handdator

Visa fullständig version : Torr hud?

SummerS
2007-01-16, 00:03
Nån som har bra trick för bättre hy? Jag märker enorm skillnad när jag totalt utesluter chips, choklad, festande osv ur kosten (när det gäller acne). Men jag har jäkligt torr hy o hårbotten. Ingen mjäll dock men liksom röd. Jag har köpt bra schampoo som hjälper fint men jag smörjer ofta in mig med hudkräm o sånt på hela kroppen. Finns det nåt man bör äta mkt av för att få bättre o finare hy?

AJO
2007-01-16, 00:05
gh?

L-Sami
2007-01-16, 00:44
Duscha inte i varmt vatten och sen sägs ju att zink gör hyn finare.

Rosalie
2007-01-16, 07:19
Duscha inte i varmt vatten och sen sägs ju att zink gör hyn finare.

Så kallt vatten är bra för hyn?? På vilket sätt? *nyfiken* Inte hört det tidigare.. Kan alltid vara värt att testa. Nytatuerad ständigt, annars hade solarium varit ett alternativ.

Brinken
2007-01-16, 07:49
de e inte så att kallt vatten e bra, det e väl snarare så att varmt vatten är mindre bra...? eller?*screwy*

SummerS
2007-01-16, 16:33
ah shit, duscha i kallvatten lät ju inte så trevligt men zink kan jag ju testa. Egentligen inget stort problem som syns eller så men finns nåt man kan äta för en snygg hy så varför inte ;)

Baxster
2007-01-16, 17:18
porerna öppnas av varmvatten och bakterier åker lätt n i dem och kan bilda finnar, medans kallt vatten stänger porerna så inget kan åka in, därför kan man köra med kallt/ljummet vatten precis när man duschar eller när man rakar sig för att undvika detta och sedan gå över till varmvattnet när all svett och dylikt har duschats bort, och sedan avsluta med en snabb kalldusch igen för att hålla porerna stängda.

LisaB
2007-01-16, 18:44
Jag hade väldigt torr hud innan och det berodde på ett för lågt fettintag. se över din kost och se ifall det brister där.

Mvh Lisa

Sniggel
2007-01-16, 19:54
Jag har torr hud och eksemproblem, men min torra hud är genetisk betingad så jag kan inte göra något åt det permanent.
Dock brukar det vara bättre på sommaren (läs: sola lagom).
Att duscha jättehett är förbaskat skönt men sabbar huden i 12-48 timmar framöver (för mig) så ha lagom varmt vatten, behöver ju inte skruva ner så att man fryser. Duscha inte för länge (och inte för ofta, gärna mindre än en gång per dag om du klarar av det) och undvik att bada (badkar).

Diana
2007-01-16, 20:44
BRA fetter gör underverk för hudfuktigheten. Varmvatten är dåligt för att det torkar ut huden, samma sakt med dåliga fetter - uttorkande. Snabba temperaturväxlingar, från varm till kallt klimat och vice versa är oxå uttorkande.

Tvätta inte håret för ofta och använd(en DYR :D ) inpackning regelbundet, det lönar sej I tell ya. *popcorn*

Din röda och torra hårbotten kan vara seborréiskt(stavning?) exem, eller mjällsvamp, skitvanligt i sverige(20% av befolkningen..). Prova med ett bra mjällschampo - Fungoral eller Aco(ej head-n-shoulders el. annan värdelös blaska)

PowPow
2007-01-17, 01:21
Kolla efter Niiveas duschtvål med avocadoolja. Den gjorde under för mig. Har också torr hud, men när jag duschar med den så blir det bra, och inte fettigt som när man måste ta lotion efter att ha duschat.

Den heter
Nivea Care shower Moisturising Avocado iol

Håret vet jag inte. Har inget hår.

haiduc
2007-01-17, 01:47
Bra fetter ska väl vara mjukgörande för hunden. Avocado, nötter, fet fisk osv..

