handdator

Visa fullständig version : Flytta till USA och arbeta. Checklista?


Mighty
2007-01-16, 10:41
Det har dykt upp en möjlighet för mig att åka till USA och jobba.
Jag skulle i så fall bli anställd av ett amerikanskt företag och därmed få arbetstillstånd.
Vad finns det för checklista jag borde gå igenom och saker man skall tänka på? Vad händer t.ex. med a-kassan och försäkringskassan?

Någon som har erfarenhet eller nyttig information att dela med sig vore jag tacksam!

babbett
2007-01-16, 12:02
Det har dykt upp en möjlighet för mig att åka till USA och jobba.
Jag skulle i så fall bli anställd av ett amerikanskt företag och därmed få arbetstillstånd.
Vad finns det för checklista jag borde gå igenom och saker man skall tänka på? Vad händer t.ex. med a-kassan och försäkringskassan?

Någon som har erfarenhet eller nyttig information att dela med sig vore jag tacksam!


Du har inte rätt till A-kassa i Sverige när du kommer hem efter utomlandsjobb...detta beror väl på hur länge du är borta dock. Var det inte en kille på kolo som baklagade sig över just detta?

paddanboy
2007-01-16, 12:04
Passa dig för att bli rik USA, alla har egna företag där har jag hört, eller fattig, för de som inte har företag blir uteliggare!

Grisen
2007-01-16, 12:27
Ha ha, vilken positiv tråd.

L-Sami
2007-01-16, 14:36
"Don't drink and drive" ska du tänka på.

Goddaniel
2007-01-16, 21:19
Måste passa på att fråga om hur det där med arbetstillstånd fungerar i Usa.
Krävs inget green card om man sulle bli anställd av ett amerikanskt företag?

z_bumbi
2007-01-17, 09:04
Måste passa på att fråga om hur det där med arbetstillstånd fungerar i Usa.
Krävs inget green card om man sulle bli anställd av ett amerikanskt företag?

Jo men det får du eftersom du anställd av ett företag.


Mighty: Kolla med amerikanska ambassaden, försäkringskassan etc direkt så får du betydligt säkrare besked.

Krokodil
2007-01-17, 11:37
En gammal jobbarkompis upptäckte att om man är borta från sverige en längre tid får man betala ev. sjukvård själv... det kan bli hur dyrt som helst. Det finns speciella försäkringar för utlandssvenskar, skaffa en sån.

Mighty
2007-01-17, 12:40
En gammal jobbarkompis upptäckte att om man är borta från sverige en längre tid får man betala ev. sjukvård själv... det kan bli hur dyrt som helst. Det finns speciella försäkringar för utlandssvenskar, skaffa en sån.
Om man är borta mer än ett år måste man skriva ur sig ur landet vilket gör att man tappar sin plats hos försäkringskassan. Jag kommer se till att bara vara borta ca 11 mån för att undvika detta.

Snafu
2007-01-17, 12:40
En gammal jobbarkompis upptäckte att om man är borta från sverige en längre tid får man betala ev. sjukvård själv... det kan bli hur dyrt som helst. Det finns speciella försäkringar för utlandssvenskar, skaffa en sån.

Hum? Menar du om han återvänder till Sverige eller om han söker sjukvård i USA?

Lord_Real
2007-01-17, 14:35
Som någon annan påpekat, kolla om du får med någon form av hälsoförsäkring med i din anställning. Skaffa annars försäkringar som täcker sjukdom, och om du inte har lust att skaffa "dental" så ta ett besök här i sverige hos tandläkaren för en rundsköljning innan du åker. Det är bra mycket dyrare där borta.

Generellt är vi svenskar väldigt bortskämda med sjukvård. Och amerikanerna har västvärldens kanske sämsta/dyraste allmänsjukvård (naturligtvis så har de även bland världens bästa sjukvård om du kan betala för det). T.om. pro-american rednecks klagar på sjukvården i USA och folk flyr till Canada för att köpa billigare mediciner/skaffa billigare sjukvård. Så det är verkligen något att kontrollera.

De flesta större företag har dock någon form av sjukförsäkring med i anställningen. Men den kanske skall kompletteras.

Köp mycket tuffa kläder och prylar när du är borta nu också. :)

WHITEFOLKS
2007-01-17, 14:59
Jo men det får du eftersom du anställd av ett företag.


Mighty: Kolla med amerikanska ambassaden, försäkringskassan etc direkt så får du betydligt säkrare besked.

Ett green card lär han inte få (permanent uppehållstillstånd).

HajduMan
2007-01-17, 17:16
fråga Carl philip

Johan
2007-01-17, 22:05
Det finns väl två lösningar för visum i denna situation, H1B-visa eller L-visa.
Det första är ett temporärt arbetsvisum och det andra är ett transfervisum inom företag. Men allt sånt verkade du redan ha löst.
Jag skulle rekommendera dig att kontakta din arbetsgivare i USA och höra om dom kan hjälpa, dom har med största chans gått igenom liknande procedurer tidigare, om det är ett hyffsat stort företag.
Dom brukar dom kunde hjälpa dig att skaffa social security number, bankkonto, lägenhet, försäkring osv.
Lycka till!

Achryl
2007-01-17, 22:20
Vad ska till för att man ska få greencard i USA?

WHITEFOLKS
2007-01-17, 22:24
Oftast för anhörighet, ibland för jobb och i fåtal fall "green card lottery"/att man är "investor".

Johan
2007-01-17, 23:04
Vad ska till för att man ska få greencard i USA?

Immigrant Green Card kortet ges till de personer som sponsras av arbetsgivare i USA, personer som är släktingar till USA medborgare eller permanent bosatta personer i USA, personer som har flyktingstatus eller som kvalificerar sig för politisk asyl.


taget från http://www.uslotteryregistration.com

Whey
2007-01-17, 23:13
Vad ska till för att man ska få greencard i USA?
Gift dig med en amerikan eller bo och jobba LÄNGE i USA...