handdator

Visa fullständig version : Platewristcurl - tips?


bertbert
2007-01-16, 10:05
Jag tränar platewristcurl. Ett "problem" med den övningen är dock att hoppen mellan vikterna är rätt stora. Exempelvis kunder jag göra rätt många reps med en eleiko 10kg stålskiva och en 2,5 kg stålskiva ovanpå. Byter jag 2,5:an mot en 5:a klarar jag exakt noll reps :furious: , däremot en kontrollerad negativ.

Lösningen jag har (än så länge) är att köra med negativa reps på "nästa" vikt, och försöka köra så många reps jag kan på den lägre.

Fler tips på detta? Hur får man en vettig progression med så stora hopp mellan vikterna?

Jag kör f ö en drös andra underarmsövningar, omvänd bicepscurl, pinch samt grippers, ibland t o m static holds men det är rätt sällan.

/BB

Lövbiffen
2007-01-16, 11:07
Klarar du av att curla en internationell gummi-10a?
Kanske skulle kunna vara ett bra steg annars :)

bertbert
2007-01-16, 11:22
Gummitian är något, något tyngre än en järntia + en järnfemma, eftersom tyngdpunkten är längre ut. Momentet blir högre i handleden helt enkelt. Den är med andra ord nästa steg efter järnklumparna, och sannolikt lättare än en liten 15kg-platta.

bertbert
2007-01-16, 11:23
Hehe, din signatur "75 kg wristcurl", något säger mig att du tränar underarmar! :thumbup:

Dumleman
2007-01-16, 12:37
Du kan ta en planka och sätta fast vikt på plankan sen curlar du plankan precis som du curlar viktskivan. Ta dock inte en för lång planka, det behövs ytterst lite vikt om plankan är lång. På så vis kan du reglera motståndet bäst du vill.

bertbert
2007-01-16, 12:43
Du kan ta en planka och sätta fast vikt på plankan sen curlar du plankan precis som du curlar viktskivan. Ta dock inte en för lång planka, det behövs ytterst lite vikt om plankan är lång. På så vis kan du reglera motståndet bäst du vill.

Nu börjar det likna något! Intressant tips! Tack!

Arne Persson
2007-01-16, 20:00
Testa samma vikter med varierande diametrar

Lövbiffen
2007-01-16, 21:10
Hehe, din signatur "75 kg wristcurl", något säger mig att du tränar underarmar! :thumbup:

Älskar att träna underarmar då det flyter på bra :)

Däremot har jag inte tagit mer än en internationell 10 kilos platta 1 repetition då i platewristcurl.
Övningen känns riktigt givande måste jag säga. Man får en jäkla värk i fingrarna :Virro

bertbert
2007-01-17, 14:48
Testa samma vikter med varierande diametrar

Ja, det gör jag. Jag samlar ihop en liten hög. Eftersom jag bara kan hitta en järntia på Gerdahallen springer jag runt en stund med misstänksam blick innan platewristcurlandet börjar.

/BB

Johan86
2008-09-04, 21:03
Jag väcker liv i en gammal tråd. Jag tycker att tummen begränsar mycket i platewristcurl. Hur gör man för att undvika smärta/trötthet i tummen under övningen?

Arne Persson
2008-09-04, 22:07
Jag väcker liv i en gammal tråd. Jag tycker att tummen begränsar mycket i platewristcurl. Hur gör man för att undvika smärta/trötthet i tummen under övningen?

Prova olika typer av plattor. Vissa kanske passar din tumme bättre.

Johan86
2008-09-07, 13:17
Är järnvikterna tyngre än gummivikterna vid platewristcurl?

Svedberg
2008-09-07, 14:40
Arne vad är ditt rekord och med vilken viktplatta? Eleiko 15kgs järnskiva? + lite extra?

Arne Persson
2008-09-07, 15:08
Arne vad är ditt rekord och med vilken viktplatta? Eleiko 15kgs järnskiva? + lite extra?

Det är en gamma Eleiko Järn 15 kg platta. Målet är en gammal 20 kg Eleikoplatta.

Svedberg
2008-09-07, 22:22
Aha, hade för mig att du hade kört med extra vikt i nått LGC.

Svedberg
2008-09-13, 01:02
Aha, hade för mig att du hade kört med extra vikt i nått LGC.

Äh blandade ju ihop det med Platecurls, tänkte prova tangera dig idag, men det blev ju i fel övning :) Klarade iaf en 15kgs eleiko i platecurl. Hur mycket har du klarat i det? Räknas det som fusk att vända plattsidan upp mot tummen?
(ursäkta offtopic) :) (Arne alltså)

Arne Persson
2008-09-13, 09:00
Äh blandade ju ihop det med Platecurls, tänkte prova tangera dig idag, men det blev ju i fel övning :) Klarade iaf en 15kgs eleiko i platecurl. Hur mycket har du klarat i det? Räknas det som fusk att vända plattsidan upp mot tummen?
(ursäkta offtopic) :) (Arne alltså)

I vanlig platecurl har jag klarat 20 kg 15 kg + 5 kg. Eleikovikter. Samma teknik som på min video. Man hakar tummen runt kanten.

Svedberg
2008-09-13, 09:50
I vanlig platecurl har jag klarat 20 kg 15 kg + 5 kg. Eleikovikter. Samma teknik som på min video. Man hakar tummen runt kanten.

Hur fäster du 5kgs vikten och vart? mitt i eller längst ut?

Arne Persson
2008-09-13, 14:15
Hur fäster du 5kgs vikten och vart? mitt i eller längst ut?
I mitten med klovar och en axel.

Mr. Moose
2008-09-14, 11:46
Jag tränar platewristcurl. Ett "problem" med den övningen är dock att hoppen mellan vikterna är rätt stora. Exempelvis kunder jag göra rätt många reps med en eleiko 10kg stålskiva och en 2,5 kg stålskiva ovanpå. Byter jag 2,5:an mot en 5:a klarar jag exakt noll reps :furious: , däremot en kontrollerad negativ.


Kör med en 10 kg vikt samt 2 st 2,5 kg vikter, samma vikt men tyngdpunkten kommer närmare dig så mindre belastning på handleden.