SummerS
2007-01-18, 16:14
Tack för alla tips, ska testa :)

regus
2007-01-18, 16:20
Lotion och hudkrämer fungerar bra.
Du kan Hälla ner lite barnolja i badkaret nästa gång du badar

Arwen
2007-01-19, 08:50
Omega 3 invärtes och ekologisk olivolja utvärtes, helt OK att massera in i hårbotten ngn gång med jämna mellanrum.

ripper
2007-01-19, 08:59
kolla in www.huden.nu där finns 5000 frågor om huden och där kan du finna massa tips på krämer. alternativ osv.

Diana
2007-01-20, 12:50
Kolla efter Niiveas duschtvål med avocadoolja.

Plus på den *cupid*

Anova
2007-01-20, 15:41
Duscholja tycker jag är bättre än duschtvål/-kräm.. Nivea har en duscholja som fungerar bra. Såhär ser den ut och finns i de flesta affärer som säljer duschkräm.
http://products2.nivea.com/img/generated/scaled/d59ce23628c74caa5d445cd3cfbee364.jpg
Sen använder jag också ACOs mjukgörande hudkräm, det är den enda som ritkigt fungerar på mig.. Finns på apoteket och kostar runt 40 kr för en stor tub.

Sunesha
2007-01-20, 16:13
Apotekets produkter med karbamid och smörj in efter duschning som inte skall vara i skolhet vatten.

Jag märker stor skillnad när jag äter fiskolja(omega 3) och zink gör också min hud bättre. Har varit torr hud och eksem barn hela mitt liv. Just när det gäller kost, så är zink mineral tabletter och omega 3 toppen.

2-3 matsked olivolja funkar faktiskt perfekt i badet. Samt att skaffa sådan tjejskubba huden vantar. Skrapa inte med vantarna och rubba hela kroppen mjukt och olivoljebad så kommer man ut snygg och slät som baby och hela kroppen med apotekets karbamid grejs. Så är man i toppform för en utekväll så har man snyggare hud än de flesta som inte har torr hud problemet.

Endura
2007-01-21, 13:37
Jag skulle nog inte rekommendera dig att använda produkter som är baserade på paraffin eller rättare sagt mineralolja, som tex Apotekets grejer, Nivea, Natusan, Barnängen osv...

Paraffin är en biprodukt från när man utvinner bensin och har en långtidsverkande effekt att den täpper igen huden och dess porer så den slutar andas. Effekten blir att du i början tycker krämen/oljan är kanon, men efter en tid tvingas smörja allt mer för att känna nån effekt.

Jag är född atopiker och använde såna produkter hela min uppväxt, till för ca 5-6 år sen. Min hud var en katastrof, jag kunde inte gå ur duschen utan att använda iaf en halvtimme på att bara smörja in kroppen. Hade klippkort hos hudläkaren :(
Av en händelse fick jag info om paraffin och liknande ingridienser (har skapats många isotoper av den nu, som tyvärr är lika illa, men svårare att veta om eftersom de byter namn) och har bannlyst allt sånt från min hud.

Krämer/Oljor på alternativ från naturen är dyrare, men så mycket mer värt det! Trodde aldrig jag skulle uppnå en så fin hud. Blir fortfarande lite torr på vintern, men på sommaren behöver jag ingen kräm alls längre :)
Det finns många bra märken som inte använder såna ingridienser, de flesta hudterapeuter kan tipsa om det. Själv har jag fastnat för Dermanords hudlotion på kroppen (har annat till ansiktet), men det är också för att det är ett svenskt märke, med en helt svensk innehållsförteckning!

Här finns en av hundratals länkar om paraffin och dess effekt och användningsområden (läs Hudvård och Hudreaktion en bit ner):
http://www.shenet.se/ravaror/paraffin.html
Sen kan du/ni själva få bedömma vad ni vill använda. Men min erfarenhet är att så länge du dödar/kväver hudens eget försvar kommer du inte uppnå nån förbättring.

Sorabo
2007-01-21, 19:37
Endura, vad är det som är bra med Dermanords hudlotion och vad kostar en sån tub och var kan jag köpa den? :p

Jag själv är jag man på 16 år och har rätt torr hud. I ansiktet har jag liksom små små röda "knottror" överallt på kinderna.. Ser typ ut som jag är generad hela tiden, vet inte vad det är.. Använder för tillfället Niveas ansiktskräm för män, men den kanske jag ska byta mot något annat?

