak.

Och nu ska ingen tro att jag sitter och är ironisk. För det är jag inte.

MasterChief
2007-02-02, 15:50
Jag är beredd att hålla med. Ibland fylls jag av glädje över hur fulländad jag är. Förstår att du har upplevt samma sak.

Och nu ska ingen tro att jag sitter och är ironisk. För det är jag inte.

Du har i alla fall en fulländad cykel, musiksmak och framtida stereo (du får ett aconto på denna punkt eftersom jag vet att du kommer ha det perfekta ljudet). Samt är liberal och ekonom.

Tja, vid närmare eftertanke är ju det allt som behövs för att man ska vara fulländad.

skaparn
2007-02-02, 15:58
Du har i alla fall en fulländad cykel, musiksmak och framtida stereo (du får ett aconto på denna punkt eftersom jag vet att du kommer ha det perfekta ljudet). Samt är liberal och ekonom.

Tja, vid närmare eftertanke är ju det allt som behövs för att man ska vara fulländad.

Sant, jag har en bit opolerad lack vad gäller HiFi. Även om Primare och Dynaudio smeker mina öron ganska bra så erbjuder min anläggning inte den lyssningsorgasm som finns tillgänglig bara man öppnar börsen.

MasterChief
2007-02-02, 16:02
Sant, jag har en bit opolerad lack vad gäller HiFi. Även om Primare och Dynaudio smeker mina öron ganska bra så erbjuder min anläggning inte den lyssningsorgasm som finns tillgänglig bara man öppnar börsen.

Trodde du sålde den anläggningen? Nåja, visst finns det dyrare saker men de duger gott och visar att du är en konnässör som väljer med omtanke.

skaparn
2007-02-02, 16:06
Trodde du sålde den anläggningen? Nåja, visst finns det dyrare saker men de duger gott och visar att du är en konnässör som väljer med omtanke.

Jag hade tänkt sälja, men det blev bara CD:n som for eftersom jag inte hade pengar att köpa nytt. En Focus CX behövde finansiering.
Och SATAN säger jag när min marknadsundersökning av temporamar är klar. Då smäller det. Kan dröja ett år dock.

MasterChief
2007-02-02, 16:09
Jag hade tänkt sälja, men det blev bara CD:n som for eftersom jag inte hade pengar att köpa nytt. En Focus CX behövde finansiering.
Och SATAN säger jag när min marknadsundersökning av temporamar är klar. Då smäller det. Kan dröja ett år dock.

Gift dig inte INNAN du skaffat en ultimat stereo. Skaffa inte någon seriös flickvän heller. Detta är mycket viktigt.

Ta detta råd från en vis man som varit gift två gånger.

skaparn
2007-02-02, 16:13
Gift dig inte INNAN du skaffat en ultimat stereo. Skaffa inte någon seriös flickvän heller. Detta är mycket viktigt.

Ta detta råd från en vis man som varit gift två gånger.

Hmm, där har du en poäng. Lägger till det i listan på saker som ska göras innan giftemål.

MasterChief
2007-02-02, 16:20
Hmm, där har du en poäng. Lägger till det i listan på saker som ska göras innan giftemål.

Haha...Jag glömmer aldrig när jag kom hem med en ny "sladd" (kabel alltså) och min tjej såg kvittot. Det var som hon för ett ögonblick såg en helt ny värld. Att det fanns "sladdar" som kostade 5000 trodde hon var ett skämt. Hon blev förbannad.

jwzrd
2007-02-02, 16:21
Här gnuggar vi varandras penisar helt ogenerat ser jag :)

skaparn
2007-02-02, 16:31
Här gnuggar vi varandras penisar helt ogenerat ser jag :)

Du får vara med om du vill.

MasterChief
2007-02-02, 16:33
Här gnuggar vi varandras penisar helt ogenerat ser jag :)

Mmm...Det är mysigt att olla varandra. Men jag vet inte om du får vara med. Du har ingen fin stereo.