Har väääldigt torra smalben och överarmar... Har även såna "knottror" jag har på kinderna på överarmarna, rumpan och på låren.. vet inte vad det är. Till kroppen använder jag en fet LDB salva, men den verkar inte göra saken bättre.. Kanske dags att byta till Dermanords eller något?

Matthew_90
2007-01-21, 21:15
GROOMING-produkter säger jag bara! (I alla dess former)

Endura
2007-01-22, 08:57
Jag själv är jag man på 16 år och har rätt torr hud. I ansiktet har jag liksom små små röda "knottror" överallt på kinderna.. Ser typ ut som jag är generad hela tiden, vet inte vad det är.. Använder för tillfället Niveas ansiktskräm för män, men den kanske jag ska byta mot något annat?

Har även såna "knottror" jag har på kinderna på överarmarna, rumpan och på låren.. vet inte vad det är. Till kroppen använder jag en fet LDB salva, men den verkar inte göra saken bättre..

Både LDB och Nivea är baserade på billig paraffin...

Dermanords produkter är bara ett märke i mängden som fattat att inte basera sina produkter på paraffin. Jag gillar dem för att de skriver sin innehållsförteckning på svenska, inte latin el dyl.
Body Shop verkar efter samma ideal, lika många av de märken du hittar hos alla hudterapeuter och naturapotek mm. Fråga personalen så hjälper de dig. Vill du absolut testa just Dermanord, handlar jag hos MoonSun på Lilla Nygatan i Gamla Stan. Annars kan du ju Googla efter märket, alt efter sidor som skriver om paraffinens effekt.
I princip gäller det att använda produkter som baserats på naturliga ingridienser som Shea smör, Aloe Vera, nöt olja av någon slag, Jättenattljus olja... listan på alternativ kan göras lång. Du får testa dig fram... kom bara ihåg att det direkt blir dyrare...

Å andra hand måste jag få påpeka att i ditt fall kan det vara mycket hormonellt som spelar in, du är ju ändå bara 16... Risken är stor att du till viss del får vänja dig vid det en tid framöver...
Dock kan jag tipsa om en viktig sak! Det är många som tror att torr hud ska behandlas med fett, det är oftast fel. Det är fukt huden vill ha och det är stor skillnad på att smörja med fuktgivande eller fettgivande, särskilt om man har oren hud. Rengör heller inte med för starka grejer, det torkar ut och förvärrar bara. Milt och fuktgivande ska det vara. Än en gång, prata med nån som arbetar med hud dagligen! Själv har jag som sagt bara Dermanord på kroppen, blir för fett i ansiktet som jag anv Exuviance till. Men det är nåt jag kan unna mig prismässigt...

Shakemynuts
2007-01-22, 09:45
Den här är den bästa jag haft:

Shea Body Lotion
En fuktighetsbevarande krämig och lättabsorberande hudlotion. Gör huden mjuk, len och smidig med shiasmör från Ghana och sojaolja från Brasilien.
Pris: 250 ml, 155:

Finns på Body shop.

Använder den efter en dusch, som självklart inte är för varm. Där man smörjer in, håller sig fräscht och bra långt in på nästa dag och det doftar lovely.

jesse
2007-01-22, 14:35
Både LDB och Nivea är baserade på billig paraffin...

Dermanords produkter är bara ett märke i mängden som fattat att inte basera sina produkter på paraffin. Jag gillar dem för att de skriver sin innehållsförteckning på svenska, inte latin el dyl.
Body Shop verkar efter samma ideal, lika många av de märken du hittar hos alla hudterapeuter och naturapotek mm. Fråga personalen så hjälper de dig. Vill du absolut testa just Dermanord, handlar jag hos MoonSun på Lilla Nygatan i Gamla Stan. Annars kan du ju Googla efter märket, alt efter sidor som skriver om paraffinens effekt.
I princip gäller det att använda produkter som baserats på naturliga ingridienser som Shea smör, Aloe Vera, nöt olja av någon slag, Jättenattljus olja... listan på alternativ kan göras lång. Du får testa dig fram... kom bara ihåg att det direkt blir dyrare...

Å andra hand måste jag få påpeka att i ditt fall kan det vara mycket hormonellt som spelar in, du är ju ändå bara 16... Risken är stor att du till viss del får vänja dig vid det en tid framöver...
Dock kan jag tipsa om en viktig sak! Det är många som tror att torr hud ska behandlas med fett, det är oftast fel. Det är fukt huden vill ha och det är stor skillnad på att smörja med fuktgivande eller fettgivande, särskilt om man har oren hud. Rengör heller inte med för starka grejer, det torkar ut och förvärrar bara. Milt och fuktgivande ska det vara. Än en gång, prata med nån som arbetar med hud dagligen! Själv har jag som sagt bara Dermanord på kroppen, blir för fett i ansiktet som jag anv Exuviance till. Men det är nåt jag kan unna mig prismässigt...

Bör påpekas att allt inte är bra bara för att det är naturligt som vissa tror. Exempelvis så bör man undvika produkter innehållandes vissa fruktsyror som ska vara till för att föryngra huden osv. Det fräter bort det översta hudlagret o gör så att huden blir mycket mer känslig för strålning osv. Detta leder på sikt till motsatt effekt, alltså att din hud åldras snabbare. Ett exempel på märken med sådana produkter är just exuviance och Dermanord.

lungan
2007-01-22, 15:09
BRA fetter gör underverk för hudfuktigheten. Varmvatten är dåligt för att det torkar ut huden, samma sakt med dåliga fetter - uttorkande. Snabba temperaturväxlingar, från varm till kallt klimat och vice versa är oxå uttorkande.

Tvätta inte håret för ofta och använd(en DYR :D ) inpackning regelbundet, det lönar sej I tell ya. *popcorn*

Din röda och torra hårbotten kan vara seborréiskt(stavning?) exem, eller mjällsvamp, skitvanligt i sverige(20% av befolkningen..). Prova med ett bra mjällschampo - Fungoral eller Aco(ej head-n-shoulders el. annan värdelös blaska)

Man får mycket härligare hår efter ett tag om man inte tvättar håret för ofta! ;D För ett tag sen duschade jag håret med schampo 2-3 gånger per dag och jag såg ut som lilla my då =)

isato
2007-01-22, 15:11
Vad skall man ha i ansiktet då?
skiljer det på män och kvinnor? rekomenderas något särskilt? Att huden blir torr är problemet... men man vill ju inte ha någon jättefet kräm i ansiktet då man får acne av det.

coxie
2007-01-22, 15:57
Har samma problem som många andra, huden blir snustorr när det går under nollstrecket på termometern. Kör på Ole henriksen produkter vanligtvis och det jag gör på vintern är att köra på en fet nattkräm i ansiktet när jag kommer hem från skolan och innan jag går och lägger mig utöver min vanliga hudvårds-rutin.

Diana
2007-01-22, 16:09
Man får mycket härligare hår efter ett tag om man inte tvättar håret för ofta! ;D För ett tag sen duschade jag håret med schampo 2-3 gånger per dag och jag såg ut som lilla my då =)

Hehe :D no shit...

Vad skall man ha i ansiktet då?
skiljer det på män och kvinnor? rekomenderas något särskilt? Att huden blir torr är problemet... men man vill ju inte ha någon jättefet kräm i ansiktet då man får acne av det.
Nej män ska oxå ta hand om sin hud, annars ångrar ni er garanterat senare.
(lyssna på fäbfive pojkarna :D)

Gå till en perfymaffär/skönhetssalong eller liknande och be dem hjälpa dej hitta en bra fuktcreme för just DIN hudtyp. Det kan skiljas så väldigt olika från person till person vilken creme man får bäst resultat av och du tjänar utan tvekan på att satsa på ett dyrare märke af creme. För när det handlar om kroppsvårdsprodukter är priset inte satt beroende på märket(som vid klädköp) utan utefter kvaliteen.

Coxie: Prova med ett annat märke(dyrt), med mer näring och annat mysigt kraffs i sej som förhindrar det torra bättre, så kanske du slipper proceduren med den feta cremen efter skolan sådär. :thumbup:

jesse
2007-01-22, 16:50
....Gå till en perfymaffär/skönhetssalong eller liknande och be dem hjälpa dej hitta en bra fuktcreme för just DIN hudtyp. Det kan skiljas så väldigt olika från person till person vilken creme man får bäst resultat av och du tjänar utan tvekan på att satsa på ett dyrare märke af creme. För när det handlar om kroppsvårdsprodukter är priset inte satt beroende på märket(som vid klädköp) utan utefter kvaliteen....

Det var lite väl naivt, det finns många dyra hudvårdsprodukter där just märket gör priset till stor del, kanske inte i lika stor grad som när det gäller kläder men definitivt märkbart.

coxie
2007-01-22, 16:54

Gå till en perfymaffär/skönhetssalong eller liknande och be dem hjälpa dej hitta en bra fuktcreme för just DIN hudtyp. Det kan skiljas så väldigt olika från person till person vilken creme man får bäst resultat av och du tjänar utan tvekan på att satsa på ett dyrare märke af creme. För när det handlar om kroppsvårdsprodukter är priset inte satt beroende på märket(som vid klädköp) utan utefter kvaliteen.

Coxie: Prova med ett annat märke(dyrt), med mer näring och annat mysigt kraffs i sej som förhindrar det torra bättre, så kanske du slipper proceduren med den feta cremen efter skolan sådär. :thumbup:

Ole henriksen är ganska dyra produkter och jag har provat de flesta innan jag fastnade för hans produkter, funkar kanon. På sommaren, hösten och våren kör jag helt utan nattcreme, men när det blir minusgrader så hjälper inget annat än just en nattcreme, jag blir röd och frasig redan efter ett par nätter utan den.

shadowfire
2007-01-22, 18:45
Kul att alla babblar på om kosmetika, men ingen säger något om vatten. Hur står det till med det dagliga vätskeintaget? En god vätskebalans rådde bot på min tidigare torra hy.

Sorabo
2007-01-22, 18:50
Någon som vet något bra schampoo för att få håret mindre torrt? Fructis schampoo - är det bra eller värdelöst?

isato
2007-01-22, 20:46
Lanza -hair repair.....skitbra schampoo

köpte en flaska(300ml) för 150 kr hos frisören..... men den är väldigt dryg om du inte har jättemycket hår.

Innan jul kunde man köpa 1 liter av samma schampo för 200 kr vilket jag gjorde.......

isato
2007-01-22, 20:53

Min fråga var inte om man skulle ta hand om sin hud utan vad som skillde hudkrämer för män respektive kvinnor åt ;)

Endura
2007-01-22, 21:33
Min fråga var inte om man skulle ta hand om sin hud utan vad som skillde hudkrämer för män respektive kvinnor åt ;)

Lukten skulle jag tro... i grunden är vi väl alla inom samma hudtypsramar; torr, normal, fet?

isato
2007-01-22, 21:55
Lukten skulle jag tro... i grunden är vi väl alla inom samma hudtypsramar; torr, normal, fet?
Det kanskr är så enkelt

Diana
2007-01-23, 13:43
Det var lite väl naivt, det finns många dyra hudvårdsprodukter där just märket gör priset till stor del, kanske inte i lika stor grad som när det gäller kläder men definitivt märkbart.

Aha det var något nytt faktiskt, damen som chefar på skönhetssalongen jag jobbade på sist gav mej den infon så jag tog det såklart helt jvla blint som ett faktum. :Virro :D Men nice att bli rättad så man inte dräller lögner omkring sej.

Exakt, och det var det jag svarade på *popcorn* att det inte ska vara nånsomhelst skillnad på mäns och kvinnors sätt att ta hand om huden, creme-wise, varför skulle det lixom, hud som hud.

Ole henriksen är ganska dyra produkter och jag har provat de flesta innan jag fastnade för hans produkter, funkar kanon. På sommaren, hösten och våren kör jag helt utan nattcreme, men när det blir minusgrader så hjälper inget annat än just en nattcreme, jag blir röd och frasig redan efter ett par nätter utan den.

Japp det är skitbra, vet många av våra kunder som avgudar märket. :thumbup: Men vet oxå många som bytt märke efter många års användande och fått ännu bättre resultat och därför ångrat sej att de inte bytt märke tidigare. Men if it aint broke why fix it.

Anova
2007-01-23, 15:04
Jag skulle nog inte rekommendera dig att använda produkter som är baserade på paraffin eller rättare sagt mineralolja, som tex Apotekets grejer, Nivea, Natusan, Barnängen osv...

Paraffin är en biprodukt från när man utvinner bensin och har en långtidsverkande effekt att den täpper igen huden och dess porer så den slutar andas. Effekten blir att du i början tycker krämen/oljan är kanon, men efter en tid tvingas smörja allt mer för att känna nån effekt.

Kollar jag på min kräm som jag fått rekomenderad av en hudläkare så innehåller den paraffin..
Vem ska man lita på, hudläkare eller "kosmetologer"?

kostkrig
2007-01-23, 15:24
Bör påpekas att allt inte är bra bara för att det är naturligt som vissa tror. Exempelvis så bör man undvika produkter innehållandes vissa fruktsyror som ska vara till för att föryngra huden osv. Det fräter bort det översta hudlagret o gör så att huden blir mycket mer känslig för strålning osv. Detta leder på sikt till motsatt effekt, alltså att din hud åldras snabbare. Ett exempel på märken med sådana produkter är just exuviance och Dermanord.

Om du syftar på AHA- och BHA-syror så är du ute och cyklar.. de tar bort det översta hudlagret i form av döda hudceller för att släppa fram nya fräscha hudceller som gör att du ser yngre ut. Gällande strålningen så är det ingen som helst fara bara du ser till att dagligen använda solskydd.

Däremot finns det naturliga oljor som är på tok för tunga för huden vilket resulterar i igentäppta porer men det har ingenting med att de blir extra känslig för strålning eller så..

Anledningen till att vissa produkter är billigare är för att de helt enkelt är snåla.. de använder mineraloljor som är bra mycket billigare än naturliga oljor och andra bra ingredienser som du finner i de dyra produkterna.(Det FINNS undantag men dom är väldigt lätträknade..)

Kul att alla babblar på om kosmetika, men ingen säger något om vatten. Hur står det till med det dagliga vätskeintaget? En god vätskebalans rådde bot på min tidigare torra hy.

Bästa inlägget hitills. Vatten låter dig hålla din fuktbalans i huden och börjar du bli nojig om att du börjar se gammal ut föreslår jag att du börjar dricka en massa vatten varje dag.

Lukten och förpackningen men faktum är att männens hud i regel är fetare och därför anpassas produkterna efter det.

Kollar jag på min kräm som jag fått rekomenderad av en hudläkare så innehåller den paraffin..

Vad är det för kräm?

Anova
2007-01-23, 16:32
Vad är det för kräm?

Mjukgörande hudkärm från ACO, sen har jag fått Fenuril på recept (tror att den är receptfri, men att jag fick en större burk än vad som finns receptfritt)

Endura
2007-01-24, 09:47

Jag var själv gammal "hudläkar-patient", mitt högkostnadskort var jämt uppfyllt. Inom sjukvården använder man nästan uteslutade produkter som är baserade på paraffin - just för att det är skitbilligt. Paraffin är lätt att framställa och det kostar bara några ören per liter, det är ju som sagt en biprodukt vid bensinframställning.

Sen en annan grej, som är den enda positiva biten med paraffin; den är helt lukt- och färgfri och reagerar inte med något annat. Det gör den till en utmärkt "bärare" av det man egentligen vill påföra huden, typ vitaminer, karbamid och annat, du kan i princip stoppa i vad du vill. Men... den tränger inte in i huden, utan lägger sig som ett lager utanpå och täpper till. I början är det just den egenskapen som man finner så behaglig, det lugnar och sluter om. Men i längden fråntar det huden dess egen egenskap att andas själv.

Jag råkade själv ut för en extrem allergisk reaktion i form av vandrande nässelutslag förrförra året. Den väldigt kalla vintern, en ofrivillig flytt och annan stress tror jag var orsaken. Jag såg till slut ingen annan väg än att gå till distrikts och få hjälp, så även jag fick under en period ge med mig och anv kortison och karbamidkräm baserad på paraffin, samt allergitabletter.
Krämen lugnade det irriterade, men tabletterna tog bort reaktionen och direkt efter "kuren" började jag lägga ner ett stort arbete på att hitta de krämer jag använder idag och jag har inga problem längre.

Jag säger inte att alla svindyra krämer som finns hos kosmetologer är bra heller, alla vill ju tjäna pengar i slutändan. Har du en snäll hud som tål att smörjas med billig paraffinkräm, varför sluta? Men märker du att din hud hela tiden begär mer, kanske det är dags att hitta nåt annat?

jesse
2007-01-24, 13:37
Om du syftar på AHA- och BHA-syror så är du ute och cyklar.. de tar bort det översta hudlagret i form av döda hudceller för att släppa fram nya fräscha hudceller som gör att du ser yngre ut. Gällande strålningen så är det ingen som helst fara bara du ser till att dagligen använda solskydd.

Däremot finns det naturliga oljor som är på tok för tunga för huden vilket resulterar i igentäppta porer men det har ingenting med att de blir extra känslig för strålning eller så..

För det första var syftet med svaret att påvisa att det finns naturliga ingredienser som inte är bra för huden och som förekommer i vissa hudvårdprodukter.

Det jag gav var ett exempel på naturliga syror där det flesta forskare/hudläkare inom området ställer sig emot metoden helt/delvis om man inte har någon sjukdom. Att du tycker jag är ute och cyklar när jag pratar om det säger det mesta om ditt allmänna kunnande, finns mycket info inom ämnet. AHA/BHA är som du beskrev skapade för att fräta bort det översta hudlagret bestående av gamla och döda hudceller (av samma anledning som man använder en scrub).
Resultatet blir i bästa fall att man för tillfället får ett "fräschare" utseende. Problemet är att man i samma veva tar bort det skyddande hornlagret vilket gör den berörda huden mer känslig för yttre påverkan som t ex uv-strålar. Som du också skrev så kan det mothjälpas genom att dagligen använda solskydd, men då kanske du också har koll på att ett solskydd bör appliceras flera gånger under en dag för att kunna ge det skydd som står angivet? Det flesta märken som har AHA/BHA-syror i sina serier har spf i sin dagcreme, men det vanligaste är att man smörjer in sig med sin dagcreme 1 gång på hela dagen (på morgonen). I det fallet ger det inblandade solskyddet bara falsk trygghet.

Har man lite känslig hud är det oftast för starkt och så länge man är under 30:års åldern skulle jag inte ens fundera på att använda det (i normala fall). Dessutom får man som sagt tänka på att själv skydda huden ordentligt vilket kan kräva lite jobb om man ska mörja in sig flera gånger om dagen. På sommaren bör det undvikas helt (om man har tänkt att sola någonting) även om man använder solskydd.

Slutsatsen är att produkter med AHA-syror för det allra flesta är helt onödigt. Har man ingen sjukdom eller liknande så finns det inget grundläggande behov hos huden att bli peelad, det görs av naturen själv i den mest optimala takten. Vill man ändå så skulle jag hellre satsa på en mild scrub en-två gånger i veckan.

Anledningen till att vissa produkter är billigare är för att de helt enkelt är snåla.. de använder mineraloljor som är bra mycket billigare än naturliga oljor och andra bra ingredienser som du finner i de dyra produkterna.(Det FINNS undantag men dom är väldigt lätträknade.

Nu vet inte jag exakt vilka prisnivåer du är inne på när du skriver det du gör, men precis som inom allt annat har varumärket alltid ett visst värde, att säga det motsatta är bara trams.
Jag säger inte att t ex en kräm för 50 kr skulle vara bättre än en för 300, men däremot så finns det många hudvårdsprodukter med likvärdiga ingredienser där det kan skilja flera hundra kronor bara pga förpackning och märke. Det jag satte mig emot var just:

"För när det handlar om kroppsvårdsprodukter är priset inte satt beroende på märket(som vid klädköp) utan utefter kvaliteen...."